Därför bytte ”Witcher 4”-utvecklarna till Unreal Engine 5

Robot
Därför bytte ”Witcher 4”-utvecklarna till Unreal Engine 5

Det får inte vara för invecklat att utveckla.

#ue5, #the-witcher-4, #unreal-engine-5


Medlem

Detta spelet är väl bara till för att mjölka pengar på produkten och det gör man billigast med Unreal?

Medlem

Brist på pengar är det ju inte, eftersom de borde bada i just denna vara.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Om det är dyrt att köra med sina egna tillverkade spelmotorer, varför gör man det då? Varför inte bara köra med etablerade motorer som Unreal Engine 4 o UE5, Unity, CryEngine...


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

De har väl nämnt det förut men crunch = fulkod, vilket på sikt blir oanvändbar motor.

Kan jag få ett halleluja från andra utvecklare?

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Om det är dyrt att köra med sina egna tillverkade spelmotorer, varför gör man det då? Varför inte bara köra med etablerade motorer som Unreal Engine 4 o UE5, Unity, CryEngine...

Det finns många fördelar med att använda en redan fixad motor där någon annan står för supporten och framtidssäkringen så klart. Men om man har möjlighet och har en långsiktig plan så finns det nog fler fördelar med att göra en egen. Man har ju inte 100% kontroll på någon annans motor, hur mycket folk än säger att de får källkod m.m.

Det kan ju vara en sidosak tills de gör ett riktigt Witcher 4, vilket borde vara deras egen motor...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Frilansare
Skrivet av Maysay:

Detta spelet är väl bara till för att mjölka pengar på produkten och det gör man billigast med Unreal?

Det var väl lite ogint? KAN ju bli så att det blir ett mycket bättre innehåll/berättande/rollspel om de inte samtidigt måste brottas med en motor som upenbarligen skapar massa problem (CP 2077). De flesta är ju överens om att berättandet, karaktärerna, storyn och äventyrandet är företagets starkaste sida. Minns hur mycket kritik Witcher-spelen och CP fick för både strider och andra gameplay-element.

Med det sagt - jag har ju inte en susning egentligen. Den som lever får se.

Medlem

Måste ju vara så mycket enklare att arbeta med en motor som UE och kunna anställa folk som redan har många års erfarenhet av den. Kör man med en egen motor så borde ju mycket resurser gå åt till att bara lära upp ny personal.

Medlem

Jag tror det är ett bra beslut.
UE5 verkar riktigt bra och tror inte Witcher blir sämre bara för att man kör UE5.
UE5 går det säkert att göra mer avancerat direkt än att börja bygga om red engine igen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk

Det är väl som mycket annat, det kräver mer tid och pengar att utveckla egna produkter än att använda någon annans färdiga lösning. Nackdelen här är väl att man tappar pengar i form av licens för UE5, fördelen är som andra påpekat att du har ett helt företag som enbart arbetar med att utveckla och underhålla en spelmotor och något de har lång och bred kompetens av, samt att du har ett dedikerat supportteam för detta.

Minns att jag läst tidigare om DICE och FrostBite om en sak som verkar simpel, men är hyfsat avgörande - dokumentation. Någon har löst ett specifikt problem tidigare men sedan inte dokumenterat det och de som kikar på koden förstår lite eller inget och vågar inte röra den.

Det blir ju inte hållbart i längden när för mycket tid går åt till att lappa och laga och gissa sig fram när man behöver lägga tid på att utveckla själva spelet och dess funktioner. Tid är pengar och att använda UE5 tror jag sparar en hel del huvudbry och pengar för utvecklare, generellt sett.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Det var väl lite ogint? KAN ju bli så att det blir ett mycket bättre innehåll/berättande/rollspel om de inte samtidigt måste brottas med en motor som upenbarligen skapar massa problem (CP 2077). De flesta är ju överens om att berättandet, karaktärerna, storyn och äventyrandet är företagets starkaste sida. Minns hur mycket kritik Witcher-spelen och CP fick för både strider och andra gameplay-element.

Med det sagt - jag har ju inte en susning egentligen. Den som lever får se.

Jo, kan ju fungera bra. Men det stora är väl att man tjänar pengar på att använda en "enklare" motor. Ger större marginaler och mindre personalkostnader. Vilket betyder att man enbart kan använda namnet för att sälja. Marknadsföringen behöver inte vara lika gigantisk. Men själv tror jag att även mycket av det nyskapande försvinner. Om man enbart använder namnet så måste man ge folk grunden. Att introducera massa nya element kan vara farligt.

Medlem

Tror att det blir ett bra beslut i slutändan.
Är impad av UE5.

Streamen från Unreal eventet tycker jag var sevärt.
Mest obekväm framför kameran Mr. Sweeney 🙂

Medlem
Skrivet av Maysay:

Jo, kan ju fungera bra. Men det stora är väl att man tjänar pengar på att använda en "enklare" motor. Ger större marginaler och mindre personalkostnader. Vilket betyder att man enbart kan använda namnet för att sälja. Marknadsföringen behöver inte vara lika gigantisk. Men själv tror jag att även mycket av det nyskapande försvinner. Om man enbart använder namnet så måste man ge folk grunden. Att introducera massa nya element kan vara farligt.

Nu har ju CDPR fått kritik för buggar i typ alla spel man släppt vid release, något som fixats i efterhand med hårt patchande.

En spelmotor som UE5 kommer vara mer stabil och minska risken för buggar och företaget kan fokusera på världar och dess innehåll.

De adresserar helt enkelt vad de har fått mest kritik för historiskt.

Förstår inte hur det här kan tolkas som något negativt om man inte personligen hatar UE av någon anledning.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Nu har ju CDPR fått kritik för buggar i typ alla spel man släppt vid release, något som fixats i efterhand med hårt patchande.

En spelmotor som UE5 kommer vara mer stabil och minska risken för buggar och företaget kan fokusera på världar och dess innehåll.

De adresserar helt enkelt vad de har fått mest kritik för historiskt.

Förstår inte hur det här kan tolkas som något negativt om man inte personligen hatar UE av någon anledning.

Orsaken är ganska enkel. Folk har förutfattade meningar att förändring som ger pengar per automatik enbart är positivt ur ett företags ekonomiska synpunkt. De ser helt enkelt bara det negativa men inte det positiva.. så som att man inte behöver lära upp ny personal en helt ny motor.. man behöver inte fokusera på att lösa buggar när det kommer till sagda spelmotor och därför kan lägga fokus och pengar på annat. Till exempel världen i stort.

Skribent
Skrivet av CARTMAN:

Om det är dyrt att köra med sina egna tillverkade spelmotorer, varför gör man det då? Varför inte bara köra med etablerade motorer som Unreal Engine 4 o UE5, Unity, CryEngine...

När de utvecklar en egen motor blir ju folket på företaget specialister på just den motorn. Om de då slutar så blir det svårt att hitta ersättare. Då ska det anställas folk som sen ska läras upp och det kostar pengar och tid. Jag gissar att CDPR har tappat lite folk efter Cyberpunk-grejen och de kanske har svårt att hitta ersättare. Att då välja en 3d-motor som är mer mainstream kan ju lätta upp anställningsprocessen.

Eller så har man kommit till en punkt där det helt enkelt bara kostar mer att utveckla egna motorn än att helt enkelt välja en som redan finns.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Nu har ju CDPR fått kritik för buggar i typ alla spel man släppt vid release, något som fixats i efterhand med hårt patchande.

En spelmotor som UE5 kommer vara mer stabil och minska risken för buggar och företaget kan fokusera på världar och dess innehåll.

De adresserar helt enkelt vad de har fått mest kritik för historiskt.

Förstår inte hur det här kan tolkas som något negativt om man inte personligen hatar UE av någon anledning.

Sedan måste man ju räkna in tid också. Personerna som har jobbat med de tidigare spelen kanske inte vill sitta och utveckla i 10 år till utan har andra planer i livet. Så då försvinner kompetens. Samma sak gäller fansen av serien. Dessa blir ju också äldre. Skaffar familj m.m. Samma intressen kanske inte finns kvar då.

Medlem

"[...]you can be able to make changes with a high level of confidence that it's not going to break in 1,600 other places down the line."
Detta låter i mina öron som en väldigt giltig anledning till att byta.


signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

Jag tror det är att det är ett bra beslut av CDPR då motorn verkligen visade sina begränsningar i CP2077. Vidare verkar det inte rått så bra klimat mellan ledning och utvecklare under sluttampen av tidigare nämt spel så nyckelkompetensen för just motorn kan ju ha försvunnit? Genom att använda UE5 så får man automatiskt tillgång till erfaren kompetens direkt. Riskminimering helt enkelt. På den negativa sidan är att det kan bli svårare att lägga till egna element i motorn och att alla spel tillslut blir ”likadana”.

Medlem

Bra beslut av CDPR, Unreal är en beprövad och kompetent motor somd essutom har grymt stöd för moddar.
Red Engine må ha varit bra i början men dess begränsningar blev väldigt tydliga i och med Cyberpunk2077, dessutom blir det lättare att rekrytera kompetent personal då långt fler är bekanta med UE.

Medlem

Får se hur det blir med moddar nu


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
UE5

IMHO, UE5 är imponerande, rätt val då de kan lägga mer tid på content än på grafisk motor, jag vill se en fortsättning på The Witcher, så oavsett så blir jag glad om CDPR fortsätter producera serien.

Medlem

Alla utvecklare kommer göra detta framöver...

Idag så behöver alla motorer allt - om du ska använda dom till mycket.

Det mejkar ingen sense att göra en egen motor längre, stor som liten... Och typ alla utvecklare kommer byta till större utvecklingsplattformar or die trying.

Många pallar inte göra detta pga all tid dom lagt på sin egen plattform, etc... T.ex. DICE, Bethesda med mera... Jag ser det som ett piggt och proaktivt tecken att CDProj tar smällen att helt byta tools sooner rather than later... Kommer bara bli drygare och drygare att göra, och du kommer bara ha utvecklat fler och fler verktyg i onödan.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Alla utvecklare kommer göra detta framöver...

Idag så behöver alla motorer allt - om du ska använda dom till mycket.

Det mejkar ingen sense att göra en egen motor längre, stor som liten... Och typ alla utvecklare kommer byta till större utvecklingsplattformar or die trying.

Många pallar inte göra detta pga all tid dom lagt på sin egen plattform, etc... T.ex. DICE, Bethesda med mera... Jag ser det som ett piggt och proaktivt tecken att CDProj tar smällen att helt byta tools sooner rather than later... Kommer bara bli drygare och drygare att göra, och du kommer bara ha utvecklat fler och fler verktyg i onödan.

Sen innebär det inte att man pga att man kör Unreal Engine inte kan komma med stora tekniska framsteg själv.

Motorn är Open Source och du har samma möjlighet som Epic att förbättra och expandera motorn för dina spel.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Tror det var ett bra beslut att gå över till UE5. Den här videon var ju sjukt imponerande enligt mig (tog tydligen bara 6 veckor att göra)


signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Blir skönt klirr i kassan för Epic när dom får 5% av pengarna som kommer genereras från Witcher 4 bara pga att dom använder UE.

Tror att distrubitionsplatform inte spelar någon roll.

Ganska bra för Epic, och i sin tur Tencent som får lite extra cash från en av Europas största och en gång i tiden (Läs; innan Cyberpunk) mest framgångsrikaste studio.

Föredrar inhouse motorer då det ger mer själ till spelen och gör dom unika, om man gör det väl.

Hur som helst ska det bli spännande att se vad det blir av det här, även om det förmodligen är 2027 vi pratar om.

1
Skriv svar