FZDZ - FZ DIRTZONE (EA Sports WRC klubb)

Medlem

Märks att jag inte hållt igång med körandet över december och jul, var svårt att få något tempo. Lägg till tre ordentliga volter som jag mest hade tur att överleva samt en punktering så... ja. Glad att jag kom i mål

Medlem

Ja då var NZ avklarat för min del också. Lugnt och fint mitt på vägen, frånsett en fullfartssnurrning på SS2. Turen var på min sida och det var bara att kugga ner och fortsätta. Mitt mål är att ta bilen i mål på varje race och gärna med en topp 10 placering!😁🏁 7:a vid målgång men är nog många kvar som inte kört än.
Provade en ny strategi de tre första sträckorna och körde på mediumdäck eftersom det var mycket ss-kilometer. Tappade i början men tog igen lite på slutet. Tror det är hugget som..vilket man gör.
Bytte till soft i servicen och det märks ju skillnad på grepp i början. Blev dock ganska halt på sista!😱
Får vara nöjd med detta race med mina mått mätt och ser nu fram emot nästa!👍

Medlem
Skrivet av Arete:

Märks att jag inte hållt igång med körandet över december och jul, var svårt att få något tempo. Lägg till tre ordentliga volter som jag mest hade tur att överleva samt en punktering så... ja. Glad att jag kom i mål

Vänta då bara till nästa vecka Hur många DNF tippar vi på att det blir?

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Vänta då bara till nästa vecka Hur många DNF tippar vi på att det blir?

Det kommer bli intressant, jag har två lägen i grupp B, sakta eller i ett träd/stup.

Medlem

Tufft som fasen att jaga @PV_544_1965 och @c0MBATsANTA på grusvägarna i NZ!

Dammade i dom här dödskanterna under ss2, full fart givetvis så blir av med vänstra framskärmen och knäcker till huven. Det var väl inga problem just då... Och så kom mörkret på ss3, inga extraljus på den huven inte! Men jag hade i alla fall discoljus på den enda fungerande strålkastaren!

Hamnar för långt åt vänster ibland när jag kör högerstyrt så det blev lite småtabbar på resterande sträckorna med, tur att man inte är brevbärare

video från ss1

Medlem
Skrivet av Tinardirith:

Vänta då bara till nästa vecka Hur många DNF tippar vi på att det blir?

Lutar åt en DNS, tränade lite nyss, 20 försök och fick inte bilen i mål på första sträckan. Ratt, dator och lite annat runtomkringliggande höll på att hamna i snödrivan utanför.

Medlem

Nya Zealand avklarad... Ingen vacker körning här inte. Vet inte hur många lerväggar jag var inne i. Fastnade i både staket och träd, snurrade, fick backa... Det blev lite för spännande där på slutet men jag lyckades med nöd och näppe komma in strax före PV. Här är en video på del hela om någon är intresserad.

Vi ses i ALstralien.

Av ngn anledning så måste jag iaf trycka på youtube-knappen för att videon ska spela när jag lägger upp videos här. Om någon vet varför så får de gärna berätta..

Medlem
Skrivet av aquafalcon:

Lutar åt en DNS, tränade lite nyss, 20 försök och fick inte bilen i mål på första sträckan. Ratt, dator och lite annat runtomkringliggande höll på att hamna i snödrivan utanför.

Jag förstår precis hur du känner. För jag hade samma känsla!

Samtliga bilar i klassen måste vara felmärkta då bak verkar vilja vara fram hela tiden! Samt det finns inte ett staket, träd eller annat hinder som inte vill att din bil ska vända 180 grader o åka hem igen! (Vem fan kom på att det var en bra idé o ha motorn bak i bilarna?)

Ska väl tillägas att jag som ny inte bemödat mig med att kolla upp de inställningarna som är bäst för sträckan samt att jag tvättat mina mediumdäck med såpa så de ska vara rena o fina innan start. Tänkte att det var bäst o köra medium så de håller sina tre sträckor när man kör skarpt sen.

Tips från de mer erfarna hur man ska tänka kring dessa bilar mottages varmt.

brrap brrap pew pew
ES IST FREITAG

Idag är det fredag gott folk vilket innebär att man har till midnatt på sig att köra klart den här veckans rally i Nya Zeeland! Därefter tar vi ett kortare skutt över vattnet till Australien, där vi ska försöka överleva en hel vecka i 4-hjulsdrivna varianten av Grupp B (jag ber om ursäkt i förväg )


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av Ringo:

Jag förstår precis hur du känner. För jag hade samma känsla!

Samtliga bilar i klassen måste vara felmärkta då bak verkar vilja vara fram hela tiden! Samt det finns inte ett staket, träd eller annat hinder som inte vill att din bil ska vända 180 grader o åka hem igen! (Vem fan kom på att det var en bra idé o ha motorn bak i bilarna?)

Ska väl tillägas att jag som ny inte bemödat mig med att kolla upp de inställningarna som är bäst för sträckan samt att jag tvättat mina mediumdäck med såpa så de ska vara rena o fina innan start. Tänkte att det var bäst o köra medium så de håller sina tre sträckor när man kör skarpt sen.

Tips från de mer erfarna hur man ska tänka kring dessa bilar mottages varmt.

Audi quattro s1 har faktiskt motorn fram men det hjälper inte för min del iaf Undrar även vem som tyckte det var smart att trycka in 500+hp i <1000 kg rallybil.

Medlem
Skrivet av Ringo:

Jag förstår precis hur du känner. För jag hade samma känsla!

Samtliga bilar i klassen måste vara felmärkta då bak verkar vilja vara fram hela tiden! Samt det finns inte ett staket, träd eller annat hinder som inte vill att din bil ska vända 180 grader o åka hem igen! (Vem fan kom på att det var en bra idé o ha motorn bak i bilarna?)

Ska väl tillägas att jag som ny inte bemödat mig med att kolla upp de inställningarna som är bäst för sträckan samt att jag tvättat mina mediumdäck med såpa så de ska vara rena o fina innan start. Tänkte att det var bäst o köra medium så de håller sina tre sträckor när man kör skarpt sen.

Tips från de mer erfarna hur man ska tänka kring dessa bilar mottages varmt.

Man tjänar på att ta det lite lugnare med dessa bilar isf att ligga och pressa som faan. Gör man ett litet misstag så är man snabbt uppe i hastighet igen. Sen skulle jag kolla upp folk som gör setups till DR2. Själv kör jag med Rally Technicals setups men jag har förstått att dessa inte passar alla. Jag gilllar bilar som är lite överstyriga och framför allt tycker jag det är viktigt att få dämparna och fjädringen att passa etappen. Det blir lite mer kontrollerat vid landningar efter hopp osv.

Som sagt, ta det hellre lite lugnare med dessa bilar. Speciellt här där vi kör med Hardcore damage

https://www.youtube.com/c/RALLYTechnical

Medlem
Skrivet av rosski:

Audi quattro s1 har faktiskt motorn fram men det hjälper inte för min del iaf Undrar även vem som tyckte det var smart att trycka in 500+hp i <1000 kg rallybil.

Haha jo jag vet. Jag generaliserade lite där. Det är den och Lancian som det gått bäst i för egen del. Men det är väl hästkrafterna som gör att det känns som man kör på såpa även med motorn fram.

Skrivet av c0MBATsANTA:

Man tjänar på att ta det lite lugnare med dessa bilar isf att ligga och pressa som faan. Gör man ett litet misstag så är man snabbt uppe i hastighet igen. Sen skulle jag kolla upp folk som gör setups till DR2. Själv kör jag med Rally Technicals setups men jag har förstått att dessa inte passar alla. Jag gilllar bilar som är lite överstyriga och framför allt tycker jag det är viktigt att få dämparna och fjädringen att passa etappen. Det blir lite mer kontrollerat vid landningar efter hopp osv.

Som sagt, ta det hellre lite lugnare med dessa bilar. Speciellt här där vi kör med Hardcore damage

https://www.youtube.com/c/RALLYTechnical

Jag får kanske kolla på setups iaf då. Jo, lugnt har jag redan insett är det som gäller här. Samtidigt när man ser er som ligger o drar i toppskiktet så blir man ju hetsad!
Måste ju säga att jag längtar tillbaka till Nya Zeelands lerkanter efter att åtskilliga gånger ha bekantat mig med staketstolpar och träd på första sträckan i Australien.

Hur fan ska det gå när vi kommer till enbart bakhjulsdrivet?!!

Kul att se att det är någon mer som kör i VR också!

brrap brrap pew pew
Skrivet av Ringo:

Hur fan ska det gå när vi kommer till enbart bakhjulsdrivet?!!

Säsongens sista rally är Grubb B (RWD) i Argentina.. Det ska bli väldigt intressant


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem
Skrivet av Ringo:

Kul att se att det är någon mer som kör i VR också!

Jag är också sugen på att skaffa VR, men vet inte om datorn orkar ? Har en överklockad i5:a på 4100Mhz och ett 1080ti kort, räcker det ? Vad har ni för prylar @Ringo och @cOMBATsANTA ?

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Jag är också sugen på att skaffa VR, men vet inte om datorn orkar ? Har en överklockad i5:a på 4100Mhz och ett 1080ti kort, räcker det ? Vad har ni för prylar @Ringo och @cOMBATsANTA ?

Nja... Beror på vilket headset du tänker använda. När jag köpte mitt Oculus Rift CV1 för snart 6 år sedan hade jag väl ngt liknande och det funkade väl att använda i DR men det var ju rätt lågupplöst och mycket screen door effect. Köpte ett Vive Pro 2 för ett tag sedan och mitt 3080 går på knä även om jag drar ner allt på low och minskar render resolution så jag gick tillbaka till mitt Valve Index. Med 3080 och Index kan jag typ ha allt på medium. Möjligtvis kan ett 1080ti driva ett Oculus Quest 2 hyfsat i DR2. Annars får du nog uppgradera lite först. Med VR måste man ha konstant FPS, helst minst 90 och det får aldrig dippa ner under 90 för då kan det börja kännas konstigt i magen. Sen om du inte är van med VR så skulle jag inte rekommendera att kasta dig in i DR2 det första du gör..hehe Det är inte direkt det snällaste man kan göra i VR direkt. Men inget slår VR enligt mig.

Medlem

Angående VR så gav en kollega detta tips idag: https://riftcat.com/vridge
Ser intressant ut.

Medlem
Skrivet av scienta:

Angående VR så gav en kollega detta tips idag: https://riftcat.com/vridge
Ser intressant ut.

Tänke skriva något...men jag tror att jag håller mina åsikter om detta för mig själv.. Hehe

Medlem
Skrivet av c0MBATsANTA:

Nja... Beror på vilket headset du tänker använda. När jag köpte mitt Oculus Rift CV1 för snart 6 år sedan hade jag väl ngt liknande och det funkade väl att använda i DR men det var ju rätt lågupplöst och mycket screen door effect. Köpte ett Vive Pro 2 för ett tag sedan och mitt 3080 går på knä även om jag drar ner allt på low och minskar render resolution så jag gick tillbaka till mitt Valve Index. Med 3080 och Index kan jag typ ha allt på medium. Möjligtvis kan ett 1080ti driva ett Oculus Quest 2 hyfsat i DR2. Annars får du nog uppgradera lite först. Med VR måste man ha konstant FPS, helst minst 90 och det får aldrig dippa ner under 90 för då kan det börja kännas konstigt i magen. Sen om du inte är van med VR så skulle jag inte rekommendera att kasta dig in i DR2 det första du gör..hehe Det är inte direkt det snällaste man kan göra i VR direkt. Men inget slår VR enligt mig.

Usch va drygt och dyrt Hämta bilen från service idag och det gick på 10.5TKr , hade ju vart roligare och lägga dom pengarna på pc bygge istället. Bra kört förresten @cOMBATsANTA ! du måste ju ha fått lite nerv där på slutet när du snurrade Det är kul när det är tight !

Medlem

Skapligt dumt att försöka köra med 3 öl och whiskey i kroppen, det kändes som att man spenderat en evighet i Nya Zeeland.

Har alltid kört med alla assists avstängda men jag lyckades spränga kylaren efter målgång och blev så jävla förbannad att jag var tvungen att dra på time control braking på max, om det är någon kritik jag har till Dirt rally så är det tamefan den artificiella svårighetsgraden med absolut dom mest värdelösa sluten på sträckorna och stenar o diverse som är utplacerade enbart på dom ställen där man kanske kan totalkvadda bilen, Scotland är nog värst i det fallet o jag skulle fan kunna starta en instagram med alla ställen som är ute efter att döda en.

Det enda positiva är att det är andra gången jag någonsin avslutar Nya Zeeland i FZDZ.

Medlem

Det började väldigt nervöst och svettigt i Nya Zeeland men till slut hittade jag lite fart när självförtroendet kom tillbaka.

Kul med ny säsong och kul att nya förare fortsätter droppa in!

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Usch va drygt och dyrt Hämta bilen från service idag och det gick på 10.5TKr , hade ju vart roligare och lägga dom pengarna på pc bygge istället. Bra kört förresten @cOMBATsANTA ! du måste ju ha fått lite nerv där på slutet när du snurrade Det är kul när det är tight !

Alltså, jag utgick ifrån att jag inte skulle kunna ta dig men allt eftersom så såg det bättre och bättre ut. Jag tittade på min körning igen och det verkar som att de större misstagen har att göra med att det var en högerstyrd bil och jag har dålig koll på vart bilen är. Bonkar in i staket och dyligt på vänstersidan. Hade jävla flyt med den där snurrningen.. hehe. Men jag förtjänade lite flyt för att få tillbaka av mitt oflyt på i Wales förra säsongen Ja, kul när det är jämt men inte bra för hjärtat...

Men en Oculus Quest 2 kan du få tag på billigt. Relativt alltså, och då kan du ju testa om VR är ngt för dig. Fastnar du så köper du värre grejer när du har råd och om inte så går dom att sälja lätt. Och så kan man ju ha mycket kul med ett Q2 som inte har med bilspel att göra.

Medlem
Skrivet av c0MBATsANTA:

Tänke skriva något...men jag tror att jag håller mina åsikter om detta för mig själv.. Hehe

Inget att hålla igen om! Förväntningarna på en sån lösning är inte fruktansvärt höga

Medlem
Skrivet av scienta:

Inget att hålla igen om! Förväntningarna på en sån lösning är inte fruktansvärt höga

De e bra! Jag vill inte att du ska bli besviken och tycka VR e skit

Medlem
Skrivet av c0MBATsANTA:

De e bra! Jag vill inte att du ska bli besviken och tycka VR e skit

Nej då, jag har testat både HTC Vive och Valve Index. Föredrog Indexen vad jag minns, men körde ej rally med det. Får man bara upp upplösningen lite till nästa gen så kommer det bli svårt att låta bli, det är klart.

Skrivet av lerb:

Säsongens sista rally är Grubb B (RWD) i Argentina.. Det ska bli väldigt intressant

Fick inte du ordentligt med julklappar i år, eller vad har vi gjort för att förtjäna detta?
Kommer bli en svår säsong, helt klart!

Medlem
Skrivet av PV_544_1965:

Jag är också sugen på att skaffa VR, men vet inte om datorn orkar ? Har en överklockad i5:a på 4100Mhz och ett 1080ti kort, räcker det ? Vad har ni för prylar @Ringo och @cOMBATsANTA ?

Jag kör med en Oculus Quest 2 via AirLink (dvs trådlöst över wifi). Funkar överlag felfritt. Ingen upplevd latens alls. Sen är inte DR 2 det spelet som känns skarpast i det dessvärre.
Quest 2'an är jag överlag grymt nöjd med. Jag har kört VR på en Vive förut men behövde ett instegsheadset själv som jag kan använda till allt möjligt för o se om det blir använt. Att det går att köra trådlöst spelar kanske inte någon roll när man ska sitta i en stol på samma ställe o ratta. Men att ställa sig i garaget och kunna gå runt stora sträckor i Half-Life Alyx utan att behöva teleportera sig är magiskt. (Har garage som sitter ihop med huset så om jag rullar ut bilarna har jag en VR-yta på ca 6x7m att knalla runt på. Datorn och Router i rummet vägg i vägg)

I övrigt sitter jag på en Ryzen 5950X och ett RTX 2080 Super. Questen är väl inte det mest högupplösta så det rullar på utan några upplevda bekymmer. Har inte mätt FPS i DR2.

Får jag önska ngt till mitt nästa headset så är det högre upplösning men fortsatt trådlöst. Har man väl hamnat där är det svårt o förlika sig med den där kabeln igen.

Medlem

Påverkas repair-time av hur många engineers man har anlitat när man kör club-rallyn eller är det lika för alla? Tänkte om man kanske skulle skaffat ett par till inför den här veckan xD

brrap brrap pew pew
Skrivet av Tinardirith:

Påverkas repair-time av hur många engineers man har anlitat när man kör club-rallyn eller är det lika för alla? Tänkte om man kanske skulle skaffat ett par till inför den här veckan xD

Clubrallyn påverkas inte av din singleplayer progress alls utan det är lika för alla


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

brrap brrap pew pew
FRZDZ 2022, Säsong 1, Rally 1 avslutat!

Hej gott folk!

Årets första rally är avslutat, vi tar pick och pack från Nya Zeeland och rör oss mot Australien för en spännande vecka i Grupp B-bilar! Hoppas alla har haft skoj

Här kommer lite resultat!

Rally Nya Zeeland

Powerstage Nya Zeeland

Säsongstabell


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Rapport efter sträcka 3/6. Min plan var att ta det lugnt och försiktigt då jag inte alls behärskar grupp B än. Blir ändå lite övermodig mot slutet på sträcka 2, klipper ett staket i hög fart med punktering som följd och heavy damage på hjulupphängningen samt att jag bara får på hälften av extraljusen på sträcka 3. Så där blev det verkligen försiktig körning.

Kort paus för min del nu och sen blir det att köra klart i eftermiddag/kväll

Jag och min största fiende i Australien.

Medlem

Åååh förb.. Jä... He.. Störd efter 3 svängar, punktering, tydligen inga reservdäck?? &#%@$!!!! How to DNF in 30 seconds.

Inte för att jag hade räknat med att komma i mål med grupp B @ Australien med så här långa sträckor, men ändå...

Skriv svar