Digital Foundry imponeras av Horizon Zero Dawn-remastern

Robot
Digital Foundry imponeras av Horizon Zero Dawn-remastern
Medlem

Skoj för alla miljoners nya spelare som tillkommit sedan första releasen.

Men inte så intressant för mig som redan spelat igenom det, och har dessutom en lång backlog.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Är det bara jag eller är orginalets kontraster och mörkare skuggor snyggare?

Medlem

Jag uppgraderade för en hundring, redo att ge spelet en ny chans. Fastnade aldrig av någon anledning senast.

Medlem

Jag ser ärligt inte så mycket skillnad. Visst, lite annorlunda, men han jämför det med Bluepoints remake av Shadow of the colossus I videon? Har de lagt så mycket jobb på att göra om massa småsaker som man knappt märker? Känns lite bortkastat. Spelet ser ju redan jättefint ut. Rullar utan problem på PS5. Behövs verkligen denna remaster?

Medlem

Helt ointressant remaster.

Releasehästryttare

Extermt onödig remaster!

Dead space va senaste spelet som hade en bra remaster och det behövdes då originalet är 16 år!

Men att göra en remaster på ett spel som är 7 år är alldeles för tidigt!

Medlem

Kändes otroligt onödigt, men jag måste erkänna att efter att ha sett DF's förhandsvisning så är jag pepp på att spela det igen. Mycket bra jobb för en remaster ändå.

Medlem
Skrivet av Devan:

Extermt onödig remaster!

Dead space va senaste spelet som hade en bra remaster och det behövdes då originalet är 16 år!

Men att göra en remaster på ett spel som är 7 år är alldeles för tidigt!

Den remastern är troligtvis inte riktad till oss gamlingar som redan spelat det, snarare till den yngre generationen som tyckte originalet var för svårt, ointressant eller inte ens fattade att spelet fans för att dom kanske bara var 8-10år då.

Många glömmer bort att det inte bara är konsolgenerationer som kommer och går och missar att det tillkommer ny generation spelare också.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Är det bara jag eller är orginalets kontraster och mörkare skuggor snyggare?

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag tror dina remaster exempel kommer ha skarpare skuggor vid en annan tidpunkt på dygnet.
Nu har spelet mer detaljerade texturer, vilket ger skarpare skuggor med mer kontrast.

En riktigt snygg uppgradering. Och då inte att glömma att nu får vi ordentliga ansiktsanimationer också

Medlem

Såg väldigt fint ut, tror jag slår till på en uppgradering ändå då det bara handlar om en hundring, kan vara skoj att slöspela lite mellan varven.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Skrivet av Devan:

Extermt onödig remaster!

Dead space va senaste spelet som hade en bra remaster och det behövdes då originalet är 16 år!

Men att göra en remaster på ett spel som är 7 år är alldeles för tidigt!

Dead Space var dock en remake, inte en remaster.

Medlem
Skrivet av Devan:

Extermt onödig remaster!

Dead space va senaste spelet som hade en bra remaster och det behövdes då originalet är 16 år!

Men att göra en remaster på ett spel som är 7 år är alldeles för tidigt!

Nixxes gjorde PC-porten av Forbidden West så då var det kanske lika bra att gå vidare med Zero Dawn när man ändå hade "farten uppe" med Decima-motorn.

Man får också tänka på att detta är den första delen i en av de största PS-serierna och att man nu nog framtidssäkrar den en aning. Arbetet man gjort för PS5 kommer att utnyttjas ännu bättre av PS5 Pro och saker som framerate och grundupplösning kanske automatiskt kommer "uppgraderas" när PS6 dyker upp.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag tror dina remaster exempel kommer ha skarpare skuggor vid en annan tidpunkt på dygnet.
Nu har spelet mer detaljerade texturer, vilket ger skarpare skuggor med mer kontrast.

Det är just mörkret jag saknar från originalet. Verkar dock vara lite olika från scen för scen.
I denna exempel du skickade så föredrar jag orginalet med mer kontrast i. Men såklart gillar jag remastern mer för detaljerikedomen.

Medlem
Skrivet av Balunan:

Jag uppgraderade för en hundring, redo att ge spelet en ny chans. Fastnade aldrig av någon anledning senast.

Hade också lite svårt för spelet i början, den öppna världen är ganska tråkig och ointressant och kartan är helt plottrig med massa sidouppdrag och liknande. Blev dock riktigt kul när jag kom in i combat-mekaniken och insåg att spelet krävde en hel del strategi när man tog sig an större och farligare robotar.

Redaktör
Ponny

Är kluven. Tyckte väldigt mycket om spelet, och jag gillar ju att spela OM spel, så... Men det är inte det kortaste! 😅

Tycker dock remastern ser mer ambitiös ut än jag trodde. Det gillar jag.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Jag ser ärligt inte så mycket skillnad. Visst, lite annorlunda, men han jämför det med Bluepoints remake av Shadow of the colossus I videon? Har de lagt så mycket jobb på att göra om massa småsaker som man knappt märker? Känns lite bortkastat. Spelet ser ju redan jättefint ut. Rullar utan problem på PS5. Behövs verkligen denna remaster?

Behövs och behövs, i grund och botten tycker jag nog kanske att den här remastern "behövs" ungefär lika mycket som valfritt nytt COD men av videon att döma så har de ju uppdaterat på precis rätt ställen.
När jag spelade originalet så störde jag mig otroligt mycket på de extremt träiga skyltdockorna till npcer vilket tog mig ur illusionen och gjorde att jag inte orkade lyssna på konversationer en enda gång mer eller mindre. Så att de gjort om helt och hållet där får mig faktiskt att bli betydligt mer sugen. Konstiga pop-ins och hackiga klipp när kameravinklar ändrades under cutscenes störde också mycket för egen del så bra att de putsat där också.

Känns som en uppgradering värd titeln Remastered.

Medlem

Remastern kommer se riktigt fin ut på min kommande PS5 PRO tillsammans med min lilla LG C1 77" tum 😁

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

När jag spelade originalet så störde jag mig otroligt mycket på de extremt träiga skyltdockorna till npcer vilket tog mig ur illusionen och gjorde att jag inte orkade lyssna på konversationer en enda gång mer eller mindre. Så att de gjort om helt och hållet där får mig faktiskt att bli betydligt mer sugen.

Lite samm här. Tycke main storyn var riktigt bra men alla sidodialoger kändes stelt och helt ointressanta sidoupodrag, så hade inte någon lust att göra något utöver huvuduppdraget. Något jag tyckte var betydligt bättre i uppföljaren.
Uppdateringen kanske lyfter detta.
Sen var combat mycket bättre och mer välbalanserat i uppföljaren var min känsla i alla fall. Så roligare att göra sidequest i uppföljaren av den anledningen också. Det är väl orört i denna version. Har inte tittat på videon dock.

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Lite samm här. Tycke main storyn var riktigt bra men alla sidodialoger kändes stelt och helt ointressanta sidoupodrag, så hade inte någon lust att göra något utöver huvuduppdraget. Något jag tyckte var betydligt bättre i uppföljaren.
Uppdateringen kanske lyfter detta.
Sen var combat mycket bättre och mer välbalanserat i uppföljaren var min känsla i alla fall. Så roligare att göra sidequest i uppföljaren av den anledningen också. Det är väl orört i denna version. Har inte tittat på videon dock.

Instämmer. Sen gjorde ju uppföljaren en hel del annat bra som med glidaren eller vad den kallades och att man kunde klättra överallt mer eller mindre. Att man kunde flyga var ju rätt najs mä.

Medlem

Instämmer, glid- och flygeriet var helt magiskt.

1
Skriv svar