Svensk spelindustri växer så det knakar

Robot
Svensk spelindustri växer så det knakar

Branschen presenterar färska, upplyftande siffror för 2020 - omsättningen ökade med hela 41%.

#dataspelsbranschen, #spelutvecklarindex


Medlem

Vad roligt! Alltid kul när det går bra för svenska företag!
_____________________________________________
"Nyhet Allmänt Spelbranschen idag 13:37"

Publicerade du nyheten med flit vid de klockslaget Jocke?


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Avstängd

Att antalet anställda utomlands ökat lavinartat låter ju inte så bra, det betyder färre jobb för inhemska. Jag antar att de slipper betala samma skatt på anställda utomlands eftersom de kan se/behandla dem som "företag" de gör affärer med och därmed slopa den svenska momsen bland annat? Men jag ska inte klaga. Jag funderade först hur sjutton något företag ens kan växa i Sverige med tanke på hur mycket som äts upp i form av olika skatter.

Hursomhelst, roligt att det trots allt mitt gnäll ändå går att bidra till det svenska samhället med spel och ekonomin!

Inaktiv

Synd att det är så lite kvinnor som lockas till yrket. Arbetsplatser mår bra av jämställdhet. Men kul att det går framåt för branchen.

Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Att antalet anställda utomlands ökat lavinartat låter ju inte så bra, det betyder färre jobb för inhemska. Jag antar att de slipper betala samma skatt på anställda utomlands eftersom de kan se/behandla dem som "företag" de gör affärer med och därmed slopa den svenska momsen bland annat? Men jag ska inte klaga. Jag funderade först hur sjutton något företag ens kan växa i Sverige med tanke på hur mycket som äts upp i form av olika skatter.

Hursomhelst, roligt att det trots allt mitt gnäll ändå går att bidra till det svenska samhället med spel och ekonomin!

Sverige ligger rätt bra till internationellt när det kommer till företagsklimat enligt statistik från Världsbanken så du kan nog lugna dig med ditt skattehat. Det gäller alla nordiska länder trots skatter.

Bra infrastruktur, goda utvecklingsmöjligheter och en väl fungerande offentlig sektor är några av skälen till de nordiska ländernas framskjutna placering.

Medlem

Häftigt ! är nog brist på arbetskraft som stoppar för att det ska växa mer.

Medlem
Skrivet av anon_78917:

Sverige ligger rätt bra till internationellt när det kommer till företagsklimat enligt statistik från Världsbanken så du kan nog lugna dig med ditt skattehat. Det gäller alla nordiska länder trots skatter.

Bra infrastruktur, goda utvecklingsmöjligheter och en väl fungerande offentlig sektor är några av skälen till de nordiska ländernas framskjutna placering.

Ländera i nordern är ochså rika, du har en bra social del. Barn ledigt, sjukvård som billig, med mera. Norden har det jävligt bra gemfört med många andra länder.

Medlem

Vilken dröm att jobba med spelutveckling istället för vanliga kneget. Gräset ÄR grönare på andra sidan.


signatur

Hemsida: www.ombd.se
Discord: https://discord.gg/yrShMAg
Server: Squad Europe (serverpartners med adminbehörighet)
Besök gärna Sveriges äldsta Squadklan med cirka 50 selekterade soldater. Många med militär erfarenhet. Vi satsar stort på gemenskap!
Åldersgräns: 25 år

Medlem
Skrivet av Deathwisher:

Vilken dröm att jobba med spelutveckling istället för vanliga kneget. Gräset ÄR grönare på andra sidan.

Det där är ju väldigt individuellt. Det är ett kneg som vilket annat som kan bränna dig ut om du har otur, eller inte vill eller kan offra mycket av dig själv. Visst kan det stundvis vara kreativt, men det består av mycket hårt arbete, ofta med uppgifter som kan vara en lång "grind", oavsett vilken position du har. Tycker själv gräset inte alls var grönare på andra sidan, det är snarare en optisk illusion som börjar hägra i horisonten efter en stund, oavsett vad du jobbar med.

Jag och många av mina gamla kollegor som en gång var i spelindustrin håller nu på med andra saker som är mer givande, speciellt när man inte längre är 25 år och singel, och får mer fritid till att arbeta på egna små passionsprojekt inom hobbyspel. Det sista man ville när man kom hem efter 8-12h med spelsnickring var ju att hålla på hemma också

Dock kul att det går bra för industrin i Sverige. Hoppas bara de passar gott på arbetsförhållanden, så det håller i längden!

Medlem
Skrivet av Deathwisher:

Vilken dröm att jobba med spelutveckling istället för vanliga kneget. Gräset ÄR grönare på andra sidan.

ja verkligen, måste va drömjobb

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

ja verkligen, måste va drömjobb

Jag känner en massa personer som aldrig skulle kunna tänka sig att jobba med detta, flera personer som slutat och flera personer som nog gärna skulle byta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Önskar det gick lika bra för mina embracer-aktier.

Medlem
Skrivet av Siggesvenskas:

Önskar det gick lika bra för mina embracer-aktier.

Hur aktierna går har ingenting med hur bolagen mår. Det är riggat sedan länge.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

ja verkligen, måste va drömjobb

För vissa är det, för andra är det inte.

Medlem

Börsen är dopad, skulle ta resultaten med en nypa salt, kan vända snabbt när en ev hyperinflation slår till.

Medlem
Skrivet av Millmount:

Börsen är dopad, skulle ta resultaten med en nypa salt, kan vända snabbt när en ev hyperinflation slår till.

vilka resultat och varför nämner du hyperinflation som det skulle hända inom ett par månader?

Medlem
Skrivet av Millmount:

Börsen är dopad, skulle ta resultaten med en nypa salt, kan vända snabbt när en ev hyperinflation slår till.

Trams. Det har tjatats om börsens undergång i flera år nu . Tvärtom börsen är mer levande än någonsin och så länge räntan är låg finns inget annat ställe att placera pengarna. Räntan kommer fortsätta att vara låg under lång tid framöver. På Danske Bank kan du teckna bolån 50 år bindande för en ränta på 2,6%. Bankerna tror alltså inte på att räntan stiger långt över 2,6% kommande 50 åren.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av AplAy:

Att antalet anställda utomlands ökat lavinartat låter ju inte så bra, det betyder färre jobb för inhemska. Jag antar att de slipper betala samma skatt på anställda utomlands eftersom de kan se/behandla dem som "företag" de gör affärer med och därmed slopa den svenska momsen bland annat? Men jag ska inte klaga. Jag funderade först hur sjutton något företag ens kan växa i Sverige med tanke på hur mycket som äts upp i form av olika skatter.

Hursomhelst, roligt att det trots allt mitt gnäll ändå går att bidra till det svenska samhället med spel och ekonomin!

Nu är det ju inte det som är anledningen, så dina spekulationer missar målet, då det är fel.

Problemet är att det råder enorm brist på kompetent personal att anställa i Sverige. Det är inte utan anledning som flertalet yrkeshögskolor idag har flertalet spelutvecklar-inriktade utbildningar. Dessa skolor får betalt av staten att hålla i utbildningar till så kallade bristyrken, där det råder enorm brist på personal, men där det finns massvis av jobb.

Kort och gott, företagen vill anställa, det finns massor av jobb, men i princip ingen att anställa till dessa tjänster. Så när dom växer snabbare än det hinner utbildas folk i landet, så blir det utomlands man blickar.

Detta problem finnes i flera olika branscher om du tittar närmre på det. Logistik-branschen har haft detta problemet i snart 10år, fast det var en dipp under pandemin i 2020, men det börjar komma ikapp nu 2021 och framåt igen.

Medlem

mest drar väll tragiskt nog piss företaget King in

Skrivet av anon_78917:

Synd att det är så lite kvinnor som lockas till yrket. Arbetsplatser mår bra av jämställdhet. Men kul att det går framåt för branchen.

Med tanke på hur klimatet verkar vara, så vill man ju inte hamna på en arbetsplats där man blir trakasserad. Jag tänker bara på den senaste tidens skriverier, men självfallet finns det bra arbetsplatser också, men dessa hör man sällan talas om.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Med tanke på hur klimatet verkar vara, så vill man ju inte hamna på en arbetsplats där man blir trakasserad. Jag tänker bara på den senaste tidens skriverier, men självfallet finns det bra arbetsplatser också, men dessa hör man sällan talas om.

Ja risken med ojämställda branscher och arbetsplatser att det blir "grabbig" stämning och vice versa när det är dominans av kvinnor. Jag har upplevt båda och jämställdhet is the way to go.

Du har verkligen rätt, det känns inte som spelbranschen visat sig varit särskilt inbjudande när det kommer till kvinnor även om det säkert finns bra exempel också i det tysta.

Medlem
Skrivet av anon_78917:

Ja risken med ojämställda branscher och arbetsplatser att det blir "grabbig" stämning och vice versa när det är dominans av kvinnor. Jag har upplevt båda och jämställdhet is the way to go.

Du har verkligen rätt, det känns inte som spelbranschen visat sig varit särskilt inbjudande när det kommer till kvinnor även om det säkert finns bra exempel också i det tysta.

Jag upplever de "nördar", gamers och developers jag mött genom åren som bland de mest inkluderande och välkomnande individerna i samhället om än kanske lite socialt handikappade i vissa fall. Det är förvånande att en grupp av dessa skulle skapa en exkluderande och "grabbig" stämning. Nästan så att man kan börja fundera på hur mycket av detta som är sant och om det kanske är dumt att dra alla över en kam...

Medlem

Helt ärligt så är det så att färre kvinnor är intresserade, det är kalla fakta. Det kommer dröja säkert 10 år minst innan det är ens i närheten av en balanserad fördelning av kvinnor och män i branschen, i Sverige då.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av Korken:

Jag upplever de "nördar", gamers och developers jag mött genom åren som bland de mest inkluderande och välkomnande individerna i samhället om än kanske lite socialt handikappade i vissa fall. Det är förvånande att en grupp av dessa skulle skapa en exkluderande och "grabbig" stämning. Nästan så att man kan börja fundera på hur mycket av detta som är sant och om det kanske är dumt att dra alla över en kam...

Det är sant, och vanligt.

Tror nästan vartenda arbetsplats i spelindustrin jag varit på som var mansdominerad har spårat ur i nån slags grabbighet, oavsett välvilja, och då pratar jag sverige.

Poängen är väl att oavsett om man känner många utvecklare som kanske är de bästa och mest inkluderande personerna i världen så behöver denna industri otroligt mycket kritik.

Inaktiv
Skrivet av Korken:

Jag upplever de "nördar", gamers och developers jag mött genom åren som bland de mest inkluderande och välkomnande individerna i samhället om än kanske lite socialt handikappade i vissa fall. Det är förvånande att en grupp av dessa skulle skapa en exkluderande och "grabbig" stämning. Nästan så att man kan börja fundera på hur mycket av detta som är sant och om det kanske är dumt att dra alla över en kam...

Jag vet inte varför du tar illa upp. Jag sa att risken är att det kan bli så. Inte att det är så i alla fall. Bara för att du känner många som är trevliga kan du inte avfärda de samhällsproblem som dyker upp med ojämställdhet. Det är inte så lätt. Det inkluderar allt från sociala strukturer, normer och arbetsplatskultur och har inte alltid med den enskilde individen att göra. Det finns gott om forskning på ämnet.

Folk som vanligtvis ser sig som inkluderande och välkomnande kan fortfarande i grupp orsaka strukturella problem.

Menar du på riktigt att spelbranschen och andra mansdominerande branscher inte haft problem med det här? Gäller även i kvinnodominerande yrken.

Medlem

Det här är ju jättebra. Kul nyhet. Brq nyhet måste jag aäga. Många spel-nyheter ni skriver om här vet jag redan om, men det här var nytt för mig

1
Skriv svar