Cyberpunk 2077 var 2020 års bästa spel, enligt FZ-medlemmarna

Medlem
Skrivet av Issue:

men shit viket grinigt folk bara för att "deras" bästa inte vann.
det är en omröstning, CP2077 fick flest röster, så bara att acceptera det.
jag får acceptera alla som tillhör religionen Sony Exklusiva röstar upp TLOU 2 fast det var årets besvikelse.

Har inte varit den som grinat i tråden som du stört dig på men varför ska man inte få ventilera sina tankar i ett öppet kommentarsfält? Kan du inte acceptera det också? Handlar det om rena personangrepp så är nog FZ snabba på bollen och rensar bort sånt skräp.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag gillar spelet, men tycker inte det är årets bästa. Jag tycker också att det är anmärkningsvärt att jag var tvungen att ladda ner en update på 45 GB för att kunna spela det. Och att det fortsätter komma updates. Jag började spela för ca 23 år sen, och jag har aldrig varit om nåt liknande tidigare. Så det har jag skrivit om. Men jag antar att jag är gammal och grinig, och tycker att allt var bättre förr. Istället för att omfamna allt det nya som kommer.

Har du haft kvar samma internetuppkoppling under dessa 23 år? Låter som det baserat på hur du våndas över den här (ärligt talat inte speciellt stora) patchen.

Medlem

Ska man vara elak kan man ju analysera sönder GTA V också, ringer man t.ex ambulansen på telefonen så kommer dom men dom går därifrån till fots t.ex. Nu är ju det spelet rätt mycket äldre iofs.

Men nej, Cyberpunk är inte årets spel, kanske det största släppet i år och folk säger att storyn är bra. Men det stannar där.

Medlem

Årets spel för mig vann!
Tycker detta ändå säger en del om hur mycket utrymme det negativa får på internet(med all rätt av hur det drivs på last gen)

Och det kanske också berättar att störst andel på fz är pc-spelare?
Av nästan 300k steam reviews så verkar minst 2/3 ge det positivt omdöme. Inte direkt den bild som målas upp på nätet.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

nog första gången trasigt spel får sån kärlek men bättre cyberpunk än dyngan last of us II.

Medlem

Började spela CP2077 på release och har inte haft en enda spelförstörande bugg. Visst, några småbuggar här och där, men inget som förstör för min del.
Spelar givetvis på PC.

Medlem
Skrivet av magma:

Det stämmer. Det blev 18 timmar sen tappade jag tyvärr intresset. Sen hade jag strul med mina savegames, fick spela om några gånger. Hade inga grafiska buggar som många andra haft, inga krascher eller dylikt heller. Efter senaste patchen blev det mer stabilt.
Svårt att sätta fingret exakt på vad det är, men något känns "off" med cyberpunk. Något som fattas.

Det jag känner är mest off är att de lovade en mer interaktiv värld, eftersom spelet utspelar sig i night city så bör iaf 80% av alla byggnader vara möjliga att gå in i. Så många låsta dörrar och stängda affärer. Jag hoppas verkligen att dom öppnar upp mer i en senare expansion. Och fixar poliserna. Men jag försvinner snabbt in i världen och har haft väldig kul hittills.

Redaktör

Jag är lika glad som imponerad över att HL Alyx tar sig till delad tredje plats, trots att det är VR-exklusivt. Det tyder på att rätt många här på FZ har VR, och att många av dessa både har spelat och röstat på Alyx. Kul, för det är ett oerhört bra spel.


signatur
Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag gillar spelet, men tycker inte det är årets bästa. Jag tycker också att det är anmärkningsvärt att jag var tvungen att ladda ner en update på 45 GB för att kunna spela det. Och att det fortsätter komma updates. Jag började spela för ca 23 år sen, och jag har aldrig varit om nåt liknande tidigare. Så det har jag skrivit om. Men jag antar att jag är gammal och grinig, och tycker att allt var bättre förr. Istället för att omfamna allt det nya som kommer.

Antar att du inte kört nåt Online-DRM baserat då på väldigt länge?
Väldigt många spel nuförtiden kommer med regelbunda updateringar. Och kör du dem tex på Steam så lägger updateringar sig i vägen för att ö.h.t starta spelet ibland. Väljer du däremot att köpa det på GOG så har du möjlighet att slippa undan uppdateringar.

Minns att jag vart väldigt förvånad när det kom en uppdatering till DOOM 2016 som var större än själva spelet. Ofta när uppdateringarna är såhär stora är det spelet som skriver över sig självt i princip, istället för små hotfixar som ersätter enstaka filer.

Medlem
Skrivet av Atreyu:

15tim för main story?

Själva mainstoryn är som ett normalstort spel. Men jag tycker alla sidokaraktärers storys är ett måste och knyter an till huvudstoryn på ett bra sätt. De som vill kan ju plöja endast main, men fy vale vad de går miste om helheten. Om man inte spelar igenom alla sidekickars storys kan man nästan skippa spelet känner jag.

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Det jag känner är mest off är att de lovade en mer interaktiv värld, eftersom spelet utspelar sig i night city så bör iaf 80% av alla byggnader vara möjliga att gå in i. Så många låsta dörrar och stängda affärer. Jag hoppas verkligen att dom öppnar upp mer i en senare expansion. Och fixar poliserna. Men jag försvinner snabbt in i världen och har haft väldig kul hittills.

Den tanken slog mig också (mer än en gång). Världen som målats upp ser levande och detaljerad ut på ytan men så fort man interagerar med någon försvinner all charm och det hela är bara en illusion. Cyberpunk 2077 påminner mig mycket om spelet rage, tagit 7 år+ att utveckla, intressant och snyggt rent tekniskt men världen är inte så stor som man vill få sig att tro. Kanske hade det varit bättre att lägga mer resurser på att göra spelet mindre, men mer högkvalitativt än större och mindre kvalitativt?

Det är ju lätt att säga för mig eller någon utomstående som inte varit involverad i projektet, men med tanke på vad cd projekt lyckats med för TW3 så måste förväntningarna varit för skyhöga och också ambitionerna. Här har du också problemet med ett open-world spel, hur gör du det tillräckligt intressant? I TW3 lyckades man ändå med detta på ett annat sätt, sidouppdragen var intressanta och ger mersmak. I cyberpunk ter de sig mer som utfyllnad än något annat (enligt min uppfattning men jag kanske inte har spelat tillräckligt mycket?). Visst, AIn var väl inte särskilt bra i TW3 heller, men den var varken bättre eller sämre i mina ögon.

Ser man på ett spel som prey (2017) så är världen inte särskilt stor, men kompenserar istället på djupet. Många klankar ner på det spelet för att fiendevariationen är dålig och det är mycket backtracking (vilket jag förstår) men det är detta som är oldschool-leveldesign.

Många av dessa brister kommer säkert bli fixade så småningom eller i skrivande stund av ambitiösa moddare


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Razken:

Antar att du inte kört nåt Online-DRM baserat då på väldigt länge?
Väldigt många spel nuförtiden kommer med regelbunda updateringar. Och kör du dem tex på Steam så lägger updateringar sig i vägen för att ö.h.t starta spelet ibland. Väljer du däremot att köpa det på GOG så har du möjlighet att slippa undan uppdateringar.

Minns att jag vart väldigt förvånad när det kom en uppdatering till DOOM 2016 som var större än själva spelet. Ofta när uppdateringarna är såhär stora är det spelet som skriver över sig självt i princip, istället för små hotfixar som ersätter enstaka filer.

Enda spelen jag spelat online var Farmville, Angry Birds, Quiz Planet, Wordblitz, Spank the Frank, Ludo och Mafia Wars (tror jag det hette)

Medlem

För mig helt ofattbart att inte hades vann. Det om något är en masterpiece. Men cyberpunk vann väl på hypen.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Har du haft kvar samma internetuppkoppling under dessa 23 år? Låter som det baserat på hur du våndas över den här (ärligt talat inte speciellt stora) patchen.

Första internetuppkopplingen jag skaffade var i början på 2001, tror jag. Dial up, på Dreamcast. Den har jag inte kvar. Jag spelar uteslutande på konsol. Var några jag körde på PC. Äventyrsspel från Lucas Arts, och Broken Sword, Half-Life, Sanitarium.

Medlem

Det lilla jag spelat av Cyberpunk har jag gillat. Men för mig är det inte årets spel då jag inte ens kan lira spelet för att det är så trasigt.

Medlem

Spelade genom 2077 på 58h så jag kunde vara med i diskussionen. Hade överlag kul när jag spelade spelet, speciellt sidouppdragen, men för att 2077 ska vara årets spel för mig måste det vara det enda spelet jag spelade i år, och så var inte fallet.

Jag har ju i år också spelat Hades, TLoU2, Half-Life Alyx, Warzone, MS Flight Simulator, Valhalla. Spel som för mig är både bättre spel, och bättre upplevelser.

2077 var för mig en vacker, buggig röra vars värld kändes som ett MMO från början av 00-talet. Helt utan djup. Jag är glad att jag spelade det, men det var inte ett särskilt speciellt bra spel. Nådde inte upp till hypen utgivaren byggt upp, och upplevelsen surades dessutom av all kontrovers kring det. Tragiskt mycket bortkastad potential, vilket för mig är det största brottet.

FZ-läsarna har all rätt till sin åsikt, oavsett hur fel den i det här fallet är 😚

Medlem
Skrivet av Malgarth:

För mig helt ofattbart att inte hades vann. Det om något är en masterpiece. Men cyberpunk vann väl på hypen.

Definitivt. Det glittrade mest, så det måste vara bäst. Och företaget gjorde ju mycket rätt. De fick mycket uppmärksamhet, och mycket pengar (av oss konsumenter).

Medlem

Oavsett all befogad och obefogad skit som Cyberpunk har fått så tycker jag ändå utan tvekan att det är spelet jag haft roligast med i år. Säger kanske också en del om det gångna spelåret.

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Det jag känner är mest off är att de lovade en mer interaktiv värld, eftersom spelet utspelar sig i night city så bör iaf 80% av alla byggnader vara möjliga att gå in i. Så många låsta dörrar och stängda affärer. Jag hoppas verkligen att dom öppnar upp mer i en senare expansion. Och fixar poliserna. Men jag försvinner snabbt in i världen och har haft väldig kul hittills.

Du tycker inte att 80% är lite orealistiskt? Vad ska du göra i alla dom byggnaderna? Ska det finnas så många så kommer många behöva se lika ut.
+ att det kommer krävas laddningstider likt TES/Fallout.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Nej jag förväntar mig att spelet skall vara som utvecklarna lovade det skulle vara, verken mer eller mindre. Eller är det nu konsumenternas fel att utvecklare vilseleder och ljuger?

Du köper alltså all hype och haussning för alla spel? Grattis till att alltid bli besviken. Kan inte minnas ett enda spel som levt upp till allt vad utvecklarna lovar (eller snarare sälj- och marknadsavdelningarna). Möjligtvis Tetris.

Medlem

Klar i natt,

Inte det bästa spelet jag spelat i år, men det bästa som har släppts i år av de jag spelat.

Skall börja med en ny V. Skall vara mer ninja än Rambo den här gången. Sedan skall jag nog inte råka skjuta ihjäl en nyckelkaraktär.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

[...]

Inte det bästa spelet jag spelat i år, men det bästa som har släppts i år av de jag spelat.

Tog en stund innan min mellandagshjärna satte samman alla bitarna där 😅

Skrivet av Gregerory:

Skall börja med en ny V. Skall vara mer ninja än Rambo den här gången. Sedan skall jag nog inte råka skjuta ihjäl en nyckelkaraktär.

Jag började spela som en ninja, med smygande, takedowns, och min katana, men det blev rätt så fort tråkigt, så gick över till att spela som en slags netrunner/samurai hybrid. Släpper lös en hel hög med quick hacks och daemons på folk och turrets i början på striden, sen landa mitt i all kaos med min katana som Taz, den tasmanska djävulen 🌪

Medlem

För min del så är dessa mina Top 3 i år:

1. Demon's Souls Remake (efter att ha spelat ut spelet så är jag fortfarande mäktigt impneard av grafiken. Första spelet där jag faktiskt leker runt med camera mode. Enda som saknas är Ray-Tracing)
2. Assassins Creed: Valhalla (Hade inga förväntningar när jag gick in i spelet. Har haft riktigt roligt i spelet, mycket mer än vad jag förväntade mig)
3. Final Fantasy VII: Remake (Har inte spelat klart spelet än, men det jag har hunnit spela så gillar jag. Dock så saknar jag fortfarande ATB combat, gillar det mer än action-style combat som SE är insatta i nuförtiden)

Jag röstade på Valhalla, men om jag fick gå och rösta på nytt så skulle jag ha röstat på Demon's Souls. Började spela spelet efter att ha röstat, och är inne på min 3:e omspelning, och har planer för min nästa karaktär att testa spela igenom med. BluePoint gjorde riktigt bra jobb med spelet. Nu hoppas jag bara att de får göra en remake utav Bloodborne (även om jag tvivlar på att det kommer hända).

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Du tycker inte att 80% är lite orealistiskt? Vad ska du göra i alla dom byggnaderna? Ska det finnas så många så kommer många behöva se lika ut.
+ att det kommer krävas laddningstider likt TES/Fallout.

Absolut kanske 80% är att ta i men om man marknadsför att man ska kunna utforska på höjden så förväntar sig nog många att man ska kunna gå in i byggnader se sig om, gå in i NPCers lägenheter, spela roll om många ser lika ut men att man kan finna gömda saker osv. Hissar som tar dig till taket osv. Eftersom allt är kontrollerat kring själva staden menar jag. Att måla upp en stad med låsta fasader har vi ju haft sen gta 3. Jag tror jag hade förhäxa förväntningar på det bara, men jag tycker fortfarande att det är ett bra spel! Sen älskar ju jag att utforska i spel.

Medlem

Inte så oväntat att cyberpunk 2077 vinner här på Fz. Vi talar trots allt om ett community som tycker crunch är positivt, falsk marknadsföring helt ok och tydligen älskar när utvecklare släpper spel som knappt fungerar. Eller detta accepteras bara för att det gäller CDPR kanske? Svårt att veta.

Inaktiv
Skrivet av Sillgam:

Inte så oväntat att cyberpunk 2077 vinner här på Fz. Vi talar trots allt om ett community som tycker crunch är positivt, falsk marknadsföring helt ok och tydligen älskar när utvecklare släpper spel som knappt fungerar. Eller detta accepteras bara för att det gäller CDPR kanske? Svårt att veta.

Tror de flesta röstar efter hur bra de tycker spelet är och inte allting runtom.

Hade själv bara spelat Cyberpunk och Squad i år på röstlistan och röstade på Squad, annars hade det blivit Cyberpunk i brist på annat.

Medlem

Cyberpunk är det enda av årets stora spel släpp som jag spelat. Spelet är en opolerat diamant där buggar och ofärdiga eller kortade uppdrag visar att spelet inte riktigt är färdigt. Jag tycker inte det ska bli årets spel även fast jag gillar temat och stämningen väldigt mycket. Ghosts of Tsushima borde blivit årets spel efter allt gott jag hört om det.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Inte så oväntat att cyberpunk 2077 vinner här på Fz. Vi talar trots allt om ett community som tycker crunch är positivt, falsk marknadsföring helt ok och tydligen älskar när utvecklare släpper spel som knappt fungerar. Eller detta accepteras bara för att det gäller CDPR kanske? Svårt att veta.

Jag valde det för att det är ett bra spel helt enkelt. Inget mer än så.


signatur

"Kebab?"

Medlem

Svårt val mellan The Last of Us 2 och cyberpunk..
Jag kan inte bestämma mig riktigt.

Cyberpunk är väldigt roligt men jag älskar att dom fick mycket skit för det har ju en bugg eller två.

Medlem

Cyberpunk 2077 årets spel(besvikelse) kan jag skriva under på.
Det mest överraskande var AC Valhalla. Noll förväntningar men visade sig vara årets spel (för mig).

Skriv svar