Går spelbranschen i rätt riktning?

Medlem

När spel släppts halvfärdiga och man köper det på skiva som mest är en nyckel för att få tillgång till resten (att ladda ner) så tycker jag inte det.
För ett par år sen var det Cyberpunk. Var sur när jag var tvungen att ladda ner en update på fucking 45 GB. Nu blev jag ännu surare när Jedi Survivor kräver fucking 100 GB. De klarade inte att få in det på en skiva. Det gjorde God of War Ragnarök. Och det spelet är inte litet.

Geeks Gaming
Skrivet av scaryfoot:

För ett par år sen var det Cyberpunk. Var sur när jag var tvungen att ladda ner en update på fucking 45 GB. Nu blev jag ännu surare när Jedi Survivor kräver fucking 100 GB. De klarade inte att få in det på en skiva. Det gjorde God of War Ragnarök. Och det spelet är inte litet.

Sant, dock är väl ragnarök exklusivt på ps4/5?
Det kan kanske spela in?

Edit: aha, stämmer det att ragnarök kommer på 2 discar? Det förklarar det lite bättre

Medlem

Företag som företag, cashen skall in. Jag köpte precis diablo4 för 89.99 euro.
Jag sade samtidigt upp netflix, disney+ och viaplay. Även dem företag som bara vill skapa beroendeframkallande tittande imo.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Sant, dock är väl ragnarök exklusivt på ps4/5?
Det kan kanske spela in?

Edit: aha, stämmer det att ragnarök kommer på 2 discar? Det förklarar det lite bättre

En är väl data disc, den andra är play disc. Så var det med Cyberpunk. Man var ändå tvungen ladda ner fucking 45 GB. Några rekommenderade att man laddade ner update för Ragnarök. Digital Foundry sa att det var såpass polerat så man kunde spela ändå. Så jag testade. Och mycket riktigt, jag spelade igenom hela och märkte bara ett par mindre buggar. Hur de tänkte med Jedi Survivor vet jag inte. De använde väl nåt Jedi mind-trick.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Företag som företag, cashen skall in. Jag köpte precis diablo4 för 89.99 euro.
Jag sade samtidigt upp netflix, disney+ och viaplay. Även dem företag som bara vill skapa beroendeframkallande tittande imo.

Vad kostade de tre tjänsterna i månaden? 300?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Apersson:

Jo. Det är min bedömning.

Spännande bedömning! Tillhör du skaran som är rädd att åka ut från världens kant eller tänker att WHO tar över världen med en låtsas pandemi med? Eller nöjer du dig med att tycka spelutvecklare inte ska vara medvetna och öppna?

Medlem

Jag tror ändå att man får ta ett par steg tillbaka innan man börjar dra i de stora växlarna. Visst, betalmodellerna ser annorlunda ut idag. Vissa spel blir ju mer som en byggsats där man köper grundspelet för en femhundring och sen fyller på det med relevant innehåll för fyra gånger så mycket pengar. Det är en tråkig utveckling kan jag tycka, men det är bevisligen någonting som konsumenter är helt okej med - och som lönar sig för utvecklarna. Bethesda drog väl in mer på sin usla Atomic Shop i Fallout 4 (och festliga partyhattar i Fallout 76) än på sina andra spel tillsammans, typ. Det är en alldeles för lukrativ affärsmodell för att inte ägna sig åt.

Men jag tror att man lurar sig själv om man inbillar sig att spel innan 2008 var något slags heligt konstmedium, skapat av välvilliga spelare som bara vill sina medkonsumenters bästa, med enbart ett oklanderligt konstnärligt syfte. Det är ju att dra på sig sina mest tjockbottnade, rosa glasögon. Då glömmer man ju medvetet bort alla sopiga filmlicensspel som ju prånglades ut från studior så fort det gick för att rida på vågen av inkomster som blev när en storfilm gick upp på bio, till exempel. Sätten att pumpa oss konsumenter på pengar må ha ändrats, men drivkraften har alltid varit densamma, det bör man nog ha klart för sig.

Och inte att förglömma, som vissa lyft fram: indieutvecklare. De innovativa titlarna som pressar mediet framåt har inte "Assassin's Creed" i sitt namn och utvecklas inte av tusentals Ubisoft-anställda. De sitter i småkontor eller föreningslokaler här och var, och är väl de som på riktigt slår vakt om alla kärnvärden som går om intet när mikrotransaktionerna dundrar in. Man (i alla fall jag) började ju inte spela datorspel och fortsätter göra det än idag för att jag älskar att köpa kostymer till mina Sims-gubbar eller för att plocka varenda blomma som går i alla open world-titlar numera. Jag spelar ju för att det är ett sätt att uppleva berättelser genom den kanske roligaste formen av eskapism.

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Men jag tror att man lurar sig själv om man inbillar sig att spel innan 2008 var något slags heligt konstmedium, skapat av välvilliga spelare som bara vill sina medkonsumenters bästa, med enbart ett oklanderligt konstnärligt syfte. Det är ju att dra på sig sina mest tjockbottnade, rosa glasögon. Då glömmer man ju medvetet bort alla sopiga filmlicensspel som ju prånglades ut från studior så fort det gick för att rida på vågen av inkomster som blev när en storfilm gick upp på bio, till exempel. Sätten att pumpa oss konsumenter på pengar må ha ändrats, men drivkraften har alltid varit densamma, det bör man nog ha klart för sig.

Innan 2008 så kunde man köpa ett spel och spela det. Från början till slut, Hela spelet fanns på kassetten/skivan. Och spelet funkade. Max Payne till PS2 är ett undantag...
Många utvecklare ville tjäna pengar på allt jobb de lagt ner, men de ville också att spelarna skulle gilla spelet. Och de hade en vision, unika idéer. Därför såg vi spel som Quake, Oddworld: Abe's Oddysee, Ape Escape, Ratchet & Clank, Shadow of the Colossus, Gregory Horror Show, Canis Canem Edit, Toejam & Earl, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Bioshock, Portal, Resident Evil, Tomb Raider, The Nomad Soul, Soul Reaver, Tombi, Silent Hill, Ico, Metal Gear Solid, Halo, Psychonauts, Fahrenheit, Assassin's Creed, Spyro the Dragon, Half-Life, GTA Vice City, GTA San Andreas, Gears of War, Dead Rising, Shenmue, Prince of Persia: The Sands of Time.

Medlem

Det är svårt för mig att säga vart branschen är påväg, men att spela spel är roligare än någonsin. Det kommer så många bra spel varje år, helt otroligt - både indie och AAA.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Vad kostade de tre tjänsterna i månaden? 300?

400 typ


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Så på dryga sommaren så har du sparat in vad det där spelet kostade... helt ok, slipper du få massa skitserier du inte kollar på ändå.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Innan 2008 så kunde man köpa ett spel och spela det. Från början till slut, Hela spelet fanns på kassetten/skivan. Och spelet funkade. Max Payne till PS2 är ett undantag...
Många utvecklare ville tjäna pengar på allt jobb de lagt ner, men de ville också att spelarna skulle gilla spelet. Och de hade en vision, unika idéer. Därför såg vi spel som Quake, Oddworld: Abe's Oddysee, Shadow of the Colossus, Toejam & Earl, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Bioshock, Portal, Resident Evil, Tomb Raider, The Nomad Soul, Soul Reaver, Tombi, Silent Hill, Ico, Metal Gear Solid, Spyro the Dragon, Half-Life, GTA Vice City, GTA San Andreas, Gears of War, Dead Rising, Shenmue.

Du har ju inte fel i sak - spelen funkade väl, mer eller mindre - men det är lite som att prata om hur bra och behändig en lådbil är jämfört med en modern elbil. Spel idag är oändligt mycket större produkter med oändligt mycket mer innehåll. Jag gillar också massa gamla spel och blir gärna nostalgisk över dem, men jag har lite svårt att låtsas som att mediet fick slut på visioner och idéer samtidigt som Gears of War kom, liksom. Jag tycker inte att spelmediet peakade som innovativ konstform med ännu en i raden av rätt fantasilösa tredjepersonspangare i gråskala. Och ja, det fanns säkerligen fullt av folk i utvecklarteamen bakom alla de där titlarna som ville att konsumenterna skulle gilla deras spel. Det gör det ju såklart även idag, nåt annat vore att ta ära av alla eldsjälar som finns därute.

KoP
Medlem

För mycket remakes/remasters, trasiga spel och uppföljare i dagens spelklimat. Känns som att någon knappt vågar satsa på något nytt av rädsla över att förarga aktieinnehavarna som förväntar sig en viss avkastning. 😒

Det blir mycket indiespel för egen del nuförtiden.

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Du har ju inte fel i sak - spelen funkade väl, mer eller mindre - men det är lite som att prata om hur bra och behändig en lådbil är jämfört med en modern elbil. Spel idag är oändligt mycket större produkter med oändligt mycket mer innehåll. Jag gillar också massa gamla spel och blir gärna nostalgisk över dem, men jag har lite svårt att låtsas som att mediet fick slut på visioner och idéer samtidigt som Gears of War kom, liksom. Jag tycker inte att spelmediet peakade som innovativ konstform med ännu en i raden av rätt fantasilösa tredjepersonspangare i gråskala. Och ja, det fanns säkerligen fullt av folk i utvecklarteamen bakom alla de där titlarna som ville att konsumenterna skulle gilla deras spel. Det gör det ju såklart även idag, nåt annat vore att ta ära av alla eldsjälar som finns därute.

Jag tycker det släppts mycket bra och intressant efter 2008, men de senaste årens utveckling har inte jag efterfrågat. Jag tycker inte att spel blir bättre bara för att de är så stora, övermatade, och har så krävande grafik att de inte kan släppa en färdig produkt efter flera års utveckling och miljonbudget. Många spel skulle istället tjänat på att de drog i bromsen lite.

Medlem
Skrivet av KoP:

För mycket remakes/remasters, trasiga spel och uppföljare i dagens spelklimat. Känns som att någon knappt vågar satsa på något nytt i rädsla över att förarga aktieinnehavarna som förväntar sig en viss avkastning. 😒

Det blir mycket indiespel för egen del nuförtiden.

Tur att Kojima finns. Vem skulle kunnat ha hittat på nåt som Death Stranding om inte den galningen

Geeks Gaming
Skrivet av scaryfoot:

Tur att Kojima finns. Vem skulle kunnat ha hittat på nåt som Death Stranding om inte den galningen

Säga vad man vill om Kojima och spele(n)t, nytt och fräscht är det alltid ❤️

Medlem
Skrivet av KoP:

För mycket remakes/remasters, trasiga spel och uppföljare i dagens spelklimat. Känns som att någon knappt vågar satsa på något nytt i rädsla över att förarga aktieinnehavarna som förväntar sig en viss avkastning. 😒

Det blir mycket indiespel för egen del nuförtiden.

Jag saknar faktiskt tiden med Playstation och Playstation 2. Det var enklare. I med skivan och spela. Inga achievements och trophies, inte alls samma grafikhets som nu. Det var kul helt enkelt.

KoP
Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Tur att Kojima finns. Vem skulle kunnat ha hittat på nåt som Death Stranding om inte den galningen

Ja precis, det behövs fler "galningar" i branschen som får hålla i rodret.

Bring back Peter Molyneux!

Geeks Gaming
Skrivet av KoP:

Bring back Peter Molyneux!

Nu ska vi inte ta i, vi har ju Todd ”16 times the detail” Howard. Det räcker långt 😂

Medlem
Skrivet av KoP:

Ja precis, det behövs fler "galningar" i branschen som får hålla i rodret.

Bring back Peter Molyneux!

Ja säga vad man vill om den gamla räven men han hade fantastiska visioner och en entusiasm som verkligen smittade av sig. En riktig eldsjäl. Sen blev det väl inte så bra där på slutet med kuben och nya "populous" (vad det nu hette) men hans och Bullfrogs/Lionheads arv kommer alltid leva vidare.

Skrivet av scaryfoot:

Tur att Kojima finns. Vem skulle kunnat ha hittat på nåt som Death Stranding om inte den galningen

Ja det är verkligen roligt med sådana som Kojima i spelindustrin. Tycker dock att Death Stranding är lite för enformigt och har en för märklig story som inte griper tag i mig. Hoppas på att uppföljaren kan bli bättre på dom punkterna. Har dock inte så stora förhoppningar.

12
Skriv svar