Rapport: CDPR har lagt 100 miljoner kr på Project Sirius innan omstarten

Robot
Rapport: CDPR har lagt 100 miljoner kr på Project Sirius innan omstarten

Ska ha plöjt in 2 miljoner dollar bara i år.

#cd-projekt, #cdpr, #project-sirius, #the-witcher


Medlem

Det här är en historia som jag hoppas läcker förr eller senare. Är väldigt nyfiken på vilken riktning de först gick i som CDPR till slut inte gillade, eller om det helt enkelt var kvaliteten på det som producerats hittills som inte levde upp till förväntningarna.

Medlem

Shift-Delete 100 miljoner!

Tusan vad kostsamt!
Hoppas de kan återvända någon spenderad krona nu i omstarten.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd
Skrivet av Kyraal:

Det här är en historia som jag hoppas läcker förr eller senare. Är väldigt nyfiken på vilken riktning de först gick i som CDPR till slut inte gillade, eller om det helt enkelt var kvaliteten på det som producerats hittills som inte levde upp till förväntningarna.

Skulle inte förvåna mig om detta spel skulle vara ett live service-spel, men efter den hårda kritik som varit mot t ex Suicide Squad, Avengers, Redfall och andra live service-spel så har man valt att tänka om.

Medlem

Man blir ju nyfiken vad det är som kostat så mycket? Har de anställt mycket folk? Har flyttat in i nytt kontor och köpt ny utrustning?

Medlem
Skrivet av John7612:

Man blir ju nyfiken vad det är som kostat så mycket? Har de anställt mycket folk? Har flyttat in i nytt kontor och köpt ny utrustning?

Bra fråga.
Hur mycket kan det kosta att använda diverse licenser för program, motorer, resurser och dylikt UTAN att publicera?
Kan det bidra?
Sen lär väl lönerna för ett helt dev-team vara hyggligt styvt. Säg att de kostar 1 miljon för 3 personer? Och du lär ju behöva minst(!) 30 personer bara för att påbörja AAA-ett spel i vår era, så 10 miljoner i lön per år. Och det är nog lågt räknat.

Google hittade wikiepedia som sa såhär om Witcher 3: The project began with 150 employees, eventually growing to over 250 in-house staff. 1,500 people were involved in the production globally.

Redaktör
Ponny

Helt ärligt och som jag sagt i en annan tråd: jag tycker det är onödigt att CDPR avslöjade detta (och de andra Witcher-spelen) så jäkla tidigt. I Sirius-fallet hade det ju varit bättre att vänta tills man hade något med substans att visa upp. Eller åtminstone tills man hade bestämt sig för vilket slags spel det ska vara.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Evilof:

Säg att de kostar 1 miljon för 3 personer? Och du lär ju behöva minst(!) 30 personer bara för att påbörja AAA-ett spel i vår era, så 10 miljoner i lön per år. Och det är nog lågt räknat.

Ingen aning om hur det är för spelutvecklare, men från utvecklare jag känner är nog lönen runt 500k per år. Sen är ju avgifter och liknande för arbetsgivare en del högre än bara lönen, försäkringar och dylikt, så tror nog att vi pratar kanske 600-700k per utveklare varje år. Men spelutvecklare kanske tjänar en del mindre och får en del av försäljningskakan?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Helt ärligt och som jag sagt i en annan tråd: jag tycker det är onödigt att CDPR avslöjade detta (och de andra Witcher-spelen) så jäkla tidigt. I Sirius-fallet hade det ju varit bättre att vänta tills man hade något med substans att visa upp. Eller åtminstone tills man hade bestämt sig för vilket slags spel det ska vara.

Det hade säkert med investerare att göra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det hade säkert med investerare att göra.

Japp, så är det säkerligen. Hade personligen dock hellre sett det på E3 eller E3-lik show med de bevingade orden "Oh, and more thing".


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Evilof:

Bra fråga.
Hur mycket kan det kosta att använda diverse licenser för program, motorer, resurser och dylikt UTAN att publicera?
Kan det bidra?
Sen lär väl lönerna för ett helt dev-team vara hyggligt styvt. Säg att de kostar 1 miljon för 3 personer? Och du lär ju behöva minst(!) 30 personer bara för att påbörja AAA-ett spel i vår era, så 10 miljoner i lön per år. Och det är nog lågt räknat.

Google hittade wikiepedia som sa såhär om Witcher 3: The project began with 150 employees, eventually growing to over 250 in-house staff. 1,500 people were involved in the production globally.

Skrivet av hugoqqqq:

Ingen aning om hur det är för spelutvecklare, men från utvecklare jag känner är nog lönen runt 500k per år. Sen är ju avgifter och liknande för arbetsgivare en del högre än bara lönen, försäkringar och dylikt, så tror nog att vi pratar kanske 600-700k per utveklare varje år. Men spelutvecklare kanske tjänar en del mindre och får en del av försäljningskakan?

Molasses Flood ligger i Boston där lönerna för spelutvecklare ligger närmare miljonen, så jag hade nog räknat med närmare 800k/år per anställd innan eventuella avgifter, så summorna blir fort stora även om studion i fråga bara har omkring 50 anställda.

Medlem

Vad är budgeten för ett typiskt AAA-spel numera?
70-100 miljoner USD?
Om jag inte missminner mig så blev väl 30 miljoner USD mer eller mindre "standard" med 360/PS3-generationen?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

1
Skriv svar