Svenska PS5 Pro-priset – 10 500 kr

Medlem

Så 13.000+ för en komplett Pro konsol med skivläsare och plastställ?
Vansinnigt pris. Ca. 5-6k hade känts i alla fall lite rimligt...

Medlem
Skrivet av Shadee:

"Stand not included" när den visas upprätt i pricip varenda reklamsnutt de har kört.

Riktigt. Jävla. Uselt.

THIS. Om det är något som sticker i ögat så är det just detta att Sony 19 gånger av 20 visar maskinen ståendes, men inte skickar med stativet som möjliggör det. Det hade varit en sak om det var en stor tv-möbel som alltid visades men inte ingick, men nu är det något som kostar någon tia eller två att producera och skicka med.

signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Nu mina vänner, är chansen att bojkotta detta.
Köp ett Quest 3S för mindre än halva priset och hoppa in i den virtuella världen på riktigt.
I VR flerdubblas potentialen för bra oförglömliga upplevelser än en PS5 (not so) Pro

Övervägde att gå i den riktningen! Jag och sambon har länge önskat att spela VR tillsammans. Blir att köpa en bekants PSVR2, precis beställt PC-adaptern och bokat en Pro. Har en Index sedan tidigare.

Så jäkla dålig kombination är det väl inte? Visst, att välja PSVR2 över andra headsets "bara" för GT7 kan diskuteras men vi kommer garanterat få mååånga timmar av VR-underhållning.

Medlem

Hahaha ja, nej, blir inget köp av denna förrän prislappen sjunkit till mer beskedliga nivåer.

Medlem

Haha över 10 lax.. och den blir gammal när gta 6 väl kommer hahahah

Medlem

A fool and his money are soon parted.

signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem

Haha nej tack. ps5an får leva kvar ett tag till. Får se vad som händer när gta 6 eller om from software släpper något nytt som inte drivs bra på orginal 5an

Medlem

Inte helt otippat. Stod mellan 9990 eller 10490. Trodde dock på det förstnämnda då kronan återhämtat sig något mot dollar senaste månaderna.

signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Medlem

Postat tidigare att jag väntar. Men jag föll till föga och beställde.

Ser att elgiganten höjt priset på skivläsaren till 1889kr. Men den finns fortfarande på Power för 1479kr.

Visst det är dyrare med PC om man vill ha bra grejer man man får ut så mycket mer av en rejäl pc. Speciellt när microsoft redan satsar på mycket till pc och Sony börjar förstå det mer också men tar lite mer tid där.

signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5

Medlem
Skrivet av the_man_swe_90:

Visst det är dyrare med PC om man vill ha bra grejer man man får ut så mycket mer av en rejäl pc. Speciellt när microsoft redan satsar på mycket till pc och Sony börjar förstå det mer också men tar lite mer tid där.

Som sagt. Vad man får ut av PC, konsol, handhållen eller brädspel är helt och hållet subjektivt och man behöver inte försöka övertyga andra i att tycka lika.

Medlem

Som hittat.
E la gubbig men spel e inte värt så mkt pengar för min del, inte i närheten. Hoppas för egen del att de går dåligt för modellen, så detta inte blir normen.

Medlem

Trodde de skulle vilja hålla det under 10k så tänkte mer 9495-9900kr eller så, så lite dyrare än väntat så kommer nog inte skynda mig att uppgradera men kanske i framtiden. Men verkar inte som priset avskräcker så många som vissa vill tro.

Medlem

Kommunalgrå är så jävla sexigt.

Medlem

Starka PS3-vibbar här

Medlem
Skrivet av hotarN:

Nästan lika sexigt som 486-smutsgulbeige

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

En svag krona har vi förvisso, den ligger idag på 11.31kr för en euro. 11.31kr * 800 euro = 9048kr med vår svaga krona. Varken mer eller mindre. Inflation påverkar priset på 800euro precis lika mycket som det påverkar det svenska priset. Så det får ses som "inräknat".

Inte riktigt, kan hända jag misstolkar dig....

Priset på €800 / $700 är riktpriset och mycket riktigt är €800 idag, drygt 9 000 kr men hade svenska kronan varit starkare i kombination med låg till ingen inflation hade vi fått mer valuta för pengarna. Konsolen hade dessutom inte kostat €800, utan närmare €600 / $500

Med dagens kurs 2024 hade €600 blivit drygt 6 700 kr
Genomsnitts-kursen 2016 (släppet av PS4 Pro) hade €600 blivit drygt 5 600 kr

Jämför du då 10 500 kr med 6 700 kr blir det stor skillnad, även om du lägger på en tusenlapp. Allt detta tack vare den extrema situationen vi finner oss i just nu + korkade skatter. Vi är också ett litet land som är väldigt beroende av import.

Jämför du med USA som köper sin PS5 Pro blir priset (inkl. "sales tax") mellan 7 400 och 7 700kr, ungefär. År 2016 hade dom betalat ca 5 100 kr.

signatur

The Cold is my teacher! ❄

Medlem
Skrivet av Morricone:

Inte riktigt, kan hända jag misstolkar dig....

Priset på €800 / $700 är riktpriset och mycket riktigt är €800 idag, drygt 9 000 kr men hade svenska kronan varit starkare i kombination med låg till ingen inflation hade vi fått mer valuta för pengarna. Konsolen hade dessutom inte kostat €800, utan närmare €600 / $500

Med dagens kurs 2024 hade €600 blivit drygt 6 700 kr
Genomsnitts-kursen 2016 (släppet av PS4 Pro) hade €600 blivit drygt 5 600 kr

Jämför du då 10 500 kr med 6 700 kr blir det stor skillnad, även om du lägger på en tusenlapp. Allt detta tack vare den extrema situationen vi finner oss i just nu + korkade skatter. Vi är också ett litet land som är väldigt beroende av import.

Jämför du med USA som köper sin PS5 Pro blir priset (inkl. "sales tax") mellan 7 400 och 7 700kr, ungefär. År 2016 hade dom betalat ca 5 100 kr.

Många glömmer även att euro priset är inte representativt. Det är satt med 19% moms. Vi har 25% i Sverige. Så ska man få riktiga priset från Euro så måste man dra av 19% och sedan lägga på 25% plus kemikalie skatt samt privatkopieringsavgift. Du hamnar då över 10k.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jag har förbeställt och det känns dom det är betydligt mer värt pengarna än mina vinterdäck jag ska köpa för 12000 🤣

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Köper en PS6 istället när den kommer.

signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av hotarN:

Ja tyska biltillverkare verkar gilla den färgen också, skulle nog kalla den KGB grå

signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Inaktiv
Skrivet av Edd1e:

Övervägde att gå i den riktningen! Jag och sambon har länge önskat att spela VR tillsammans. Blir att köpa en bekants PSVR2, precis beställt PC-adaptern och bokat en Pro. Har en Index sedan tidigare.

Så jäkla dålig kombination är det väl inte? Visst, att välja PSVR2 över andra headsets "bara" för GT7 kan diskuteras men vi kommer garanterat få mååånga timmar av VR-underhållning.

Nej det är inge dålig kombo, ni kommer ha kul finns ju en hel del spel med crossplay mellan pc och ps5 och har ni 2st datorer kan ju båda köra pcvr också

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tycker det är värt och slog även till på en 2gb extra SSD. Min gaming PC står och dammar och ungarna spelar hellre konsol än på den trotts att den är bättre rent spec mässigt.

signatur

Medlem

Nej tack! Sjukt ovärt. Hade det inte varit för GTA 6 skulle jag sålt min PS5 för längesen.

Medlem

Ett riktigt kanonpris, slog till och tog en till sommarstugan också när det inte var dyrare!

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Är du helt säker på det?
https://komponentkoll.se/bild/FVWip.png

Lägg till kostnaden av skivläsare och ställ 1700kr och man kan byta ut grafikkortet till ett RTX 4070 Super.

Då får man en GPU som kan hantera Path Tracing i spel likt Cyberpunk 2077 och Alan Wake 2.
https://youtu.be/cOSG6JN9PGU?si=fRfWOcYyngxsYngD&t=629s

Hur länge orkar ni hålla på och ÄLTA detta, klart man kan köpa ännu billigare om man väljer begagnade prylar, men vi som köper en konsol som sköter sig själv och uppdaterar sig automatiskt när man inte spelar och vi vill inte hålla på att fixa med med Windows uppdateringar drivers uppdatering, krascher , miljoner inställningar i spel och inte heller att behöva starta och använda tangentbord och mus för att köra i gång spel mm.. listan kan göras låååååång.

Jo vissa PC fan boys hävdar att PC är problem fritt, men jag har barn och flera PC hemma att fixa med och vet hur mycket strul och underhåll det är med dessa, varje gång man har problem så hittar man massa trådar om samma strul i flera forum allt från sweclocker till reddit, så att hävda att PC är problemfri upplevelse är fel, och det vet jag av egen erfarenhet.

Ungarna hemma snor min PS5 allt oftare och jag känner att en PS5 PRO är värt priset för oss, inte minst när det står PC gaming burkar för över 15000kr oanvända för att att ungarna hellre spelar på MIN standard PS5a. Har även Xbox Series X men den är ikke önskvärd att spela på heller.

Vi köper konsol för att vi bara vill sätta oss i soffan eller tv fåtöljen och trycka på kontrollern och starta upp spelet och tv, efter att allt redan är uppdaterat under natten innan. Inget meck med tangentbord och mus bara spela direkt.

Och slutligen Jag köper en PRO för att jag har råd med den. Köp era PC men snälla SLUTA GNÄLLA, vi vet att man kan bygga en PC som är snabbare för samma pengar.

signatur

Medlem

Motiverar verkligen priset den skillnad i hårdvaran vs vanlig PS5?

Jag köpte min standard PS5 ny för 5700kr (på rea) sommaren 2024

En PS5 Pro är typ dubbla priset, men knappast dubbla prestandan och utan skivläsare.

Medlem

Var väl exakt samma kommentarer när första telefonen gick över 10000 kr.
Nu när alla telefoner, iallafall flaggskeppsmodellerna, kostar över 10000 kr, så är det inget snack om det längre. Nu får man vänta tills det passerar 20000 kr för att det ska bli samma kommentarer inom mobilerna.

Medlem
Skrivet av xverminator:

En PS5 Pro är typ dubbla priset, men knappast dubbla prestandan och utan skivläsare.

Ja för många av oss är den pris ökningen ingen big deal precis som alla pc användare som köper 4090 för dom vill ha max och bästa som går att få alltså 60fps och grafik mode för konsol.

Skivläsare gå ju köpa till eller använda ifrån sin slim men antar att även många av oss mig inkluderat skiter faktisk i cd och om priset är högre för vi väljer smidigheten framför behöva byta skiva hela tiden. Jag tycker dock att "pro" borde vara både stativ och cd läsare inkluderat men men gör inte mig personligen något just skivläsare inte följer med men fasiken förbannad på inte stativet är med då alla videos vissas med just stativ och stående.

Men det bästa utav allt man kan välja helt fritt efter tycke och smak

Medlem
Skrivet av xverminator:

Behöver inte motivera det för jag köper det för att det är det snabbaste som finns och att jag har råd med det.

Kan inte heller på samma sätt motivera alla mina tidigare GPU uppgraderingar jag gjort på mina PC då dom egentligen knappast gjort någon extrem skillnad heller. Visst kanske man får 15 fps extra och kan slå på någon skuggningseffekt mm som bara syns på långt avstånd. Men vad gör det egentligen för skillnad att få 145 fps mot 160fps i ett spel, tycker det är mer värt att få 60 säkra fps med en PRO istället för 30fps med en vanlig PS5 för där emellan är det stor skillnad som man märker när man spelar.

signatur

Skriv svar