Screen tearing vs v-sync

Medlem
Screen tearing vs v-sync

Är i färd med att köpa ny burk för att kunna lira Cyberpunk bland annat, men funderar på om jag kan vänta med att köpa ny skärm.
Har i nuläget enbart en 8 år gammal 60 hz-skärm.

Jag är helt fine med 60 FPS, men vill inte ha drops, tycker att inputlag är sjukt störande när man kör v-sync och screen tearing är ju inte jätteroligt.

Finns det något bra fungerande sätt att capa FPS till 60 utan v-sync så det funkar i varje spel?

Edit: Har alltså lyckats med detta med hjälp av t.ex. Nvidias kontrollpanel tidigare, men det verkar bara fungera till vissa spel osv. Ibland blir det screen tearing ändå och ibland funkar det bara skit. Det jag undrar är om det finns något sätt som med säkerhet funkar, eller om det är en 144hz-skärm som gäller för att slippa krångel.

Medlem

Rivatuner funkar med det mesta afaik för att cappa framerate, men som du säger, enda säkra metoden är väl en skärm med hög frekvens och/eller någon form av VRR lösning (G-sync, Freesync).


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Dec
Medlem

Problemet med att låsa antalet bildrutor till 60, betyder väl inte att varje bildruta kommer vara 100% synkad med bildskärmens uppdateringsfrekvens? Det är ju vad synkroniseringstekniker är till för. Om du har tur så kanske du kan minska screen tearing om du kör i 59 eller 61 fps istället.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Skribent

Jag tycker verkligen det är värt att uppgradera skärm. Det kommer vara som natt och dag för dig för det har hänt extremt mycket inom skärmar för gaming de senaste 8 åren.

Här är en bra guide från systersidan Sweclockers.
https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

edit: Här t.ex. 24" 1920 x 1080 IPS 144 hz för strax över 2000:- Nu vet jag inte vad du har för skärm, men den där kommer förmodligen ge dig en helt annan upplevelse när du spelar.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192456

Medlem
Skrivet av Zymac:

Rivatuner funkar med det mesta afaik för att cappa framerate, men som du säger, enda säkra metoden är väl en skärm med hög frekvens och/eller någon form av VRR lösning (G-sync, Freesync).

Ok, tack för svar! Då får det nog bli en ny skärm ändå.
Följdfråga: Funkar 1080p bra på en 27"-skärm eller blir det "pixligt"? Individuellt förstår jag givetvis men ändå.

Medlem
Skrivet av Dec:

Problemet med att låsa antalet bildrutor till 60, betyder väl inte att varje bildruta kommer vara 100% synkad med bildskärmens uppdateringsfrekvens? Det är ju vad synkroniseringstekniker är till för. Om du har tur så kanske du kan minska screen tearing om du kör i 59 eller 61 fps istället.

Nä just det, det har jag inte ens tänkt på. Det är just det där med "tur" som jag vill undvika, och jag vill veta om det säkert kommer fungera till alla spel eller om jag för att vara helt säker på att slippa krångel måste köpa ny skärm.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag tycker verkligen det är värt att uppgradera skärm. Det kommer vara som natt och dag för dig för det har hänt extremt mycket inom skärmar för gaming de senaste 8 åren.

Här är en bra guide från systersidan Sweclockers.
https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

edit: Här t.ex. 24" 1920 x 1080 IPS 144 hz för strax över 2000:- Nu vet jag inte vad du har för skärm, men den där kommer förmodligen ge dig en helt annan upplevelse när du spelar.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192456

Absolut, det är jag också övertygad om. Hade tänkt att man kanske kunde skjuta lite på det för att spara ett par tusenlappar men det får nog bli skärm samtidigt ändå.

Skribent
Skrivet av BloodFarmer:

Absolut, det är jag också övertygad om. Hade tänkt att man kanske kunde skjuta lite på det för att spara ett par tusenlappar men det får nog bli skärm samtidigt ändå.

Om du har råd alltså. Ta inga jävla lån eller skär ner nödvändigheter för att köpa en skärm någon månad innan du har råd.

Medlem

Varför vill du inte köra v-sync? Gör det inte svårare än ni behöver. Om du har en 60hz skärm kommer spelet cappas till 60 fps (om vsync = on). Då blir bilden helt tearfri och i 100% sync med ok input latency.

Men, det är superviktigt att spelet pallar hålla minst 60fps hela tiden. För skulle du dippa minimalt under detta värde så kommer fps:en tillfälligt sänkas till 30hz och skapa synbar dålig framepacing och horribel input latency (ingen tearing dock). Sänk inställningarna till du vet att spelet håller minst 60fps 98% av tiden så är du fine!

Det funkar bra i alla spel utan de med snabba musrörelser. Men jag antar att CS & RTS inte är dina favoritspel. För då gissar jag att du prioriterat en snabbare skärm för länge sedan. Allt annat är fullt körbart med v-sync.

(tyvärr finns det en del spel med bugg i v-sync implementeringen. Borderlands 3 var de senaste jag hade probs med.)

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Ok, tack för svar! Då får det nog bli en ny skärm ändå.
Följdfråga: Funkar 1080p bra på en 27"-skärm eller blir det "pixligt"? Individuellt förstår jag givetvis men ändå.

1080p på 27" är kanske inte pixligt men stort eller vad man ska säga.
Absolut ingen sweetspot, välj hellre 1440p.
Jag är förövrigt som du i samma sits.
27" 1080p 60hz skärm med ett RTX 3080 på ingående inför Cyberpunk.
Det blir att fläska på med allt och raytracing.
Skulle det bli olidlig tearing får jag testa köra vsync.

Jag ska även prova spela på Quest 2 via Virtual desktop

Ny skärm blir det senare under 2021.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv

Tearing är enligt mig inte ett problem om man kör med väldigt hög FPS. Då märker inte jag av den iaf, men kanske är mig det är fel på.
Då blir input lagget minimalt också.
För minsta möjliga input lagg ska man låsa FPS:n till så hög som möjligt utan att man någonsin slår i taket oavsett hur många Hz ens skärm är.
Så typ 200fps även om man bara har 60hz-skärm.

Annars tycker jag inte du ska satsa på en 1080p, det är gammalt idag. Högre upplösningar ser betydligt bättre ut.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Tearing är enligt mig inte ett problem om man kör med väldigt hög FPS. Då märker inte jag av den iaf, men kanske är mig det är fel på.

Det stämmer, man märker det mindre. Du kommer få "fler" fast "mindre" tears. Vilken är mycket bättre. För man har svårt att uppfatta tears med minimal skillnad mellan frame'sen. Då spelar det ingen roll om du har fler. I.e. hellre två små tears än en stor.

Ditt exempel kommer kunna ge upphov till inte mindre än 3st samtida tear på skärmen (videobuffern hinner uppdatera 3ggr för varje gång din skärm uppdaterats). Men som sagt. Mycket bättre med 3 små tears än en stor.

Följande video ger en viss förklaring.
https://www.youtube.com/watch?v=1Cojhr1fAhE

Medlem

Jag tycker många snålare in på skärmen. Kom ihåg att det är denna enhet som du blint stirrar på dag in och dag ut
Har du budget utan att köra nudlar kvartalet ut så köp en fin och bra skärm!
Kan starkt rekommendera 27" med 1440p och IPS panel. 144hz om budget tillåter. Finns många modeller att välja mellan!

Annars för att cappa fps så är ingame fps caps bäst om det finns. Annars ska Rivatuner funka bra.
I spel du når väldigt hög fps (120+) kan du prova Fast VSync i Nvidia Kontrollpanelen.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Ok, tack för svar! Då får det nog bli en ny skärm ändå.
Följdfråga: Funkar 1080p bra på en 27"-skärm eller blir det "pixligt"? Individuellt förstår jag givetvis men ändå.

Jag kör 27" och skulle inte rekommendera 1080p för den storleken. 1440 är som nämnt sweetspot.

Medlem

Det finns en del bra 27" skärmar med 1440p upplösning och VRR (G-Sync, Freesync) att välja på. Tipsar om att kolla in Hardware Unboxeds video om bästa skärmarna 2020.

Bytte själv från en 24" 1080p@60Hz med TN panel till en LG 34" 21:9 (UW) monitor nyligt, sjukt nöjd även om det kostade en del.


signatur

"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you"

Medlem
Skrivet av maq777:

Varför vill du inte köra v-sync? Gör det inte svårare än ni behöver. Om du har en 60hz skärm kommer spelet cappas till 60 fps (om vsync = on). Då blir bilden helt tearfri och i 100% sync med ok input latency.

Men, det är superviktigt att spelet pallar hålla minst 60fps hela tiden. För skulle du dippa minimalt under detta värde så kommer fps:en tillfälligt sänkas till 30hz och skapa synbar dålig framepacing och horribel input latency (ingen tearing dock). Sänk inställningarna till du vet att spelet håller minst 60fps 98% av tiden så är du fine!

Det funkar bra i alla spel utan de med snabba musrörelser. Men jag antar att CS & RTS inte är dina favoritspel. För då gissar jag att du prioriterat en snabbare skärm för länge sedan. Allt annat är fullt körbart med v-sync.

(tyvärr finns det en del spel med bugg i v-sync implementeringen. Borderlands 3 var de senaste jag hade probs med.)

Nja, jag märker av input lag väldigt väl i de flesta spel tyvärr och jag stör mig på det. Jag är ingen hardcore gamer alls men det kanske är min Q3-hjärna som inte klarar av minsta delay

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag tycker många snålare in på skärmen. Kom ihåg att det är denna enhet som du blint stirrar på dag in och dag ut
Har du budget utan att köra nudlar kvartalet ut så köp en fin och bra skärm!
Kan starkt rekommendera 27" med 1440p och IPS panel. 144hz om budget tillåter. Finns många modeller att välja mellan!

Annars för att cappa fps så är ingame fps caps bäst om det finns. Annars ska Rivatuner funka bra.
I spel du når väldigt hög fps (120+) kan du prova Fast VSync i Nvidia Kontrollpanelen.

Så är det givetvis, men har man 12K i budget för en dator så blir det ju inte mycket dator om man ska köpa skärm för 3K. Jag spelar alltså väldigt lite i det stora hela så jag vill inte lägga för mycket pengar, samtidigt inte köpa skräp. Svår avvägning.

Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Så är det givetvis, men har man 12K i budget för en dator så blir det ju inte mycket dator om man ska köpa skärm för 3K. Jag spelar alltså väldigt lite i det stora hela så jag vill inte lägga för mycket pengar, samtidigt inte köpa skräp. Svår avvägning.

För 3K tror jag du kan välja mellan detta;
24" 1080p IPS med 144hz
27" 1080p IPS med 144hz
27" 1440p IPS med 60hz

Du får helt enkelt välja mellan;
1. Liten Skärm
2. Stor Skärm med låg upplösning
3. Stor Skärm med låg uppdatering

Gnällkuk

Du skriver absolut inget om vad det är för dator du ska köpa? Spontant, lägg pengarna på datorn och håll i din gamla skärm tills du har råd att köpa en 1440p 144Hz+ 27", gärna med kompatibel sync-modul som Gsync för Nvidia och FreeSync för AMD.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Köpte själv Xiaomis ultrawide-skärm i veckan. Väldigt nöjd med vad man får i förhållande till pris. 4500:- för 34 tum (samma höjd som 27 dock), 144 Hz, 3K, VA-panel med snabb responstid. Dessutom snygg utan ”gaming”-utseende.

Finns en del problem med ultrawide, men spel som Cyberpunk kommer vara fantastiskt med det.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

För 3K tror jag du kan välja mellan detta;
24" 1080p IPS med 144hz
27" 1080p IPS med 144hz
27" 1440p IPS med 60hz

Du får helt enkelt välja mellan;
1. Liten Skärm
2. Stor Skärm med låg upplösning
3. Stor Skärm med låg uppdatering

Japp, och då väntar jag hellre än att kompromissa och köpa något halvdannt.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Du skriver absolut inget om vad det är för dator du ska köpa? Spontant, lägg pengarna på datorn och håll i din gamla skärm tills du har råd att köpa en 1440p 144Hz+ 27", gärna med kompatibel sync-modul som Gsync för Nvidia och FreeSync för AMD.

Radeon RX 5700XT och Ryzen 3600X blir det nog iallafall. För att kunna lira Cyberpunk vettigt och vara framtidssäker ett litet tag åtminstone.
Jo jag känner det också, kommer definitivt inte köpa någon halvdann skärm nu och behöva kompromissa. Det är ju just det här med att kompromissa jag vill undvika.

Medlem

Tack för era svar och tankar om detta.

Medlem

Digital Foundry har en genomgång av V-sync:

PS. finns mer än en sorts V-Sync


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Sedan jag skaffade en skärm med FreeSync finns inga problem med varken tearing eller framerate.

Det är ärligt talat det bästa du kan göra åt problemet, om du använder nVidia ska du såklart använda gSync istället.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag tycker många snålare in på skärmen. Kom ihåg att det är denna enhet som du blint stirrar på dag in och dag ut

Håller med. Jag klickade hem min nuvarande Acer XB270HU (27 tum, 1440p, IPS, 144 hz, G-sync) för 6 lakan på Black Friday 2015. Mina kompisar tyckte att jag var totalt dum i huvudet (vi satt på Dreamhack då). Men det är jag som skrattar när vi lanar ihop, bilden på deras TN-skärmar ser ut som kompost bredvid min.

Alltså 5 år gammal skärm och jag har inga planer på att byta. Skär hellre ner på datorkomponenter för en maffig skärm, men om kompromissen blir för lidande, vänta lite till och spara mer pengar. Jag tycker absolut att man ska lägga ner minst 5 lakan på skärm.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Håller med. Jag klickade hem min nuvarande Acer XB270HU (27 tum, 1440p, IPS, 144 hz, G-sync) för 6 lakan på Black Friday 2015. Mina kompisar tyckte att jag var totalt dum i huvudet (vi satt på Dreamhack då). Men det är jag som skrattar när vi lanar ihop, bilden på deras TN-skärmar ser ut som kompost bredvid min.

Alltså 5 år gammal skärm och jag har inga planer på att byta. Skär hellre ner på datorkomponenter för en maffig skärm, men om kompromissen blir för lidande, vänta lite till och spara mer pengar. Jag tycker absolut att man ska lägga ner minst 5 lakan på skärm.

Mm! Jag har samma skärm sen några år tillbaka. Både min bror och tjej "mådde dåligt" efter att ha suttit vid min skärm/dator och gått tillbaka till sin egna med sketen TN panel

Många är vana vid att använda TN panel. För dom är det det normala och duger. Men de har inte sätt en bra skärm då

Medlem
Skrivet av Dohman:

Håller med. Jag klickade hem min nuvarande Acer XB270HU (27 tum, 1440p, IPS, 144 hz, G-sync) för 6 lakan på Black Friday 2015. Mina kompisar tyckte att jag var totalt dum i huvudet (

Det är samma skärm jag har och den håller ju än. Det är ju fördelen med en bra skärm, att den ofta räcker längre än många andra komponenter.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Många är vana vid att använda TN panel. För dom är det det normala och duger. Men de har inte sätt en bra skärm då

Så är det.

Skrivet av Aloysius:

Det är samma skärm jag har och den håller ju än. Det är ju fördelen med en bra skärm, att den ofta räcker längre än många andra komponenter.

Och du använder den 100% av tiden du sitter framför datorn. Inte samma sak som tex med grafikkortet då du spelar kanske 20% av tiden du sitter. Ja, det finns inte alls mycket som motiverar emot en större skärminvestering. Det är harmoni att vila ögonen på en skärm med hög pixeldensitet.


signatur

I'm like you, I have no name.

1
Skriv svar