Battlefields designchef lämnar Dice direkt efter BF 2042-släppet

Robot
Battlefields designchef lämnar Dice direkt efter BF 2042-släppet

Fawzi Mesmar uppger att det varit planerat sedan en tid tillbaka.

#Battlefield-2042, #Dice, #EA


Medlem

inväntar kommentarerna på detta

Medlem

Fawzi Mesmar med tidigare positioner hos King och Gameloft. Med sån erfarenhet att mjölka valar kanske han är på väg till Cloud Imperium Games?

Medlem

"....en hel del problem, varav ett är att det är ett av Steams sämst rankade spel någonsin..."

Vänder snart likt cyberpunk: "mostly positive" 😄

Medlem

Han blev inte speciellt långvarig, fast det kanske inte heller var det bästa valet att ta en person vars erfarenhet kommer från huvudsakligen företag som utvecklar mobilspel (väääldigt många cashgrabs i listan av spel dem gjort) till att bli designchef.
Oavsett hur mycket han påverkat detta spel så är resultatet inte det bästa precis.

Medlem

Är det någon här som har koll på utvecklingsprocesserna hos Dice? Exakt vilken roll har en designchef, finns det exempelvis flera designchefer?

Jag har spelat ca 9 timmar av BF2042 genom EA play pro och det känns väl ok för att vara ett BF. Det finns mycket i spelet som kan göras bättre, från användargränssnittet (exempelvis användarfeedback när kartor laddas är minimal) till rena "spelmekaniska" delar, exempelvis känslan i vapen, och eftersom spelet till stor del är utvecklat i Sverige(?) känns det ju extra trist.

Av ren nyfikenhet tycker jag att det skulle vara kul att veta exakt hur fria händer utvecklingsteamet haft.
EA är ju ett aktiebolag som lever av sina kvartalsrapporter. Hur mycket press läggs på Battlefield-teamet, hur många miljoner ex ska säljas för att deras jobb ska anses vara godkänt etc.

Som många före mig redan påpekat så verkar man stirra för mycket på CoD och det begränsar naturligtvis kreativiteten i hela teamet.

För mig är det uppenbart att problemen till största del kan härledas till att ägaren av varumärket är ett publikt aktiebolag vars ägare naturligtvis förväntar sig en viss avkastning varje år. Av samma anledning kommer vi exempelvis inte få uppleva ett nytt Diablo som berör oss på samma sätt som spelet gjorde för 20-25 år sedan.

Spelutvecklare hör inte hemma på börsen. Ingen(?) utvecklare kan leverera den kreativitet som gamers förväntar sig och vill ha under marknadens eviga krav på avkastning.

Edit:
Oavsett hur mycket eller lite kreativ frihet teamet haft, eller borde haft, så är det mycket i BF 2042 som är mediokert och som rimligen inte borde vara beroende av kreativ frihet.

Medlem

Jag tror inte jag kan klaga på Battlefield för detta men jag är SÅ DÅLIG i det nya spelet. Har testat 10-timmars-versionen på Series X och jag fattar ingenting.
Jag har jättesvårt att döda andra spelare, jag springer som en idiot i minuter (känns det som) över dessa jättebanor utan att ha någon tanke om var jag ska. Det är så kanske när det kommer nya spel, att man har en tröskel att komma över. Men jag känner inte igen det från BF1 eller BFV som jag gillar väldigt mycket.
Jag vill tycka om spelet så det kanske bara handlar om att nöta.

Är det någon som känner igen sig eller kan tipsa mig om hur jag ska göra?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag tror inte jag kan klaga på Battlefield för detta men jag är SÅ DÅLIG i det nya spelet. Har testat 10-timmars-versionen på Series X och jag fattar ingenting.
Jag har jättesvårt att döda andra spelare, jag springer som en idiot i minuter (känns det som) över dessa jättebanor utan att ha någon tanke om var jag ska. Det är så kanske när det kommer nya spel, att man har en tröskel att komma över. Men jag känner inte igen det från BF1 eller BFV som jag gillar väldigt mycket.
Jag vill tycka om spelet så det kanske bara handlar om att nöta.

Är det någon som känner igen sig eller kan tipsa mig om hur jag ska göra?

Att du inte kan döda folk kan bero på att det är bara pp 29 som är funktionsduglig av automatvapnen. Detta kommer dock fixas av dagens patch. Sen tycker jag Battlefield handlar mycket om att lära sig banorna och få in känslan för spelet.
Men testa bara spawna på flaggorna som står nära varandra, så fokuserar du bara på dem sen. Där är det oftast röj.

Medlem

Hans portfölj av spel är ju inget som är i närheten av Battlefield. Så jag undrar hur han ens fick jobbet till att börja med? För jag ser inte likheter i Candy Crush och Battlefield?

Fö. så inser man ganska fort när ett spel är gjort av personer som inte spelar spelet. Battlefield 2042 är ett perfekt exempel där majoriteten av utvecklarna inte lirar själva, och man ser det på resultatet direkt.

Medlem

Omdömet hos dem som rekryterar är katastrof både i spelbranschen och i många andra branscher.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag tror inte jag kan klaga på Battlefield för detta men jag är SÅ DÅLIG i det nya spelet. Har testat 10-timmars-versionen på Series X och jag fattar ingenting.
Jag har jättesvårt att döda andra spelare, jag springer som en idiot i minuter (känns det som) över dessa jättebanor utan att ha någon tanke om var jag ska. Det är så kanske när det kommer nya spel, att man har en tröskel att komma över. Men jag känner inte igen det från BF1 eller BFV som jag gillar väldigt mycket.
Jag vill tycka om spelet så det kanske bara handlar om att nöta.

Är det någon som känner igen sig eller kan tipsa mig om hur jag ska göra?

Jag känner igen mig i detta, hade också oerhört svårt de första timmarna att bara överleva
Men kruxet för mig var att behandla varje flagga som en egen karta, spawna på flagg, lär känna det området och spela de områden du tycker är roliga. I och med att kartorna är såpass stora så blir varje område som en mindre conquest-bana från tidigare spel. Lärde mig hyfsat tidigt att det lönlöst att ta apostlahästarna mellan de flesta flaggor och i och med att det är så många spelare så kommer det alltid vara någon som ser en och tar en enkelt kill.
Sen har det varit bekymmer med många vapen, som nämnts tidigare är PP-29 tramsigt OP som det varit fram tills idag, då vapnen ska bli mer balanserade. Hoppas innerligt att balansen är bättre fr.o.m idag.

Hoppas du fortsätter plöja, vår grupp tycker att grunden i detta spel är oerhört lovande och vi har riktigt kul när vi spelar tillsammans, men det behövs en del puts och fix för att det ska bli i den nivå vi förväntar oss. Helt övertygad om att detta kommer bli helt fenomenalt och vi har kul redan nu

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

"....en hel del problem, varav ett är att det är ett av Steams sämst rankade spel någonsin..."

Vänder snart likt cyberpunk: "mostly positive" 😄

Skillnaden enligt mig är att Cyberpunk är ett bra spel i grunden som råkade ha mycket problem, medans Battlefield är skit i grunden OCH har buggar och problem på det.

Har blivit två spelsessioner Battlefield 2042 för mig och jag vet helt ärligt inte om jag någonsin kommer att starta det igen. Den mest frustrerande shootern jag spelat på väldigt väldigt länge.

Redaktör
Skrivet av Lirilesh:

Hans portfölj av spel är ju inget som är i närheten av Battlefield. Så jag undrar hur han ens fick jobbet till att börja med? För jag ser inte likheter i Candy Crush och Battlefield?

Fö. så inser man ganska fort när ett spel är gjort av personer som inte spelar spelet. Battlefield 2042 är ett perfekt exempel där majoriteten av utvecklarna inte lirar själva, och man ser det på resultatet direkt.

Fast det låter helt osannolikt att "majoriteten av utvecklarna inte lirar själva". Battlefield är en av världens mest kända spelserier och Dice en riktigt stor utvecklare - vad skulle de tjäna på att anställa folk som inte kan sitt jobb? Min gissning är att problemen snarare handlar om designbeslut högre upp i kedjan och deadlines som ska hållas.

Sen säger väl användarbetygen mer om folks förväntningar än hur bra eller dåligt BF2042 faktiskt är. Det finns över 50 000 spel på Steam, rätt jäkla många av dem är ren skit. Det är inte BF2042, även om man inte gillar det lika mycket som tidigare BF.


signatur
Medlem
Skrivet av apocalypse101:

Av ren nyfikenhet tycker jag att det skulle vara kul att veta exakt hur fria händer utvecklingsteamet haft.
EA är ju ett aktiebolag som lever av sina kvartalsrapporter. Hur mycket press läggs på Battlefield-teamet, hur många miljoner ex ska säljas för att deras jobb ska anses vara godkänt etc.

Den kreativa friheten när det kommer till stora projekt är marginell. Visst finns den såklart där i ett tidigt skede av utvecklingen men när ramarna är satta och processen igång har du en uppsjö saker att ta tag i och väldigt stramt om tid. Då måste man vara kreativ i de utmaningar ligger framför en.

Skulle inte bli ett färdigt spel om allt från designchefer, projektledare och andra i utvecklingsteamet började hitta på nya grejer som känns balla. Detta oavsett om det faktiskt skulle förbättra spelet en hel del.

Det är enkelt att skylla på giriga aktieägare (som vi ofta gör på forum likt FZ) men det handlar om affärer för spelutvecklarna också vilka lovar guld och gröna skogar för att få projektet. Då ligger genvägar nära till hands när man lovat att leverera så frågan är vilka som egentligen är girigast? Aktieägarna hos utgivarna eller utvecklarna som gör allt för att få projektet? Antagligen ligger problemet hos båda parter. Jag menar i princip alla spel idag försenas och det är inte aktieägarnas fel utan utvecklaren som lovat för mycket.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Hans portfölj av spel är ju inget som är i närheten av Battlefield. Så jag undrar hur han ens fick jobbet till att börja med? För jag ser inte likheter i Candy Crush och Battlefield?

Fö. så inser man ganska fort när ett spel är gjort av personer som inte spelar spelet. Battlefield 2042 är ett perfekt exempel där majoriteten av utvecklarna inte lirar själva, och man ser det på resultatet direkt.

Han fick nog jobbet för att han vet hur man suger ur så mycket pengar som möjligt ur spelares plånböcker.
Vilket helt klart verkar vara vad man fokuserat på här, så lite innehåll som möjligt vid launch för att sen släppa det genom MX och live service för att locka folk att köpa battle passen.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

"....en hel del problem, varav ett är att det är ett av Steams sämst rankade spel någonsin..."

Vänder snart likt cyberpunk: "mostly positive" 😄

Vanligt nu för tiden att review bomba spel. Tycker spelet är bra, men rekommenderar det inte pga att det är några meta builds i spelet och är dåligt balanserat. Tycker inte att smg bör dominera över alla vapen i close och medium range.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Föga förvånande att bf2042 när snubbens portfolio bara har cashgrabs till mobilspel och sedan battlefront 2, och battlefield V i sig.

Kunde ju bara förvänta sig ett till skitspel med han som designchef. (och säkerligen många andra inom ledning på Dice som är lika skit verkar det som)

Medlem
Skrivet av IMSG:

Det är enkelt att skylla på giriga aktieägare (som vi ofta gör på forum likt FZ) men det handlar om affärer för spelutvecklarna också vilka lovar guld och gröna skogar för att få projektet. Då ligger genvägar nära till hands när man lovat att leverera så frågan är vilka som egentligen är girigast? Aktieägarna hos utgivarna eller utvecklarna som gör allt för att få projektet? Antagligen ligger problemet hos båda parter. Jag menar i princip alla spel idag försenas och det är inte aktieägarnas fel utan utvecklaren som lovat för mycket.

Jag håller med dig om detta absolut.
Och jag har i det här fallet egentligen ingen kritik mot börsen, aktieägare eller girighet i allmänhet.

Det jag ville säga är att bra spel som medium verkar utvecklas bäst i miljöer där kvartalsrapporter och årsbokslut inte i så stor utsträckning påverkar det kreativa arbetet.

Det som behövs är en eller flera eldsjälar och någon med en stor påse pengar som är beredd att ta risken

Medlem

Hela grejen är så... det påminner om sista säsongen ut av game of thrones, fast mycket värre 😆
När producenterna ville bara wrappa upp det så fort som möjligt för nästkommande projekt


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Låter som en liten råtta som överger skeppet han kört på grund.

Medlem
Skrivet av Whatamada:

Jag känner igen mig i detta, hade också oerhört svårt de första timmarna att bara överleva
Men kruxet för mig var att behandla varje flagga som en egen karta, spawna på flagg, lär känna det området och spela de områden du tycker är roliga. I och med att kartorna är såpass stora så blir varje område som en mindre conquest-bana från tidigare spel. Lärde mig hyfsat tidigt att det lönlöst att ta apostlahästarna mellan de flesta flaggor och i och med att det är så många spelare så kommer det alltid vara någon som ser en och tar en enkelt kill.
Sen har det varit bekymmer med många vapen, som nämnts tidigare är PP-29 tramsigt OP som det varit fram tills idag, då vapnen ska bli mer balanserade. Hoppas innerligt att balansen är bättre fr.o.m idag.

Hoppas du fortsätter plöja, vår grupp tycker att grunden i detta spel är oerhört lovande och vi har riktigt kul när vi spelar tillsammans, men det behövs en del puts och fix för att det ska bli i den nivå vi förväntar oss. Helt övertygad om att detta kommer bli helt fenomenalt och vi har kul redan nu

Det låter smart... att fokusera på enstaka områden/flaggor. Ska ge det fler chanser.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Jag vet inte direkt vad en sådan position innebär.
Men jag är besviken på designen på alla vapen, kör mest sniper och AK för dom ser mest rätt ut.
Sedan Bf1 och Bf5 har vapnen sett väldigt realistiska ut samt många olika animationer. Gillar inte alls de nya och förstår att det kommer att vara så då det inte kommer att patchas bort.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Vanligt nu för tiden att review bomba spel. Tycker spelet är bra, men rekommenderar det inte pga att det är några meta builds i spelet och är dåligt balanserat. Tycker inte att smg bör dominera över alla vapen i close och medium range.

Ändras i dagens patch


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Sen säger väl användarbetygen mer om folks förväntningar än hur bra eller dåligt BF2042 faktiskt är. Det finns över 50 000 spel på Steam, rätt jäkla många av dem är ren skit. Det är inte BF2042, även om man inte gillar det lika mycket som tidigare BF.

Detta. Det stör mig något fruktansvärt att vi har en kultur där det blivit en norm att om ett spel inte lever upp till ens förväntningar så ger man det 0/10 i betyg på t.ex. metacritic, där spelet nu har 2.3 i user score, istället för att faktiskt ge ett rimligt betyg baserat på hur spelet faktiskt är. Spelet förtjänar absolut inte 10/10, inte heller 7/10 just nu, kanske om ett par månader. Men det förtjänar verkligen inte 0 eller 1/10 som folk sätter i sina recensioner, de poängen ska reserveras till spel som inte startar, som inte överhuvudtaget går att spela osv.

Som du säger finns det ju drivor av rent skräp på steam som borde ligger längre ner på listan än större delen av spelen som redan ligger på top 10 sämsta spel, men det är ju då spel som folk förväntar sig ska vara dåliga, och då inte lägger tid på att betygsätta eller ens spela.

Skrivet av rmpyro:

Vanligt nu för tiden att review bomba spel. Tycker spelet är bra, men rekommenderar det inte pga att det är några meta builds i spelet och är dåligt balanserat. Tycker inte att smg bör dominera över alla vapen i close och medium range.

Ja, det tyvärr vanligt, men det är ju fullkomligt orimligt att något som problematisk vapenbalansering, som kommer fixas med en patch inom en vecka från release, skulle göra att spelet förtjänar att hamna på top 10 sämsta spel någonsin. Nu har ju spelet fler problem än så, men det borde inte ligga på top 10 sämsta någonsin med tanke på hur mycket jävla skräp som cirkulerar där ute.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast det låter helt osannolikt att "majoriteten av utvecklarna inte lirar själva". Battlefield är en av världens mest kända spelserier och Dice en riktigt stor utvecklare - vad skulle de tjäna på att anställa folk som inte kan sitt jobb? Min gissning är att problemen snarare handlar om designbeslut högre upp i kedjan och deadlines som ska hållas.

Passionen, skapar- och spelglädjen tynar bort i ett träd med rutten stam.

Avstängd
Skrivet av RaXha:

Detta. Det stör mig något fruktansvärt att vi har en kultur där det blivit en norm att om ett spel inte lever upp till ens förväntningar så ger man det 0/10 i betyg på t.ex. metacritic, där spelet nu har 2.3 i user score, istället för att faktiskt ge ett rimligt betyg baserat på hur spelet faktiskt är. Spelet förtjänar absolut inte 10/10, inte heller 7/10 just nu, kanske om ett par månader. Men det förtjänar verkligen inte 0 eller 1/10 som folk sätter i sina recensioner, de poängen ska reserveras till spel som inte startar, som inte överhuvudtaget går att spela osv.

Som du säger finns det ju drivor av rent skräp på steam som borde ligger längre ner på listan än större delen av spelen som redan ligger på top 10 sämsta spel, men det är ju då spel som folk förväntar sig ska vara dåliga, och då inte lägger tid på att betygsätta eller ens spela.

Ja, det tyvärr vanligt, men det är ju fullkomligt orimligt att något som problematisk vapenbalansering, som kommer fixas med en patch inom en vecka från release, skulle göra att spelet förtjänar att hamna på top 10 sämsta spel någonsin. Nu har ju spelet fler problem än så, men det borde inte ligga på top 10 sämsta någonsin med tanke på hur mycket jävla skräp som cirkulerar där ute.

Jo, det är precis vad det förtjänar. Spelet är ett av de sämsta med trasiga spel som släppts i år. Det förtjänar absolut sin plats i botten.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag tror inte jag kan klaga på Battlefield för detta men jag är SÅ DÅLIG i det nya spelet. Har testat 10-timmars-versionen på Series X och jag fattar ingenting.
Jag har jättesvårt att döda andra spelare, jag springer som en idiot i minuter (känns det som) över dessa jättebanor utan att ha någon tanke om var jag ska. Det är så kanske när det kommer nya spel, att man har en tröskel att komma över. Men jag känner inte igen det från BF1 eller BFV som jag gillar väldigt mycket.
Jag vill tycka om spelet så det kanske bara handlar om att nöta.

Är det någon som känner igen sig eller kan tipsa mig om hur jag ska göra?

En stor del av Battlefield är ju också map-awareness, den övergripande synen av hela kartan. En annan stor del som blivit ännu viktigare i Battlefield 2042 är användning av fordon, oavsett vilket fordon du väljer så är du snabbare än på fot. Orsaken till att du kan göra en call-in för fordon är för att kartan är såpass stor att Dice vill att du ska köra fordon mer.

Sen har du specialists som är expert på mobility (jag tittar på dig Sundance), lär man sig att använda wingsuiten ordentligt så är det absolut bästa sättet att ta sig från objective A till B. Finns custom-banor där man kan lära sig att använda wingsuiten, sen såklart tutorials på Youtube.

Jag håller helt med att Battlefield 2042 har massvis med problem, men grunden finns där och det kan man bygga på. Jag har skit kul när jag spelar och rent historiskt så jobbar Dice alltid på spelen i efterhand så jag förväntar mig ett grymt spel i framtiden. Däremot var ju launch katastrof och det kommer man ju tyvärr inte undan.

Medlem

Is he about to EMBARK on an adventure? *badum-tsss*


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Undra om hans nya arbetsgivare är fortfarande lika sugen.

12
Skriv svar