Konami tjänade 162 000 dollar på sin Castlevania-auktion med NFT-föremål

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det skulle inte förvåna mig om NFT handlade mer om att tvätta pengar än att köpa jpg.
Köper du en NFT för 10K så skickas en helt annan produkt medans det går att förklara överföringen av pengarna till myndigheter och liknande.
Man skattar väl inte ens på NFT idag?

Antagligen hela syftet med det så kallade värdet på NFT, Bitcoin, Etherium och alla andra låtsasvalutor just nu. Ett påhitt för alla med en substantiell mängd pengar att tvätta dem och att underhålla dem från skattemyndigheter världen över. Man köper ju ingenting, men bara får pengar att byta ägare på ett påstått legitimt sätt.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ja, de dyraste skeppen i SC är en bisarr prislapp på. Sen ligger det dyraste skeppet fortfarande "bara" på en fjärdedel av vad en genomsnitts-NFT här kostar, runt 3000 dollar.

Trots att priset är vansinnigt så köper du ju ändå något du faktiskt använder i ett spel. Inte bara ett registrerar ägandeskap på en blockkedja någonstans.

Medlem
Skrivet av Ender:

Antagligen hela syftet med det så kallade värdet på NFT, Bitcoin, Etherium och alla andra låtsasvalutor just nu. Ett påhitt för alla med en substantiell mängd pengar att tvätta dem och att underhålla dem från skattemyndigheter världen över. Man köper ju ingenting, men bara får pengar att byta ägare på ett påstått legitimt sätt.

Med tanke på att åtgärder mot så väl skattefusk som penningtvätt intensifierats (åtminstone för den breda allmänheten) på senare år är det väl en guldgruva att leta fram metoder att kringgå dessa, tyvärr.
Får hoppas FI och Skatteverket, samt internationella motsvarigheter, slår ner på kryptomarknaden hårt framöver.

Skrivet av Ender:

Trots att priset är vansinnigt så köper du ju ändå något du faktiskt använder i ett spel. Inte bara ett registrerar ägandeskap på en blockkedja någonstans.

Ja, SC går väl fortfarande att spela offline, så det är ju inte bara en villkorad licens att använda något? (Jämför med att köpa något i ett MMO.) Men när det börjar övergå i en hårdare villkorad licens som man betalar höga summor för, då börjar det kännas mindre och mindre påtagligt.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Med tanke på att åtgärder mot så väl skattefusk som penningtvätt intensifierats (åtminstone för den breda allmänheten) på senare år är det väl en guldgruva att leta fram metoder att kringgå dessa, tyvärr.
Får hoppas FI och Skatteverket, samt internationella motsvarigheter, slår ner på kryptomarknaden hårt framöver.

Ja, SC går väl fortfarande att spela offline, så det är ju inte bara en villkorad licens att använda något? (Jämför med att köpa något i ett MMO.) Men när det börjar övergå i en hårdare villkorad licens som man betalar höga summor för, då börjar det kännas mindre och mindre påtagligt.

Ah, glömmer ju att det inte riktig "finns" än

Testpilot

Om pengarna från NFTs faktiskt går till bra spelutveckling kan jag ändå tolerera det.

Medlem

Så folk har spenderat pengar på att stå på en köplats som har en bild kopplad till sig som du inte äger.

Medlem
Skrivet av Jaxz:

Så folk har spenderat pengar på att stå på en köplats som har en bild kopplad till sig som du inte äger.

https://www.youtube.com/watch?v=XwMjPWOailQ

Yup. du äger rättigheten att stå som ägare i en online distribuerat database (blockchain).

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Man kunde förr men tror inte det går längre.

Medlem

Att folk orkar.

NuZ
Testpilot

Helt…. Jävla…… vansinnigt

Kul att de ger tillbaka till fansen såhär när det är 35år jubileum o allt…

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

eld
Medlem
Skrivet av bluebird:

Inte supermärkligt, tycker jag. Så har ju konstmarknaden fungerat i över hundra år.

Ska vi prata om konstmarknaden så brukade konst vara provisionsbeställningar, dess värde exploderade inte förräns mycket senare.

Det är bara i modern ålder som folk slänger gigantiska summor på färsk konst i hopp om att dess värde ska öka, och det är bara med NFT's som folk slänger gigantiska summor på helt slumpvalda bilder från okända personer, och helt i hopp om att de ska öka med värde.

Beanie babies är bättre jämförelse än konst, det är därför de flesta NFT's är byggda som collectibles istället för konst.

Medlem
Medlem
Skrivet av Ruhrev:

Att folk orkar.

Håller med, att folk orkar lipa över NFTs när de själva inte är tvingade till att köpa dem.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Om pengarna från NFTs faktiskt går till bra spelutveckling kan jag ändå tolerera det.

Med risk för att vara en cynisk pessimist, hur skulle NFT kunna stödja bra spelutveckling? Just i Konamis fall så kan vi ju räkna kallt med att Yakuzan redan lagt sina kalla på deras "nya" inkomstkälla..

signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Håller med, att folk orkar lipa över NFTs när de själva inte är tvingade till att köpa dem.

Det handlar ofta inte om det utan att många är lite oroliga över utvecklingen som är på väg att ske. Vilka konsekvenser det egentligen får kan vi bara gissa oss till. Konami har ett rätt dåligt rykte redan vilket också späder på spekulationerna. Precis som när Ubisoft tillkännagav sina NFTs (med tanke på ryktet och tidigare arbetsförhållanden etc). Det är naturligt för människor att vara oroliga vid förändringar, i det här fallet är det ju också en hel del domedagsprofetior som dyker upp.

Att stödja eller inte stödja NFTs är enklast med hjälp av plånboken.

Testpilot
Skrivet av Golvis:

Med risk för att vara en cynisk pessimist, hur skulle NFT kunna stödja bra spelutveckling? Just i Konamis fall så kan vi ju räkna kallt med att Yakuzan redan lagt sina kalla på deras "nya" inkomstkälla..

Jag skulle helst se att de gick till spelutveckling, men vad NFT pengarna går till vet jag inte. Det redovisas kanske inte?

Medlem
Skrivet av Joewson:

Det handlar ofta inte om det utan att många är lite oroliga över utvecklingen som är på väg att ske. Vilka konsekvenser det egentligen får kan vi bara gissa oss till. Konami har ett rätt dåligt rykte redan vilket också späder på spekulationerna. Precis som när Ubisoft tillkännagav sina NFTs (med tanke på ryktet och tidigare arbetsförhållanden etc). Det är naturligt för människor att vara oroliga vid förändringar, i det här fallet är det ju också en hel del domedagsprofetior som dyker upp.

Att stödja eller inte stödja NFTs är enklast med hjälp av plånboken.

Har jag sagt något annat?

Medlem
Skrivet av Dominus:

Har jag sagt något annat?

Du undrade varför folk orkade. Jag gav ett svar till varför, att det grundar sig i oro. Tycker det är bra att att diskussionen om NFTs finns där med tanke på hur många falska påståenden som faktiskt sprids som löpeld. Istället för att sitta ner och se tyst på är det väl bättre om fler tar upp dialogen så sätter det också press på jättarna att förklara vad de hade tänkt att NFTs ska bidra till deras utveckling. Köper man sedan svaren eller inte är upp till varje individ.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Japp, väldigt mycket lipande.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Jag skulle helst se att de gick till spelutveckling, men vad NFT pengarna går till vet jag inte. Det redovisas kanske inte?

Konami kanske behöver pengarna för att köpa capcoms NFTs...

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Om fler hade ”orkat lipa” över Horse Armor i Oblivion kanske inte hela spelbranschen hade varit cancer idag men visst, är säkert så enkelt som att bara själv skippa köp. Är ju inte som att annan utveckling som t.ex. ”Games as a Service” till slut körts ned i halsen på oss kunder vare sig vi deltog eller inte.

Skribent
Skrivet av Hipshot:

Konami kanske behöver pengarna för att köpa capcoms NFTs...

Sen köper Capcom Konamis NFT för sina NFT-pengar and so on.....så blir det rundgång som sen startar ett svart hål....

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Joewson:

Du undrade varför folk orkade. Jag gav ett svar till varför, att det grundar sig i oro. Tycker det är bra att att diskussionen om NFTs finns där med tanke på hur många falska påståenden som faktiskt sprids som löpeld. Istället för att sitta ner och se tyst på är det väl bättre om fler tar upp dialogen så sätter det också press på jättarna att förklara vad de hade tänkt att NFTs ska bidra till deras utveckling. Köper man sedan svaren eller inte är upp till varje individ.

Tyvärr är majoriteten fast i att NFT:s är av ondo, precis som att -alla- DLCs osv är det också, oavsett om det är skins, två nya uppdrag eller en större expansion till ett spel. Majoriteten vill inte förstå, utav vad jag har fått erfara.

Har försökt att få folk att förstå vad NFT:s är, men det är mest "det här är bajs" och "höhö är ju bara att högerklicka och ta spara höhö".
Lite samma som när folk gjorde sig lustiga över kryptovalutor för 10+ år sedan och sa att det bara var trams, att det är Vi konsumenter som sedan har hand om pengarna själva och inte någon utav alla olika banker runt om i världen spelar nada roll.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Om fler hade ”orkat lipa” över Horse Armor i Oblivion kanske inte hela spelbranschen hade varit cancer idag men visst, är säkert så enkelt som att bara själv skippa köp. Är ju inte som att annan utveckling som t.ex. ”Games as a Service” till slut körts ned i halsen på oss kunder vare sig vi deltog eller inte.

På vilket vis spelar det någon roll om att ett spel låter de som vill köpa skins till ett spel? Allt som oftast är de ju inte snyggare än övriga som går att få i ett spel. Nu pratar jag om singleplayer och ej om multiplayer.

Jag håller mig borta från spel som jag inte vill stödja, exempelvis Fifa-serien som lägger störst fokus på sitt Ultimate Team.
Det är väldigt lätt och är ingenting som håller mig sömnlös om natten, pröva själv!

Medlem
Skrivet av Dominus:

Tyvärr är majoriteten fast i att NFT:s är av ondo, precis som att -alla- DLCs osv är det också, oavsett om det är skins, två nya uppdrag eller en större expansion till ett spel. Majoriteten vill inte förstå, utav vad jag har fått erfara.

Har försökt att få folk att förstå vad NFT:s är, men det är mest "det här är bajs" och "höhö är ju bara att högerklicka och ta spara höhö".
Lite samma som när folk gjorde sig lustiga över kryptovalutor för 10+ år sedan och sa att det bara var trams, att det är Vi konsumenter som sedan har hand om pengarna själva och inte någon utav alla olika banker runt om i världen spelar nada roll.

Själva tanken med NTFs är svår att förstå, det är inget snack om den saken. Det som oroar mig, är att vi nu ger speljättar möjligheter att introducera ännu ett verktyg för ”mikrotransaktioner” och med tanke på den hetsen som varit senaste åren så är det ganska naturligt att alla förväntar sig att det kommer bli ett gäng ”giriga gubbar i styrelser” som ska tjäna ännu mer pengar på sina ”kunder”. NFTs har redan idag, trots relativt låg ålder, stått för en del tveksamheter. Ge makten till Bobby Kotick att introducera NFTs och du har ett recept för katastrof och kaos. Det är inte NFTs i sig som är det största problemet, det är hur de kommer att nyttjas i en redan girig bransch.

Skulle NFTs användas för att kunna ge sina anställda bra villkor på sin arbetsplats så absolut. NFTs kan också lika gärna bli speljättarnas enkla cashgrab som sänker kvaliteten ytterligare på spelen och vi istället får trasiga spel anpassade för NFTs.

Jag har inte svaren men det finns många speljättar som idag saknar stort förtroendekapital hos mig. Jag står med hammare och sista spiken är halvvägs spikad i kistan. Jag hoppas verkligen inte att NFTs blir anledningen till varför jag behöver slå in spiken helt.

Medlem
Skrivet av Dominus:

Det där "argumentet" är rätt vansinnigt för någon som har något som helst engagemang kring det samhälle vi lever i - att blunda för saker som påverkar vårt samhälle och kläcka ur sig "jag köper inte dessa, och då är de inte ett problem" är rätt skrattretande egentligen. Det går att tillämpa på mycket, exempelvis köp av narkotika, tobak, alkohol, sexuella tjänster o.s.v. o.s.v. - dessa innebär enorma problem och kostnader för hela samhället oavsett om just du personligen konsumerar eller ej.
Om vi går över på lite mer specifika ekonomiska faktorer finns det också en anledning till att, som tidigare nämnt, ex. skattefusk och penningtvätt försöks bekämpas hårdare och hårdare. Samhället lider av dessa problem helt oavsett om du deltar i dem eller ej.

Sen är fenomenet NFTer såpass ungt (likväl som kryptovalutor, som du nämner i ett senare inlägg - dessa har inte slagit igenom i närheten av på det sätt som en del spådde när de började introduceras, det var tal om att dessa skulle ersätta samtliga traditionella valutor inom några år) att dess implementering ännu är väldigt osäker - det finns en rad sätt för skrupellösa individer/företag/organisationer/entiteter att gravt utnyttja systemen för att totalt destabilisera tillvaron för många andra. (Se kursen för valfri kryptovaluta som utmärkt exempel.)

Än så länge är det (så väl kryptovalutor som NFTer egentligen) en enorm och förhållandevis oreglerad guldgruva för några få, och en väg till ruinens brant för många andra, och givetvis en hel del däremellan. Det torde vara fullt förståeligt att folk är lyriska (de som kan tjäna på det) så väl som hatiska (sådana som förlorar på det). Vi har sett folk vara extremt upphetsade över nya påfund (oavsett om det är den mer öppna aktiemarknaden på 30-talet eller IT-boomen vid millennieskiftet) för att sen inse att smällen faktiskt kan komma, hårt. Det är inte omöjligt att mänskligheten om ett decennium eller två facepalmar rejält åt oss för att vi trodde på kryptovalutor eller NFT. Eller så blir det något som är totalt integrerat i hela vårt samhälle.

TL;DR: titta på den stora depressionen eller IT-bubblan, allt nytt är inte det bästa sedan skivat bröd, även om en del på kort sikt säkerligen kan tjäna stora pengar på det.

signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

eld
Medlem
Skrivet av Dominus:

Beanie babies var en miljardindustri och vissa fick sina beanie babies sålda för över $20k! Det var seriösa grejer!

De som inte investerade i beanie babies blundade för framtiden!!

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Printscreen och ladda upp på Imgur.

"Åh nej! Högerklick! Min enda svaghet!"
- NFT-snubbe som blir utsatt för konststöld

signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus | Twitch: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Pjotor:

"Åh nej! Högerklick! Min enda svaghet!"
- NFT-snubbe som blir utsatt för konststöld

Tvivlar på att "NFT-snubben" bryr sig så värst mycket.
Ungefär som att flexa att man köpt en kopia av Mona Lisa.

eld
Medlem
Skrivet av Dominus:

Tvivlar på att "NFT-snubben" bryr sig så värst mycket.
Ungefär som att flexa att man köpt en kopia av Mona Lisa.

Båda har en kopia av Mona Lisa, men en av dom betalade en förmögenhet för sin.

Ingen av dom har några rättigheter till Mona Lisa överhuvudtaget.

123
Skriv svar