Segas vd vill lägga ner NFT-satsning om spelarna inte gillar den
Så det är viktigt att kunna sälja vidare kvitton på fiktiva saker du inte äger till andra för att berika ett spel? Vad har ekonomisk spekulation med spel att göra? Ifall du vill syssla med det kan jag rekommendera Tradera, då får du i alla fall en verklig produkt för pengarna.
Ser inte var jag skrev att det var viktigt? Det är helt enkelt bättre än att inte äga dem alls. Slutar man spela kan konsumenten få tillbaka lite av det som de investerat i spelet.
Lorem ipsum dolor sit amet
@Kyraal
Du får nog läsa igen, var ju precis det jag menade. Folk använder miljöargumentet mot NFT men i regel är det få som bryr sig. Personligen bryr jag mig om miljön så länge den inte drabbar min egen ekonomi, annars får det vara.
@Ender
Nej snarare att jag tror det kommer bli framtiden. Vi vill ha unika grejer i spel, om det så är svåra achievements i MMO:n att stoltsera med, skins i CS, Dota2 eller liknande men folk älskar det. Där kommer NFT:s in i bilden och företagen kan se sin chans att tjäna mer pengar. Är det egentligen inte samma sak med ovanliga skins i typ CS idag? Såg att något/några proffs sålde specialskins till Musikhjälpen, nån hade köpt ett skin 2016 för $600k (!) osv. Jag menar även det är en illusion så frågan är om inte framtiden kom för länge sen?
Intressant att ni båda tror att jag vurmar för NFT:s men sanningen är den att jag inte kunde bry mig mindre vad folk gör för sina pengar. Ni borde göra detsamma.
Det är svårt att tolka vad du säger som någonting annat än att du just vurmar för NFT. Att du liksom mig inte bryr dig om vad andra gör för sina pengar hör ju liksom inte hit.
Någonting jag däremot bryr mig mer om är när girighet riskerar att hitta nya sätt att förstöra spel på. Jag gillar helt enkelt inte när ett system som bygger på bondfångeri hotar att införas i min favorithobby. Nu kan jag tänka mig att det är svårt att ta ställning till för eller emot när ingen vet hur det kan komma att implementeras, så låt mig ta ETT exempel jag själv kan se i en nära framtid ifall NTF får fotfäste:
När en spelutvecklare släpper ett föremål, säg en mount eller ett weapon skin, i sin butik idag så kostar det en fast summa för alla. Det finns ingen gräns för hur många som kan köpa detta föremålet, och det enda som säger något om hur "exklusivt" det är blir då priset. Med NFT kan de öronmärka ett begränsat antal av exakt samma föremål, men förutom priset så kommer det ge ett sken av att vara mer eftertraktat än det egentligen är, då det är samma sketna mount/skin som innan.
Med hjälp av hype för föremålet i sig, gärna i kombination med färre liknande "coola" föremål i själva spelet så skapas ett "ökat värde" bestående av ingenting...luft. Lägg där till att handeln, som nu har lockat en rejäl del spekulanter (som naturligtvis skiter i spelet i sig), enbart kan utföras genom utvecklarens butik, som likt alla auktioner tar en procentuell andel av alla försäljningar av sagda föremål.
De som vinner något på detta är de som lyckats lura i någon att ett föremål som inte är värt mer än en spottstyver egentligen är en riktig dyrgrip. Den enda skillnaden mellan handel med NFT och scalpers är att de som köper en produkt från en scalper iaf får en fysisk produkt.
Med det scenariot framför dig, säg nu vem du tror tjänar på det här. Är det spelaren, eller utvecklaren som är så kåt på NFT?
Mikrotransaktioner i spel är illa i sig, men det här är att ta det till en helt ny nivå av elände.
Ser inte var jag skrev att det var viktigt? Det är helt enkelt bättre än att inte äga dem alls. Slutar man spela kan konsumenten få tillbaka lite av det som de investerat i spelet.
Du kan inte sälja saker vidare idag då inga företag har gillat andrahandsmarknader, trots att det skulle vara en rättighet för konsumenten att göra vad hen vill med sin köpta produkt. Ifall du kan "få tillbaka lite av det som de investerat i spelet" så är det enbart för att företaget kommit på hur de kan tjäna pengar på det, inte för att du som spelare ville ha det.
Du kan inte sälja saker vidare idag då inga företag har gillat andrahandsmarknader, trots att det skulle vara en rättighet för konsumenten att göra vad hen vill med sin köpta produkt. Ifall du kan "få tillbaka lite av det som de investerat i spelet" så är det enbart för att företaget kommit på hur de kan tjäna pengar på det, inte för att du som spelare ville ha det.
Att inga företag gillat andrahandsmarknader är helt fel, finns t.o.m. spel idag som har dessa.
Sen att det är en rättighet för konsumenten att göra vad de vill med sin köpta produkt är helt fel. Bara för att du köpt ett spel eller en film innebär det inte att du kan kopiera över det till skiva och sälja vidare eller strömma hela filmen online..
Och ja visserligen hade företag också tjänat på att ha NFTs, ser inget fel på det speciellt om konsumenten också tjänar på det.
Lorem ipsum dolor sit amet
Att inga företag gillat andrahandsmarknader är helt fel, finns t.o.m. spel idag som har dessa.
Att bokstavstolka är lite onödigt, eller? Ska jag dra till med "väldigt få"? istället? Jag har inga exakta siffror, har du? Anledningen till nästa punkt är just FÖR att företagen ogillar andrahandsmarknader.
Sen att det är en rättighet för konsumenten att göra vad de vill med sin köpta produkt är helt fel. Bara för att du köpt ett spel eller en film innebär det inte att du kan kopiera över det till skiva och sälja vidare eller strömma hela filmen online..
Det var en åsikt, framgick inte det heller?
Och ja visserligen hade företag också tjänat på att ha NFTs, ser inget fel på det speciellt om konsumenten också tjänar på det.
Eftersom det verkar vara ett ganska stort motstånd mot NFT i spel (undrar varför) så vågar jag nästan påstå att företaget i första hand finner ett sätt att tjäna på det...ifall någon annan gör det med är inte målet för dem. Vem är förresten "konsumenten"...spelaren, investeraren/entreprenören eller spekulanten?
Det här blir som att sätta ett stenblock i en slänt ovanför en stad i rullning, för vem vet, det kan ju finnas en guldklimp under den!
Noll konsekvenstänk.
Ursäkta dum fråga men många säger att NFT är den nya microtransaktionen men på vilket sätt skulle det implementeras i spel?
Ok, i CS där folk köper och säljer skins kan jag förstå hur det skulle funka (du har ett ”kvitto”, NFT ,på att du äger ditt skin) men när det gäller andra spel?
Eller har jag fått det hela om bakfoten?