Cyberpunken - En neondoftande resa från Philip K. Dick till CD Projekt Red

Robot
Cyberpunken - En neondoftande resa från Philip K. Dick till CD Projekt Red

Efter sju års väntan och flera förseningar är det dags för Cyberpunk 2077. Men var har spelet sitt ursprung? Hur blev en litterär subgenre en hyperexploaterad subkultur, som ligger till grund för den mest efterlängtade speltiteln på åratal? FZ:s Joakim Bennet gör en djudykning och finner subversiva 80-talsförfattare, ungdomar under kommunismens ok, och en aspirerande rollspelsmakare med en dröm.

#cyberpunk


Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Där har vi den! Nu tillåter jag mig själv att skruva upp hypemätaren till elva med en vecka kvar till släpp.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Grymt skrivet! Får ni gå ut med när recensions embargot lyfter?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Daven:

Grymt skrivet! Får ni gå ut med när recensions embargot lyfter?

Vi kan varken bekräfta eller förneka existensen av den begärda informationen, men hypotetiskt, om sådana uppgifter skulle finnas, skulle informationen hemlighetsstämplas och inte kunna avslöjas.


signatur
Medlem

Oooh den beryktade artikeln!

Bra skrivet, 😀

Jag tror att många har inte mer bakgrund än att de vet att det var ett penna och papper rollspel som fanns i periferin nånstans.

Genren för mig har varit mestadels filmer.
Fantastiskt att få lite kontext.

Rolig text att läsa, borde läsa helt klart mer än utanför min fantasy bubbla jag är i just nu.
Väcker sug!

Kul!

Medlem

Mycket bra artikel och min hajp skulle höjts om den inte redan var uppskruvad på ohälsosamma nivåer!
En vecka bort till vad som med stor sannolikhet blir min bästa spelerfarenhet någonsin!

Hade gärna sett er tipsa om MadQueen som pumpat ut massor av högkvalitetsmaterial angående spelet och dess lore.

https://www.youtube.com/c/MadqueenShowTV


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi kan varken bekräfta eller förneka existensen av den begärda informationen, men hypotetiskt, om sådana uppgifter skulle finnas, skulle informationen hemlighetsstämplas och inte kunna avslöjas.

Ursäkta mig nu, men jag kmr INTE läsa någon recension. Jag får helt enkelt utgå att något blir "helt ok år 2020" för en gångs skull.

Har man inga förväntningar eller förhoppningar så kommer det mesta att bli glada överraskningar!

Skribent

Utmärkt artikel av min käre namne, vill jag flika in. Och det kommer från en inbiten science fiction-nörd som älskar allt cyberpunkigt (nästan).

Frilansare
Skrivet av Joakim Kilman:

Utmärkt artikel av min käre namne, vill jag flika in. Och det kommer från en inbiten science fiction-nörd som älskar allt cyberpunkigt (nästan).

Tack! Såg att du skulle plita en artikel till nästa PCG också. Ser fram emot att läsa!

Medlem

Vilken bra jäkla tråd!


signatur

Niet.

Medlem

Gillar man penna och pappers rollspel så rekommenderas förutom Cyberpunk 2020 även det Suveräna svenska rollspelet Neotech.

Originalet från -93 och uppföljaren Neotech 2 från -99 är nog svåra att få tag på i fysiska ex, men det gör inget för nu finns ju den fantastiska tredje utgåvan Neotech Edge utgiven av Helmgast förlag.

Många trevliga spelkvällar med attityd, neonljus och cybernetiska (anti)hjältar har man upplevt med dessa spel.

Edit: gjort Cyberpunk 2020 något mera barnvänligt.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Mycket intressant läsning. Jag kan f.ö. rekommendera både William Gibsons romanserie och hans korta noveller om The Sprawl. Romantrilogin finns i en bokhandel nära dig medan novellsamlingen kan fås via begagnatmarknaden (har inte sett några scalperpriser på den).

Appropå Mike Pondsmith så finns det en intervju med honom på Cyberpunk 2077s officiella youtubekanal. Han verkar riktigt peppad på spelet, även om videon är rätt gammal nu.

MEG
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Gillar man penna och pappers rollspel så rekommenderas förutom Cyberounk 2020 även det Suverärna svenska rollspelet Neotech.

Originalet från -93 och uppföljaren Neotech 2 från -99 är nog svåra att få tag på i fysiska ex, men det gör inget för nu finns ju den fantastiska tredje utgåvan Neotech Edge utgiven av Helmgast förlag.

Många trevliga spelkvällar med attityd, neonljus och cybernetiska (anti)hjältar har man upplevt med dessa spel.

Håller med ovan, jag läste dock Cyberunk, det kanske är ett annat spel än Cyberpunk?


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:

Håller med ovan, jag läste dock Cyberunk, det kanske är ett annat spel än Cyberpunk?

Det är inte bara tv-spelet som fått en vuxenversion


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Trevlig artikel. Cyberpunk spelades av mig och mina vänner flitigt i slutet av 80-talet och början av 90-talet.

Kommer bli ett kärt återseende i CD Projekts bygge får man hoppas. Jag har dragit ner lite på minna förväntningen (att de infriade de man hade på Witcher 3 får vara...). Kommer lira på Stadia i väntan på att man kan få tag i hårdvaran för att uppdatera spelburken.

Medlem

Känns som att vi har väntat på denna artikel nästan lika länge som spelet. Kan det ha varit 2012 som Jocke började prata om den?

Sparas till kvällslektyr!

Medlem

hur har Red mottagits?

Medlem

Humblebundle kör en samling med just Cyberpunk (alltså "oldschool" RPG Pen&Paper) spel (pågår i ytterligare 13 dagar och ca 6 timmar från att detta skrivs)

"HUMBLE RPG BOOK BUNDLE: CYBERPUNK BY R. TALSORIAN
We've teamed up with R. Talsorian for our newest tabletop RPG book bundle! Get Cyberpunk ebooks like Forlorn Hope, Night City, Cyberpunk 2020, and Home of the Brave. Plus, your purchase helps support Ablegamers!"

https://www.humblebundle.com/books/cyberpunk-r-talsorian-book...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av PcGamer:

Humblebundle kör en samling med just Cyberpunk (alltså "oldschool" RPG Pen&Paper) spel (pågår i ytterligare 13 dagar och ca 6 timmar från att detta skrivs)

"HUMBLE RPG BOOK BUNDLE: CYBERPUNK BY R. TALSORIAN
We've teamed up with R. Talsorian for our newest tabletop RPG book bundle! Get Cyberpunk ebooks like Forlorn Hope, Night City, Cyberpunk 2020, and Home of the Brave. Plus, your purchase helps support Ablegamers!"

https://www.humblebundle.com/books/cyberpunk-r-talsorian-book...

Tack för tipset, det blir en nyhet!


signatur

Bra artikel Joakim, mer sånt på FZ, uppskattas


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Började faktiskt läsa Sprawl-trilogin förra året, men kom inte igenom Neuromancer. Har ganska svårt för 80-talets tolkning på framtidsteknologi, och att prosan kändes alldeles för begränsad för att effektivt kunna beskriva koncepten hjälpte knappast.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Väldigt bra artikel! Välskriven! Jag har inga erfarenheter från Cyberpunk världen tidigare, bortsett från Blade Runner, så jag fann det här väldigt intressant. Blir att grotta ner sig i videos nu i en vecka

Medlem

Underbar artikel! Jäklar, nu är vi snart där!

Medlem

Oj vilket hästjobb Jocke. Bra jobbat!


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Underbar artikel och bra tips!

Medlem

Grym artikel! Mer sånt här, tack!

ZF
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi kan varken bekräfta eller förneka existensen av den begärda informationen, men hypotetiskt, om sådana uppgifter skulle finnas, skulle informationen hemlighetsstämplas och inte kunna avslöjas.

Väldigt Cyberpunkigt Statement.

Och nu ser jag verkligen fram emot att spela det på nätverket direkt från ett av de megabolag som styr planeten. De har lovat att skicka mig ett litet implantat för min skärm som tar den in i framtiden, det enda de vill ha i utbyte är en del av min själ.

Ha, kass deal för dom! Den är också ett implantat. F the power!

Medlem

Trevlig artikel! Tack!

Medlem

Tack, Va bra den va! Precis lagom på alla sätt och samtidigt alldeles alldeles underbar

Medlem

Äntligen kom den.
Håller med övriga. Hög klass på denna artikel.
Och då är jag långt ifrån såld på denna genre.

Att ”Stil före substans” medvetet är själva grejen sätter ord på varför jag inte tyckt genren varit intressant tidigare utan att jag har vetat, eller reflekterat kring, varför.
Ändå blir jag fascinerad och lite mer villig att utforska Cyberpunk.

Rent generellt sett tycker jag cyberpunk/hacker-kulturen är rätt fånig och lam, men det kanske jag som är för färgad av Hollywood-exploateringarna.

12
Skriv svar