Xbox-topp vill att Bethesda-spel ska vara "först eller bättre eller bäst på Xbox-format"

Robot
Xbox-topp vill att Bethesda-spel ska vara "först eller bättre eller bäst på Xbox-format"

Exklusiva...? Xbox vill ännu inte svara på detta.

#bethesda, #microsoft, #xbox, #xbox-game-studios


Medlem

Hoppas att de blir Xbox-exklusiva. Konkurrens är bra för oss konsumenter.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Hmm. Låter väl kanske inte helt otroligt, istället för att inte släppa spel på konsol Y så kommer det i lite sämre upplösning/fps eller rent av saknar någon funktion/play mode. Då får alla uppleva spelet men man får inte den bästa versionen av det.

Tids nog får vi se


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Ambassadör
Xbox

Det ska bli väldigt skönt när affären har gått igenom och de kan prata om det. Som Phil Spencer sa i en intervju; "it would be illegal to discuss these things before the deal is closed".

Fram tills dess är det bara icke-svar.


signatur

Jump in.

Medlem

Förhoppningsvis så väljer de att exklusivt DLC och liknande landar på XBOX, medans själva grundspelen är tillgängliga på flera plattformar.

Annat vore dumt och bör kosta mer än det smakar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

När PS släpper sina exklusiva på Xbox så kan de göra detsamma. Innan det sker tycker jag Xbox hade gjort rätt om de håller de exklusiva till sin platform

Inaktiv

Om dom medvetet förstör spelet till andra enheter känns det ju ganska menlöst att köpa det. Som om att LG skulle fucka upp deras OLED skärmar innan dom sålde dom till Sony och andra tillverkare.
Kör dom den grejen så blir det inget köp alls istället.
Bättre att köra exklusivs DLC och sånna saker.

Dex
Medlem

Har inga problem med att Sonya har exklusiva spel och har inga problem med att Microsoft har det heller, men hoppas verkligen inte det stämmer att spelen kommer vara bättre hos XBox bara för att dom ska vara det när det är deras egna studio. Det är inget bra tecken.

Medlem

Skulle aldrig få för mig att spela ett omoddat Elder Scrolls på konsol. Det är ett PC only spel för min del just för att man kan modda spelet så mycket till PC.
Har inget emot konsoler då jag är ägare av konsol men just elder scrolls är PC utan tvekan.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Vilken härlig kommentar. Det får dem att låta som om de medvetet skulle kunna tänka sig och försämra spel för konkurrenter.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Mindre prat, mera spel tack.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SunShine:

Vilken härlig kommentar. Det får dem att låta som om de medvetet skulle kunna tänka sig och försämra spel för konkurrenter.

Ja precis som Sony gör när dem betalar utvecklare att låsa karaktärer, spellägen eller ger fördelar till PS versionerna av spel.

Detta verkar tyvärr blivit en norm i spelbranchen i jakten på att skaffa exklusiviteter med undanflykter om att det är konkurrens och bättre för spelarna i slutänden.

Medlem
Skrivet av Issue:

Hmm. Låter väl kanske inte helt otroligt, istället för att inte släppa spel på konsol Y så kommer det i lite sämre upplösning/fps eller rent av saknar någon funktion/play mode. Då får alla uppleva spelet men man får inte den bästa versionen av det.

Tids nog får vi se

Stämningar lär väl hagla i såna fall om dom med flit sabbar för andra plattformar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av JonnyBravo:

När PS släpper sina exklusiva på Xbox så kan de göra detsamma. Innan det sker tycker jag Xbox hade gjort rätt om de håller de exklusiva till sin platform

MLB The Show från Sony San Diego är redan på väg till Xbox.

Skrev ju fel studio innan...

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Skulle aldrig få för mig att spela ett omoddat Elder Scrolls på konsol. Det är ett PC only spel för min del just för att man kan modda spelet så mycket till PC.
Har inget emot konsoler då jag är ägare av konsol men just elder scrolls är PC utan tvekan.

Du kan modda på Skyrim t.ex på konsol dock så det är inte en PC only feature.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Vilken härlig kommentar. Det får dem att låta som om de medvetet skulle kunna tänka sig och försämra spel för konkurrenter.

Det känns väl tyvärr som det nya normala. Jag har båda konsoler och vill se mig själv som ganska plattformsneutral och jag anser att Sony är den största syndaren här.

I mitt sätt att se på det finns det fyra nivåer av exklusivitet:

1. First-party exclusives - Plattformsägaren äger ofta utvecklaren och tillhandahåller pengarna som behövs för att utveckla en titel. Att den görs specifikt till ägarens plattform säkerställer att de får tillbaka en del av sin investering och att titeln kan fungera så bra som möjligt till densamma. Exempel är Uncharted, Halo, Killzone, Gears of War, Horizon, God of War, Spider-Man m.fl.

2. Third-party exclusives - En plattformsägare har ofta bett en oberoende utvecklade att utveckla en viss typ av spel till deras plattform. Kanske någonting de saknar i sitt utbud eller bara någonting de önskar av en utvecklare de anser vara bra på detta. De finansierar ofta stora delar av utvecklingen och åtnjuter exklusivitet som belöning. Exempel är Sunset Overdrive, Bayonetta, FFVII Remake, Bloodborne, FFVIX o.s.v.

3. Timed exclusives - En plattformsägare finansierar en del av utvecklingen alt. bara betalar för att spel endast ska släppas på deras plattform under en viss tid. T.ex. Shadow of the Tomb Raider, Amnesia Collection.

4. Exclusive content - Det värsta jag vet. En plattformsägare betalar för att delar av spelet inte ska vara tillgängliga för vissa spelare i syfte att locka över dem till en specifik plattform. Jag spelade en hel del Destiny förr, köpte det till både PS4 och Xbox One. I det spelet hade Sony pyntat Activision för att vissa strikes/dungeons och vapen skulle vara exklusiva till PS4-versionen. I fjolårets CoD: MW hade Sony återigen betalat för att ett gamemode endast skulle komma till deras plattform det första året efter release. Detsamma sker med årets CoD där inte bara ett spelläge är plattformsexklusivt utan det ges även fördelar i XP, Battlepass progression, unlocks m.m. om man spelar på PS4/PS5, och detta i ett spel där samtliga plattformar kan möta varandra online. I en av årets mest eftertraktade titlar, Marvel's Avengers, har Sony återigen pyntat lite för att Spider-Man endast ska finnas på deras plattform och trots att karaktären är färdigutvecklad ska han bara implemneteras på en av tre möjliga spelavenyer.

De två första fallen har jag ingenting emot. Få människor surar när en studio som ägs av en hårdvaruutvecklare endast utvecklar titlar till ägarens hårdvara och få gnällde även när Bloodborne endast lanserades till PS4an eller Recore till X1an. Nintendo lever till stor del på dessa kategorier av utvecklare. Den tredje kategorien tycker jag personligen är tråkig då spelet uppenbarligen är färdigutvecklat och det ska bara betalas för att det inte ska göras tillgängliga till samtliga samtidigt. Den fjärde kategorin är förkastlig och det är här jag känner att Sony är överrepresenterad. De är väldigt sugna på att betala för att begränsa det nöje andra spelare får av titlar.

Medlem
Skrivet av Winzi:

Ja precis som Sony gör när dem betalar utvecklare att låsa karaktärer, spellägen eller ger fördelar till PS versionerna av spel.

Detta verkar tyvärr blivit en norm i spelbranchen i jakten på att skaffa exklusiviteter med undanflykter om att det är konkurrens och bättre för spelarna i slutänden.

Jag har aldrig sett Sony gått ut och säga att spel ska vara sämre på andras maskiner.
Det här med att ha vissa exklusiva karaktärer o trams ägnar de sig åt och det gör MS också men det betyder inte att spelen fungerar sämre för det.
Att gå ut o säga man medvetet kan tänka sig att försämra spel för konkurrenter är något helt nytt.
Ska det bli 60fps på Xbox o 30fps på Playstation då? Kanske får de bara gå i 1080på på playstation o 4k på Xbox.
Ska de säga åt ex Id Software att de inte får göra en så bra version som möjligt av sina spel om de ska släppas på ps5 eller var kommer MS dra gränsen?

Personligen skulle jag bli supertrött på Sony om de hakar på MS nu och börja köpa upp multiplatformsutvecklare för att låsa dem till sina maskiner.
Ha gärna dina egna studios men låt multiplatforms studios vara ifred.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

TES bäst på Xbox?

Snarare bäst på nexusmods. Jag har Xbox och PC, skulle aldrig falla mig in att välja att spela TES på Xbox när PC är ett alternativ.

Skrivet av Liquidedust:

Du kan modda på Skyrim t.ex på konsol dock så det är inte en PC only feature.

Jo, tjena. Hårdvaran skulle dö direkt om jag ens hade kunnat ladda in hela min mod-lista, vilket inte är möjligt

Medlem

Med andra ord så kommer hästrustnings-dlct till TES6 bli Xbox/Windows exklusivt?

Medlem
Skrivet av SunShine:

Jag har aldrig sett Sony gått ut och säga att spel ska vara sämre på andras maskiner.
Det här med att ha vissa exklusiva karaktärer o trams ägnar de sig åt och det gör MS också men det betyder inte att spelen fungerar sämre för det.
Att gå ut o säga man medvetet kan tänka sig att försämra spel för konkurrenter är något helt nytt.
Ska det bli 60fps på Xbox o 30fps på Playstation då? Kanske får de bara gå i 1080på på playstation o 4k på Xbox.
Ska de säga åt ex Id Software att de inte får göra en så bra version som möjligt av sina spel om de ska släppas på ps5 eller var kommer MS dra gränsen?

Personligen skulle jag bli supertrött på Sony om de hakar på MS nu och börja köpa upp multiplatformsutvecklare för att låsa dem till sina maskiner.
Ha gärna dina egna studios men låt multiplatforms studios vara ifred.

Så du menar att det inte är att göra ett spel "sämre" när man som Sony, betalar pengar för att utesluta spellägen, karaktärer osv, från de andra plattformarna? Så om jag köper X spel till säg Xbox, så får jag mindre av innehållet, då Sony valt att betala för att göra det exklusivt till deras plattform. Hur är det inte SÄMRE?

Dock tror jag du läser in på tok för mycket i det, som får för dig att dom skulle sätta mjukvarubegränsningar. Snarare är det väl så att spelet skall vara optimerat för xboxen, och om det då är bättre av den anledningen, så är det en dragkraft, annars kommer det vara tidsexklusivt. Men att det på något sätt skall gynna Xbox när MS köpt en studio, kan vi väl alla förvänta oss. Inget nytt under solen där.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Så du menar att det inte är att göra ett spel "sämre" när man som Sony, betalar pengar för att utesluta spellägen, karaktärer osv, från de andra plattformarna? Så om jag köper X spel till säg Xbox, så får jag mindre av innehållet, då Sony valt att betala för att göra det exklusivt till deras plattform. Hur är det inte SÄMRE?

Dock tror jag du läser in på tok för mycket i det, som får för dig att dom skulle sätta mjukvarubegränsningar. Snarare är det väl så att spelet skall vara optimerat för xboxen, och om det då är bättre av den anledningen, så är det en dragkraft, annars kommer det vara tidsexklusivt. Men att det på något sätt skall gynna Xbox när MS köpt en studio, kan vi väl alla förvänta oss. Inget nytt under solen där.

Även om du betalar utvecklaren o skapa en extra dungeon till din platform eller vad du nu gör betyder det inte att grundutgåvan av spelet skulle spela sämre på ngn annan platform.
Ja det är larvigt när Sony och MS håller på med sådant dära saker men har aldrig varit med om att spelen fungerat sämre enbart pga det.
När MS ex köpte tidsexklusivitet på Tomb Raider 2 (av den nya trilogin spel) så när det väl släpptes på playstation ett år efter så spelade det precis lika bra.
Eller när det var darth vader som karaktär på Xbox, Kratos på playstation och Link hos Nintendo i det här souls fighting spelet så spelade fortfarande alla tre utgåvorna likvärdigt. Alla utgåvorna var så bra optimerade som det gick till respektive plattform. Man gick inte medvetet ut o försökte göra en version sämre än den andra.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av BlackZam:

MLB The Show från Sony Santa Monica är redan på väg till Xbox.

Tänker Uncharted, Horizon zero Dawn,Last of Us, God of War, Spiderman, Bloodborne osv osv

Släpp dessa till Xbox och så släpper Xbox sina kommande till Sony. Sen kan spelare välja konsol utifrån tycke och hårdvara och inte utifrån spelen

Medlem

Jag tycker exklusiviteterna ska va kvar. Visst hade jag förmodligen föredragit en konsol som spelar precis alla spel men vad tusan, man kan inte alltid få allt. Dessutom tror jag båda parter får lite eld i röven när den ena sidan släpper en monsterhit vilket i slutändan gynnar oss konsumenter.
Hade mest troligt ändå aldrig haft tiden till alla exklusiviteter om allt var tillgängligt på en och samma enhet. Det räcker och blir över som det är nu :P.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Eller när det var darth vader som karaktär på Xbox, Kratos på playstation och Link hos Nintendo i det här souls fighting spelet så spelade fortfarande alla tre utgåvorna likvärdigt. Alla utgåvorna var så bra optimerade som det gick till respektive plattform. Man gick inte medvetet ut o försökte göra en version sämre än den andra.

Mm, precis. Förresten var det Spawn på Xbox, Heichachi på PS2 och Link på GC. Sedan var det Yoda på Xbox 360 och Darth Vader på PS3.

Medlem
Skrivet av lampis:

Hoppas att de blir Xbox-exklusiva. Konkurrens är bra för oss konsumenter.

Japp. Så jävla skönt att alla som spelar på Nintendos och Sonys konsoler slipper spela Elder Scrolls, det är ju verkligen en serie som har lidit av att vara multiplattform.

Alltså... generellt är jag helt med dig men... mycket bättre såhär. Kul!

#brokenheart


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

fan va knas. jag som älskar fallout serien utan 76 då.
men gillar inte xbox.

Medlem

Bara Xbox inkluderar PC så är jag nöjd. (Game Pass please?)

Medlem

Spela elder scrolls 6 i 4 timmar på ps5 och sen dyker det upp en skärm som lyder "To be continued on series x/s!"

Medlem

Bethesdas forna glans är borta, sitter inte och väntar på deras nästa spel efter fallout 76. MS kan gott göra det helt exklusivt.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Spela elder scrolls 6 i 4 timmar på ps5 och sen dyker det upp en skärm som lyder "To be continued on series x/s!"

HAhaha! Det hade varit snyggt.

12
Skriv svar