Final Fantasy-producent hävdar att 5G kommer locka folk från konsoler
Ser inte hur 5G kommer ändra något. Folk kommer fortfarande köpa konsol och PC-spel oavsett 5G. Trådlös nätverk är inte stabil, har inte 100% täckning och skulle säkert skapa massa frustration för personen om de spelar t.ex. Stadia på mobilen/bärbara datorn och så tappar man nätverksuppkoppling.
5G kommer inte vara konsoldödaren, inte heller Stadia.
Folk verkar inte fatta att alla har inte tillgång till bredband. Med 5G kommer folk kunna lira direkt via TVn, mobilen, laptopen med bredband och 5g. 5g kommer ofta vara snabbare än bredband också. Så jag tror inte det är alls omöjligt att standard kommer vara xcloud, PS Now, stadia direkt från Samsung TVn, Apple tv eller Chromecasten om 5-6 år.
Har själv Stadia då jag köpte Cyberpunk dealen. Använder det absolut inte ofta då jag har PS5 men jävlar vad smidigt det är ändå med Stadia och som småbarnsförälder där man inte alltid får ha TVn ifred kan jag ibland sakna att jag inte kan spela mina PS5 spel när TVn är barrikerad 😅
Folk verkar inte fatta att alla har inte tillgång till bredband. Med 5G kommer folk kunna lira direkt via TVn, mobilen, laptopen med bredband och 5g. 5g kommer ofta vara snabbare än bredband också. Så jag tror inte det är alls omöjligt att standard kommer vara xcloud, PS Now, stadia direkt från Samsung TVn, Apple tv eller Chromecasten om 5-6 år.
Har själv Stadia då jag köpte Cyberpunk dealen. Använder det absolut inte ofta då jag har PS5 men jävlar vad smidigt det är ändå med Stadia och som småbarnsförälder där man inte alltid får ha TVn ifred kan jag ibland sakna att jag inte kan spela mina PS5 spel när TVn är barrikerad 😅
Vad menar du när du menar bredband och att 5G kommer vara snabbare än bredband ?
Stadia är smidigt ja
Vad menar du när du menar bredband och att 5G kommer vara snabbare än bredband ?
Stadia är smidigt ja
Att alla inte har tillgång till fiber, men när 5G är utbrett så kommer det vara som att ha fiber. Hög överföringshastighet och låg latens.
I vilken värld lever han i? Varför just 5G, för telefonernas skull? Alla kanske inte vill spela på sin 7" tfn utan på sin feta 65-75" TV.
Och streaming, hur bra går det för Google? I call bullshit!
Stadia fungerar bra på 55" tv iallafall 😉
När det finns ett bra 5G i Norrbotten och det funkar utanför städerna ska jag flyga på min regnbågsenhörning medans en vätte lagar pizza med guldflarn åt mig.
Har 5G via Telia i Umeå och det fungerar utmärkt men har då inte testat åka längre norrut så vet inte hur det presterar uppöver landet.
"Writer and Fighter"
jag börjar tro personer som yttrar sig såhär är som högst casual gamers som tittar bara i sin egen lilla omgivning där folk kanske spelar sina mobil spel här och där eller som högst sitter spelar något konsol spel 2 timmar i månaden, och då får dom för sig att stream gaming är framtiden.. Ja om 200 år kanske när vi inte behöver tänka på ostabilt nät, package loss, hög ping, och självklart allt annat som kan gå fel med nät som inte går på kabel. Sen har vi också att flesta nät jag vet som är mobila är oftast kopplade till nerladdningsgränser vilket är en gamers mardröm.
Ett bra exempel om än lite gammalt.
2015 saknade mer än halva befolkningen på planeten tillgång till internet.
Många av dessa kommer garanterat få 5G före fiber/snabbt internet med kabel.
Så påståendet att nog 100% korrekt då du måste se utanför Norden/Europa.
R7 5800X3D | 6950XT Red Devil | 32GB DDR4 | 34" UW QD-OLED 34M2C6500 + 27" 1440p
Never underestimate the power of stupid people in large groups!
Ingen utanför Asien bryr sig om mobilspel. Det är tidsfördriv, i bästa fall kommer en fluga någon gång ibland (Candy Crush, Pokemon Go etc). Men ingen kan väl ändå på allvar tro att man skulle föredra 6 tums touchskärm framför konsol med grym kontroll eller PC Master Race?
I call troll.
Kanske är von Anka nu, men tror inte jag vill betala 300kr per timma för att spela. Det är ju värre än arkadspel..
Varför skulle du behöva betala 300kr per timma? Tror du 5G kommer kosta det? Lol.
Ingen utanför Asien bryr sig om mobilspel. Det är tidsfördriv, i bästa fall kommer en fluga någon gång ibland (Candy Crush, Pokemon Go etc). Men ingen kan väl ändå på allvar tro att man skulle föredra 6 tums touchskärm framför konsol med grym kontroll eller PC Master Race?
I call troll.
Hallåååå, ding dong, man kan spela PC, konsol, Streama på TVn på 5G🤦🏼♂️
Hallåååå, ding dong, man kan spela PC, konsol, Streama på 5G🤦🏼♂️
Ja, men det finns ingen som helst anledning att tro att konsolerna (eller PC) kommer bli lidande bara för att det dyker upp magiska master som svampar i skogen.
🤦🏼♂️
Varför skulle du behöva betala 300kr per timma? Tror du 5G kommer kosta det? Lol.
Det kommer såklart inte vara så dyrt. Ska man streama i bra kvalité får man dock betala en slant för datamängden, så länge man inte sitter hemma via wifi, men då är ju hela syftet med 5G meningslöst
Processor: Intel Core i7 14700K med Contact Frame och Kryosheet
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: Corsair Vengeance RGB 64GB 6400mhz
Högtalare: Sonos Arc Ultra, Sonos Era 100 x 2
VR: Meta Quest 3 + VR Air Bridge
Varför inte? Det är ju ungefär kostnaden för bas-Stadia via 5G om vi kollar idag.
En gång i tiden hade jag obegränsat 2G, men när det började bli trångt i luften för att alla skulle skicka kattgifar med MMS så var det adjöss med sånt.
Med 3G var det samma tack vare Spotify, och med 4G så är det alltid en massa * även i de obegränsade avtalen på grunf av Netflix. Trots att 4G tydligen inte duger för alla att spela på då.
Så det kommer ju såklart på sikt bli samma sak även med 5G. Troligen än värre.
Det kommer såklart inte vara så dyrt. Ska man streama i bra kvalité får man dock betala en slant för datamängden, så länge man inte sitter hemma via wifi, men då är ju hela syftet med 5G meningslöst
Nja. 5G kommer bli enda bredbandsalternativet du kan få på en många platser. Samma som med 4G idag. Och även om folk på dessa platser säkert får lite bättre deals än andra, så kommer det bli dyrt jämfört med kablar.
Öppnar chipspåsen o knäpper en öl... Den här diskussionen kommer bli niiice
Hehe..
Det är väl snarare du som inte tänker längre än näsan räcker, som inte inser att det finns folk som inte har:
En Fet Pc(tm)
Playstation/Xbox
Fiber
Pengar
Det är så uppenbart att han pratar om en helt annan marknad än den du pratar om (den vi lever i). Fattigare länder där 5G och en taskig burk helt plötsligt kommer kunna låta dig spela Battlefield 6 på maxad grafik. Tror du den gamer bryr sig ett skit om package loss?
🤯
borde inte dom som har så lite pengar tänka på mer hur dom ska få ihop till mat än att sitta spela battlefield 6 på maxad grafik ^^
Skämt å sido jag förstår din poäng men jag tror du missade min. Självklart finns det kanske folk som tycker detta är bra. Det betyder inte att det skulle vara generellt sätt något som vi ska sträva efter som mål för gaming och tro att 5G skulle ta över det vanligaste sättet vi spelar på just nu.
edit: du vet väl också att om det skulle bli mycket "package loss" speciellt när du streamade spelen helt å hållet så skulle det inte kunna gå spela spelen alls. Nu är jag inte så insatt i hur dessa streaming tjänster har för lösningar redan nu på detta problem men jag kan inte tänka mig det är felfritt.
Det är väl snarare du som inte tänker längre än näsan räcker, som inte inser att det finns folk som inte har:
En Fet Pc(tm)
Playstation/Xbox
Fiber
Pengar
Det är så uppenbart att han pratar om en helt annan marknad än den du pratar om (den vi lever i). Fattigare länder där 5G och en taskig burk helt plötsligt kommer kunna låta dig spela Battlefield 6 på maxad grafik. Tror du den gamer bryr sig ett skit om package loss?
🤯
Hans uttalande handlar nu inte om fattiga länder eller folk med taskiga burkar. Uttalandet handlade om att 5G kommer varsla bort konsoler, vilket inte kommer hända. Cloud gaming kanske blir lite mer populärare än vad de är idag, men det kommer inte döda konsoler helt. Snabbare internet gör inte helt plötsligt att Stadia får en spelbibliotek på 1000 spel, eller att den inte längre ha input delays.
Och gällande ditt sista uttalande "tror du personen kommer bry sig om packet loss?" så kommer svaret vara, ja, de kommer definitivt finnas spelare som bryr sig om packet loss, och spelar hellre på en 10/10 lina med en burk som kan lira spelet på low/medium eller på konsol. Tror det är en extremt liten minoritet som har större nöje av ett maxad grafik på spel men laggar pga nätverket än den som har lite sämre grafik men har stabil uppkoppling på en stabil platform (Ps5/XSX).
5g master måste placeras ut var 500 meter för att fungera, funkar i stan, men inte en chans de når ut till resten av landet!
Sen att detta skulle ta död på konsolerna är ju samma dravel som att mobil gaming skulle slå ut pc gaming, har påvisats gång på gång att dessa pseudo profeter har så fel som de kan ha.
Att stadia funkar bra är galant för oss i Sverige som har obegränsat internet, värre för usa och andra länder som har cap på hur mycket de får använda per månad.
PS. De finns fortfarande obegränsat med data för mobiler, IAF min farsa har det för en rätt så billig peng på tele2.
Rätta mig gärna om jag har fel, men hur man än vrider och vänder på steken, kommer trådlöst internet aldrig slå fiber? Bör man inte in i kvantfysiken och rota? Jag menar, fiber är väl i väldigt grova drag ljusets hastighet? Vi är fortfarande bara på ytan och skrapar när det kommer till fiber.
Varför inte? Det är ju ungefär kostnaden för bas-Stadia via 5G om vi kollar idag.
En gång i tiden hade jag obegränsat 2G, men när det började bli trångt i luften för att alla skulle skicka kattgifar med MMS så var det adjöss med sånt.
Med 3G var det samma tack vare Spotify, och med 4G så är det alltid en massa * även i de obegränsade avtalen på grunf av Netflix. Trots att 4G tydligen inte duger för alla att spela på då.
Så det kommer ju såklart på sikt bli samma sak även med 5G. Troligen än värre.
Haha vafan, du kan ju inte räkna med kostnader för 5G för ditt spelande. Räknar du med kostnaden för internet idag? Isåfall betalar du 300 för fiber plus 100kr för Game pass eller liknande idag. Dessutom kan du få obegränsat med 4G surf idag för typ 300kr vilket säkert kommer finnas något liknande med 5G i framtiden. Säger inte att de kommer vara framtiden men jag tror inte det är omöjligt att de kommer se ut så med tanke på att större delar av jordens befolkning har dålig lina. Vi är bortskämda här uppe i norr. Räcker du åker neråt Europa så ligger dom långt efter med bra lina.
5G i sig kan inte slå ut Sony. Då ska man pressa ut flera och bättre spel först, vilket inte ens MS lyckats med, än minde Google. Inte så genomtänkt uttalande.
Vem har sagt något om att 5G ska slå ut Sony? Man kan väl anpassa sig? PS Now