Valve stäms på 8,7 miljarder kr – "Utnyttjar kunderna"

Inaktiv
Skrivet av Thane:

Utvecklarna får inte heller några pengar från sidor som säljer billiga steam-nycklar.

Inte riktigt sant.
Det finns officiella affärer som Humble bundle, greenman gaming osv.
Allt.man hittar på isthereanydeal.com är legit och officiella resellers.

Den andra söksidan alla vet om är greymarket

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Inte riktigt sant.
Det finns officiella affärer som Humble bundle, greenman gaming osv.
Allt.man hittar på isthereanydeal.com är legit och officiella resellers.

Den andra söksidan alla vet om är greymarket

Green man Gaming har samma grundpris på Ghost of Tsushima, Helldivers 2, Dragons Dogma 2 och PRO Cycling manager 2024 som på Steams egna sida. Säljer en sida nya spel för 200kr mindre än Steam så är det inte legit.

Medlem

Tycker personligen att Valve definitivt är en av de mer kundvänliga aktörerna på marknaden, så jag förstår inte riktigt varför man riktar in sig på just dem. Tror inte att detta kommer att gå så långt.

Inaktiv
Skrivet av Thane:

Green man Gaming har samma grundpris på Ghost of Tsushima, Helldivers 2, Dragons Dogma 2 och PRO Cycling manager 2024 som på Steams egna sida. Säljer en sida nya spel för 200kr mindre än Steam så är det inte legit.

Ja det beror på vart det säljs helt enkelt som jag försökte förklara.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Står ju i avtalet att man icke får ha lägre pris på andra digitala butiker. Sen att de är lägre på "gråa" butiker betyder ingenting.

Ingen har nämnt ”gråa” butiker. Butiker som GMG, Gamersgate, Gamebillet, Humble Bundle med flera är alla officiella återförsäljare av Steam-nycklar och har lägre priser just tack vare att ingenting behöver delas med Valve.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Ja det beror på vart det säljs helt enkelt som jag försökte förklara.

Skrivet av kebbe:

Ingen har nämnt ”gråa” butiker. Butiker som GMG, Gamersgate, Gamebillet, Humble Bundle med flera är alla officiella återförsäljare av Steam-nycklar och har lägre priser just tack vare att ingenting behöver delas med Valve.

Påståendet jag och Kleptoman svarade på handlade om nya spel som går att hitta 150-200kr billigare. Det finns ingen legot sida som säljer nya nycklar till nya spel 150-200kr billigare än på steam.

Medlem
Skrivet av Thane:

Påståendet jag och Kleptoman svarade på handlade om nya spel som går att hitta 150-200kr billigare. Det finns ingen legot sida som säljer nya nycklar till nya spel 150-200kr billigare än på steam.

Lustigt, köpte såväl Dragon’s Dogma 2 som Ghost of Tsushima för lägre pris på officiella sidor dag 1. Tar man en sekund att dubbelkolla innan man uttalar sig ser man att Ghost of Tsushima fortfarande är drygt 170kr billigare på JoyBuggy än på Steam, Dragon’s Dogma 2 är drygt 230kr billigare på Gamebillet. Dessa priser har funnits tillgängliga sedan release och gäller i princip alla officiella sidor utanför Steam, exempelvis kan man redan nu köpa Shadow of the Erdtree drygt 120kr billigare. Kan även garantera att utvecklare får betalt då de själva valt att förse sidorna med nycklar.

Inte konstigt att fall som det i nyheten dyker upp när konsumenter själva väljer att vara oinformerade och dessutom självsäkert skyltar med sin ignorans när de handlar.

ZF
Medlem
Skrivet av Thane:

Green man Gaming har samma grundpris på Ghost of Tsushima, Helldivers 2, Dragons Dogma 2 och PRO Cycling manager 2024 som på Steams egna sida. Säljer en sida nya spel för 200kr mindre än Steam så är det inte legit.

Har för mig den ursprungliga tanken var att spelutvecklare ska kunna sälja spel själva som de kan printa koder för om de har en egen sida. Och såklart för marknadsföring / recensioner.

Så koderna kan vara helt legitima, även om de inte används som det var tänkt. Har även hört att många är trötta på att kodtiggare som ordnar "tävlingar" för marknadsföring (för sin kanal, och "recenter" som sen säljer koderna via dessa sidor.

Är inte säker på om dessa var en företeelse när hela den här viralkulturen blev en stor del av hur spel marknadsförs.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Lustigt, köpte såväl Dragon’s Dogma 2 som Ghost of Tsushima för lägre pris på officiella sidor dag 1. Tar man en sekund att dubbelkolla innan man uttalar sig ser man att Ghost of Tsushima fortfarande är drygt 170kr billigare på JoyBuggy än på Steam, Dragon’s Dogma 2 är drygt 230kr billigare på Gamebillet. Dessa priser har funnits tillgängliga sedan release och gäller i princip alla officiella sidor utanför Steam, exempelvis kan man redan nu köpa Shadow of the Erdtree drygt 120kr billigare. Kan även garantera att utvecklare får betalt då de själva valt att förse sidorna med nycklar.

Inte konstigt att fall som det i nyheten dyker upp när konsumenter själva väljer att vara oinformerade och dessutom självsäkert skyltar med sin ignorans när de handlar.

Får helt enkelt erkänna att jag hade fel

Medlem
Skrivet av anon_342888:

De förbinder ju att utvecklare inte får sälja billigare på andra plattformar. Hur kan man tycka det är bra som här i kommentarerna?
Det är ju helt befängt att det är så. Tänk dig att du säljer X sak och du måste sälja den för exakt samma pris eller mer. Inte billigare.

Exempel en annan plattform tar lägre provision, typ 20%, då kan de ju faktiskt sänka priset med 10% och ändå göra samma vinst.
Hur kan folk vara emot detta?

För att avtalet att dom inte får sälja billigare på andra plattformar gäller enbart steam nycklarna som Valve genererar gratis åt utvecklarna och tar noll i provision för. Kan utvecklarna locka kunderna att köpa steam-nycklar från deras egen hemsida så får dom 100% av intäkterna.

"You should use Steam Keys to sell your game on other stores in a similar way to how you sell your game on Steam. It is important that you don’t give Steam customers a worse deal than Steam Key purchasers."

"It's OK to run a discount for Steam Keys on different stores at different times as long as you plan to give a comparable offer to Steam customers within a reasonable amount of time."

https://partner.steamgames.com/doc/features/keys#3

Regeln är alltså bara att om du använder steam-keys och därmed plattformen steam utvecklat för att leverera ditt spel. Vilket är logiskt, tänk om du satte spelets pris till 1000kr på steam och 500kr någon annanstans medan du använder alla steams tjänster för ditt spel, det hade ju inte vart rättvist.

Det är däremot inget krav för priset ska vara samma ifall du inte använder steams tjänster. Så om du säljer den via EGS eller drm fritt på GOG får du sätta vilket pris du vill.

Konstigt nog brukar inte priserna vara lägre där ändå fast de butikerna tar en lägre avgift. Kan det vara så att utvecklarna tar hellre dom pengarna i fickan än för vidare den lägre kostnaden till kunderna?

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Inte för att jag är en Valve fanboy, men stämningen luktar skit.

Argumentet fallerar ju fullständigt redan med att de påstår att Valve stänger ute andra aktörer. För det första så är PC en öppen platform, det är helt enkelt omöjligt att stänga ute någon. Sedan finns det ju, Microsoft Store, GoG och Epic och sedan har ju även EA och Ubisoft, m.m. egna plattformar för spelförsäljning.

Sedan om en komission på 30% är för mycket, så är det väl en fråga mellan utvecklarna och Valve.

Att vara öppet och stänga ute nån går inte hand i hand. Så microsoft kan inte stämmas för monopolfasoner för du kan jo installera linux på datorn?

Är någon plattform så stort så man inte har något val än att måste finnas där så har de tryck på sig att hantera det rätt. Vilket inte något företag gör och där kommer staten in och måste säga till.

Medlem
Skrivet av anon_342888:

Är du säker på att det enbart gäller steam keys? Kan du ge en källa på att det inte enbart gäller keys? Även om advokater är giriga och vill stämma allt som rör sig låter det märkligt för då är deras case inte lika starkt.

Jag menar behövs det verkligen en källa på det? Dom har ju blivit stämda för samma sak tidigare och det har inte hänt något än. Finns det någon källa att denna stämning skulle gälla något annat? Det skrivs bara extremt generellt om denna stämningen.

Du har en gammal stämning av Wolfire Games från 2021 som handlade just om genererade steam keys. Har svårt att se att detta handlar om något annat.

"Valve does offer one method for publishers to sell Steam platform games on storefronts other than the Steam Store. A publisher can ask to generate free Steam Keys, which can then be sold on competing platforms that might take a smaller commission than Steam itself.

But Valve places significant limits on this feature, which "[rigs] the Steam Keys program so that it serves as a tool to maintain Valve’s dominance," according to the lawsuit. That includes a "Price Parity Rule" that tells publishers, "Steam keys cannot be sold on other sites unless the product is also available for purchase on Steam at no higher a price than is offered on any other service or website." Valve also reserves the right to deny key requests if the publisher asks for an "extreme number of keys and [isn't] offering Steam customers a good value" (as the suit notes, the precise definitions of "extreme" and "good value" are unspecified and determined by Valve)."

https://arstechnica.com/gaming/2021/04/humble-bundle-creator-...

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Tycker personligen att Valve definitivt är en av de mer kundvänliga aktörerna på marknaden, så jag förstår inte riktigt varför man riktar in sig på just dem. Tror inte att detta kommer att gå så långt.

Det är mycket kundvänligt, men detta handlar inte om kund som du och jag, utan om utvecklaren och/eller förläggaren. Det är nog många företag som skulle vilja ha lite justering här och där eller helt bryta ner valve om de själva fick välja.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

30% är oskäligt mycket för Steam att ta.

Gör man ett spel i t.ex. Unreal Engine eller Unity så tar de 2.5% till 5% efter man uppnått en viss kvot.

Sedan ska givetvis skatt betalas.

Att en utvecklare spenderar flera år på sitt spel bara för att Steam ska ta 30% av vinsterna är egentligen helt sjukt. Köp ett spel för 500 spänn och Steam tycker att de ska ha 150 spänn för besväret. De tar alltså 12 gånger mer än Unity, eller 6 gånger mer än Unreal Engine, som dessutom bara tar betalt om man säljer för över en miljon dollar.

Och ja, jag vet att Apple Store och Google Play tar liknande summor, men det betyder inte att det är okej bara för det.

Medlem
Skrivet av Mortac:

30% är oskäligt mycket för Steam att ta.

Gör man ett spel i t.ex. Unreal Engine eller Unity så tar de 2.5% till 5% efter man uppnått en viss kvot.

Unreal engine eller Unity är ju en grafikmotorkostnad, medan steam är en försäljningskostnad för plattformen på samma sätt som Sony, Microsoft och Epic gör.

Så om du gör ditt spel i unreal engine och säljer det på steam så tar ju steam 30% och Epic 5%.
Om du gör ett spel i unity och säljer det på EGS så tar unity 2.5% och Epic tar 12%.

Så motorkostnaden har inget med vilken procent som tas ut av försäljningsplattformen, om det nu är steam, EGS, gog eller vad du väljer.
Enda gången det påverkar är om du kör unreal engine och säljer på EGS. För då struntar dom i 5% kostnaden för motorn och tar bara 12%.
Jämförelsevis så verkar det inte vara någon royalty kostnad på att använda Source 2 som är valves motor. Men det kräver att du släpper spelet på steam vilket inte unity och unreal kräver.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Lustigt, köpte såväl Dragon’s Dogma 2 som Ghost of Tsushima för lägre pris på officiella sidor dag 1. Tar man en sekund att dubbelkolla innan man uttalar sig ser man att Ghost of Tsushima fortfarande är drygt 170kr billigare på JoyBuggy än på Steam, Dragon’s Dogma 2 är drygt 230kr billigare på Gamebillet. Dessa priser har funnits tillgängliga sedan release och gäller i princip alla officiella sidor utanför Steam, exempelvis kan man redan nu köpa Shadow of the Erdtree drygt 120kr billigare. Kan även garantera att utvecklare får betalt då de själva valt att förse sidorna med nycklar.

Inte konstigt att fall som det i nyheten dyker upp när konsumenter själva väljer att vara oinformerade och dessutom självsäkert skyltar med sin ignorans när de handlar.

Det står klart i deras regler gällande hur man får använda steam keys.
You should use Steam Keys to sell your game on other stores in a similar way to how you sell your game on Steam. It is important that you don’t give Steam customers a worse deal than Steam Key purchasers

Så nej, man får inte sälja dem billigare på andra sidor.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Unreal engine eller Unity är ju en grafikmotorkostnad, medan steam är en försäljningskostnad för plattformen på samma sätt som Sony, Microsoft och Epic gör.

Jo jo, är helt medveten om det, men det var ett jämförande exempel.

En utvecklare kan alltså använda ett verktyg ämnat för utveckling i flera års tid och ändå bara betala en liten andel jämfört med vad Steam tar bara för att sälja produkten på sin marknad.

Medlem

Så den som företräder stämningen heter Vicki Shotbolt.

Citat:

"Parent Zone Founder & CEO Vicki Shotbolt explains how gaming can be linked to gambling behaviours in young people. Here Vicki highlights the 3 things parents need to be mindful of concerning their children's gaming activities." facebookvideo-länk

OK, men varför (som tidigare personer nämnt) går hon inte på Valves lootlådor istället? I videon ovan går hon ju direkt på lootlådorna.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tycker det här är bra, dom kan få steam att betala flera miljarder som dom sen delar ut till spelarna som blivit oförrättade. För det är ju såklart vad dom avser göra. Uh-huh.


signatur

1338 - One Step Above

Medlem
Skrivet av Mortac:

Jo jo, är helt medveten om det, men det var ett jämförande exempel.

En utvecklare kan alltså använda ett verktyg ämnat för utveckling i flera års tid och ändå bara betala en liten andel jämfört med vad Steam tar bara för att sälja produkten på sin marknad.

Fast det är ju som att jämföra äpplen och päron. Kostnaden för att sälja är inte samma som att utveckla.
Om du istället sålt spelet genom sony, microsoft, apple eller google så hade dom också tagit runt 30% av pengarna. Varierar lite givetvis men mellan 20-30% är standard.

Orkar inte leta upp inläggen nu men det finns en utvecklare på resetera forumet som avskyr steam för dom tar 30% också.
Han visade siffror för spelet han gjort där han sålde spelet på Itch och på steam, dom visade av 100 spel så såldes 3% på itch och 97% på steam. Itch tar en mindre kostnad så han ville hellre sälja där givetvis. Men det var tydligen steams fel att dom tog en "orimlig" kostnad fast dom sålde mycket mer. Hur man inte kan se att en plattform som står för 97% av din försäljning inte är värd kostnaden är i mina ögon helt otroligt. Jag förstår att man ser på pengarna man teoretiskt sett kunde få om man haft en lägre procent. Men om steam inte hade funnits alls, hur mycket hade du sålt då, nästan ingenting.

Det finns ju en anledning till varför EA och Blizzard har kommit tillbaka till att sälja spel på steam igen efter att bara ha sålt i sin egen butik i 10+ år. Det är för att det fortfarande är mer värt att sälja där kunderna finns och få 70-80% av kakan än att få 100% av en mindre kaka.

Medlem
Skrivet av MammaMuu:

Fast det är ju som att jämföra äpplen och päron. Kostnaden för att sälja är inte samma som att utveckla.
Om du istället sålt spelet genom sony, microsoft, apple eller google så hade dom också tagit runt 30% av pengarna. Varierar lite givetvis men mellan 20-30% är standard.

Orkar inte leta upp inläggen nu men det finns en utvecklare på resetera forumet som avskyr steam för dom tar 30% också.
Han visade siffror för spelet han gjort där han sålde spelet på Itch och på steam, dom visade av 100 spel så såldes 3% på itch och 97% på steam. Itch tar en mindre kostnad så han ville hellre sälja där givetvis. Men det var tydligen steams fel att dom tog en "orimlig" kostnad fast dom sålde mycket mer. Hur man inte kan se att en plattform som står för 97% av din försäljning inte är värd kostnaden är i mina ögon helt otroligt. Jag förstår att man ser på pengarna man teoretiskt sett kunde få om man haft en lägre procent. Men om steam inte hade funnits alls, hur mycket hade du sålt då, nästan ingenting.

Det finns ju en anledning till varför EA och Blizzard har kommit tillbaka till att sälja spel på steam igen efter att bara ha sålt i sin egen butik i 10+ år. Det är för att det fortfarande är mer värt att sälja där kunderna finns och få 70-80% av kakan än att få 100% av en mindre kaka.

Det är ju det som är poängen med stämningen, att när ett företag får en så dominant ställning så kan de ta oskäliga priser utan att kunder har något egentligt val. Det är därför företag som Microsoft och Apple osv. råkar ut för stämningar emellanåt.

Detta i en tid när spelutvecklare får sparka personal hit och dit, spelprojekt läggs ner och många utvecklare går i stöpet för att de helt enkelt inte har råd att fortsätta.

Personligen hade jag hellre sett Valve/Steam göra något mindre vinster än de gigantiska summor de drar in nu, och istället se till att spelindustrin mår bättre överlag, att utvecklare klarar av att överleva, har möjlighet att skapa större projekt, att de arbetande får bättre löner, och att utvecklare får bättre betalt för de projekt de lagt ner flera år på, istället för att Steam bara går in och snor en tredjedel av beloppet bara för att de har en dominant ställning.

Det är inte alla projekt som blir ett Stardew Valley eller GTA5. Många klarar helt enkelt inte av att överleva så pass länge att de kan utveckla ett andra projekt, och väldigt många tvingas sälja ut sig till en utgivare för relativa struntsummor bara för att kunna överleva.

Medlem

Inte för att jag klagar på Steams prissättning jämfört med playstation, nintendo och Xbox men det är ju inte rätt om de skall gå in och blockera spelutgivarna att inte kunna sätta billigare pris på andra marknader.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Mortac:

Det är ju det som är poängen med stämningen, att när ett företag får en så dominant ställning så kan de ta oskäliga priser utan att kunder har något egentligt val. Det är därför företag som Microsoft och Apple osv. råkar ut för stämningar emellanåt.

Detta i en tid när spelutvecklare får sparka personal hit och dit, spelprojekt läggs ner och många utvecklare går i stöpet för att de helt enkelt inte har råd att fortsätta.

Personligen hade jag hellre sett Valve/Steam göra något mindre vinster än de gigantiska summor de drar in nu, och istället se till att spelindustrin mår bättre överlag, att utvecklare klarar av att överleva, har möjlighet att skapa större projekt, att de arbetande får bättre löner, och att utvecklare får bättre betalt för de projekt de lagt ner flera år på, istället för att Steam bara går in och snor en tredjedel av beloppet bara för att de har en dominant ställning.

Det är inte alla projekt som blir ett Stardew Valley eller GTA5. Många klarar helt enkelt inte av att överleva så pass länge att de kan utveckla ett andra projekt, och väldigt många tvingas sälja ut sig till en utgivare för relativa struntsummor bara för att kunna överleva.

Så länge dom tar ut samma pris som resten av branschen och levererar en bättre service än alla konkurrenter så ser jag inte kostnaden som ett problem.

Att spelutvecklare får sparka personal är inte steams fel, det är världsekonomin, när alla priser går upp så har folk mindre pengar att spendera på nöjen. Och spelbranchen är väldigt tuff när det kommer till konkurrens, det kommer så sjukt många mer spel nu än förr, så alla kan inte lyckas. Dessutom ju fler som satsar på live service spel, desto färre spel kommer kunna lyckas för det finns begränsat med tid att spela på.
Exempel är det steams fel att Microsoft la ner Arkane Studios austin p.g.a. att Redfall inte sålde efter förväntningar? Nej, dom gjorde ett spel som "ingen" ville ha, inklusive dom själva.

Låt oss spekulera i ifall steam skulle förlora i att dom inte får kräva att steamkeys dom ger ut gratis måste säljas för samma pris utanför steam. Den enklaste lösningen för dom då är att inte låta företag få steamkeys gratis längre. Vad tror du händer med konkurrensen på sidor som säljer steamkeys nu? Sidor som humblestore och greenmangaming skulle försvinna tillsammans med många andra butiker. Vi skulle få mindre konkurrens än vi har idag, för vi vet redan att folk inte vill köpa spel utanför steam. EGS misslyckande att locka kunder är ett tydligt tecken på detta. Så hela den här stämningen är bara ett töntigt cashgrab försök som mycket annat.

Om man verkligen ville stämma valve för något så är det väl deras gambling försäljning av lootboxes med keys i dota 2 och counter strike 2. Hela deras ekosystem som drar in barn och ungdomar i spelmissbruk. Det är något som är värt att försöka sätta dit dom på.

Medlem
Skrivet av kebbe:

alla officiella sidor utanför Steam, exempelvis kan man redan nu köpa Shadow of the Erdtree drygt 120kr billigare. Kan även garantera att utvecklare får betalt då de själva valt att förse sidorna med nycklar.

Länk till officiell sida där jag kan köpa Shadow of the erdtree billigare?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Alltid dessa @€€#% som klagar på 30%...

1- 30% var i princip bransch standard innan epic börja gråta på twitter.

2 - Steam har en jävla bra klient vid det här laget, samt utvecklar den konstant. Till skillnad mot Epics store (och andra), kanske de andra behöver höja sina avgifter snarare än steam sänka så de kan ha en dräglig användar upplevelse.

3 - Sen tänker jag inte försvara steam, de är ett vinstdrivande företag, deras mål först och främst är att tjäna pengar. Skulle gärna se bättre konkurrenter på marknaden, men de är för upptagna med att köpa timed exclusives/ annat skit för att göra ett ordentligt avtryck... de är ju presix som steam ute efter pengar pengar och mer pengar inte något annat.

Medlem
Skrivet av lonian:

Länk till officiell sida där jag kan köpa Shadow of the erdtree billigare?

Alla butikerna som finns på isthereanydeal ska vara auktoriserade återförsäljare som jag förstått det.
https://isthereanydeal.com/game/elden-ring-shadow-of-the-erdt...

Medlem

Och de där 8.7 miljarderna, kommer de på något sätt gagna konsumenterna, eller kommer merparten av pengarna gå ner i fickorna på advokater och någon organisation?

Jag kör Epic, GoG och Steam, jag ser inget problem. Jag BEHÖVER inte köpa spel, och jag behöver inte köpa dem på en gång. Jag väntar tills det är rea och sen köper jag. Det här är en bullshit stämning.

Testpilot
Skrivet av Sandal:

Alltid dessa @€€#% som klagar på 30%...

1- 30% var i princip bransch standard innan epic börja gråta på twitter.

2 - Steam har en jävla bra klient vid det här laget, samt utvecklar den konstant. Till skillnad mot Epics store (och andra), kanske de andra behöver höja sina avgifter snarare än steam sänka så de kan ha en dräglig användar upplevelse.

3 - Sen tänker jag inte försvara steam, de är ett vinstdrivande företag, deras mål först och främst är att tjäna pengar. Skulle gärna se bättre konkurrenter på marknaden, men de är för upptagna med att köpa timed exclusives/ annat skit för att göra ett ordentligt avtryck... de är ju presix som steam ute efter pengar pengar och mer pengar inte något annat.

Bara för att det varit branschstandard behöver det inte betyda att det ska vara det för all framtid. Förut var det branschstandard att vara på kontoret när man arbetar också, men nu är det många som arbetar hemifrån. Förut var det branschstandard inom produktionsindustrin med 2 veckor semester. I bygg där jag arbetar var det branschstandard med pappersritningar på kontoren och papper + penna för att göra alla konstruktionsberäkningar och ritningar. För att nämna tre, kanske lite extrema, exempel.

Min poäng är att bara för att något alltid varit på ett visst sätt, så behöver inte det betyda att det är rätt eller något att försvara.

Medlem
Skrivet av Sandal:

2 - Steam har en jävla bra klient vid det här laget, samt utvecklar den konstant. Till skillnad mot Epics store (och andra), kanske de andra behöver höja sina avgifter snarare än steam sänka så de kan ha en dräglig användar upplevelse.

Jag skulle nog vilja hävda att Steam är bra p.g.a. EGS. Innan EGS lanserades var Steam hopplöst föråldrad. Så fort de fick lite konkurrens blev det fart på utvecklingen.

Testpilot
Skrivet av Ichinin:

Och de där 8.7 miljarderna, kommer de på något sätt gagna konsumenterna, eller kommer merparten av pengarna gå ner i fickorna på advokater och någon organisation?

Jag kör Epic, GoG och Steam, jag ser inget problem. Jag BEHÖVER inte köpa spel, och jag behöver inte köpa dem på en gång. Jag väntar tills det är rea och sen köper jag. Det här är en bullshit stämning.

Som jag förstår det så är det dem i UK som anmäler sig till deras stämning och uppfyller kraven som är satta för stämningen som får ta del av eventuella pengar. Lika som stämningen mot Sony som jag länkade lite längre upp.

En hel del kommer säkert gå till advokater och annat dock, men hoppas verkligen inte merparten går dit om de nu vinner.

123
Skriv svar