Grattis på 35-årsdagen, Metal Gear! Rösta fram seriens bästa

Robot
Grattis på 35-årsdagen, Metal Gear! Rösta fram seriens bästa

Och förstås: minns Kojimas och Konamis spännande spionserie.

#konami, #metal-gear


Medlem

Metal Gear solid är det enda som jag varvat flera gånger för att få se alla slut och få alla specialgrejer så måste bli den!

Hade dock inget jobb, ingen familj och en alldeles för slapp relation till skolan på den tiden så inte en rättvis strid för dess efterkommande 😛

Medlem

Svaren kommer inte vara baserat på vilket spel som är bäst, mer vilket spel man växte upp med och spenderat mest tid med.

Skribent

Snake Eater blir det för mig. Det har en otrolig atmosfär och riktigt spännande spelmekanik.

Medlem

Jag måste säga att MGS-serien är nog spelserien som jag anser håller högst kvalitet rakt igenom! Det finns inte ett enda dåligt spel (om man inte räknar Konamis egna försök efter Kojima)!

Min topp 3-lista är nog:

1: MGS3
2: MGS4
3: MGS1

Medlem

Det blir svårt att rösta på något annat än Metal Gear Solid 4. Jag har köpt och startat Metal Gear Solid 2 och 3 men längre än så har jag inte kommit egentligen. Jag tyckte dock verkligen om MGS4.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Alla är bra men varmast om hjärtat ligger Metal Gear solid. Det känns som det var då det började på riktigt.
Var inte så stort fan av spelen till NES, då hade man andra favoritspel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Proximately:

Det blir svårt att rösta på något annat än Metal Gear Solid 4. Jag har köpt och startat Metal Gear Solid 2 och 3 men längre än så har jag inte kommit egentligen. Jag tyckte dock verkligen om MGS4.

Ja verkligen. Jag har gillat det flesta MGS spelen men 4an var förbannat när det kom på sin tid. Det håller fortfarande tycker jag också. Sen är gameplay mässigt MGS 5 såklart överlägset.

Medlem

Twin Snakes var det första spelet ur serien jag körde, men favoriten nu är nog Snake Eater.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Har spelat och älskat MGS 1-4, underbara spel!
Femman var okej, men aldrig bra nog att hålla mig intresserad en hel genomspelning, trots jag försökt flera gånger.

Men min personliga favorit är MGS2 Sons of Liberty.
Som många andra tyckte jag det var trist att inte få spela som Snake, utan den gnälliga nybörjaren Raiden.
Men det växte i mina ögon och blev ett av mina favoritspel inom serien, att som amatör få arbeta sida vid sida med legenden!
Dessutom har det några av de härligaste cutscenes som serien har att erbjuda enligt mig!
För att inte tala om Campbells psykbryt i slutet av spelet XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Den som gav starkast intryck på mig när de släpptes var:
MGS
MGS3
MGS Ground Zero.

De var coolast i serien och ground zero är fortfarande mycket roligare att spela om än Phantom of pain. Där blanda han bättre öppenhet, men byggnader och sätt att ta sig runt fienderna.

MGS4 var riktigt kul med, men de jag minns mest är filmerna och slutet på sagan, inte spelandet av den.

MGS3 var verkligen som att spela som en överlevande super spion i vildmarken.

MGS var hela inledningen till allt i 3D format och allt från smygande till komedin när man fick tag på första lådan var helt underbart.

Medlem

Var med sedan lanseringen av MGS1 på PS1 och har både detta spel och uppföljaren på min topp tio lista över de bästa spelen någonsin. MGS1 är det spel om något som förtjänar en next-gen remake.

Men MGS2 kniper första platsen, det tog alla förväntningarna som jag hade från det första spelet och skruvade upp det till max. Bättre historia, bättre gameplay, bättre bosstrider. Sen att man fick spela som Raiden upplevde jag som en bra tvist. Jag tyckte att nybörjaren Raiden skapade en bra dynamik gentemot den första delen av spelet då man spelar som veteranen Snake. Det fick en att uppskatta Snake ännu mer som karaktär. Det funkade att spela som Raiden i och med att vi som spelare tilldelades ny information som narrativt inte hade fungerat om vi hade fortsatt att spela som Snake.

MGS3 var bra, men minns att jag var lite frustrerad på kameravinkeln och att det var mer dialog än någonsin tidigare. Men i övrigt ett kanonspel, minns bossarna som de största höjdpunkterna.

MGS4 däremot.....Oj vad besviken jag blev. Historien blev mer överdriven än tidigare och dialogerna längre och längre. Alla historier från de tidigare spelen hade byggts upp till det här, och det här skulle vara den stora finalen som förde alla historier samman? Minns det som den största spelbesvikelsen jag har upplevt (med Cyberpunk 2077 som möjligt undantag). Ärligt talat ett riktigt dåligt spel på alla sätt. De kunde ha låtit Meryl vara död än att göra så här med henne. Skäms Kojima!

MGS5 var helt okej. Död värld och repetitiva uppdrag. Kändes inte som ett MGS spel.

Övriga spel har jag inte spelat eller provat som allra hastigast.

Så min rankning blir:
1. MGS2
2. MGS1
3. MGS3
4. MGS5
5. MGS4

Medlem

Varför är inte Metal Gear Survive med? Enda MG spelet jag spelat hittills av någon anledning.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Varför är inte Metal Gear Survive med? Enda MG spelet jag spelat hittills av någon anledning.

Stackare...

Det är nog ingen som räknar det som ett riktigt Metal Gear!

Medlem

4 första är riktigt bra tycker jag men första har en speciell plats.
Varvat både på PSX och GC ett antal gånger.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem

MGS1 är min favorit. Imponerade mig stort och spelade igenom det bra många gånger. Första Metal Gear är nog mitt favoritspel till NES, har också spelats igenom många gånger under årens lopp.

MGS2 är dock en av mina största spelbesvikelser, jäkla Raiden. Förlorade i stort sett intresset för serien efter det och har fortfarande inte spelat MGS4 eller MGS5 över huvud taget.

Medlem

Snake Eater var det första jag spelade och det hade jag skitkul med så det hamnar överst, tätt följt av MGS4. Något annat spel i serien har jag inte mer än testat som hastigast :P.

Medlem

Står mellan MGS3 och MGS4 för min del, tror MGS3 vinner på att djungelmiljön var lite roligare att spela i.

Medlem

MGS1 är fortfarande min favorit

Men vars är PSP spelen?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Som ett gammalt Metal Gear fan så röstar jag på Metal Gear 2: Solid Snake.

Ett riktigt bra 2D äventyr med Solid Snake som har mycket gemensamt med Metal Gear Solid som senare kom till Playstation.

Medlem

Det verkar som att jag är för gammal för att ha en chans i denna tråd. Spelade det första (kanske även andra, minns inte) på Nintendo 8bit (eller var det Sega?), blir faktiskt lite osäker på att det spelet håller ihop med vad som släpptes till PS1. Men för mig är det utan tvekan Metal Gear 2: Solid Snake eller Metal Gear Solid. Allt var fantastiskt när det begav sig i den serien.


signatur

"Kebab?"

Inaktiv
Skrivet av BadMF69:

Det verkar som att jag är för gammal för att ha en chans i denna tråd. Spelade det första (kanske även andra, minns inte) på Nintendo 8bit (eller var det Sega?), blir faktiskt lite osäker på att det spelet håller ihop med vad som släpptes till PS1. Men för mig är det utan tvekan Metal Gear 2: Solid Snake eller Metal Gear Solid. Allt var fantastiskt när det begav sig i den serien.

Metal Gear 2: Solid Snake släpptes till MSX men kom hit första gången till Playstation 2 i Metal Gear Solid 3: Subsistance.

Metal Gear till NES är en omgjord version av originalet till MSX och tvåan på NES (Snake’s Revange) är ett av de spelen som inte räknas till huvudserien.

Medlem

MGS 2 Sons of Liberty för det förutsåg dagens samhälle <|:-)

https://youtu.be/jKPDaiJTX9M

Medlem
Skrivet av Jozo:

Stackare...

Det är nog ingen som räknar det som ett riktigt Metal Gear!

Så dåligt är det inte. Tror mest det fick skit för att dom använde MGs varumärke. Om det hade varit ett nytt IP tror jag det hade fått bättre betyg. Inte jättebra betyg, men någonstans i mitten.

Jag har MGS V till PS4an, jag har bara inte påbörjat det än.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

MGS1 är ju oslagbart, så nyskapande på den tiden inte minst vad gäller story och karaktärer. Håller dess remake Twin Snakes högt också som verkligen gjorde strider och koreografin mer rättvisa.

En annan favorit i serien är MGS4, men även om jag älskar att man lade så mycket krut på story och cutscenes så ballar det ur betydligt mer än vad MGS1 gjorde, man drar också ut på cutscenes så oerhört mycket mer än nödvändigt vilket får osten att inte bara kännas utan tryckas ner i halsen.

Inaktiv
Skrivet av heady89:

(…)
Håller dess remake Twin Snakes högt också som verkligen gjorde strider och koreografin mer rättvisa.
(…)

Vad roligt att du tycker det
Har hört så mycket klagomål på Twin Snakes men jag själv gillar också den pga scenerna och att de försökte få det att vara mer som MGS2.

Hade gärna sett att de hade gjort något liknande med Metal Gear och Metal Gear 2: Solid Snake. (MSX versionerna)

Medlem
Skrivet av kebbe:

Står mellan MGS3 och MGS4 för min del, tror MGS3 vinner på att djungelmiljön var lite roligare att spela i.

Vinner inte på att MGS4 är 90% cutscenes då?
4an måste nog vara den man absolut minst vill spela om.

2an och 3an är absolut bäst imo, riktigt bra stealth leklådor!

Medlem
Skrivet av svidishkaboj:

MGS 2 Sons of Liberty för det förutsåg dagens samhälle <|:-)

https://youtu.be/jKPDaiJTX9M

Det där är så klockrent.
Hideo kojima 👌


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av tuckdragon:

Vinner inte på att MGS4 är 90% cutscenes då?
4an måste nog vara den man absolut minst vill spela om.

2an och 3an är absolut bäst imo, riktigt bra stealth leklådor!
https://i.ytimg.com/vi/BPmd9pZKTxE/maxresdefault.jpg

Tycker cutscenes hör hemma i MGS så det var ingenting som störde mig i fyran, är ju dock givetvis legitim kritik om man fann sig sitta och vänta på att de långa sekvenserna bara skulle ta slut. För mig föll framförallt tvåan bort då jag väntade mig att spela som Snake för att istället placeras i rollen som ärkefjanten Raiden, förstörde hela spelet för min del.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tycker cutscenes hör hemma i MGS så det var ingenting som störde mig i fyran, är ju dock givetvis legitim kritik om man fann sig sitta och vänta på att de långa sekvenserna bara skulle ta slut. För mig föll framförallt tvåan bort då jag väntade mig att spela som Snake för att istället placeras i rollen som ärkefjanten Raiden, förstörde hela spelet för min del.

“Metal Gear Solid 4 holds the Guinness World Record for 'Longest Cutscene in a Video Game', at 71 min.”
2an och 3an har med mkt cutscenes och längsta på ca 20min, men 4an kändes överdrivet, räckte med en spelgenomgång för mig personligen 😂

Haha raiden va bästa med 2an! men kan förstå att vissa känner "haha, kul skämt -.-"

12
Skriv svar