Spel, till främst PC, som går att spela med bara en hand

Medlem
Spel, till främst PC, som går att spela med bara en hand

Hej, är en gammal räv (snart medelålders) som spelar ibland när tid ges. Har annars fullt upp med familj, renoveringar, karriär och ja livet i sig...

Råkade ut för en arbetsplatsolycka i veckan som betyder gips på vänster hand/arm och hårt bandage på höger hand. Jag är högerhänt.

Nu är jag sjukskriven i minst 2 veckor och jag kommer bli komplett galen om jag inte hittar på något att göra för jag är rastlös som person.
Jag kan ev använda mina vänstra fingrar, om än väldigt obekvämt, annars är det höger hand och således musklick som gäller för mig just nu. Handkontroll funkar inte för vänster tumme är gipsad.

Så jag behöver tips om bra spel som går att spela med bara en hand, på PC.
I vanliga fall gillar jag gamla plattformsspel och gärna storydrivna spel. Tunic var en stor favorit innan olyckan, om än inte så mycket story i det

Förstår att jag behöver vidga vyerna lite nu men kortspel går bort (decks och sådant) och managerspel gör att jag hellre ser på väggtapet i en mörk skrubb. Tower defence var kul vill jag minnas men det var 10 år sedan sist.

Ställde samma fråga på discord och fick lite tips men kanske fler har tips här på forumet?

Ledsen för eventuella osammanhängande meningar men svårt att skriva med pekfingervalsen

PS. Har Xbox Game Pass, så gärna tips om spel där men inte oäven för att köpa en hel del spel på Steam. DS.

Medlem

Southpark-spelen är ju hur roliga som helst och ska kunna köras med en hand. Turned based combat (om jag minns rätt) med en story som fick mig att garva gott ibland.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Southpark-spelen är ju hur roliga som helst och ska kunna köras med en hand. Turned based combat (om jag minns rätt) med en story som fick mig att garva gott ibland.

Tack, är inget stort SP-fan men får kolla upp

Medlem

Jag skulle rekommendera Xcom 1 och 2, Civilization V, kanske Syberia: The world before. Vad gäller tower defence så rekommenderar jag i allra högsta grad det första Plants vz. Zombies, fruktansvärt roligt spel.

Kan du tänka dig att gå mot lite äldre spel så skulle du kunna kolla upp Fallout 2 och Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura.

Medlem

Om du är sugen på lite tyngre strategi så går Stellaris alldeles utmärkt att spela med en hand.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

VR Paradise går att spela med en hand 😄

Medlem

Space Tyrant är ett mer lättsamt strategispel där man försökt ta 4x-genren och göra den mer lättillgänglig. Lätt att komma igång med, djup att grotta ned sig i och går alldeles utmärkt att spela med en hand. Kanske inte det mest storytunga spelet men hur din rymddiktator framställs i texterna när du ska göra diverse val är väldigt underhållande.

Gillade du tower defense så kan jag rekommendera Siege of Centauri som gör en lite mer storyfokuserad tolkning av genren, har inte spelat det hyllade Defense Grid: The Awakening själv men har uppfattat det som att man gjorde likadant där för en herrans massa år sedan.

Flockers har ett par år på nacken nu men är fortfarande det bästa sättet att spela Lemmings på en modern PC. Fast med får. Inte exakt samma sak men nästan precis lika roligt.

En mer nischad rekommendation är Precipice där man spelar som USA eller Sovjetunionen under ett semifiktivt Kalla Kriget och manipulerar länder, revolutioner och proxykrig runtom i världen för att maximera sitt inflytande och vinna kriget utan att orsaka undergången i form av kärnvapenkrig.

Kanske inte de mest storytunga spelen men likväl lämpade för att spelas enbart med mus.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Om du är sugen på lite tyngre strategi så går Stellaris alldeles utmärkt att spela med en hand.

Eller Crusader Kings 3

Deus vult!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Tack för alla tips. Jag testade xcom när det kom ut men fastnade aldrig då. Körde xcom enemy within i 2h igår men...jag vet inte, svårt att fastna för det men tänkte ge det ett par timmar till senare idag när dottern somnat.

1
Skriv svar