Bästa handhållna konsol?

Medlem
Bästa handhållna konsol?

Ja, vad tycker folket? Räknar inte med Neo Geo Pocket eller WonderSwan då dessa aldrig släpptes utanför Japan. Och Virtual Boy kom åtminstone ut i Amerika. Räknar heller inte med Switch då det är en hybrid. Och alla jäkla variationer, typ 3DS XL och PSP Slim & Lite och allt vad de heter, ingår helt enkelt med standardformaten.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Inaktiv

100 % till Ps Vita, då avslutar vi undersökningen där

Medlem

GBA för mig, mest för att det kom så många sinnessjukt bra spel till den.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

PS Vita.
Bra kvalité, bra prestanda, bra pris, bra spel, samt stöd för PSTV och PS Remote Play.

Det enda den föll på var de löjligt dyra minneskorten, bara för att Sony blev giriga och skulle sälja sina egna minneskort.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

3DS var och är fantastisk mycket på grund av spelen som var perfekt anpassade för bärbart spelande i större mån än många konkurrenter som bara försökte porta konsolspel till sämre hårdvara. Skulle även säga att dess formfaktor är perfekt men det vikbara formatet var ju bra redan med GBA SP.

Medlem

Nokia N-gage.

Ja jag är seriös.

Jag äger dom flesta mobila spelmaskiner som släppts då jag samlar, men jag har aldrig fastnat för någon av dom då spelutbudet aldrig varit i min smak. För mycket japanskt, för lite västerländskt.

Men N-gage:n har The Elder Scrolls: Shadowkey. Ett fritt open world rollspel i första person, med co-op möjlighet! Om man har en vän som också äger maskinen och spelet (eller som jag skaffade dubbla uppsättningar).

Det spelet enbart gör att Nokias utskällda lilla konsoll vinner för mig.

PS. Neo Geo pocket (Color) släpptes både i USA och Europa. och jag saknar Watara Supervision, Gamate, Atari Lynx, Turbo Express, Game.com och Sega Nomad i omröstningen (chansen att dom skulle få särskilt mycket röster är väl ganska små dock.).


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

PS Vita helt klart om du vet hur du kan använda den fullt ut på alla sätt och vis.

Inaktiv

Ps Vitan, den är verkligen helt grym i kvalitekänslan. Oled skärmen är underbar med.

Skribent

Gameboy. Egentligen en röst av nostalgi samt att jag inte använder handhållna konsoler något mer, men det här var min inkörsport till gaming med spel som Super Mario Land, Tetris, Wario och Zelda.

edit: Appropå det du skriver om Switchen så finns ju Switch Lite som är en ren handhållen konsol.

Medlem

Nintendo DS Lite för mig, spelade mycket på den när jag var yngre och det finns många bra spel.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Avstod min röst eftersom jag misstänker att PS Vita blivit mitt val om jag hade haft möjlighet att prova den hands-on. Den har inte bara bäst prestanda och i mitt tycke finast design, den verkar även ha en hel del mindre kända guldkorn i sitt spelutbud.

Av ovan nämnda konsoler har jag personligen haft mest behållning av GBA. Favoritspelen var Super Mario Bros. 3, Final Fantasy Tactics Advance, Pokémon Emerald och The Sims: Bustin' Out.

3DS hade jag också ett tag, och där provspelade jag åtminstone alla 3D-Pokémon, ett Zelda och ett Super Mario. Pokémon X hade en viss behållning av att det var det första Pokémon i ren 3D. I Pokémon Omega Ruby bestod behållningen snarare av igenkänningsfaktorn och nyfikenheten över hur de översatt ursprungspelet till den nya 3D-grafiken. Pokémon Sun gav jag dock upp ganska fort, och detsamma gäller dessvärre även resterande spel. Och skälet till det var den fruktansvärt pixliga och i mitt tycke rent av fula grafiken på 3D-spelen. Men till och med de GBA-spel som fanns att köpa digitalt till konsolen såg konstiga ut på den märkligt randiga skärmen. Me no likey.

Medlem

Knepigt. Jag hade en gammal Game Boy bak på 90-talet och spelade den som fan. Samma med GBC. En GBA skaffade jag aldrig, däremot en GBA SP och den har jag också fått många, många roliga speltimmar ut av. En GBC hade ju den fördelen att den kunde spela gamla GB-spel också. Och en GBA kunde spela både GB- och GBC-color så... Ska jag välja en åker GB och GBC ut av den anledningen. Och Virtual Boy och Game Gear åker bara ut direkt (sorry Sega-fans, om det ens finns några kvar här).

DS:en överraskade verkligen mig när den kom ut. Jag hade vid den tiden tröttnat på spel och minns hur jag kände att DS:en gjorde spel roligt igen. Det var alltså den som fick in mig i hobbyn igen. Jag gjorde lumpen året den kom ut (2005-2006) och pendlade en hel del över hela Sverige (med tåg och flyg och t o m buss), från Halland till Ronneby till Stockholm och Uppsala och ända upp till Vidsel och DS:en följde med på resorna. När Nintendo sedan kom ut med DS Lite köpte jag en sådan också. 3DS däremot... Alltså, egentligen borde den ju göra DS:en överflödig, likt GBA SP:n kontra de tidigare GB-modellerna, men nej. 3DS brister inom flera områden enligt mig. T o m sånt som placeringen av pennan och strömknappen stör mig (det har faktiskt hänt mig flera gånger att jag råkat stänga av konsolen när jag bara velat pausa spelet).

Och varför tar det femtioelvatusen år för konsolen att starta? Men värst av allt är ändå situationen med laddaren och batteriet. För det första blir det väldigt lättt glapp. Några glappbesvär med min GBA SP, original-DS eller DS Lite har jag inte haft, däremot med 3DS:en. Och så har vi 3DS-batteriet som jag fått byta ut två gånger inom loppet av fem år. WTF? Vet ni hur många gånger jag behövt byta ut batteriet i mina vanliga DS:ar? Noll. 3DS XL är bättre på de här punkterna men ändå inte helt utan glappbesvär. Så nej, 3DS:en faller faktiskt bort till förmån för den vanliga DS:en i mitt tycke.

Ungefär likadant är det med PS Vita kontra PSP:n. Jag har en PSP Slim & Lite som jag är extremt nöjd med. Vitan var jag också nöjd med. Men nu i år har jag märkt av att den börjat krångla. En koll på nätet avslöjade att det tydligen inte är något ovanligt problem heller. Det är det att konsolen plötsligt får för sig att alla spel man laddat hem är korrupta och inte går att spela utan att man måste tanka hem allt på nytt. Vilket såklart inte hjälper heller. Lösningen är att stänga av konsolen helt, ta ut Vita-minneskortet och sätta in det igen. Hjälper inte det får man blåsa i det också. Sedan funkar det. Liksom... Vad fan är det här, en Nintendo 8-bit eller? Värst av allt är att detta kan hända under tiden man spelar något! Hände mig en gång medan jag spelade Alundra och då hade jag inte sparat på säkert en timme. För övrigt föredrar jag knapparna och styrkorset på PSP:n. Jag har inte abnormalt stora händer men jag är heller varken en japan eller ett barn. Och för mig är korset och knapparna för fjuttiga på en Vita och sitter för nära varandra. PSP Slim & Lite känns perfekt i händerna. Perfekt. Pekskärmen på Vitan sedan, jo, okej, kul med pekskärm men klart som satan att den blir flottig titt som tätt. Skärmen på en vanlig PSP som man aldrig behöver peta på är alltid kristallklar. Så Vita åker alltså ut till förmån för PSP.

Okej, då är jag nere i tre alternativ... GBA (SP), DS (Slim) och PSP (Slim & Lite). En DS kan ju spela GBA-kassetter också... Men inte GB eller GBC-kassetter. Fast ändå, jag har nog ändå fått ut mer av DS-spelutbudet än det till GB/GBC (hur kul jag än haft med spel som Wario Land, Zelda IV och Pokémon). Så GBA åker ut. Och då står det mellan DS och PSP... Knepigt, knepigt... Jag gillar båda både väldigt mycket och lika mycket nämligen. Men... Hm... Jag får nog säga PSP ändå. Och det som avgör saken till dess fördel är att man kunde köpa hem klassiska PS1-spel till konsolen. Och jag lade ner hundratals timmar på att börja om på t ex FFVII och FFVIII på PSP:n. Att ha de spelen bärbart var värt mycket för mig. Så ja, PSP blir det för min del.

Medlem

Huh. Nu när jag tittar på resultatet... Det var otippat att de båda Sony-konsolerna leder omröstningen. Och Vitan på förstaplats? Där ser man. Jag trodde att den var mycket mer nischad. Har/har haft flera vänner/bekanta som haft DS, 3DS, PSP, har en gammal kompis som äger Virtual Boy t o m men känner ingen annan som har en Vita. Tja, kul att se att man inte är ensam trots allt.

Medlem

"Bäst för sin tid" eller "bäst om man vill spela nu", ja, man kan ju diskutera.

Min röst går till Nintendo 3Ds (XL). Dels för att den (åtminstone den nya varianten) har ett användbart 3D-läge, dels för att den kan spela så många olika typer av spel. Den spelar ju för tusan "allt" närapå.

Dessutom bra kvalitet, köpte en 3DS-XL i nära nyskick för typ 600kr för ett par somrar sedan, mina barn, främst 7-åringen, har spelat högt och lågt och dängt runt den rejält, ser fortfarande bra ut.

Sedan förstår jag att PS Vita också har sina fördelar, men "out of the box" är 3DS och dess e-shop väldigt bra, även om det såklart kan förbättras ännu mer om man moddar den.

Medlem

Varför kan man inte välja Switch ?
Helt klart den bästa enligt mig

It's not a lake, it's an ocean

Jag är alls inget fan av bärbart spelande så att PS Vita fick mig på fall säger en del. En rakt igenom fantastisk maskin som tyvärr inte uppnådde sin potential.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Switch lite är ingen hybrid så den borde ingå, äger ingen men vad jag sett så är den nog bäst 😁


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Switch/Switch Lite, men av alternativen som finns så PS Vita. Synd bara att det inte blev någon större succé och att Sony övergav bärbart.

Medlem

Vita har jag tillbringat mest tid med så det får blir mitt svar. Den introducerade mig även till Persona-serien vilket bara det rättfärdigade köpet av maskinen.

Medlem

för mig har det varigt ps vitan och 3ds. Då både konsolerna också kunde spela PSP/NDS spel vilket gjorde dom hadde jävligt stor bibliotek av spel plus Vitan kunde också spela alla digitala PS1 spel så som FF7,8,9 Grandia, wild arms med mera.

Men som sagt fans så jävla många bra spel, Monster hunter, Rune factory, Fantasy life, Kill zone Mercenary, Tales of R, Shin megami devil survior 1-2 plus SJukt många under bara spel.

Medlem

Nintendo Switch Kör den ALDRIG i dockat läge, så för mig är det en handhållen konsol enbart. Och ärligt talat... varför ens köra i dockat läge, det har jag de andra konsolerna till.


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Farornas Konung

Var tvungen att rösta på Gameboy, ända handhållna jag har erfarenhet av. Köpte en 1997 när jag låg på sjukhus, hade bara tetris.

Medlem
Skrivet av drsnap:

Nintendo Switch Kör den ALDRIG i dockat läge, så för mig är det en handhållen konsol enbart. Och ärligt talat... varför ens köra i dockat läge, det har jag de andra konsolerna till.

Själv tycker jag att dockat läge är så mycket skönare, är egentligen inte speciellt förtjust i hur den känns handhållet, lite samma som jag haft problem med PS (DS4 är ok) sedan de introducerade sina analogiska spakar, den känns för liten på något sätt och inte bekväm under längre stunder.

OT så går min röst till GBA.. hade många kära stunder med första gameboy och den hade en del fantastiska spel, GBA hade helt enkelt förbättrat allt + att det gick att spela alla GB spelen där också. GBA är också en handhållna konsol som jag skaffade mest spel till.

eld
Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Räknar heller inte med Switch då det är en hybrid

Konstiga regler, speciellt då switchen är en av de mest populära handhållna konsolerna

Medlem

Vita helt klart. Tvåa blir 3DS för min del pga det stora utbudet av RPGs.

Medlem
Skrivet av drsnap:

Nintendo Switch Kör den ALDRIG i dockat läge, så för mig är det en handhållen konsol enbart. Och ärligt talat... varför ens köra i dockat läge, det har jag de andra konsolerna till.

Kör switch dockat till 99% för egen del. Har haft med den på någon resa men thats it. Då slutade det med att jag inte spelade speciellt mycket eftersom jag kände att den bärbara upplevelsen inte gick att jämföra med samma spel dockat. Har även inhandlat flera dockor så jag kan flytta den mellan rummen. Så för min del är det en stationär konsol hela vägen.

Medlem

Gba,speciellt sp versionen som ju var riktigt snygg.
Ett oändligt spel utbud som det kändes som och laddningsbart batteri. Mumma!

Psp och psvita får tröstpris för bra försök men Nintendo DS var fortfarande bättre än båda 2

Medlem

50 gameboyversioner kombinerat 85%, exkludera switch. Tror vita vinner denna omröstning


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Switch utan tvekan. Av valmöjligheterna så blir det Gameboy because ”muh nostalgia”

Medlem

Min favorit är NeoGeo Pocket Color, som visst släpptes officiellt i Europa, med egen stil på förpackningen och manualer med flera språk, europeisk laddare osv.

123
Skriv svar