Medlem

Inte ägt ett GT sedan första på psx. Kanske blir ett köp ändå 😄 fick lite feeling.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Om jag minns rätt krävs de första två av totalt fem licenser, de sista tre är frivilliga.

Tack för svar, är cuperna kvar så som Sunday Cup och vad nu alla hette för att vinna prispengar osv?

Medlem

Precis färdiginstallerat, skall bli skoj att testa i helgen mellan Elden Ring

Om ni fortfarande tvekar, kika detta klipp sen kommer ni handla gt7 direkt

https://www.youtube.com/watch?v=LhbIC8K4Nzk&ab_channel=Kireth...


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Redaktör
Skrivet av gizm0:

Tack för svar, är cuperna kvar så som Sunday Cup och vad nu alla hette för att vinna prispengar osv?

Jodå, det finns ett gäng cuper att köra, både i och fristående från Menu Books.


signatur
Medlem

Läste en artikel att bilar kostar upp not $40 om man köper via micro transaktioner. Enligt en state of play kostar en legendarisk bil 20 miljoner credits och det skulle då bli $200 för en sån bil.

$40 bilen kostade $2,99 I GT sports.

https://www.videogameschronicle.com/news/gran-turismo-7s-micr...

Inaktiv

Har kört några timmar nu och älskar det! Om någon känner för att lägga till mig för lite roliga race så är mitt psn; Patashnic.

Ligger på collector lvl 18 och precis låst upp Sport-läget. Och har 65 bilar än så länge.
20 trophies har jag fixat också.

Jäkligt skoj med Café med all bilhistoria och fakta.

Medlem

Vad säger ni som testat, är det värt att köpa för en som bara kör singleplayer?
Älskade de äldre GT. Att kunna börja karriären med en trött miata och jobba sig långsamt uppåt är precis vad jag är ute efter.

Medlem
Skrivet av Mcord:

Vad säger ni som testat, är det värt att köpa för en som bara kör singleplayer?
Älskade de äldre GT. Att kunna börja karriären med en trött miata och jobba sig långsamt uppåt är precis vad jag är ute efter.

Absolut, spelade några timmar igår och gillar man dom äldre GT så kommer man gilla detta. Jag har riktigt roligt med spelet, spelar bara singleplayer. Man känner igen sig direkt, man får långsamt bygga upp bilparken, credits, låsa upp tävlingar och dylikt samt ta licenser. Gillar caféläget också med ”uppdrag” i singleplayer. Riktigt mys-spel med trevlig info/historik kring olika biltyper/modeller. Rekommenderar definitivt om man uppskattat dom tidigare spelen.

Medlem
Skrivet av Cidden:

Absolut, spelade några timmar igår och gillar man dom äldre GT så kommer man gilla detta. Jag har riktigt roligt med spelet, spelar bara singleplayer. Man känner igen sig direkt, man får långsamt bygga upp bilparken, credits, låsa upp tävlingar och dylikt samt ta licenser. Gillar caféläget också med ”uppdrag” i singleplayer. Riktigt mys-spel med trevlig info/historik kring olika biltyper/modeller. Rekommenderar definitivt om man uppskattat dom tidigare spelen.

Där fick du vågskålen att tippa över! Inköpt och nedladdning pågår.
Passande att familjen är borta över helgen 🥳

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Hmm, jag har verkligen svårt att veta vad jag kan förvänta mig när alla bilder utom en endaste är från fotoläget. Är det något direktiv från Sony/Polyphony? Inte heller ett endaste videoklipp...

Det ser mycket bättre ut så det är nog ett direktiv eller så vill de göra en säljande recension helt enkelt.

Bara känt på det några timmar känns verkligen GT. Och på klassiskt GT vis så ser det sjukt mycket bättre ut i repriser än när man faktiskt kör. Mästerligt regisserade kameravinklar sen har de lagt på en massa effekter som saknas när du kör i realtid.

Grafiken är fullt funktionell dock. Körkänslan känns också initialt som klassiskt gt. Lite stelt och känns alltid som det är någon som beräknar greppnivån konstant. Ett regnrace med första toyotan och tcs kickar aldrig in. Behöver bromsa lite tidigare. Även ABSn som är påtvingad märker jag inte av heller att den går in? Måste man ha ds 4 med haptics för att få känna sånt här Jag kör på hard och jag hittar ingenstans att manuellt ändra hjälpmedel så jag vet inte om jag missar något? Vore kul iaf kunna testa stänga av TCS se om det är någon skillnad.
Måste också växla automat då det inte finns någon manuell låda.

Köpt någon adapter så jag ska kunna köra med ratt framöver.

Medlem

En ynka trea och betyg gör att jag avstår köp, ska man satsa på Grid Legends i stället eller vänta på nåt kommande bättre racingspel?


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Köpte Grid Legends och ska beställa ratt i morgon, sen blir det racing för fulla muggar 👍👌

Bra FZ har seriösa recensioner så man slipper köpa grisen i säcken! Stort tack 🙏


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Köpte Grid Legends och ska beställa ratt i morgon, sen blir det racing för fulla muggar 👍👌

Bra FZ har seriösa recensioner så man slipper köpa grisen i säcken! Stort tack 🙏

Har båda spelen och GRID Legends är ett fullständigt medelmåttigt spel helt utan själ. Tråkig körkänsla, märkligt upplägg och ful grafik. Om jag hade varit du hade jag inte köpt det, särskilt inte om du tänker köra med ratt…

Medlem
Skrivet av Crank:

Köpte Grid Legends och ska beställa ratt i morgon, sen blir det racing för fulla muggar 👍👌

Bra FZ har seriösa recensioner så man slipper köpa grisen i säcken! Stort tack 🙏

Gt7 är ca 10x bättre på alla plan ✈️


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag är besviken på att inte grafiken får ett plus.
Det ser ju helt sinnessjukt vackert ut - objektivt sett!

Hmm jag som vart besviken på grafiken. Hade förväntat mig mer på mitt PS5

Medlem
Skrivet av jimmah:

Hmm jag som vart besviken på grafiken. Hade förväntat mig mer på mitt PS5

Ja det är endast photo mode som ser bra ut, allt annat är bedrövligt tyvärr, driveclub som släpptes som releasespel till ps4 är ju snyggare.

Medlem

Ser på intet sätt bedrövligt ut. Men skulle jag köpa ett lir för 500 och bara testa grafik i 30 minuter och sen lägga ner så finns det bättre grafiksimulatorer där uppe som inte behöver simulera någon slags fartkänsla i 60 fps. Rekommenderar walking simulatorlir som trallar på så sakteliga i gåtempo i 30 fps. Men fotoläget fuskar ju till den grad det finns inget snyggare fotoläge i PS 5 istället skulle jag tippa. Vet inte hur reprisläget i PS 5 är heller men på ps 4 så fuskar de bra snyggt där med om än inte som i fotoläget naturligtvis.

Gillar liret skarpt. Ingen skademodellering är trist hade vart bra speciellt i multiplayer (nu betalar jag inte för ps+ så har inte testat mp) men man vill ju gärna inte va ett arsle i kampanjen heller men ska man jaga guld så hjälper det alldeles för mycket att va ett arsle inte bromsa i vissa kurvor då det är bättre använda räcket för att styra in eller ta spjärn mot andra bilar och använda dem för bättre bromsverkan går ju också. Går fula sig å det grövsta utan några negativa konsekvenser alls.

Nu så brukar jag försöka rollspela och köra rent men man är ju liksom bekväm så ibland blir det man drar lite nytta av detta för att inte behöva köra om ett race. Visuell skada behöver jag inte det hade ju räckt med att huden visar skada och bilens prestanda påverkas realistiskt så hade de kommit förbi licensproblemet också om det ligger bakom att inga bilar ska få ta skada utöver att de balanserat racen och guld tiderna mot att ingen skada finns.

Sen så verkar det inte finnas något kopplingsstöd om jag inte missar något?
Inte kört längre än tre varvs race än så jag vet inte om däcken slits?

Jag kör med TS-PC med hjälp av drive hub. Fungerar strålande. Även mina t500rs och fanatec clubsport v3 inverted fungerar som inte har officiellt stöd. GIMX är ett alternativ om du kan koppla till en pc som är billigare och även stödjer simucube. Kräver lite datorvana och jag lyckades inte hitta det i lager men drive hub gör det mesta jag önskar minus inget stöd för simucube

Medlem

Har spelat rätt så mycket den senaste veckan men känner att lusten börjat dalna iochmed att jag avslutade cafe-uppdragen. Vad finns det egentligen att göra utöver att samla på bilar för sakens skull? Är väl inte ens själva "grinden" som jag har något problem med men känns inte som det leder någon vart.

Som t.ex, jag spelade väldigt mycket Gran Turismo Sport men fastnade på ett race där man endast kunde använda sig av Ferraris innan 1980. Sökte lite på nätet och de flesta verkade påstå att det bästa sättet att vinna de racen var att använda sig av Ferrari's P330 som kostande 20 miljoner in-game currency. Som ett resultat spenderade jag sedan 20-30 minuter varje dag de kommande veckorna med att köra ett par race och sakta jobba mig upp mot detta. När jag väl nådde gränsen, köpte bilen, och sedan vann racen så använde jag i princip bilen inte något mer men iochmed att den fick mig att känna ett syfte under tiden så hade den redan utkännat sitt syfte.

Vad finns det egentligen att sträva efter i GT7? Jag vill egentligen hitta någon utmanning eller mål som jag kan jobba mot men får svårare och svårare att hitta något. Har t.ex börjat kika på Playstation trophies för att hitta saker att försöka uppnå vilket jag i princip aldrig gör i andra spel där det faktiskt finns som en del av själva spelupplevelsen.

Medlem

Har lirat detta litegrann och tycker det är riktigt mysigt. Men jag blir lite fundersam på varför inte ljudet i spelet utvecklats sen typ GT2 ?
Om man nu trimmar en bil till hysteriska siffror så vill jag även ha detta hysteriska ljudet med turbovin, dumpljud och allmänt vrål. Känns som det tappar lite av charmen att en fullständigt Racekitad Hothatch låter marginellt mer än originalbilen som inte heller stämmer överens med ljudet från en i verkligheten ?!

Medlem
Skrivet av Patashnic:

Har kört några timmar nu och älskar det! Om någon känner för att lägga till mig för lite roliga race så är mitt psn; Patashnic.

Ligger på collector lvl 18 och precis låst upp Sport-läget. Och har 65 bilar än så länge.
20 trophies har jag fixat också.

Jäkligt skoj med Café med all bilhistoria och fakta.

Lägger till dig.. Har helt tomt på vänner listan, Kör mest bilspel och fps..

Redaktör

- Har ni hört?!
- Nä, vadå?
- Man kan sätta eget betyg på GT7 nu!
- VAAA??! VARDÅNÅNSTANS!
- På FZ!


signatur
Inaktiv
Skrivet av zogez:

Lägger till dig.. Har helt tomt på vänner listan, Kör mest bilspel och fps..

Härligt! Accepterade precis vänförfrågan.

Medlem

Körkänslan är 5/5, spelet är verkligen hur kul som helst när man kör bilen. Faktumet att man kan köpa credits för riktiga pengar samt att spelet kräver internetuppkoppling för singleplayer-kampanjen gör att det dock förtjänar 1/5.

Så 3/5 är ett rättvist betyg tycker jag

Medlem
Skrivet av Flower Knight:

Körkänslan är 5/5, spelet är verkligen hur kul som helst när man kör bilen. Faktumet att man kan köpa credits för riktiga pengar samt att spelet kräver internetuppkoppling för singleplayer-kampanjen gör att det dock förtjänar 1/5.

Så 3/5 är ett rättvist betyg tycker jag

Håller med dig om 5/5 i körkänsla. Men inte nog med att det redan tog tid att få ihop pengar till bilar i version 1.06 så har patch 1.07 gjort det ännu svårare, i princip dubbel så lång tid mot 1.06 vad jag förstått. Allt för att man köpa credits för riktiga pengar... Vill man köpa en Jaguar XJ12 genom mikrotransaktioner så får du lägga ut 1200Sek.

Har redan tappat lusten till spelet. Och då har jag spelat alla Gran Turismo sen start. Har fan barn och jobb, har inte tid att grinda race om och om i flera dagar.

Medlem

Fast det finns ju 412 bilar eller något. Jag har snart 50 bilar och den enda jag köpt är den första bilen...

Kan ju absolut se de som har mål äga dem alla dock. Vad som är värre är ju att det aldrig finns något arkadläge där allt är upplåst och du kan provköra innan du köper.

Redaktör
Skrivet av Flower Knight:

Körkänslan är 5/5, spelet är verkligen hur kul som helst när man kör bilen. Faktumet att man kan köpa credits för riktiga pengar samt att spelet kräver internetuppkoppling för singleplayer-kampanjen gör att det dock förtjänar 1/5.

Så 3/5 är ett rättvist betyg tycker jag

Skrivet av supersupra:

Håller med dig om 5/5 i körkänsla. Men inte nog med att det redan tog tid att få ihop pengar till bilar i version 1.06 så har patch 1.07 gjort det ännu svårare, i princip dubbel så lång tid mot 1.06 vad jag förstått. Allt för att man köpa credits för riktiga pengar... Vill man köpa en Jaguar XJ12 genom mikrotransaktioner så får du lägga ut 1200Sek.

Har redan tappat lusten till spelet. Och då har jag spelat alla Gran Turismo sen start. Har fan barn och jobb, har inte tid att grinda race om och om i flera dagar.

Körkänsla 5/5 - ja, med en del bilar, men verkligen inte alla. Det är ojämnt och många av de slöare är som att köra fullastad kundvagn - de vill verkligen inte svänga. Men ibland så: har kört några Porsche och BMW som varit grymt sköna med ratt.

Men det brukar även gälla i Forza, svårt få till könslan på alla +400 bilar.


signatur
Medlem

De slöare ska ju va säkert understyrda fullastade kundvagnar. Första bilen man tvingades köpa var just en sådan. Uppgraderar man den kanske det går fixa något lite roligare iaf.

Har haft tur 77 bilar i garaget och alla är klart intressanta. Inte kört exakt alla dock.

Den man gillade minst var audio quattro pikes peak bilen. Turbo lag till max. Realistiskt. Går tyvärr inte tuna alls. Setupen är ju gjort för hillclimbs så extremt speciell. Fjädringsetupen var helt galen synd det inte finns någon hillclimb att testa den i för att se om jag fattar bättre hur den är inställd...

Hade vart kul med lite hillclimbs i GT 7. Sen dirt racen där känns det väl lite konstlat. Men kul är det till skillnad från tidigare GT lir.

Där fysiken faller platt är kontaktfysiken. Den struntar de ju i totalt gör allt bara för att förenkla för föraren. Vänder bilen rätt när du drammar in i hårnål utan att bromsa så någon rewind funktion behövs egentligen aldrig lol

Detta har väl Grand Turismo aldrig haft iof men istället för att simulera stjärnbilder hade de kunnat simulera detta.

Medlem

Jag är klar med menyerna och har nu licenserna och missions kvar, samt har jag inte kört mycket av circut experience vilket jag verkligen begöver för att bemästra nurberring som jag anser vara en riktigt rolig bana men som jag har rackarns problem att bemästra. Sen lär även driftingen som finns i missions få mig att bli tokig då jag har rackarnas svårt för dessa.

Överlag är jag nöjd med spelet och har haft mycket roligt, är nog en hel del timmar kvar även om jag kan hålla med om att det kändes lite tomt när man hade slut på menyer.

Jag har egentligen inget emot MT men när de sänker rewards och gör det svårare att tjäna credits så är det uppenbart att de gör det för att för få spelare brukat deras MT. Detta är förjävla fullt. Att det är allways online är inte positivt men inte heller en stor grej då merparten (om inte alla) som har ps lär ha uppkoppling. Och serverarna lär vara uppe 99% av tiden detta spel är aktivt. Sen ifall det kommer till en punkt där det är så att de vill stänga ner servrarna då hoppas jag att de patchar spelet och tar bort allways online.

Medlem

Också klar med menyerna. Rätt kul hur de marknadsfört liret med att de kommer släppa nytt innehåll. Innehållet var klart långt före release så det var bara en pr grej för att kunna marknadsföra liret eftersom med "nytt innehåll".

Att man bara behövde ta två licenser får en att undra om det vi inte bara fick 2/5 av karriären vid lansering?

Polyphonys vd har kört en smoke and mirror och har påstått det är för att minska en grind av enskilda event. Hade det vart fallet hade de utökat pengabelöningarna samt haft ett läge utanför karriären där allt är upplåst.

Klar med karriären så här långt här med iaf. Vinner alla en GT 3 bil i karriären? Den gjorde karriären busenkel höll ända in i kaklet med minimala uppgraderingar.

Annars vann man då inte många bilar 8/10 var lägsta pengavinsten oavsett antal stjärnor på lotteriet kändes det som. Sista 6-star så höll jag andan för vision gt bilen då jag bara lyckades skrapa ihop 1,8 miljoner under karriären. Hade jag kört seriösare med mer clean racing bonus hade man ju vart klart rikare lol men det beror ju på tidsåtgång också.

Vann AMG vision GT bilen vilket var en liten tröst för amg GT3an jag inte vann på roulette. Den ville jag verkligen vinna lol.

Det är ju fördelen med brutalt dyra bilar då du kan inte få allt liksom. Hade de nu inte haft mikrotransaktioner för att komma runt denna grind så hade det vart klart bättre. Men som sagt de bör ju ha ett läge där man slipper låst content för det man betalat för...

always online är ju ett bra piratkopieringsskydd men duktigt onödigt i övrigt.

Medlem

Hejsan

Mitt första GT spel i serien och jag gillar det skarpt, typ bland mina första bilspel om jag ska vara helt ärlig. Jag försöker lära mig det här med "tuning" och läser det som står in-game samt beyond the apex manualen för att greppa det men jag fattar verkligen inte hur mycket jag än läser. Jag förstår koncepten med "Oversteering" och "Understeering" men det är typ det jag förstår. Värt att tillägga är att jag förstår typ ingenting om bilar, har inte ens körtkort. Är det någon som kan ge något tips vart jag ska börja eller kanske orkar skriva lite basic om allting? ^^ T.ex. hur fixar man en bil som understyr för mycket?

Skriv svar