Medlem
Anti-nostalgin

Vänner,kamrater, med(borgare?)

Kan vi inte prata om hur otroligt skumt det är att så otroligt mycket av det vi ni konsumerar i rörlig bild,serier och spel inte är innovationer längre?

Jag har personligen försökt undvika att spela nyversioner(remakes,remasters etc) så att man slipper bli som ens fäders generation där allt bra hände JUST när ens fäder var ung så allt efter typ 60 eller 70-tal i både musik,film;egentligen all underhållning är skräp och den mesta av all pengakraft går åt till att återskapa, istället för att skapa.

Jag kan beundra att vi "äntligen" fått den version av Final Fantasy 7 som skaparna själva säger att dom ville ha det etc men borde inte branschen lära sig att gå vidare bättre?

Det blir lite som att all den här nostalgin sakta men otroligt säkert stryper allt nytt, nu senast så får vi Diablo 2 men...igen?Varför då? Vem vill egentligen spela så gamla spel igen?

Jag förstår att många vill ha det som var bra när man var ung men Wing Commander kommer inte komma tillbaka, Total War kommer inte bli det tunga historiska spel det var,RTS genren kommer inte bli som den var med build orders å så; nu är det "Hjältar" och procs istället.

Jag kan tycka om att läsa om historia men att återuppleva den närmaste historien istället för att blicka framåt? Gör vi så så slutar det ju som för våra farsor "ALLT BRA HAR REDAN HÄNT, DET ÄR BARA ATT INVÄNTA DÖDEN!"
"Tacka vet jag när man kunde få bugg å Coca-cola för under 15 kronor och dom spelade Queen på radion! "

Eller borde vi bli som Zelda å Mario fansen som spelar samma spel för typ 27:nde gången?

Medlem

Ser ett fundamentalt fel med det här inlägget, vilket är att innovation inte sker särskilt mycket. Det sker ganska mycket innovation vad det gäller både spelmekanik och grafik. Även på den gamla tiden var det ju oftast det tekniska som begränsade vad du kunde göra, och anledningen att innovationen uppstod var mycket pågrund av att vi gick från 2d-3d, storleken på minnen osv. vilket kanske inte sker på samma sätt idag pågrund av att tekniken kommit så långt, och inte utvecklas vidare på samma sätt.

Innovationer sker både inom AAA och indie, där indie är det som driver det mesta. AAA är ju oftast företag där det är tusentals anställda där man också måste överleva, vilket leder till att man satsar säkert istället för innovativt. Det finns så klart undantag (exempelvis half life alex, RE 7 och death stranding som gick ifrån det beprövade).

Dock är det ju så att spel inte alltid behöver innovera, det kan räcka med att spel använder det som finns för att göra det till ett bra spel, exempelvis d2, som utöver grafiken fortfarande är ett enastående spel som fler borde få uppleva. Likaså ff7 exempelvis, även om remaken tyvärr gick ifrån manus lite mycket från originalet.

Vi ser utmärkta spel månatligen som kommer ut, exempelvis valheim som uppenbarligen tilltalar massan. Sen har vi spel som flight simulator 2020 som är ett innoverande spel i sin storslagenhet. Ser vi till plattformspel så har vi ju spel som ori and the blind forest (med tvåan) likaså hollow knight och flerstående fler spel som fortfarande kan imponera.

Kan det vara så att innovationen inte sker lika tydligt pågrund av att vi kommit till en punkt där det inte är lika märkbart. Det är de små nyanserna som gör skillnaden. Det är inte så att vi kan gå från 3d till 4d exempelvis. Storhetstiden av spel markerades av förändringar pågrund av teknikska begränsningar, men idag så är det de små förfinade spelmekanikerna som inte märks, men ändå innoverar.

Jag anser inte heller att det är viktigt att spel måste innovera i allting. Vi har kommit dit vi har kommit för att folk har lärt sig, utvecklat sig, och i slutändan gjort något bättre. Använd de byggstenar som finns och finns det möjlighet till innovation, så använd det. Ibland kan dock en bra story och spelmekanik räcka för att göra ett spel som är bra, utan att behöva känna pressen att innovera allting.

Medlem

Även förr i tiden var det vanligt med nya versioner av gamla spel, t.ex. när arkadspelen skulle hamna i hemmet eller när äldre spel släpptes till mer kraftfulla system och då fick mer avancerad grafik och nya ljudeffekter.

Den stora spelkraschen 1983 hände just eftersom folk tröttnade på att spelutvecklare blev så slappa och släppte spel av dålig kvalitet eller som bara upprepade tidigare koncept.

Medlem
Skrivet av brinkstar:

Ser ett fundamentalt fel med det här inlägget, vilket är att innovation inte sker särskilt mycket. Det sker ganska mycket innovation vad det gäller både spelmekanik och grafik. Även på den gamla tiden var det ju oftast det tekniska som begränsade vad du kunde göra, och anledningen att innovationen uppstod var mycket pågrund av att vi gick från 2d-3d, storleken på minnen osv. vilket kanske inte sker på samma sätt idag pågrund av att tekniken kommit så långt, och inte utvecklas vidare på samma sätt.

Innovationer sker både inom AAA och indie, där indie är det som driver det mesta. AAA är ju oftast företag där det är tusentals anställda där man också måste överleva, vilket leder till att man satsar säkert istället för innovativt. Det finns så klart undantag (exempelvis half life alex, RE 7 och death stranding som gick ifrån det beprövade).

Dock är det ju så att spel inte alltid behöver innovera, det kan räcka med att spel använder det som finns för att göra det till ett bra spel, exempelvis d2, som utöver grafiken fortfarande är ett enastående spel som fler borde få uppleva. Likaså ff7 exempelvis, även om remaken tyvärr gick ifrån manus lite mycket från originalet.

Vi ser utmärkta spel månatligen som kommer ut, exempelvis valheim som uppenbarligen tilltalar massan. Sen har vi spel som flight simulator 2020 som är ett innoverande spel i sin storslagenhet. Ser vi till plattformspel så har vi ju spel som ori and the blind forest (med tvåan) likaså hollow knight och flerstående fler spel som fortfarande kan imponera.

Kan det vara så att innovationen inte sker lika tydligt pågrund av att vi kommit till en punkt där det inte är lika märkbart. Det är de små nyanserna som gör skillnaden. Det är inte så att vi kan gå från 3d till 4d exempelvis. Storhetstiden av spel markerades av förändringar pågrund av teknikska begränsningar, men idag så är det de små förfinade spelmekanikerna som inte märks, men ändå innoverar.

Jag anser inte heller att det är viktigt att spel måste innovera i allting. Vi har kommit dit vi har kommit för att folk har lärt sig, utvecklat sig, och i slutändan gjort något bättre. Använd de byggstenar som finns och finns det möjlighet till innovation, så använd det. Ibland kan dock en bra story och spelmekanik räcka för att göra ett spel som är bra, utan att behöva känna pressen att innovera allting.

Jag tror precis det här brinkstar säger. Det sker massor, men det kanske inte märks lika mycket. Vill också lägga till att en anledning till det är att utbudet är så enormt mycket större än det var "förr".

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Vänner,kamrater, med(borgare?)

Kan vi inte prata om hur otroligt skumt det är att så otroligt mycket av det vi ni konsumerar i rörlig bild,serier och spel inte är innovationer längre?

Jag har personligen försökt undvika att spela nyversioner(remakes,remasters etc) så att man slipper bli som ens fäders generation där allt bra hände JUST när ens fäder var ung så allt efter typ 60 eller 70-tal i både musik,film;egentligen all underhållning är skräp och den mesta av all pengakraft går åt till att återskapa, istället för att skapa.

Jag kan beundra att vi "äntligen" fått den version av Final Fantasy 7 som skaparna själva säger att dom ville ha det etc men borde inte branschen lära sig att gå vidare bättre?

Det blir lite som att all den här nostalgin sakta men otroligt säkert stryper allt nytt, nu senast så får vi Diablo 2 men...igen?Varför då? Vem vill egentligen spela så gamla spel igen?

Jag förstår att många vill ha det som var bra när man var ung men Wing Commander kommer inte komma tillbaka, Total War kommer inte bli det tunga historiska spel det var,RTS genren kommer inte bli som den var med build orders å så; nu är det "Hjältar" och procs istället.

Jag kan tycka om att läsa om historia men att återuppleva den närmaste historien istället för att blicka framåt? Gör vi så så slutar det ju som för våra farsor "ALLT BRA HAR REDAN HÄNT, DET ÄR BARA ATT INVÄNTA DÖDEN!"
"Tacka vet jag när man kunde få bugg å Coca-cola för under 15 kronor och dom spelade Queen på radion! "

Eller borde vi bli som Zelda å Mario fansen som spelar samma spel för typ 27:nde gången?

Eftersom jag har funderat rätt mycket på nostalgi senaste året (kanske pga 2020, då pandemin ger upphov till sånt) så kanske jag kommer med en viss överanalys. Men jag börjar med att hålla med @brinkstar helt och hållet.

Jag tycker inte alls det är fel med nostalgi, så länge, har en kompis som är lite anti-nostalgi som dig fast med musik istället. Han gillar visserligen äldre musik men han gillar inte att folk hela tiden spelar vissa typer av musik som om det vore bättre förr, enbart håller på med LP-skivor och känner sig originella och det gör i och för sig inte jag heller. Vill lägga till att han hade en nostalgitripp med scooter för någon vecka sedan så även han kan nog bli nostalgisk. Jag tänker att du kanske har vissa likheter med honom i föreställningen att du upplever att många spelar äldre spel eller remeakes för att "det var fan bättre förr", spelen var personligare förr och folk vill inte upptäcka något nytt?

Eller så är det bara att de är nyfikna på hur spel var förr i tiden. Jag kan känna att vissa spel inte skiljer sig så mycket trots det kommer ett nytt spel av det, DIablo 3 kändes mer som en finare version av Diablo 2. Starcraft 2 kändes inte heller som det skiljde sig från första spelet, eller så hade jag bara börjat bli för gammal för att fastna för spelet. Red Alert 3 kändes som en sämre uppföljare till en klassiskt film som bara görs för att publiken så få en ny film. Då kan det ju vara roligare att spela en remeake.

Sedan vet jag inte om det var så många som spelade om hela Red Alert (1) som kom ut förra året eller köpte GTA-serien under nyårsrean för att det var så billigt, för att bli CJ igen i San Andreas eller bara spelade det för att se om spelet är som man minns det. Jag tyckte det var roligt att köpa båda spelen men inget av dom fastnade jag för, även om GTA4 kändes som ett spel som kan funka även idag.

Men summering, tror inte det är fel med att folk spelar remakes, gamla spel osv på samma sett det inte är fel att föredra The Doors, Iggy Pop eller Velvet Underground före modern musik, så länge man inte tror sig vara överlägsen och inte vill hitta något nytt. Om du förstår vad jag menar. Åt andra sidan blir det ju sjukt problematiskt om man inte vill återupptäcka gammalt.

Medlem

Håller inte alls med. Älskar "vågen" av remakes. Så länge företagen gör originalen rättvisa.

Jag är väldigt nostalgiskt lagd och spela ofta om mina gamla favoriter på PC, N64 och PS1. Om jag kan få göra det på ett moderna system med bättre grafik, QoL-ändringar och högre FPS är det bara en vinst.

Dessutom finns det en anledning till att dessa spel var så populära från första början. Det är så många spel jag skulle vilja spela för att jag missade eller hade fel konsol när de släpptes, men som nu känns alldeles för gamla för att orka ta tag i. Skulle personligen ÄSLKA remakes på t.ex. Outcast, Baldurs Gate 1, Chrono trigger, Dune 2 etc.

Det är spel som jag aldrig har spelat och skulle vilja spela på ett modern system med lite QoL-uppdateringar. Hellre det än helt "nya" spel, även om man såklart vill ha båda delarna.

Tycker vi ser mycket innovationer och tekniska landvinningar trots att reamakes kommer. Det finns rum för båda delarna.

Medlem

Tycker det är fel riktning.
Vi ska gå framåt, inte gräva upp och putsa till det gamla.
Det känns väldigt ambitionslöst av företagen.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Ser inget konstigt i det, världen är full "de va bättre förrare", inte bara när det gäller gaming.

Jag gillar ju dock remakes, spel åldras inte alltid med den värdighet man önskar. Ser fram emot att lira d2 remake som fan.

Medlem

Helt klart tråkigt med alla remasters, remakes, och återsläpp. Jag vill ha nya spel! Se på min favoritserie Elder Scrolls. Det är 10 år sedan Skyrim nu. En logga av 6:an har teasats. Frågan är om de ens börjat fila på uppföljaren, och i så fall lär de tyvärr återigen använda samma gamla skitmotor. Istället har de släppt Skyrim fyrtioelva gånger och folk bara köper och köper. Tydligen vill folk ha skiten, och betalar gärna för samma spel fyra gånger om.

Nintendo är experter. Snabbt uppskattat 90% av alla switch-spel är remasters/remakes. Och fler är på gång. Finns det nåt nytt i pipen? Tror inte det. Metroid? Nja, de har visat en logga för många år sedan nu, det var allt.

Tyvärr verkar remakes och remasters vara det folket vill ha. Och företagen är väl bara glada. Fri cash, bara att håva in. Behöver inte ens tänka.

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Jag har personligen försökt undvika att spela nyversioner(remakes,remasters etc) så att man slipper bli som ens fäders generation där allt bra hände JUST när ens fäder var ung så allt efter typ 60 eller 70-tal i både musik,film;egentligen all underhållning är skräp och den mesta av all pengakraft går åt till att återskapa, istället för att skapa.

Det är väl precis så det är dock?

Gillar all musik från urminnes tider fram till 1990-talet. Kan till och med tolerera riktigt fånig eurodance. Men det nya årtusendet är ju ett skräckexempel på hur illa det kan gå när kvantitet av skräp dränker guldkornen i sörja.

Riktigt så illa har det ju ändå inte blivit med spel. Jag uppskattar många moderna spel, likväl som jag har rosaskimrade minnen från svunna tiders kronjuveler. De enda remakes jag konsumerat är Grim Fandango, Day of The Tentacle och Monkey Island 1+2. Uppskattade att man fick med originalspelet inkluderat och omedelbart kunde växla mellan originalet och den nya versionen med en F-tangent. Gillade även kommentarspåren; att få höra skaparna prata om de olika pusslen var väldigt mysigt.

Men det är undantag i mitt fall. Jag kommer t.ex. inte hoppa på "nya" Diablo II, WoW Classic eller förmodligen ens FFVII. Jag är helt enkelt klar med originalen och känner inget behov av att återvända till de världarna igen.

Jag har egentligen inget problem med att utvecklarna gör nyutgåvor på så vis att ingen av oss har spelat alla gamla klassiker. Exempelvis spelade jag aldrig Demon Souls eftersom jag inte hade PS3. Så den nyutgåvan kan jag se fram emot att avnjuta på PS5:an (när backloggen så tillåter).

Flakmonkey

Skulle jag vara tvungen att välja på enbart remakes eller enbart nya titlar så skulle jag självklart välja enbart nya, men tbh så tycker jag att blandningen vi har nu är väldigt bra. Visst släpps det mer remakes nu än tidigare men det släpps också fler nya spel än någonsin tidigare. Sen tycker jag att remakes fyller en viktig funktion för alla de som inte fick uppleva FFVII, Zelda Links Awakening eller Demon Souls. Visst kan vi som "var med när det begav sig" hävda att de bara kan spela orginalen, men jag förstår "de unga" som avfärdar dem som fula och ofta bökiga att spela. Det är ju då också under förutsättning att de har möjligheten att spela dem. Så bara den aspekten gör att jag tycker att remakes är en bra idé.

Tror inte heller att remakes hindrar oss från att få nya titlar. Ja visst Nintendo släpper remakes eller rena portningar/remasters men går det verkligen ut över det nya? Vi kan såklart inte veta, men jag tror inte det. Om något så kan det vara ett bra sätt att hålla intresset vid liv, få nya fans och inte minst betala räkningarna medan det arbetas på det nya.

Ska man sedan diskutera uppföljare för befintliga IP:n så kan man ju såklart tycka det är trist, men samtidigt så är ju trots allt upp till oss att visa vad vi som gamers vill ha och tyvärr (om man inte gillar uppföljare) så är nya IPs en betydligt större risk. Det kan såklart löna sig rejält för de som har möjligheten att chansa men ger du ut ett spel med ett nytt IP, ny spelmekanik, etc etc så sätter du ju flera människors levebröd på spel. Är ju därför som vi ser mer originella idéer i indiespel där det oftast inte är lika mycket på spel. Då har du råd att chansa.

Men men, jag tycker som sagt det är en bra balans nu. Det enda jag egentligen har emot remakes/remasters är när det uppenbarligen inte lagts ner något större jobb dem, men med Resident Evil 2, Demon Souls, Links Awakening så hoppas och tror jag på att de har satt ribban som andra måste mäta sig mot.

Medlem

Mmm memberberries

Medlem

Vi ser många remasters eftersom det efterfrågas och säljer. Det är även relativt billigt att göra vilket ger bra avkastning.

Själv känner jag att det är de större spelhusen som är fegare med innovation idag. Innovation sker på annat håll och när någon annan tagit risken och ett spel slår, då kommer drakarna in och köper IP/Studio. Sedan mjölkas det därefter.

Jag föredrar således mest nischade spel själv. Det händer mest där.

Inaktiv

För många remakes, helt klart.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Fri cash, bara att håva in. Behöver inte ens tänka.

Fast det här stämmer inte riktigt. Det kan visserligen argumenteras att det är lättare att göra en remake/remaster än en helt nytt spel, men företagen behöver definitivt anstränga sig och göra originalet rättvisa för att fansen ska bli nöjda. Warcraft 3 är ett tydligt exempel.

eld
Medlem

Portar är fan skitbra, tänk på alla spelen man kan spela som annars hade varit låsta till gamla obskyra plattformar eller situationer där du är tvungen att emulera.

Remakes syns nog mer än vad de är vanliga, vi tror att det finns massor med remakes men i verkligheten så är de väldigt få jämfört med antalet spel som släppts.

Jag vänder på det: Hur känns det att majoriteten av spelen du älskar aldrig kommer få en remaster under din livstid?

eld
Medlem
Skrivet av Nioreh:

Helt klart tråkigt med alla remasters, remakes, och återsläpp. Jag vill ha nya spel! Se på min favoritserie Elder Scrolls. Det är 10 år sedan Skyrim nu. En logga av 6:an har teasats. Frågan är om de ens börjat fila på uppföljaren, och i så fall lär de tyvärr återigen använda samma gamla skitmotor. Istället har de släppt Skyrim fyrtioelva gånger och folk bara köper och köper. Tydligen vill folk ha skiten, och betalar gärna för samma spel fyra gånger om.

Nintendo är experter. Snabbt uppskattat 90% av alla switch-spel är remasters/remakes. Och fler är på gång. Finns det nåt nytt i pipen? Tror inte det. Metroid? Nja, de har visat en logga för många år sedan nu, det var allt.

Tyvärr verkar remakes och remasters vara det folket vill ha. Och företagen är väl bara glada. Fri cash, bara att håva in. Behöver inte ens tänka.

Fast anledningen till att vi inte har ett elderscrolls 6 ännu är ju just på grund av att bethesda inte repeterar samma gamla grej och faktiskt vill göra nya spel, fallout, starfield och liknande. Det var väl nya saker folk klagar på att de inte får i den har tråden?

Att skyrim portats har ju inte uppehållit någon, och har även inneburit att flera personer kan njuta av spelet, inte bara folk som sitter på en pc, 360 eller ps3. Det är ju fantastiskt att man kan starta upp spelet på en switch eller även spela det på alla dina nya konsoller, det tar ju inte någon utvecklingstid från de andra projekten precis.

Medlem

Äh, jag tänker vänta på remastern av remaken, har inte bråttom.

Ja, tycker det är väldigt mycket remakes/remasters nu.

Medlem

Tänker tvärtom. Det mesta jag köper är faktiskt remakes/remasters. Klart jag är öppen för nytt men tycker det mesta nytt är skräp. Det enda företaget som faktiskt levererar nya och grymma spel enligt mig, är Nintendo.

Medlem

Ser inget fel med remakes/remasters/reboots, oftast är det en annan studio som gör dom än original studion, som kanske arbetar med något annat (om dom finns kvar).

Marknaden finns så varför skulle utvecklare hoppa över den.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av anon_326443:

För många remakes, helt klart.

Samt för dåliga remakes.

Medlem

Jag tror inte att jag ännu spelat någon remake som jag gillat lika mycket eller mer än orginalet. Det största problemet jag har med remakes är att de ser ut som något som släppts ungefär mitt emellan orginalrelease och nutid, rent grafikmässigt menar jag, det är mig veterligen aldrig något riktigt krut lagt på dem utan snarare lite halvhjärtade försök till cashgrabs.

Nu spelar jag bara PC och långt ifrån alla genrer så det kan mycket väl finnas utmärkta exempel som jag inte ens intresserat mig för.

Edit: Inser att jag tänker på remasters, ge mig exempel på ett par remakes som är bra, tack.

Medlem

Så länge remastern/remaken är välgjord så har jag absolut inget emot det. Uppenbarligen finns det folk som uppskattar det annars hade det väl inte kommit så mycket sånt? Jag är personligen en av de som uppskattar remakes. Resident Evil 2 Remaken och Final Fantasy VII var två spel jag verkligen tyckte om. Jag kommer även ihåg när Super Mario 64 DS och Pokemon FireRed/LeafGreen släpptes när man var ett kid och älskade de också.

Demon Souls som jag heller aldrig fått chansen att lira pga att jag inte haft ett PS3 är också extremt uppskattat att de gjorts en remaster av.

Som sagt gör de ett bra jobb vad är då problemet?

Medlem

Mer remakes, Älskar det.

Medlem

Håller med, som en 35-årig gamer som har varit med sedan NES och Comodore 64 är jag inte jättenöjd med det. Har redan lirat FFVII och ser det som ett av mina favoritspel genom tiderna men att en stor studio lägger tusentals timmar på en remake istället för ett helt nytt projekt gör mig inte jättenöjd. Har hundratals timmar i D2 men lär inte spela nyversionen eftersom jag väntar på D4. Varför göra om RE2 när man kan skapa ett nytt projekt i RE-universumet?

Jag ser remakes som antingen ett tecken på bristande kreativitet eller ett sätt att tjäna bra med pengar på nostalgi och minimal ansträngning och inget av scenariona tilltalar mig

Medlem

Måste säga att är väldigt nöjd med nuvarande trend. Men då är mitt motto också "Det var bättee förr"

Medlem

Tycker mer om remakes än remasters. Men det har kommit ut ett par fina remasters senaste åren. Görs de rätt föredrar jag remake av ett äldre spel jag gillar än en ny release aka assasins creed eller cod som exempel.

Medlem

Förr i tiden kom spelen ut färdigtestade å sällan buggiga nu släpps det för mycket spel samtidigt samt att man får de halvfärdiga å buggiga, inget att längta till. Inga spel får en att fastna i direkt längre. Men kanske det är annorlunda att vara vuxen nu och inte ha lika mycket tid att kunna njuta ordentligt.

It's not a lake, it's an ocean

Jag är kluven. Å ena sidan vill jag som trådskaparen gärna ha nya spel som bryter ny mark, som utvecklar spelmediet. Men å andra sidan vill jag ibland faktiskt bara sitta ned med ett roligt spel och ha trevligt en stund, även om spelet inte gör en endaste sak nytt utan inspireras från en rad olika källor. Jag misstänker att den sistnämnda kategorin av spelare är ganska stor. Ta ett spel som A Plague Tale (2019). När jag spelade det såg jag tydligt hur utvecklare tagit inspiration från ett antal olika spel. Jag kan inte komma på att spelet gör någonting unikt, egentligen. Men helheten av allt som var lånat från andra kändes ändå fräsch, och det var ett riktigt bra spel (skrev om det här: http://www.frispel.net/2019/05/recension-a-plague-tale-innoce....

Alla spel behöver inte vara haktappande och bryta ny mark, ibland räcker det faktiskt att de är underhållande.

Jag tycker nog ändå att spelbranschen är betydligt friskare och mer innovativ än det döende Hollywood där det knappt släppts en enda sevärd film längre, där allt är remakes och reboots av filmer och serier som inte ens behöver vara särskilt gamla längre.

Capcom har hittat en ganska bra nisch. De gör remakes av älskade gamla Resident Evil-titlar samtidigt som de släpper helt nya spel i serien. Deras remakes, framför allt av originalet och RE2, är ett föredöme för branschen. Spel har ju också den egenheten att de åldras betydligt snabbare än film gör, vilket gör det enklare att "förlåta" en remake för min del.

Med detta sagt, jag "firar" 30 år som spelare i år. 1991 var året då mitt TV-spelsintresse föddes på riktigt. Dessa år har jag förstås sett och spelat en del. Man får lite perspektiv på spelmediet. Det råder ingen som helst tvekan för mig att spelbranschen aldrig har varit bättre ur konsumentperspektiv än nu. Utbudet är helt galet stort jämfört med hur det var på 90-talet, exempelvis. När jag får såväl AAA-titlar som indiepärlor kan jag ta en och annan remake också. Remasters, däremot? Nä.

Tillägg: Sedan kan man ju se remasters och remakes som ett sätt att tillgängliggöra gamla spel för en ny generation. Lite som att släppa en gammal film på Blu-ray, typ. Ser man det så är det snarare en form av kulturgärning. Och apropå det älskar jag verkligen att Microsoft satsat så hårt på bakåtkompatibilitet. Att massor av bra spel glöms bort och blir otillgängliga för den breda massan bara för att åren går är sorgligt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Så länge remasters och remakes är ordentligt gjorda så ser jag inga som helst problem med det. Jag vill få en chans att spela mina gamla favoriter i ny kostym och tycker även det är härligt att yngre generationer ska kunna ta del av äldre fantastiska spel utan att bli bortskrämda av t.ex tidig 3D-grafik.
Det släpps ju så otroligt mycket spel nu så att få se "innovation" handlar bara om att se lite längre än på dom stora elefanterna i spelindustrin... Indie scenen leder innovationen nu vilket inte är så konstigt då en indie studio inte har samma krav på vinst som en AAA spelstudio vilket gör det lättare att gå mot strömmen och prova nya grejer.

Tråden känns lite som en tråd för folk med skygglappar. Ta av dom gott folk och ser er om! det finns ingen brist på innovation i spelindustrin.

12
Skriv svar