Diablo 2 Resurrected

Medlem

Nostalgin flödar över, har inte hunnit spela längre än till A2 i nuläget men det är precis lika kul som jag kommer ihåg! Men jag håller med, bitvis känns det föråldrat. Kan tycka att även om man ville behålla så mycket som möjligt precis som det var för att återskapa känsla/charm så hade man ju ändå kunnat uppdatera vissa grejer med ner nutida metoder.

( För att ge ett exempel, Spelar på PS4 och tänkte inte på att I gamla D2 så måste man trycka "Save & Quit" i menyn för att spara utan stängde bara ner spelet i PS-menyn och tänkte inte mer än "jaja, lär ju ha autosparats efter förra questet".... visade sig att så var det inte. ) ^^

S_Z
Medlem

Är också en gammal Diablo 1-2 veteran. Lyckades aldrig ta mig igenom D3, tycker det helt förlorat Diablo-känslan/atmosfären.
Jag fastnade fullständigt i denna remaster, har redan spenderat många timmar och har fantastiskt kul, precis som när det begav sig

Medlem

Önskar att man kunde vrida upp musikvolymen ett litet snäpp till bara. Den är så jävla bra! Lite synd också att dom bytte hårfärg på necromancern. Han var mycket grymmare i vitt hår 😭

Medlem

Slutade med att jag köpte D2R. Men mest för nostalgins skull. Grim Dawn är fortfarande betydligt bättre i min mening. Vi får se sedan om THQ Nordic har Titan Quest 2 på G så lär det bli grymt även det om de inte lämnar mekaniken i TQ1/Grim Dawn allt för mycket.

Medlem

Jag hade nog gett spelet 4/5.

Även om det känns lite väl föråldrat ibland så är det fortfarande betydligt bättre än Diablo 3. Helt klart.

Medlem

Väldigt träffsäker recension. För mig är Diablo 2 ett av de bästa spelen någonsin och jag hade planerat att köpa Resurrected. Men efter att ha spelat den öppna betan i några timmar insåg jag att spelet är väldigt daterat på många sätt. Jag kommer att lämna Diablo 2 och alla fantastiska minnen i dåtiden.

Medlem
Skrivet av fudge:

Min fru har inte spelat tvåan innan men har spelat trean.
Hon gillar inte tvåan jättemycket.

Jag inväntar svar från min fru.. Jag har spelat lite av trean men var inte såld. Det är ett spel för henne. Nu köpte vi 2an tillsammans så hon lirar det och jag har prövat lite.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Är man osäker så tycker jag att man inte borde köpa spelet. Jag menar det är Blizzard gör det för demokratin åtminstone. Ingen tvingar dig att köpa Blizzard spel.

Medlem

Jag älskar det! I hell nu, men jävlar vad min merc blir oneshottad, så nu jagar jag runor för att kunna bygga nån bra armor till honom.

Medlem

Är jag den enda som fortfarande tycker deras server är ett jätteproblem?

Ständigt teleporteras fiender fram och tillbaka på skärmen och kan se den stå och slå i luften 10 m från mig och träffa mig, hör hur vissa fiender står och attackerar mig men de inte är där och jag förlorar liv så det är osynliga.

Och innan vi börjar med internetuppkoppling så jag jag kollat det, har 590 mb ner på ps servern och trådas koppling.

Medlem

Jag börjar lite sugen men låter nog bli. D2 är ett av de spel jag lagt mest tid på i mitt liv. Hade två kopior av grundspelet inkl. Lod. Satt på två datorer och spelade samtidigt alt. att ena datorn körde lootbot. Var kul då men intresset för genren nu är svalt. 3/5 låter rimligt. Tack för bra recension.

Dödgrävaren

Path of Exile är det enda ARPG jag behöver, hade kanske gett D2:R en chans om det inte kostat mer än vad det gjorde när det var nytt, galen prissättning i min mening.

Medlem

Det är Diablo 2 fast snyggt. Klart att världens bästa spel någonsin toppat med fräsch grafik förtjänar en femma i min bok. För extra förnyelse kör jag på konsol.

Skribent
Skrivet av JackG100:

Path of Exile är det enda ARPG jag behöver, hade kanske gett D2:R en chans om det inte kostat mer än vad det gjorde när det var nytt, galen prissättning i min mening.

Fast kostar det mer? Originalet kostade väl runt 399 kr och tänk då på att Lord of Destructon ingår i remaken. Den kostade ju kring 149-199 kr.

Spelet kostade runt 450 kr på Switch och är väl billigare på PC?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Fin recension, 3/5 är ett betyg för gamla rävar. Alldeles för högt för mitt tycke men ok. Skulle aldrig rekomendera någon ny att spela det, skulle nog blivit 1/5 från den.


signatur

7900XTX
7800X3D

Dödgrävaren
Skrivet av Johan Lorentzon:

Fast kostar det mer? Originalet kostade väl runt 399 kr och tänk då på att Lord of Destructon ingår i remaken. Den kostade ju kring 149-199 kr.

Spelet kostade runt 450 kr på Switch och är väl billigare på PC?

Överdrev kanske lite med mitt uttalande. Men tycker 350 spänn är på tok för mycket för detta spel idag. Sen så är det ju ett fantastiskt spel, eller var, men tror att om man vill spela actionRPGs idag så finns det bättre alternativ för denna summan, Grim Dawn om man vill ha ett lite mer långsamt spel i stil med D2, eller min personliga favorit Path of Exile om man vill gå lite mer zoom-zoom och ha mer bredd på vilka builds man kan spela, och då är det spelet dessutom gratis.

D2s gameplay har dessutom inte åldrats särskilt väl, finns väldigt dålig build-variety, som recensionen säger så går det inte att mixa skills i nån större utsträckning utan då gimpar man bara sig själv. Sen finns det dessutom på det skills som är halvt ospelbara om man vill göra någon form av höglevel farming, så variationen är rätt liten rent allmänt. Så om man nu inte tvunget måste prova Diablo 2 för att ha fått uppleva något pga. dess historiska värde och atmosfär så tycker jag man kan spela helt andra, bättre och levande spel som kostar liknande summor (eller är gratis i PoEs fall).

Med det sagt så älskade jag Diablo 2 när det var nytt, och spelade det i många år varenda gång laddern resetta. Körde stenhårt på MF blizzard sorc i början (mephisto-runs ftw), farmade ihop till Enigma å hammerdinade baalruns, kombinerade med en kompis som smiteade übers och vi powerlevlade hela grupper i Ubertristram för typ "pengar" på ett inofficiellt tradeforum. Övergick till slut till att botta i två veckor men kom fram till att fyfan, jag spelar ju inte ens spelet och har inte kört det sen dess.

Nu känner jag mig gammal och gaggig som derailade så... Hur som hafver, 200kr hade varit rimligare!

Medlem

Trevligt med en recension men jag funderar lite vad fokus är på...
Jämförelser med andra spel, QoL förbättringarna eller mest... det kunde vara ett annat spel?
Det grafiska: https://imgur.com/a/8nXhUiQ

Förutom "Att drycker inte stackar" känns ju mer äkta/verkligt jämfört med i Torchligt 2 som kan ha massor med potions på en plats, bara trycka på 1 knappen medans i D2R blir det panik en del gånger, precis som det ska vara. Vad har bältet i spelet med sina + slots för funktion om man skulle ändra detta?

Heja, vi klagar på jobbigt gränssnitt, när det är en remaster, vad kan man förvänta sig?
Samma gränssnitt kanske fast det är ju förbättrat nu... Från början såg man ingenting av spelplanen när båda sidorna var uppe nu ser du din gubbe och spelplanen. https://youtu.be/DNF_OfLo9h4?t=1485
"Känns bitvis daterat" Daterat nämns flera gånger, men det här är ju en remaster inte remake. Som det ska vara då.
Det är lite som att man byter från en gammal seg hårddisk på Windows 7 till en snabb ssd och sen vill man ha windows 10, va?

Grafiskt är det ett mästerverk, alla akter känns unika och med hörlurar är man där.

"rörelserna känns lite daterade." Jasså, jag minns då inte att det var fysik förr i tiden, eller jag kunde inte ens se det, sparkar du på en tunna som sprängs så flyttar du runt spillrorna när du går på dessa, det är fysik.

"jag kan också se hur den nya generationen kan uppfatta spelet som daterat på många vis." Jag undrar om spelare tycker samma om Old School RuneScape eller minecraft tex.. men att det inte är något man stör sig på utan gillar, ett spel helt enkelt.
40 tusen tittare på twitch för närvarande...
En slumpvis ung pratglad twitch streamare som ikväll klarade spelet på normal för första gången med en Necromancer, här verkar det mest vara, spela spelet tills det är klart(eller om planen är lvl 99) https://www.twitch.tv/videos/1167269730

Erfarenhetsträden har väl varit så här hela tiden, det är samma spel som tidigare?
Man kan levla upp till 80 på några timmar om man vill, sen har vi fördelen med Resurrected att man kan "reset stat" vilket var lite jobbigare förut.

Spelet handlar om loot, efter att man spelat normal och får en bra historia kan man väl säga, det är enformigt, det kan man egentligen säga om alla spel, så vad har det med att det är "daterat" att göra?

Jag kollade in metacritic och där får spelet 1 av 10 i betyg för att spelet inte fungerade 100% första dagen, jag tycker det är lite märkligt att man gör så. Men vad vet jag.

Medlem
Skrivet av Kris:

d3 är en uppsminkad diablo med inflation av siffror och föremål. d2 minimalistiskt och mindre förlåtande. Båda otroligt repetitiva men erbjuder olika spelkänslor. Jag uppskattar båda spelen men hade gärna sett något nytt inslag i remastern som skapar en överraskning men samtidigt hyllar den gamla diablotraditionen.

Håller med till 100%.

Om de bara tillåter modden Project D2 nu så kommer allt negativt som togs upp i recensionen samt nya inslag vara fixade också.
Spelet skulle öppnas upp till dess fulla potential.
5/5

Skribent
Skrivet av Hajfena:

Trevligt med en recension men jag funderar lite vad fokus är på...
Jämförelser med andra spel, QoL förbättringarna eller mest... det kunde vara ett annat spel?
Det grafiska: https://imgur.com/a/8nXhUiQ

Förutom "Att drycker inte stackar" känns ju mer äkta/verkligt jämfört med i Torchligt 2 som kan ha massor med potions på en plats, bara trycka på 1 knappen medans i D2R blir det panik en del gånger, precis som det ska vara. Vad har bältet i spelet med sina + slots för funktion om man skulle ändra detta?

Heja, vi klagar på jobbigt gränssnitt, när det är en remaster, vad kan man förvänta sig?
Samma gränssnitt kanske fast det är ju förbättrat nu... Från början såg man ingenting av spelplanen när båda sidorna var uppe nu ser du din gubbe och spelplanen. https://youtu.be/DNF_OfLo9h4?t=1485
"Känns bitvis daterat" Daterat nämns flera gånger, men det här är ju en remaster inte remake. Som det ska vara då.
Det är lite som att man byter från en gammal seg hårddisk på Windows 7 till en snabb ssd och sen vill man ha windows 10, va?

Grafiskt är det ett mästerverk, alla akter känns unika och med hörlurar är man där.

"rörelserna känns lite daterade." Jasså, jag minns då inte att det var fysik förr i tiden, eller jag kunde inte ens se det, sparkar du på en tunna som sprängs så flyttar du runt spillrorna när du går på dessa, det är fysik.

"jag kan också se hur den nya generationen kan uppfatta spelet som daterat på många vis." Jag undrar om spelare tycker samma om Old School RuneScape eller minecraft tex.. men att det inte är något man stör sig på utan gillar, ett spel helt enkelt.
40 tusen tittare på twitch för närvarande...
En slumpvis ung pratglad twitch streamare som ikväll klarade spelet på normal för första gången med en Necromancer, här verkar det mest vara, spela spelet tills det är klart(eller om planen är lvl 99) https://www.twitch.tv/videos/1167269730

Erfarenhetsträden har väl varit så här hela tiden, det är samma spel som tidigare?
Man kan levla upp till 80 på några timmar om man vill, sen har vi fördelen med Resurrected att man kan "reset stat" vilket var lite jobbigare förut.

Spelet handlar om loot, efter att man spelat normal och får en bra historia kan man väl säga, det är enformigt, det kan man egentligen säga om alla spel, så vad har det med att det är "daterat" att göra?

Jag kollade in metacritic och där får spelet 1 av 10 i betyg för att spelet inte fungerade 100% första dagen, jag tycker det är lite märkligt att man gör så. Men vad vet jag.

Först vill jag säga tack för att du tycker recensionen är trevligt

Sen, det jag lyfter fram är väl kanske mindre kritik mot spelet i sig utan mer upplysning om hur det funkar. Spelet är en remake och spel har utvecklats sen dess, vilket gör att saker kommer kännas daterade för dagens spelare.

Att det är mer verkligt att dryckerna tar upp plats i väskan innebär ju inte nödvändigtvis att det är bättre. Det hade varit mer verkligt om karaktären behöver äta och sova, men det skulle ju inte göra spelet roligare? Sen tycker jag att bältet med platserna är bra och att du måste lägga dit nya drycker, men att det hade gjort saker smidigare och kunna ha stacks i just väskan för att undvika några resor till byn då väskan nästan direkt blir full när du har en caster-klass. Alternativt är ju att det skulle gå att köpa dryckesväskor, så som det går att köpa Tomes och townportal. Små saker hade lätt kunnat fixas utan att förstöra gamla känslan av spelet.

Det jag menar med rörelserna är att nya grafiken läggs över den gamla och då blir lite "kulturkrock". Jag pratar om animationerna då och inte fysiken, dvs att det känns som karaktärerna saknar animationer i rörelserna för den är baserad på pixlarna vilket lite krockar med den fina mer moderna grafiken.

Till sist, jag var tvungen att välja en vinkel och valde då att belysa spelet utifrån vad en "ny" spelare kommer uppfatta. Men uppskattar dina reflektioner.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av alias:

Fin recension, 3/5 är ett betyg för gamla rävar. Alldeles för högt för mitt tycke men ok. Skulle aldrig rekomendera någon ny att spela det, skulle nog blivit 1/5 från den.

Tyckte jag la mig lite lågt med 3/5 haha

Men jo, jag håller med att spelet är för gamlingar som mig själv.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

D2R är bra men fan va dom hade kunnat slipa mer på quality of life-grejer. Som när man går på trånga utrymmen och fastnar stup i kvarten.
Grafiken och nostalgin är riktigt najs annars!

Skribent
Skrivet av Deekar:

D2R är bra men fan va dom hade kunnat slipa mer på quality of life-grejer. Som när man går på trånga utrymmen och fastnar stup i kvarten.
Grafiken och nostalgin är riktigt najs annars!

Hashtag hatamaggotlair


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Flera som skriver att spelet är daterat. Det är ju precis det vi d2-fans vill ha. Vi vill inte ha ett till d3.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Hashtag hatamaggotlair

Haha word!

Medlem
Skrivet av Deekar:

D2R är bra men fan va dom hade kunnat slipa mer på quality of life-grejer. Som när man går på trånga utrymmen och fastnar stup i kvarten.
Grafiken och nostalgin är riktigt najs annars!

Jag tycker det är lite av charmen med spelet att de inte serverar dig allt på ett silverfat.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Jag tycker det är lite av charmen med spelet att de inte serverar dig allt på ett silverfat.

Fast det var ju ocharmigt för 20 år sedan med😅 Ingen har gillat att fastna i spel någonsin 😝

Gnällkuk
Skrivet av Rydell1986:

Är jag den enda som fortfarande tycker deras server är ett jätteproblem?

Ständigt teleporteras fiender fram och tillbaka på skärmen och kan se den stå och slå i luften 10 m från mig och träffa mig, hör hur vissa fiender står och attackerar mig men de inte är där och jag förlorar liv så det är osynliga.

Och innan vi börjar med internetuppkoppling så jag jag kollat det, har 590 mb ner på ps servern och trådas koppling.

Det var laggigt för mig när jag spelade med en kompis förrförra helgen, spelar jag solo har jag dock noll lagg.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Väntar mest på att de ska patcha in kontroll UI:t till PC.
Känns inte logiskt att controller ska kunna hotkeya flera spells medans PC sitter fast i gamla gränssnittet och måste byta mellan allt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Väntar mest på att de ska patcha in kontroll UI:t till PC.
Känns inte logiskt att controller ska kunna hotkeya flera spells medans PC sitter fast i gamla gränssnittet och måste byta mellan allt.

Är ju dock väldigt smidigt som det är nu att byta mellan sina spells på PC? Bara att keybinda så att man finner det bekvämt och lätt att komma åt

Medlem

Lirade igenom spelet normal-hell, mf:a lite. Hittade en Soj och lite skoj men sen fick det vara klart för egen del(SP). Mycket nöjd med nyversionen, gav mig exakt den nostalgin jag sökte i snygg modern grafik.

123
Skriv svar