Medlem
NHL 22

Hösten är här med allt vad det innebär, vinterkläderna börjar plockas fram runt omkring i vårt rike och vi alla stålsätter oss nu inför det totala mörker som nu väntar de kommande fem-sex månaderna. Tidigare brukade ett litet ljus i mörkret för många av oss vara EA:s släpp av ett nytt NHL, de senaste åren har dock serien hackat betänkligt. Nu är man tillbaka med NHL 22 vars stora dragplåster är att man nu för första gången gått över till Frostbite motorn, räcker detta?

EA:s NHL-serie är något som har följt med mig ända sedan barnsben, hockey har alltid varit min sport och jag kan än idag minnas tillbaka på dagarna efter hockeyträningen där man cyklade hem till en polare för att sätta sig och lira lite, underbara tider. I konkurrens med World of Warcraft är nog NHL-spelen de spel som jag lagt mest tid på.

Länge var också spelen otroligt välgjorda där det märkets hur mycket respekt EA hade för sporten. Det gjordes med kärlek och vi som spelare njöt i fulla drag, vi minns väl alla hur oerhört innovativt det kändes när de lanserade Skill-stick? Ett helt nytt sätt att spela på som kändes som gjutet mer eller mindre från första stund. Under senare år har jag dock börjat fundera mer och mer på om detta kanske var en ”Blessing in disguise” för oss spelare. Skill-stick mer eller mindre dödade konkurrenten NHL 2k och sedan dess går det inte att blunda för att EA blivit alltmer bekväma för varje år som går. Konkurrensen är bortblåst på marknaden och vi som spelare har blivit lidande på grund av det.

Det brukar ju sägas att hoppet är det sista som överger människan och det stämmer. Som den idiot man är sitter man alltid där i oktober och hoppas på att i år ändå kanske är året då något riktigt stort sker. Detta år var det faktum att man valt att gå över till Frostbite som gjorde mig lite lätt hypad, visserligen var det många år senare än FIFA men ändå. Kanske skulle EA få till något ordentligt nu? De hade kanske lärt sig av sina misstag och börjat bry sig om sin publik?

Ack så fel man kan ha. NHL 22 är samma skit som vi serverats på den bajsmacka som är EA:s NHL de senaste närmare tio åren. Frostbite gör kanske att vissa saker ser lite bättre ut än tidigare, men helt ärligt talat, det är knappast som att det slår fyrverkerier kring skiten. Menyerna är omgjorda, det tidigare systemet med ”tiles” är borta och i stället bjuds vi nu på en meny som påminner mer om glansdagarna runt 2010–2012.

Vad det gäller spellägen finns det inte här heller något nytt. Som vanligt kör EA stenhårt på sitt microtransactions fyllda läge ”Hockey Ultimate Team”. Ett spelläge som jag skyr som pesten. Vad det gäller de andra spellägen är det som sagt precis som vanligt. Du hittar ”Be a Pro” som vad jag sett inte förändrats på något omvälvande sätt alls sedan förra årets upplaga. Du bjuds fortfarande på krystade cutscenes där Sidney Crosby frågar om du vill följa med och bowla. Kul i början, men när du blir utbjuden på samma bowlingrunda för femtioelfte gången börjar det kännas oerhört fattigt.

Franchise mode som är det spelläge som undertecknad lägger mest tid på har inte det heller något nytt att bjuda på direkt. Den största nyheten är väl egentligen att ligans nya lag Seattle Kraken nu finns med, snacka om lågvattenmärke ändå? Att det är den största nyheten i ett av spelets absolut största spellägen.

När vi väl kommer ut på själva isen finns det tyvärr inte heller här särskilt mycket att hurra över. EA har i vägen upp till släppet kört ganska så hårt på det här med deras nya ” Superstar X-Factors” som ska göra så att de riktigt duktiga spelarna står ut lite extra i spelet. Detta är på intet sätt något nytt för NHL-serien, redan i början av 00-talet så fanns det liknande system i spelen och helt ärligt talat så gör det inte särskilt mycket alls för själva spelandet. Annars är mycket annat sig väldigt likt, övergången till Frostbite gör kanske att saker ser lite bättre ut, men helt ärligt talat. Det är marginellt. Jag har spelat på både Series X i 4k och Xbox One X i 1080p och sitter du inte och verkligen letar skillnader så ser du inget som sticker ut.

Som vanligt säger EA att de har gjort det lite svårare att lyckas med de patenterade ”cross-crease” passningarna. Detta tycker jag ändå stämmer, det är svårare att lyckas med sådana mål i dagsläget, men samtidigt vet jag mycket väl att snart kommer en skara av fans börja klaga och klåparna på EA börjar då sin vana trogen att patcha sönder skiten ur spelet. Det är så sorgligt alltihop.

Något annat som får det att rysa i hela kroppen på mig är hur det fullständigt misshandlar sporten som jag älskar så mycket, allt runtomkring en NHL-match som tjafset efter en tilltrasslad situation, det euforiska jublet vid ett avgörande mål på övertid. Repriserna ur olika vinklar på en välriktad tackling? Allt sådan lyser med sin frånvaro, allt det där lilla extra kring matcherna finns inte där och har inte funnits på bra många år. Mindre saker som när de alla läggs ihop blir oerhört störande och avtändande. Ta bara en sådan sak som att EA på snart 10 år inte lyckats få till rätt färg på hjälmarna hos Vancouver Canucks? Hur kan ens något sådant ske? Nu har jag inte spelat igenom en säsong i Be a Pro än, men bara saken att den spelare du spelade som inte ens sågs till när du vann Stanley Cup, hur kan det ens vara möjligt att man missar eller skiter i en sådan sak? Tänk dig själv att du klarar av ett spel och i den sista cutscenen så är inte din karaktär där

Avslutningsvis, NHL 22 är ett skitspel. Sitter du på någon av de tidigare utgåvorna behöver du verkligen inte plocka upp den här usla ursäkten till spel. Det finns inget av värde överhuvudtaget att hämta här och med en prislapp på 499 kronor så är det mer eller mindre som att EA kissar oss konsumenter rätt i ansiktet. Som ett exempel kan vi ta det faktum att när jag hade några vänner över igår kväll så började vi spela NHL 22 för att ganska så fort bli uttråkade och i stället damma av NHL 11 till 360, det spelet är på så oerhört många sätt ett bättre spel än NHL 22 och det är banne mig sorgligt.

NHL22
1
Dåligt
+
Seattle Kraken?
-
Samma gamla skåpmat
-
Mikrotransaktionerna
-
Spelglädjen är död
Det här betyder betygen på FZ
Gnällkuk

Älskar fanboys som recenserar spel, ingen talar så från hjärtat som ett sviket fan. I övrigt bra recension som du antagligen bara kan byta ut siffrorna på inför nästa års upplaga.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Älskar fanboys som recenserar spel, ingen talar så från hjärtat som ett sviket fan. I övrigt bra recension som du antagligen bara kan byta ut siffrorna på inför nästa års upplaga.

Funderade på att ta en mer objektiv approach först, men fan. Det är ju såhär jag tycker. Maken till misshandlat IP finns knappt. Haha jo så är det nog, får leva på hoppet ytterligare ett år att de ska få till något hyfsat.

Medlem

Själv märker jag ändå av ganska stora skillnader i gameplay. Kanske inte jättestora förändringar men tillräckligt för att jag ska tycka att NHL 22 ändå är bättre än NHL 21.
Ogillar fortfarande att det finns vissa sätt som till 98% är garanterat mål men det kommer man nog aldrig ifrån.

Franchise mode är i år extra kul när man väljer Seattle Kraken, tyckte det var kul att få plocka ihop sitt eget lag.

Trist att dom inte gjorde nåt bra av Be a pro i år heller.

Stort minus för att det inte är cross-gen. Förmodligen vettigare att köpa PS4/Xbox One versionen än next gen versionen, i alla fall om man tänkt spela online.

Medlem

Låter ju som EA i ett nötskal; Mindre innehåll till högre kostnad...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Gnällkuk
Skrivet av greb1989:

Funderade på att ta en mer objektiv approach först, men fan. Det är ju såhär jag tycker. Maken till misshandlat IP finns knappt. Haha jo så är det nog, får leva på hoppet ytterligare ett år att de ska få till något hyfsat.

Som Gnällkuk och fan av spel eller spelserie kan jag både relatera och uppskatta den här typen av recensioner, även om den kanske inte är jätteobjektivt. Men det är å andra sidan charmen med medlemsrecensioner, lite mer ofiltrerat


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Själv märker jag ändå av ganska stora skillnader i gameplay. Kanske inte jättestora förändringar men tillräckligt för att jag ska tycka att NHL 22 ändå är bättre än NHL 21.
Ogillar fortfarande att det finns vissa sätt som till 98% är garanterat mål men det kommer man nog aldrig ifrån.

Franchise mode är i år extra kul när man väljer Seattle Kraken, tyckte det var kul att få plocka ihop sitt eget lag.

Trist att dom inte gjorde nåt bra av Be a pro i år heller.

Stort minus för att det inte är cross-gen. Förmodligen vettigare att köpa PS4/Xbox One versionen än next gen versionen, i alla fall om man tänkt spela online.

I min mening så håller det där inte längre, du kan inte släppa ett spel som hela tiden är marginellt bättre än det tidigare. Spel där man plockar bort ett spelläge exempelvis eller en feature för att sedan lägga tillbaka den fem år senare och hävda att det är något nytt. Det är inte seriöst gentemot spelarna eller sporten som sådan.

Kul att du gillade det, möjligheten som sådan har ju dock funnits i spelet ända sedan NHL 18.

Skrivet av Soulless:

Låter ju som EA i ett nötskal; Mindre innehåll till högre kostnad...

Amen!

Medlem

Om dom bara skulle kunna släppa på PC igen.
Jag spelade förra årets NHL eller om det var 19 minns inte, var kul men som du säger.
Allt runt om är så tråkigt.

Spelat en del PC versionen av NHL 04 med Rebuild modden, det funkar och ser modernt ut med aktuella laguppställningar, men nu när jag senast installerade spelet och modden så buggar det

Nej får köra Super Blood Hockey ist som är som Nintendo Ice Hockey på steroider.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Backloggens befriare

NHL-spelen var en stor del av min uppväxt och jag såg verkligen fram emot oktober och släppet av nästa version.
För min del tröttnade jag på hela hanterandet av serien i och med NHL '10 tror jag. Har inte varit sugen på att återvända alls sedan dess och känner igen mig i mycket av din frustration.

Jag håller '02 eller '04 högst minns inte vilket det var. Mitt största gissel var att när man höjde svårigheten spelade det som ingen roll hur mycket bättre man var, man kunde hålla datorn borta från att få bra lägen och hålla nere skotten, men ändå gjorde de alltid mål i matchande takt som jag själv. Lite som i bilspel när man blir ikappkörd trots att man kör perfekt.

Nä, man får nöja sig med att titta på hockey nu för tiden.


signatur

Ad hoc addendum

Flakmonkey

Ska bli intressant att testa det här själv. Spelar enbart NHL på kontoret och då är det ju alltid couch coop antingen 1vs1 eller 2vs2. Det här gör att kraven blir lite annorlunda jämfört med om jag hade spelat det själv då det enda som egentligen spelar någon som helst roll är hur kul det är att spela mot mänsklig motstånd. Det och den kanske lite mer specifika kravbilden att det ska gå snabbt som tusan att starta en match och man ska helst kunna stänga av alla former av repriser och mellansekvenser. Eftersom man spelar på lunchen och andra kortare raster gör ju att tiden är en stor faktor.

Däremot så blir ju allt som har med enspelarlägen, AI (förutom målvakternas förstås), onlinespelande och en massa annat helt irrelevant.

Det enda jag egentligen har haft emot NHL-spelen på senare tid är att jag gärna hade haft möjligheten att kunna köpa en variant som ger det som man är ute efter. Vill man bara spela be a pro så kan man köpa bara det, vill man bara lira online så köp bara det, vill man bara spela couch coop så skull man kunna köpa bara det. Samma sak med FIFA och andra sportspel tbh. Det är ju så med andra titlar också förstås men med just sportspel så känns det som att man får betala för så otroligt mycket som man aldrig ens har en tanke å att utnyttja.

Medlem
Skrivet av greb1989:

I min mening så håller det där inte längre, du kan inte släppa ett spel som hela tiden är marginellt bättre än det tidigare.

Jag håller egentligen med men när det gäller ett spel som NHL så går det ju inte att göra så massiva förändringar, sporten är ju vad den är. Men jag håller med om att dom borde göra mer än vad dom gör just nu. Tycker verkligen inte att dom borde ta fullpris för såna här spel, utan 300-400kr borde vara max just för att det är så lite som förändras mellan varje år.

Gnällkuk
Skrivet av Nosnos:

Ska bli intressant att testa det här själv. Spelar enbart NHL på kontoret och då är det ju alltid couch coop antingen 1vs1 eller 2vs2. Det här gör att kraven blir lite annorlunda jämfört med om jag hade spelat det själv då det enda som egentligen spelar någon som helst roll är hur kul det är att spela mot mänsklig motstånd. Det och den kanske lite mer specifika kravbilden att det ska gå snabbt som tusan att starta en match och man ska helst kunna stänga av alla former av repriser och mellansekvenser. Eftersom man spelar på lunchen och andra kortare raster gör ju att tiden är en stor faktor.

Däremot så blir ju allt som har med enspelarlägen, AI (förutom målvakternas förstås), onlinespelande och en massa annat helt irrelevant.

Det enda jag egentligen har haft emot NHL-spelen på senare tid är att jag gärna hade haft möjligheten att kunna köpa en variant som ger det som man är ute efter. Vill man bara spela be a pro så kan man köpa bara det, vill man bara lira online så köp bara det, vill man bara spela couch coop så skull man kunna köpa bara det. Samma sak med FIFA och andra sportspel tbh. Det är ju så med andra titlar också förstås men med just sportspel så känns det som att man får betala för så otroligt mycket som man aldrig ens har en tanke å att utnyttja.

På tal om det, när får vi se ett nytt 3 on 3 Arcade? Det var ju det bästa de släppt på länge


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Flakmonkey
Skrivet av trickeh2k:

På tal om det, när får vi se ett nytt 3 on 3 Arcade? Det var ju det bästa de släppt på länge

Tbh så behöver de inte göra något med det annat än att uppdatera spelarna. Grafiken är ju såpass cartoonig att det bara är att tuta och köra även på de nya konsolerna. Men de tog ju bort spelet från onlinebutikerna just för licenserna så har svårt att se att det skulle vara värt det nu. Men jag håller med, det var riktigt riktigt kul, tyvärr så var det väl inte tillräckligt många som tyckte det. Eller jag tror nog snarare att det inte var tillräckligt många som spelade det i dess rätta element, 2vs2 framför samma TV där man hetsar och retar varandra...

Gnällkuk
Skrivet av Nosnos:

Tbh så behöver de inte göra något med det annat än att uppdatera spelarna. Grafiken är ju såpass cartoonig att det bara är att tuta och köra även på de nya konsolerna. Men de tog ju bort spelet från onlinebutikerna just för licenserna så har svårt att se att det skulle vara värt det nu. Men jag håller med, det var riktigt riktigt kul, tyvärr så var det väl inte tillräckligt många som tyckte det. Eller jag tror nog snarare att det inte var tillräckligt många som spelade det i dess rätta element, 2vs2 framför samma TV där man hetsar och retar varandra...

Jo, precis det jag tänkte. Riktigt bra bärsspel med polarna också. Just ett sånt där guldspel som man spelar intensivt en halv kväll, eller på jobbet när man tar ett break Kort, intensivt och ganska fånigt, men på ett bra sätt!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Molotov:

Om dom bara skulle kunna släppa på PC igen.
Jag spelade förra årets NHL eller om det var 19 minns inte, var kul men som du säger.
Allt runt om är så tråkigt.

Spelat en del PC versionen av NHL 04 med Rebuild modden, det funkar och ser modernt ut med aktuella laguppställningar, men nu när jag senast installerade spelet och modden så buggar det

Nej får köra Super Blood Hockey ist som är som Nintendo Ice Hockey på steroider.
https://youtu.be/LO1LSG4UBe4

Saknar också en version till PC, när de förra året gick ut med att Madden skulle återvända till PC fick jag upp ett litet hopp, men samtidigt. Kanske är bättre att de försöker göra något bra till konsol innan man blandar in en ny plattform?

Skrivet av keffkebab:

NHL-spelen var en stor del av min uppväxt och jag såg verkligen fram emot oktober och släppet av nästa version.
För min del tröttnade jag på hela hanterandet av serien i och med NHL '10 tror jag. Har inte varit sugen på att återvända alls sedan dess och känner igen mig i mycket av din frustration.

Jag håller '02 eller '04 högst minns inte vilket det var. Mitt största gissel var att när man höjde svårigheten spelade det som ingen roll hur mycket bättre man var, man kunde hålla datorn borta från att få bra lägen och hålla nere skotten, men ändå gjorde de alltid mål i matchande takt som jag själv. Lite som i bilspel när man blir ikappkörd trots att man kör perfekt.

Nä, man får nöja sig med att titta på hockey nu för tiden.

Ska jag vara ärlig så tror jag inte EA bryr sig överhuvudtaget längre om oss som spelar offline. Visst kan man pilla runt bland alla sliders i timmar och då få till någon form av hyfsad produkt, men allt runt omkring gör ju att det inte är värt det, Spelen är inte roliga längre helt enkelt.

Skrivet av Nosnos:

Ska bli intressant att testa det här själv. Spelar enbart NHL på kontoret och då är det ju alltid couch coop antingen 1vs1 eller 2vs2. Det här gör att kraven blir lite annorlunda jämfört med om jag hade spelat det själv då det enda som egentligen spelar någon som helst roll är hur kul det är att spela mot mänsklig motstånd. Det och den kanske lite mer specifika kravbilden att det ska gå snabbt som tusan att starta en match och man ska helst kunna stänga av alla former av repriser och mellansekvenser. Eftersom man spelar på lunchen och andra kortare raster gör ju att tiden är en stor faktor.

Däremot så blir ju allt som har med enspelarlägen, AI (förutom målvakternas förstås), onlinespelande och en massa annat helt irrelevant.

Det enda jag egentligen har haft emot NHL-spelen på senare tid är att jag gärna hade haft möjligheten att kunna köpa en variant som ger det som man är ute efter. Vill man bara spela be a pro så kan man köpa bara det, vill man bara lira online så köp bara det, vill man bara spela couch coop så skull man kunna köpa bara det. Samma sak med FIFA och andra sportspel tbh. Det är ju så med andra titlar också förstås men med just sportspel så känns det som att man får betala för så otroligt mycket som man aldrig ens har en tanke å att utnyttja.

Självklart är det så och för att bara lira lite casual sådär på lunchen så tror jag nog att ni blir nöjda. I tidigare spel fanns ju ett alternativ som kallades för typ "snabba uppspel" eller liknande som mer eller mindre tog bort allt som ska få det att liknas vid en riktig sändning. Detta är dock mig veterligen borta sen länge och kvar blev i stället den här McDonalds produkten vi har idag som helt saknar personlighet.

Ditt sista stycke skriver jag under på alla dagar i veckan, men tvivlar starkt på att vi någonsin får se något liknande. Ett fall framåt hade ju varit att de gav upp och släppa ett spel till fullpris varje år och i stället bara låta oss köpa en uppdatering med nya laguppställningar och tröjor? Då kanske man kunde jobba mer på att släppa något riktigt bra säg var 3.e eller 5.e år?

Frilansare

Tack för läsvärd recension!

Medlem
nhl 22

Jag som tänkte köpa NHL 22. Har redan förra årets NHL 21.

Kanske ingen ide att slänga bort pengar på årets spel då.
Men ändå en stor skillnad sedan det första NHL jag spelade
NHL 93 på pc. Låg då på fyra disketter.

Kolla själva här. Så mycket minnen man har till detta spel.
Spelade 10 timmar i sträck. Så många game pads man slet ut.

https://youtu.be/6t7YkkyzHjw

Pansarknekt

Har ungefär samma feels för FIFA. Köpte inte detta årets version och ska jag vara ärlig så känns det helt ok att köra på med förra årets spel. Förut köpte jag spelet varje år sen jag övergivit PES ca 2010. Det är inte bara bristen på innovation i gameplay utan även själva menyerna som är så otroligt ogenomtänkta och crap. De har bara skinnat om skiten år efter år. Sen är spelet fullt med buggar och de märks tydligast om man lirar ett par säsonger. Tröjnummer som försvinner och annat. Hade de verkligen filat på kodbasen så hade man fixat sånt här sen länge med tanke på varje år är en iteration av förra.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av deftune:

Har ungefär samma feels för FIFA. Köpte inte detta årets version och ska jag vara ärlig så känns det helt ok att köra på med förra årets spel. Förut köpte jag spelet varje år sen jag övergivit PES ca 2010. Det är inte bara bristen på innovation i gameplay utan även själva menyerna som är så otroligt ogenomtänkta och crap. De har bara skinnat om skiten år efter år. Sen är spelet fullt med buggar och de märks tydligast om man lirar ett par säsonger. Tröjnummer som försvinner och annat. Hade de verkligen filat på kodbasen så hade man fixat sånt här sen länge med tanke på varje år är en iteration av förra.

Jag köpte FIFA och är ändå ganska nöjd, det är självklart inte värt fullpris, men tycker ändå att den serien utvecklas bra mycket mer än NHL. De är också överlag snabbare på att fixa till buggar där än vad de någonsin har varit med NHL. Sen är det ju som så att FIFA har en bra mycket större publik än vad NHL någonsin har haft..

Det är just det som gör mig så himla nedslagen, EA bryr sig verkligen inte alls och jag är trött på att vara den som alltid tar skiten år efter år. Det är för dåligt, de misshandlar en om visserligen liten men ändå trogen kundkrets med de här usla ursäkterna till spel varje år.

1
Skriv svar