Vi som är 40+ och spelar

Medlem
Skrivet av NiDe56:

Jag är med! 65 år och spelar frekvent. Ge inte upp ni fyrtioåringar, jag gled igenom Sekiro för två år sedan. RDR2 i våras, en 1.000 tim online, nu Fallout76. Men klart att reflexerna blir sämre, åtminstone över de sextio.. haha.

Du är min hjälte <3


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Atorak:

Ålder är bara en siffra, började med commodore 64 gick vidare till 128D som följdes upp av amiga 500/1200HD. Ca '93 skaffade jag min första PC dx2/66. Idag har jag en nice rigg men är många år sen jag insåg jag föddes till gamer och kommer förmodligen lämna detta livet som gamer. Tycker jag är bättre gamer ju äldre jag blir, man spelar smartare i typ Apex mm. Men finns EN sak jag stör mig som fan på 22:30 är jag spytrött gamer hehe. Vid yngre dagar 02:00-04:00 inga problem.

Samma här. Har kört ända från C64 och Amiga 500 (egentligen tidigare då pappa köpte ett tvspel i Spanien som måste ha varit en lokal variant). Jag ser ingen anledning till att sluta med min hobby heller. Senast jag blev singel berättade jag nästan direkt för dejterna att jag var stolt klanledare för en svensk spelklan. Hör och häpna - de flesta verkade gilla att man stod för det.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Go tråd! Så talande också att vi genast börjar diskutera våra krämpor (krya!)
Vore intressant att leta upp den äldsta FZ-medlemmen!

NiDe56 är ju 65 år. Han är kanske inte den äldsta, men i det övre skiktet kanske?


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av NiDe56:

Jag är med! 65 år och spelar frekvent. Ge inte upp ni fyrtioåringar, jag gled igenom Sekiro för två år sedan. RDR2 i våras, en 1.000 tim online, nu Fallout76. Men klart att reflexerna blir sämre, åtminstone över de sextio.. haha.

Men vad är det frågan om!? Jag är inte ens 50 och Sekiro spöar skiten ur mig

Medlem

Född 71 trogen gamer sedan vic 20, man får väl hoppas man inte tröttnar på sitt spelande, men håller med om att det var enklare förr med spel som man enbart gick åt höger, fast älskar tiden nu med ny ps 5 konsoll + att spelen är extremt välgjorda nu, vad spelar
alla 40+ för spel då?

Frilansare
Skrivet av Deathwisher:

NiDe56 är ju 65 år. Han är kanske inte den äldsta, men i det övre skiktet kanske?

Respekt!

Medlem

Hmmm. Scrollat genom tråden. Trodde jag skrivit i den. Börjar bli dement, fattas bara annat då reflexer och nervsynapser tackade för sig för länge sen.

Född -68. Lirar när tillfälle ges. Utöver det så gnäller jag om att spelvärlden "var bättre" förr och "allt som kommer nu är ju bara återupprepningar av vad som kom förr".........


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem
Skrivet av Deathwisher:

NiDe56 är ju 65 år. Han är kanske inte den äldsta, men i det övre skiktet kanske?

Skrivet av scaryfoot:

Men vad är det frågan om!? Jag är inte ens 50 och Sekiro spöar skiten ur mig

Skrivet av Joakim Bennet:

Haha.. ja vore kul om nån vore äldre än jag +65 att gamea upp i ålder hänger bara på intresse och tid. Jag har fem barn som blockerade datorer och konsoler under -90 och början på 2000-talet. Svältfödd kan man nu fira orgier med häftiga spel. Men måste välja spel typ Fall out 76 där alla!, inte varit med om maken, är trevliga och hjälpsamma. RDR2 är ju lite tuffare med många som vill mäta sina krafter. Kul det med. Som äldre spelare gäller det att levla upp och kompensera bristande reflexer. MMO och RPG är klart roligast. 👍
Jag tränar och tävlar fina travare också som omväxling.

Medlem
Skrivet av stesva:

Född 71 trogen gamer sedan vic 20, man får väl hoppas man inte tröttnar på sitt spelande, men håller med om att det var enklare förr med spel som man enbart gick åt höger, fast älskar tiden nu med ny ps 5 konsoll + att spelen är extremt välgjorda nu, vad spelar
alla 40+ för spel då?

Kan inte tala för andra 40+ men jag spelar mest CoD:BOCW. Har bara 0.60 k/d men har kul ändå. Spelar iofs aldrig online nykter så det kan ju bero på det


signatur

Gen X Casual Gamer

Medlem

Snart 45 och minns fortfarande julafton 1989 som i ett guldskimmer. Då fick jag en C64 i julklapp och sedan dess har det varit kört 🙂

Gick vidare till Atari ST och fastnade för Sierra och Lucas Arts-spelen men även simulatorer och strategispel. Körde datorspel tills jag spontanköpte en Playstation 2 2001 (ca). Har huvudsakligen spelat på konsoll sedan dess och främst single player. Men spelar gärna co-op.

Inte fått tag i någon PS5 ännu men det är den konsoll det kommer att bli. Men uppgradering av PC:n finns också i korten. 🙂

Medlem

Jag är 43. Spelar i perioder. För tjugo år sedan spelade jag maniskt men nu krävs det att jag hittar något jag verkligen fastnar för att hålla engagemanget uppe. Ibland går det flera månader utan att jag spelar över huvud taget.

Spelar väldigt sällan online, det är väl för att jag är kass

Senaste spelet jag klarade var Death Stranding, tycker det var riktigt bra. Ser fram emot nästa God of War och expansionen till Binding of Isaac.

Medlem

40 i oktober men varierar mellan 25-85 beroende på ungarna och/eller spelen.
Någon nämnde Cod, finns de några gamla halvnoobs som kan hålla kdr på 1.5 å upp som spelar Warzone?
Äh skit i kdr i Warzone men åtminstone inga statiska snipers som inte bidrar till matchen så hade de varit roligt å teama upp då de flesta teammates kör sitt race å dör som isolerade flugor 2/3 matcher och använda mic där e en nogo-zone om man inte kan utstå ton of abuse på ett antal språk 😂
Helst inget cross-play då de e såååå många som fuskar på PC tyvärr...

Medlem
Skrivet av MagnaWolf:

Kan inte tala för andra 40+ men jag spelar mest CoD:BOCW. Har bara 0.60 k/d men har kul ändå. Spelar iofs aldrig online nykter så det kan ju bero på det

Tror MW är bättre för äldre taktiskt lagda rävar, iaf för mig då BO blir så rush arkad och många vapen känns OP men i MW är det lite mer balans imo

Medlem

Fyller snart 34 och kan inte påstå att jag känner mig långsammare i CS:GO/Diabotical/Quake än vad jag gjorde när jag var 20. *shrug*

Medlem
Skrivet av Deathwisher:

Jag är en 40-plussare. Har alltid varit en gamer. Likaså brorsan som närmar sig 50. Vi startade en Squadklan för 4 år sen och vi är nu ca 50 pers. Det kan jag rekommendera! Välkomna in och säg hej på Discord!

Är Squad också singleplayer??


signatur

“A painter should begin every canvas with a wash of black, because all things in nature are dark except where exposed by the light.”
― Leonardo da Vinci

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag har definitivt sämre reflexer nu. Sekiro är en mardröm. Tacka vet jag Firewatch.

Åhhh jag får mardrömmar av Sekiro! Hur i h-vete ska man kunna klara detta spel. Tycker jag fastnar på de flesta bossarna! :/ gillar spelet skarpt men alldeles för svårt.

Åh ja firewatch, vilken mysig stund man hade med det spelet. Det hade gärna fått vara lite längre.

Medlem

Blir 47 år senare under året, så jag är av Atari/Commodore kollektivet. Detta fram till 1993, då min far fick hem en 486:a 33 MHz som det snabbt installerades Doom och Wolfenstein på. Därefter fortsatte det på andra PC-maskiner. Jag spelar mest singelspel (ibland blir det lite WoT och Warzone, värdelös på båda) i mån av tid, som man tyvärr inte har så mycket av nu när man är familjefar. Backloggarna på Steam och GoG börjar bli stora. Men mitt intresse tycks aldrig avta.

Medlem
Skrivet av krislevin:

Är Squad också singleplayer??

Nope!

Men efter en lång strid säger du adjö till grabbarna och slår på ditt favoritsingelplayerlir och myser.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Vad roligt att det är så många som bjuder på sin lilla spelhistoria. Vi som kommer från Commodore- och Amigatiden har något alldeles särskilt gemensamt. Det var den riktiga starten på den gamingkultur vi har idag. Var stolta över att ni varit med där och då!

För övrigt, utan att tjata, hoppas jag att fler av er gamlingar testar Squad och hälsar på i vår Discord. Ni kommer att trivas - lovar!


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=UDnUD73gRXk

Det här passar oss gamlingar med sämre hastighet men med erfarenhet och taktik. Det är ingen lek där ute.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem

Jag är 42..förlåt 43
Spelar mest Escape from Tarkov (Hänger på svenska EFT discorden under namnet Cird_) men även Hunt Showdown, WoW och BF3,4,5 Vägrar inse att reflexerna har blivit långsammare
Tack gode gud för en förstående fru och inga barn.

Redaktör
Ponny

Inte där än, men om drygt två år så...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Pallrade mig över 40-gränsen förra sommaren, började spela när jag var 6-7 år och kommer inte sluta förrns det är slut

Spelar inte så mycket online förutom Fortnite med sonen, han spöar mig men jag är skapligt bra. Skillsen från Quake/CS hjälper ju ändå till en hel del oavsett vilken shooter det är.

Är en fan av indiescenen så försöker spela en del därifrån. De spelen brukar inte heller vara 300 timmar långa vilket har varit rätt bra då jag precis pallrat mig igenom småbarnsåren... (2 barn, 9 och 11 år nu).

Senaste spelet jag fastnade rejält för är Hades, just nu väntar jag mest på Subnautica: Below Zero och Demons Souls (skulle verkligen ha förbokat den där PS5:an...).

Medlem

Tror helt ärligt framtidens pensionärer kommer bli gamers. födda 70,80,90,00 osv. Dessa generationer är uppfödda med intellivision,nes,snes,c64,amiga,atari mm.

Något jag även kan se är lite tror dom kommer må bättre kanske över lag, Ensamma mm spelar mmorpgs träffar folk kommer in i gemenskap slipper sitta själva. Vem född 70 o framåt vill liksom spela boule? Inte jag!

Tror alla förstår vi kommer en dag lämna denna jord men man är liksom OK med det (nä nu vill man ju inte dö i förtid ofc) Men tror ensamheten skrämmer många mer än döden, Barnen kommer inte och hälsar på direkt, varje dag är mer eller mindre samma.

Så.........Fler pensionärs gamers till folket.

Medlem

Ja, jag kommer ha en någon form av setup på mitt rum när jag blir så gammal.

Medlem

Ja är 43 plus kommer nog aldrig sluta spela

Medlem

Fyller 41 imorgon. Har pysslat med gaming sen jag fick min första dator vilket var en C64. Får nostalgikänslor bara jag tänker tillbaka på min bandspelare och min anteckningsbok med siffror på vart på bandet man skulle spola fram till för att ladda dom olika spelen.

Var som en helt ny värld öppnade sig när jag fick min diskstation till min C64 som var typ större än min PS5a är idag.

Drogs in tidigt i FPS gaming framförallt genom Quake där jag började spela i klaner. Min peak i min spelarkarriär var i början på 2000-talet när jag spelade på elitnivå inom UT(spelade i landslag bland annat samt vann Europa-titlar med min egen klan). På den tiden så kostade det en bara pengar och man tjänade inga pengar alls förutom möjligtvis i CS 1.6 men som på den tiden var ju inga förmögenheter. Så i det avseendet känns det som jag att jag föddes fel årtionde. Är hyfsat säker på att jag kunnat gjort en karriär inom gaming om jag varit 20 istället för 40+ idag.

La ner mitt PC-spelande runt 2008 någonstans när jag lessnade på WoW och höll mest på med konsoler. Sen för ett par år sen så sögs jag tillbaka in i PC-gaming och nu spelar jag väldigt mycket Warzone och Valheim. Blir en del Civilization 5-6 också då jag är ett stort Civ-fan. Spelade mitt första Civ på Amiga 500 efter att min syrra var i England och köpte spelet där till mig som present. Så Civilization ligger mig varmt om hjärtat.

Har precis byggt ihop en Ryzen 9 3900XT som kör på en äldre GPU(Titan X) i väntan på att lagersaldot på grafikkorten ska stabilisera sig lite granna. Klarar dagens spel hyfsat tack vare att min GPU var det fetaste i GPU-väg man kunde köpa för en 5-6 år sen. Får ju klara sig utan dessa nya fancy features som t.ex RayTracing dock.

Skulle jag lista några av dom spel som jag har finast spelminnen ifrån så skulle det nog vara följande.

Castle of Dr Creep(C64)
Dungeon Master(Amiga 500)
Elite(C64 och Amiga 500)
Ultima-serien(C64 och Amiga 500 och PC)
Civilization-serien(Amiga 500 och PC)
Mech Warrior (PC)
Planetside(PC MMOFPS)
Dark Age of Camelot(PC MMORPG)
Unreal Tournament-serien(PC)
X-COM Enemy Unknown och Terror from the deep (PC resten av X-COM spelen sög)

Ja listan kan göras väldigt mycket längre men dessa är nog dom som ligger högst upp på min lista av spel som gett mig starka spelminnen.

Medlem
Skrivet av Bobbybazooka:

Typ samma för mig. Har dock hängt med i utveckling och kallar inte min sambo/fru för kärring.

Med tanke på kärringafan bedrog mig 4 månader efter jag skrev det så va hon en sån

Medlem
Skrivet av joejjeman:

Med tanke på kärringafan bedrog mig 4 månader efter jag skrev det så va hon en sån

Kanske för att du kallade henne för kärring?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

helt grymm tråd! är 47 o gibbar som aldrig förr

Skriv svar