På 20 år har 2,3 miljoner Xbox-konsoler sålts i Japan

Robot
På 20 år har 2,3 miljoner Xbox-konsoler sålts i Japan
Medlem

Visste att Nintendo äger Japan, följda av Sony men detta var ändå riktigt låga siffror måste jag säga.

Medlem

Japaner är betydligt mer ”eget först” när det kommer till att införskaffa prylar så är inte överskattade siffror.

Medlem

Hej Fredrik, varför tror du att siffrorna är som de är i Japan, just när det handlar om Sony Playstation? Några teorier till varför de är "vinnaren" i Japan? Herre min..

Medlem

Kanske inte var en slump att USA en gång i tiden (minns inte när och exakt hur det var formulerat) mer eller mindre hotade med att börja skjuta på Japans kuststäder om de inte började bedriva handel med omvärlden. De kör sitt race så länge det går och det är det som gör dem både fantastiska och udda.

Personligen tycker jag att de går miste om något viktigt men japanerna är betydligt fler än mina åsikter.

Skrivet av Augustus:

Kanske inte var en slump att USA en gång i tiden (minns inte när och exakt hur det var formulerat) mer eller mindre hotade med att börja skjuta på Japans kuststäder om de inte började bedriva handel med omvärlden. De kör sitt race så länge det går och det är det som gör dem både fantastiska och udda.

Personligen tycker jag att de går miste om något viktigt men japanerna är betydligt fler än mina åsikter.

1850-talet. Matthew Perry åkte in i deras hamnar och hotade att bomba sönder allt de kunde nå om de inte handlade med USA. Tror inte det har så stor påverkan längre.

Medlem
Skrivet av Ruhrev:

Hej Fredrik, varför tror du att siffrorna är som de är i Japan, just när det handlar om Sony Playstation? Några teorier till varför de är "vinnaren" i Japan? Herre min..

Senaste åren har ju Nintendo fullkomligt dominerat Sony i Japan, men du kanske jämför Playstation och Xbox?

Medlem

Haha de gav uppenbarligen upp efter Xbox 360. Sjukt vad små de är i Japan alltså.

Medlem
Skrivet av Ruhrev:

Hej Fredrik, varför tror du att siffrorna är som de är i Japan, just när det handlar om Sony Playstation? Några teorier till varför de är "vinnaren" i Japan? Herre min..

Herre min? Vad är det som är herre min?


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Senaste åren har ju Nintendo fullkomligt dominerat Sony i Japan, men du kanske jämför Playstation och Xbox?

Nintendo spelar i en egen liga. I väst så blir det väl en Playstation eller en Xbox, och en Nintendo-konsol. Det som brukar jämföras är ju Playstation vs Xbox, men det kanske ser helt annorlunda ut i Japan.

Medlem

Är väl svårt generellt som utlänning att slå sig in på japanska marknaden,

Så inte förvånad.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Inte bara har japanerna väldigt bra inhemska alternativ, utan dessa alternativ har dessutom betydligt fler japanska spel än det finns på Xbox. Man får va lite av en amerikanofil (vilket hyfsat många japaner är) för att välja Xbox över PS/Nintendo.

En annan faktor är ju om ingen av dina vänner använder Xbox så kommer du sitta på en öde ö. Det är ju redan lite så i Sverige iom PS4 och Switch.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Lite av problemet är nog exlusivitet biten för plattformarna och mycket varför xbox har satsar mera på gamepass och typ japanska marknaden tänker jag.

Sony har ju stöd från dom inhemska spel bolagen iaf har haft så klart dom släpper spelen på en japansk konsoll


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Oj det va lägre än jag hade väntat mig minst sagt...

Kan det vara för att Xbox suger och japanerna har sinne för kvalitet? Nä skämtåsido. Visserligen är de mycket för det inhemska men är ju tex helt besatta av västerländska sneakers, Nike etc. Jag skulle också säga att de gillar Apple produkter mycket.

Jag tror som tidigare skribenter här, Nintendo äger marknaden, Playstation överlappar en del med Xbox och dessutom finns det arkadhallar i Japan som tar marknadsandelar. Tillslut blir inte mycket kvar.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

1850-talet. Matthew Perry åkte in i deras hamnar och hotade att bomba sönder allt de kunde nå om de inte handlade med USA. Tror inte det har så stor påverkan längre.

Tack för din komplettering! Och nej, självklart har det inte någon påverkan idag men det säger en del om mentaliteten. Sen är jag såklart inte så seriös att jag hävdar att detta är en riktig orsak till att Japaner ofta kör sitt eget race.

Medlem

Xbox har väl nästan inga spel för den regionen så det är väl inte så förvånande?

Vet inte om Microsoft inte kan eller inte vill ta sig in på den marknaden, men de har väl inte köpt in någon Studio för ändamålet än?

Kanske finns för stora kulturella problem också.
Lite kul när Microsoft försökte köpa Nintendo en och gång i tiden och blev utskrattade, de hade verkligen ingen koll på läget.

Om de är smarta och inte kan köpa upp så borde de istället starta en ny Studio och rekrytera istället. Kan också vara värt att blöda pengar för att få in en fot där i så fall.

Medlem
Skrivet av Ruhrev:

Hej Fredrik, varför tror du att siffrorna är som de är i Japan, just när det handlar om Sony Playstation? Några teorier till varför de är "vinnaren" i Japan? Herre min..

Kan vara delvis relaterat till localization - dvs många bra spel som inte kommer ut dag 1 med bra japansk text, voice over osv osv.

Det är ju mer regel än undantag att japanska spel som lokaliserats för EU/US kan ha rejält knackig kvalité... För att inte nämna då att det mesta inte lokaliseras över huvud taget.. Många flera år/lång tid efter första release.


signatur

subterranean homesick alien

1
Skriv svar