Guild Wars 2 kommer snart inte fungera på Mac

Robot
Guild Wars 2 kommer snart inte fungera på Mac

Bristen på OpenGL-stöd sätter käppar i hjulet.

#Arenanet, #Guild-wars-2, #nyhetstips


Medlem

Oh det lät inte bra att de slutat stödja opengl. Måste vara många spel som kommer försvinna från Mac.

Geeks Gaming
Skrivet av Lasrod:

Oh det lät inte bra att de slutat stödja opengl. Måste vara många spel som kommer försvinna från Mac.

Inte bara de. I och med bytet till egen tillverkning av CPU och chipset så kommer det gå åt en hel del resurser för alla som vill utveckla till fler platformer.

Finns risk att det kommer bli mer splittring för vad som kommer du kan på Mac och vad som funkar på Windows.

Medlem

MacOs har väl aldrig varit ett OS för spelande? Om inte annat så går det väl att "dualboota" mellan Windows och MacOS?

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

MacOs har väl aldrig varit ett OS för spelande? Om inte annat så går det väl att "dualboota" mellan Windows och MacOS?

Bara på äldre datorer som är Intel-baserade kan du dualboota, M1-baserade (och framtida Apple Silicon-datorer) går inte köra Windows på så sätt iaf.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Men stopp lite här? Om de inte längre stödjer OpenGl, naturligtvis inte stödjer Microsoft Direct X och nu när jag Googlar det så verkar de inte stödja Vulkan heller, vad förväntas utvecklare använda? "Metal" som jag hittar nu har jag aldrig hört talas om innan och Apple verkar mest referera till den i kontexten om IOS.

Medlem

Som om det inte fanns tillräckligt med anledningar till att aldrig köpa Apples produkter redan...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Men stopp lite här? Om de inte längre stödjer OpenGl, naturligtvis inte stödjer Microsoft Direct X och nu när jag Googlar det så verkar de inte stödja Vulkan heller, vad förväntas utvecklare använda? "Metal" som jag hittar nu har jag aldrig hört talas om innan och Apple verkar mest referera till den i kontexten om IOS.

Metal stödjs på (mer eller mindre) alla Intel-Macar från 2012 och framåt.
Det är Apples eget system för grafikaccelerering.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

virtual machine är ju en lösning för stackars Mac användare.......


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Men stopp lite här? Om de inte längre stödjer OpenGl, naturligtvis inte stödjer Microsoft Direct X och nu när jag Googlar det så verkar de inte stödja Vulkan heller, vad förväntas utvecklare använda? "Metal" som jag hittar nu har jag aldrig hört talas om innan och Apple verkar mest referera till den i kontexten om IOS.

Metal är Apples egna low-level API, och en motsvarighet till Vulkan och DX12. Utbudet av spel som stödjer Metal är dock väldigt litet, men detta kan ju komma att ändras nu. https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_Metal_games

Men jag tror dock inte att många spelutvecklare är så sugna på att utveckla spel med en tredje API, och numera till en plattform som kör ARM.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Metal är Apples egna low-level API, och en motsvarighet till Vulkan och DX12. Utbudet av spel som stödjer Metal är dock väldigt litet, men detta kan ju komma att ändras nu. https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_Metal_games

Men jag tror dock inte att många spelutvecklare är så sugna på att utveckla spel med en tredje API, och numera till en plattform som kör ARM.

Instämmer, tror Apple är mer intresserade av att förenkla portningar från iOS än att försöka konkurrera mot Windows på spelmarknaden

Medlem

World of Warships lägger också ner stöd för MacOS

Medlem

Jo dom gjorde en "microsoft" och utvecklade sitt eget api metal precis some microsoft gjorde med directx, men åtminstone har windows kvar stödet för OpenGL än så länge. Frågan är om när windows stänger av all trejdeparts installering och kör bara med microsoft store, om dom kommer dumpa stödet för vulkan och openGL oxå.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Inte bara de. I och med bytet till egen tillverkning av CPU och chipset så kommer det gå åt en hel del resurser för alla som vill utveckla till fler platformer.

Finns risk att det kommer bli mer splittring för vad som kommer du kan på Mac och vad som funkar på Windows.

Fast Mac är nu mer eller mindre samma utveckling som till iOS och då går det från en liten marknad till en jättemarknad.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Synd att det inte finns stöd för riktiga grafikkort i macos.
Hade varit en trevlig alternativ till Windows.

Medlem
Skrivet av scirocco:

Jo dom gjorde en "microsoft" och utvecklade sitt eget api metal precis some microsoft gjorde med directx, men åtminstone har windows kvar stödet för OpenGL än så länge. Frågan är om när windows stänger av all trejdeparts installering och kör bara med microsoft store, om dom kommer dumpa stödet för vulkan och openGL oxå.

Kommer aldrig att hända. I alla fall inte med det Windows vi har. Microsoft skulle förlora för många kunder. Däremot, är du ändå lite på rätt spår med kommentaren, då Microsoft gärna vill ha en version utav Windows som just är låst till endast Microsoft. Windows 10x smyger runt hörnet och är en mer begränsad version utav Windows 10.

Medlem

Tycker det är jättekonstigt att de väljer att fasa bort OpenGL?!

Medlem

sätt fler utvecklare som redan avbrutit stöd till mac, world of warship, panzer corps etc

1
Skriv svar