GOG vill sälja spel från andra butiker & börjar med Epic Games Store

Robot
GOG vill sälja spel från andra butiker & börjar med Epic Games Store

Allt ska samlas under samma tak om GOG får som de vill.

#Epic-games-store, #GOG


Skribent

Mina ursäkter till personen som kommenterade på den här artikeln imorse. Jag hade ett "senior moment" och var tvungen att lägga upp nyheten igen.

Medlem

Undrar om de bara kommer sälja de spel som är DRM-fria på Epic, drygt halva utbudet på Epic är helt DRM-fritt.

Medlem

Ett steg i rätt riktning, helt klart. Konkurrens mellan handlarna men allt samlat under samma tak för mig som konsument. Gillar't.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Vore en helt underbar dröm att kunna göra det från alla.
Men det är bara en dröm..

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Mina ursäkter till personen som kommenterade på den här artikeln imorse. Jag hade ett "senior moment" och var tvungen att lägga upp nyheten igen.

Jag kommenterade och då buggade hela mitt konto ur, fick återställa lösenordet till och med. 💩

Vad jag skrev var att steam kommer nog antagligen aldrig gå med på detta. Ska dom först ta % av utvecklaren sen ge till gog? Eller har gog ingen tanke på att tjäna pengar på detta?

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag kommenterade och då buggade hela mitt konto ur, fick återställa lösenordet till och med. 💩

Vad jag skrev var att steam kommer nog antagligen aldrig gå med på detta. Ska dom först ta % av utvecklaren sen ge till gog? Eller har gog ingen tanke på att tjäna pengar på detta?

Steam har ju inte ens officiellt stöd till GOG Galaxy alls, så att de skulle stödja detta på något vis kräver ju att de faktiskt bryr sig överhuvudtaget... Det är inte alls till deras fördel att användare kan på något sätt lockas till andra affärer med tanke på att de fortfarande är de största på PC-marknaden. Hade varit najs, men lär knappast hända.

Medlem

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta.
Går det inte lite emot deras filosofi?


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
Medlem

varför vill epic till gog? tar ju bort hela syftet med deras egen ju ?

Medlem

Mnjaaa.... Detta är bra, men bara när (om?) de når målet med "allt under ett tak". Fram tills dess blir det ju bara ännu en launcher...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Jag har sett att man kan länka sina andra konton till Gog galaxy. Origin, steam, epic, u play osv osv. Vore riktigt bra att ha allt samlat i en launcher.

Inaktiv
Skrivet av Landvetter:

Jag har sett att man kan länka sina andra konton till Gog galaxy. Origin, steam, epic, u play osv osv. Vore riktigt bra att ha allt samlat i en launcher.

Jag har gjort det, tycker det är okej, alla spel som ligger utanför GOG, startar "spelbaserad" launcher vid start, men helt okej, man behöver inte logga in på sina andra launchers heller, det bara funkar.

Du får lite väntetid innan spelet startar, men så fort den "spelbaserade" launchern gått igång i bakgrunden, startar spelet.

Medlem

Jag har loggat in på mitt Epic-konto i Gog Galaxy 2.0, men det verkar bara gå att ladda ner två spel av all de jag har där?

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

varför vill epic till gog? tar ju bort hela syftet med deras egen ju ?

Epic har ju några gånger hävdat att de vill ha en öppnare och med konkurrenssatt marknad, och då passar det här ju ganska bra. Därtill kan man tänka sig att de vill tvätta ryktet lite med tanke på alla tidsexklusiva spel.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Det här låter ju jättedåligt. Fan är meningen med egs launcher nurå??


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Nomman:

Epic har ju några gånger hävdat att de vill ha en öppnare och med konkurrenssatt marknad, och då passar det här ju ganska bra. Därtill kan man tänka sig att de vill tvätta ryktet lite med tanke på alla tidsexklusiva spel.

Fast detta förändrar i princip ingenting.

Medlem

Galaxy 2.0 är som ett köpcentrum insåg jag nu haha. Jag gillar det och vi får se hur det utvecklas.

Skrivet av Kleptoman:

Det här låter ju jättedåligt. Fan är meningen med egs launcher nurå??

Lite som att säga varför e där två mat affärer när man endån ska ta med allt i samma hem. Man kan ju köpa det på egna store på rea som annan butik inte ha det på rea,. Och sedan kunna launcha det på en å samma launcher.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Geeks Gaming
Skrivet av Arcadia:

Jag har loggat in på mitt Epic-konto i Gog Galaxy 2.0, men det verkar bara gå att ladda ner två spel av all de jag har där?

Ibland kan det ta lite längre tid att synka in alla spelen, tex om det är hög serverbelastning hos epic

Löste det sig?

Avstängd
Skrivet av Winzi:

Fast detta förändrar i princip ingenting.

Det är steg i rätt riktning så visst förändrar det.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Det är steg i rätt riktning så visst förändrar det.

Vad är det som förändras mer än att det är 1 butik till som du kan köpa spelen ifrån? Du kan redan köpa spelen på t.ex Humble Store.
Oavsett om du kan köpa spelen via GoG nu senare så kommer det fortfarande kräva ett Epic-konto samt spelens specifika launchers, detta förändrar då i princip ingenting då du ändå kan länka alla dina konton på deras Galaxy 2.

Geeks Gaming
Skrivet av Winzi:

Vad är det som förändras mer än att det är 1 butik till som du kan köpa spelen ifrån? Du kan redan köpa spelen på t.ex Humble Store.
Oavsett om du kan köpa spelen via GoG nu senare så kommer det fortfarande kräva ett Epic-konto samt spelens specifika launchers, detta förändrar då i princip ingenting då du ändå kan länka alla dina konton på deras Galaxy 2.

Tror inte någon har sagt att det är mer som förändras än det (därav ”ett steg i rätt riktning”) men det är ju fortfarande i rätt riktning

Medlem

Onödigt, måste ju fortfarande vara loggad på epic för att kunna lira något spel där via gog. Så ytligare ett program som ligger i bakgrunden och tuggar minnen.

Medlem

Jag måste erkänna att jag har aldrig använt GOG!

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tror inte någon har sagt att det är mer som förändras än det (därav ”ett steg i rätt riktning”) men det är ju fortfarande i rätt riktning

Vet inte om jag håller med om att det är ett steg i rätt riktning. Varken Epic eller Stream har varit emot att du kan köpa spelen någon annanstans, nycklarna är fortfarande länkade till dem och de får fortfarande in pengar av det. Allt dem vill är att spelarbasen finns på deras plattform, resterande spelar egentligen ingen roll.

Däremot att GoG som har varit DRM-fri nu säljer spel med DRM kan mer ses som ett steg i fel riktning från dem än att Epic som tittat åt samma håll hela tiden skulle anses gå åt rätt håll när dem inte ändrat riktning.

Geeks Gaming
Skrivet av Winzi:

Vet inte om jag håller med om att det är ett steg i rätt riktning. Varken Epic eller Stream har varit emot att du kan köpa spelen någon annanstans, nycklarna är fortfarande länkade till dem och de får fortfarande in pengar av det. Allt dem vill är att spelarbasen finns på deras plattform, resterande spelar egentligen ingen roll.

Däremot att GoG som har varit DRM-fri nu säljer spel med DRM kan mer ses som ett steg i fel riktning från dem än att Epic som tittat åt samma håll hela tiden skulle anses gå åt rätt håll när dem inte ändrat riktning.

Hmm, du har en poäng där med DRM:en. Undrar vad den mer långsiktiga planen är för GOG. Hade varit riktigt dumt att (höna av en fjäder) släppa det som gör GOG riktigt unikt och uppskattat 🤔

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Lite som att säga varför e där två mat affärer när man endån ska ta med allt i samma hem. Man kan ju köpa det på egna store på rea som annan butik inte ha det på rea,. Och sedan kunna launcha det på en å samma launcher.

Personligen tycker jag det är helt onödigt, om jag behöver en launcher till. Hade det varit "One launcher, to rule them all" så hade det varit jättebra. Men nu är det som köpa Ubisoft spel på Steam. Först starta steam, starta spelet, som i sin tur startar uplay och startar spelet. Ett helt onödigt mellansteg om man nu ändå måste ha en andra launcher. Kan lika gärna köpa spelet i den butik som startar spelet.


signatur

I drank what?

1
Skriv svar