Sandlådespelet Streets of Fortuna demonstrerar imponerande NPC-simulering
Kommer detta vara framtiden för andra spel? Alla NPC kommer ha egna personligheter med Ai?
Minns när Bethesda sa att Oblivion/Skyrim (vilket det nu var) skulle ha detta. Gick sådär.
Tror tiden är lite mer mogen för detta nu och sett fram emot det här spelet sedan jag läste om det första gången för nått år sedan.
osv.
Kommer detta vara framtiden för andra spel? Alla NPC kommer ha egna personligheter med Ai?
Tänk dig Skyrim där det finns NPCs som haft mer handpåläggning och de man märker är tydligt copy paste, iaf deras responser och manér. Tror AI kan göra så båda dessa sorter är betydligt mer dynamiska.
❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!
Alla NPC kommer ha egna personligheter med Ai?
Balansen är viktigt - vill vi ha NPCs som man kan prata med i flera timmar? Eller finns det en poäng med att dom bara säger "took an arrow in the knee" och eventuellt förklarar lite mer hur det gick till, sen är det bra? Vi kanske inte behöver veta hans familjeträd, vad han åt till frukost, hur hunden mår osv...
Men AI som en del av en process kan vara fantastiskt komplement. T.ex. nu i Unreal kan man filma sitt ansikte med smartphone & AI gör en motion-tracking mask så kan (i teorin) skapa ett helt spel & eller långfilm själv med massor av olika karaktärer, men man gör all motion capture själv hemma med mobilen, AIn fixar så det funkar.
Vet inte hur imponerande detta är i min bok. Att skapa en state machine med olika sims liknande värden är inte jätte avancerat. Att göra det på 1000 gubbar gör det inte mer imponerande, bara mer resurskrävande.
Det imponerande är väl att få dom att faktiskt kunna utföra alla handlingar som är relaterade.
Balansen är viktigt - vill vi ha NPCs som man kan prata med i flera timmar? Eller finns det en poäng med att dom bara säger "took an arrow in the knee" och eventuellt förklarar lite mer hur det gick till, sen är det bra? Vi kanske inte behöver veta hans familjeträd, vad han åt till frukost, hur hunden mår osv...
Håller med, enbart en AI-genererad dialog blir snabbt ointressant även om det är bättre än ett par standardfraser alla NPC:er säger överallt.
Det intressanta med AI tycker jag kommer när man lyckas att göra NPC:erna mer interaktiva med en själv baserat på personlighet, agenda etc. Exempelvis att man kan potentiellt kan bygga nån form av relation till alla NPC:er beroende på deras person. Allt från att NPC:n inte är intresserad av dig över huvud taget utan vill bara sköta sitt, till att någon kanske går med på att hjälpa dig med något sidouppdrag i utbyte mot något annat till att få en följeslagare/partner/romans.
Men det är nog en bit kvar till dess.