Switch 2 behöver mer än trötta remasters
Det är bara att inse att Nintendo inte gör spel för oss som spelade NES utan för nuvarande generations ungar. Sen om vi vuxna också gillar det är det en bonus.
Jag spelade inte NES, SNES och bara lite 64. Kört en massa Mario Kart Wii dock, och varvade Ocarina på Wii U.
Det är först nu med Switch som jag kört igenom flera roliga Nintendo-spel.
Det är därför det gäller att vädra såna här funderingar och spekulationer i tid
Orolig är jag bara lite grann, men mest att releasen av Switch 2 möjligen kan komma att känns lite trist jämfört med Switch 1, och jämförelsen med steam deck & kompani gjordes främst för att visa på hur annorlunda marknaden ser ut idag. 2017 var switchen unik i sitt hybridutförande, nu är det ingen usp längre.
Mina förhoppningar är bara att Nintendo kommer att visa nya fräscha spel när konsolen verkar så lik sin föregångare. Jag hoppas på en överleverans från det japanska spelhuset och kommer det inte på hårdvarufronten håller jag tummarna för att spelen blåser oss av stolarna!
Marknaden är annorlunda för att Nintendo gjorde den så Nintendo formar spelindustrin och spelplanen där och så försöker alla andra spela boll därefter. Som du skriver, Microsoft ryktas ha ny bärbar hybrid på gång och även Sony ryktas jobba på "PSP 3" för att kunna få del av kakan. Men det blir nog lite som med GameBoy och tidigare handhållna spelkonsoler - de säljer aldrig riktigt lika bra. Switch säljer väl på någon månad vad andra säljer totalt så de är nog inte oroliga som sagt! Men Nintendo har aldrig varit de som bara släpper bra hårdvara för sakens skull utan just för att stödja grymma spel - både sina egna och andras. Och med den beryktade musfunktionen kommer de exempelvis kunna visa hur Metroid Prime 4: Beyond kommer kunna spelas bättre på Switch 2 än första - utöver bättre grafik och framerate då. RTS är en annan genre som kommer vinna på det, så vi kommer nog se exempelvis Advance Wars och Fire Emblem-spel. Så vi kommer nog få se otroliga spel även om hårdvaran är "rätt lik"
Jag håller med i mycket. Framförallt den handhållna marknaden nu när Steam Deck och liknande dykt upp på scenen, gör att mitt Switch stått och dammat extra mycket på sistone.
Kruxet har också varit att Nintendo släppt alldeles för många.... ja låt oss vara öppna med det, tydliga cashgrabs. Samt spel som känns som små triviala flörtar mot publiken mer än att faktiskt tillföra nåt. De kommer och går och har inte gjort några intryck alls i många fall.
Deras store är samtidigt precis som Steam proppad av bloatware och skit - där enbart deras spel oftast är de man vill ha. Men där är de aldrig nedsatta - iaf toppspelen - så det blir att man väntar in recensioner eller går på kända titlar innan ett köp. Något som under senare år mer missat målet än något annat...
Några av Nintendos utgivna spel senaste två åren...
Mario + Luigi Brothership - Trivialt skräp
TLoZ: Echoes of Wisdom - Halvhjärtat, lättglömt och oinspirerat
Princess Peach Showtime! - Förvisso mysigt men ändå en oväntat bagatellartad upplevelse
Mario vs Donkey Kong - Smörja
Paper Mario: The Thousand-Year Door - Cashgrab
Super Mario Party Jamboree - Oinspirerat
Luigi’s Mansion 2 HD - Ja, en HD version. Cashgrab
Bayonetta Origins: Cereza and the Lost Demon - okej, men underväldigande
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom - Bra, men inte i närheten av Breath of the Wild. Ett spel som har oförskämt bra rykte, när det var som bäst dugligt egentligen.
Pikmin 4 - Detta spelade jag inte dock. Bara demo, och kommenterar inte då jag inte rör den typen av spel så värst mycket.
Även om detta bara är senaste två åren ungefär, är många av dessa HD versioner och remasters inget nytt. Nintendo säljer mer emulerade versioner av sina gamla spel än någon annan tillverkare, där inbitna fans (läs "fanboys") försvarar de för allt.
Herregud till och med Super Mario 3D All-Stars sumpade de. Inte nog med att de var dåligt optimerade vissa av spelen, men de skapade fomo med flit då det var tillgängligt bara ett kort tag att köpa?! Något som de måste få skit för.
Givetvis finns det bra spel på Switchen. Metroid Dread, Super Mario Odyssey, Super Mario Wonder exempelvis... men för att återkoppla till krönikan, ja de måste utmana sig själva. Särskilt med Switch 2, då det för en gångs skull verkar vara bara en vidarutvecklad originalswitch.
Jag har redan dragit ner på Switch-spenderandet och känner att de behöver ha nya titlar som känns som "måste"-köp. Ett nytt 3D Mario framförallt. Metroid Prime 4 lockar inte, och inte heller ett nytt Mario Kart, så mina förhoppningar är på det...
Sedan en ström högprofilsspel där vi får ta del av Nintendos kreativa sida - men i spelform. För om de denna gång ska fokusera på att "bara" ge samma typ av känsla sett till hårdvara, behöver de verkligen nå en ny nivå när det kommer till spelen. Och helst så skippar de HD- och remasters helt.
Obs! Jo Nintendo är inte ensam om cashgrabs. Det gör sannerligen Sony också. Men Nintendo stod förr för kreativitet och leklusta... men att även de kastar ut HD-versioner och annat bös besudlar dom extra mycket. Men, visst man måste komma ihåg att det är kostymnissar även på Nintendo - vilket märks - i t.ex. deras undermåliga onlinealternativ exempelvis, men ändå... kom igen de ska vara bättre än så här.
Men så hjälper de glatt med att sälja Pokémon-spel i två utgåvor helt gjort för att tilltala blint följande megafans. Som bara Måste ha båda versionerna. Pokémon som för övrigt sannerligen har sugit de senaste åren... hualigen!
Nördliv.se - Spel, hårdvara, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Även gaming/underhållningspodcasten Nördliv.
Spotify - https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
iTunes - https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
Sajt - https://www.nordlivpodcast.se/
Jag vill verkligen se nån lekfull Nintendomagi som får mig att få upp ögonen för deras konsoler igen. De har ju av nostalgiska skäl en otroligt stor plats i hjärtat.
Jag köpte Switchen ganska sent i generationen till grabbarna här hemma så utbudet var ju fullt i samma stund som jag packade upp den egentligen men ändå så är det av nån anledning den konsolen som knappt använts här hemma bortsett från Mario Kart till en början som spelades emellanåt.
Jag efterfrågar inte något otroligt innovativt utan mer bara nåt som får en att vilja springa till butiken skrikandes och köpa en konsol direkt. Vad det nu kan va har jag ingen aning om :P.
Jag håller med i mycket. Framförallt den handhållna marknaden nu när Steam Deck och liknande dykt upp på scenen, gör att mitt Switch stått och dammat extra mycket på sistone.
Kruxet har också varit att Nintendo släppt alldeles för många.... ja låt oss vara öppna med det, tydliga cashgrabs. Samt spel som känns som små triviala flörtar mot publiken mer än att faktiskt tillföra nåt. De kommer och går och har inte gjort några intryck alls i många fall.
Deras store är samtidigt precis som Steam proppad av bloatware och skit - där enbart deras spel oftast är de man vill ha. Men där är de aldrig nedsatta - iaf toppspelen - så det blir att man väntar in recensioner eller går på kända titlar innan ett köp. Något som under senare år mer missat målet än något annat...
Princess Peach Showtime! - Förvisso mysigt men ändå en oväntat bagatellartad upplevelse
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom - Bra, men inte i närheten av Breath of the Wild. Ett spel som har oförskämt bra rykte, när det var som bäst dugligt egentligen.
Pikmin 4 - Detta spelade jag inte dock. Bara demo, och kommenterar inte då jag inte rör den typen av spel så värst mycket.
Även om detta bara är senaste två åren ungefär, är många av dessa HD versioner och remasters inget nytt. Nintendo säljer mer emulerade versioner av sina gamla spel än någon annan tillverkare, där inbitna fans (läs "fanboys") försvarar de för allt.
Herregud till och med Super Mario 3D All-Stars sumpade de. Inte nog med att de var dåligt optimerade vissa av spelen, men de skapade fomo med flit då det var tillgängligt bara ett kort tag att köpa?! Något som de måste få skit för.
Givetvis finns det bra spel på Switchen. Metroid Dread, Super Mario Odyssey, Super Mario Wonder exempelvis... men för att återkoppla till krönikan, ja de måste utmana sig själva. Särskilt med Switch 2, då det för en gångs skull verkar vara bara en vidarutvecklad originalswitch.
Jag har redan dragit ner på Switch-spenderandet och känner att de behöver ha nya titlar som känns som "måste"-köp. Ett nytt 3D Mario framförallt. Metroid Prime 4 lockar inte, och inte heller ett nytt Mario Kart, så mina förhoppningar är på det...
Sedan en ström högprofilsspel där vi får ta del av Nintendos kreativa sida - men i spelform. För om de denna gång ska fokusera på att "bara" ge samma typ av känsla sett till hårdvara, behöver de verkligen nå en ny nivå när det kommer till spelen. Och helst så skippar de HD- och remasters helt.
Obs! Jo Nintendo är inte ensam om cashgrabs. Det gör sannerligen Sony också. Men Nintendo stod förr för kreativitet och leklusta... men att även de kastar ut HD-versioner och annat bös besudlar dom extra mycket. Men, visst man måste komma ihåg att det är kostymnissar även på Nintendo - vilket märks - i t.ex. deras undermåliga onlinealternativ exempelvis, men ändå... kom igen de ska vara bättre än så här.
Men så hjälper de glatt med att sälja Pokémon-spel i två utgåvor helt gjort för att tilltala blint följande megafans. Som bara Måste ha båda versionerna. Pokémon som för övrigt sannerligen har sugit de senaste åren... hualigen!
Sån konstig inställning att tycka alla "HD-remakes" per automatik är "cashgrabs"? Jag hoppas att bakåtkompatibiliteten kanske kan innebära att switch1 spel uppdateras så gott det går med högre fps och möjligtvis högre upplösning. Men de spel som faktiskt fått en ordentlig HD-remake är väl mer än en cashgrab??? Soft att kunna spela dom igen, plus snyggare än innan
Sån konstig inställning att tycka alla "HD-remakes" per automatik är "cashgrabs"? Jag hoppas att bakåtkompatibiliteten kanske kan innebära att switch1 spel uppdateras så gott det går med högre fps och möjligtvis högre upplösning. Men de spel som faktiskt fått en ordentlig HD-remake är väl mer än en cashgrab??? Soft att kunna spela dom igen, plus snyggare än innan
Håller med. Anledningen till att jag personligen uppskattar remakes nu mer än någonsin är bakåtkompabiliteten med Switch 2. Nu kan jag ta med mig alla mina favoriter till nästa konsolgeneration och de får därmed ytterligare 10 år adderad livstid, minst.
Cashgrabs tycker jag också är ett lite väl hårt ordval. Low hanging fruit, snarare. Man tar det som är enkelt att utveckla mellan de stora spelen eftersom de tar lång tid att utveckla och därmed kostar mycket pengar.
Alternativet hade varit att producera många fler mediokra spel och inget som sticker ut alls.
Håller med. Anledningen till att jag personligen uppskattar remakes nu mer än någonsin är bakåtkompabiliteten med Switch 2. Nu kan jag ta med mig alla mina favoriter till nästa konsolgeneration och de får därmed ytterligare 10 år adderad livstid, minst.
Cashgrabs tycker jag också är ett lite väl hårt ordval. Low hanging fruit, snarare. Man tar det som är enkelt att utveckla mellan de stora spelen eftersom de tar lång tid att utveckla och därmed kostar mycket pengar.
Alternativet hade varit att producera många fler mediokra spel och inget som sticker ut alls.
Ingen aning hur det är just i de här fallen, men vanligt förekommande är att remasters och dylikt outsourcas till typ TOSE eller andra. Det är med andra ord inte nödvändigtvis så att de "stjäl" resurser eller tid från nya spel, utan bör mer ses som ett komplement att fylla ut release-kalendern med.
Det stämmer givetvis, switchen var en otrolig framgång som hållits igång längre än vad någon kunnat hoppats på.
Krönikans grundpremiss bygger mest på att jag hoppas på att Nintendo lagt tonvikten på nya fräscha spel när konsolen verkar så lik sin föregångare. Hade jag innerst inne hoppats på något nytt hyper-revolutionerande? Kanske. Blev jag lite besviken? Kanske. Har vi ens fått se konsolen än? Nej, så min tillstymmelse av besvikelse kan fortfarande suddas bort.
Det kommer säkert många fina spel till switch 2, kanske kan alla nyutgåvor och re-releaser borga för att deras egna utvecklare har annat på gång? Låt oss hoppas på det!
Ett Donkey Kong i 3d-skrud, med en öppen värld lika lekfull och revolutionerande tjusig som när DK:Country kom på 90-talet - Där har du drömmen!
Och tack för att du uppmärksammade min fel-syftning när det kom till spelbiblioteken - jag menade främst jämfört med pc men det framgick inte helt tydligt
Det känns som Nintendo släpper remasters enbart för att hålla liv i Switchen fram till ersättaren är på plats. Det sker ingen revolution när en ny konsol väntar runt hörnet.
Nintendo har dock släppt några fina spel på ålderns höst, såsom Mario Wonders och Zelda Echoes of Wisdom. Sen tycker jag både Mario RPG och Metroid Prime fick fina nyversioner för ett rimligt pris (Metroid fick ett lägre release-pris och Mario föll snabbt under 400 kr). Men ja, Donkey Kong Returns får ses som ett streck i protokollet - med all rätt. 😅
Jag blir lite förbryllad visst nintendo är inovativa med deras konsoller men måste dom vara det ?
Riktas det samma kritik mot sony och xbox när dom släpper nytt?
Dom gör ju bara en starkare konsoll visst pillar dom lite här och där men om nintendo släpper en starkare konsoll så komenteras det för fullt
Nintendo har lagt sig till med avlaten? Har de gått och blivit katoliker på äldre dar?
Haha, nja här får jag nog skylla på tryckfelsnisse - eller snarare nån rättstavningsnisse AKA rättstavningsprogram 😅
”Olat” ska det givetvis vara - tack för att du uppmärksammade det!
Jag blir lite förbryllad visst nintendo är inovativa med deras konsoller men måste dom vara det ?
Riktas det samma kritik mot sony och xbox när dom släpper nytt?
Dom gör ju bara en starkare konsoll visst pillar dom lite här och där men om nintendo släpper en starkare konsoll så komenteras det för fullt
Det handlar egentligen mest om förväntningar. Nintendo brukar vara kreativa, men nu när innovationerna verkar utebli på hårdvarufronten vill jag gärna se att Nintendo satsar desto mer på mjukvara.
Vi har helt enkelt lite olika förväntningar på de olika konsolerna och då blir reaktioner därefter.
Så tråkigt att prata om försäljning och ip:n. Nintendo borde skapa många mindre studios som gör mindre spel som förr i tiden. Låt kreativiteten stå i centrum och låt allt annat få komma bakom. Det är ju ändå trotts allt det enda som betyder något om vi ska hårddra det
Medhåll om att det vore trevligt med fler mindre produktioner och ännu mer kreativitet. Samtidigt är det ju så att spelen måste sälja också, annars riskerar vi ju att inte få några fler Nintendo-spel. Och det vore ju surt. Dagarna när 4-10 pers kunde sätta ihop ett helt "storspel" lär vi ju aldrig få tillbaka igen, dessvärre... Och jag tycker nog ändå att Nintendo definitivt hör till de mest innovativa och talangfulla spelutvecklarna därute, fastän deras spel växt i omfattning.
g. Men de spel som faktiskt fått en ordentlig HD-remake är väl mer än en cashgrab??? Soft att kunna spela dom igen, plus snyggare än innan
Ja, och en klar, KLAR, majoritet av Switch-spelarna har aldrig spelat originalen på Wii U, eller kanske Wii; jag tycker exempelvis att Skyward Sword HD var riktigt bra, sonen spelade igenom det med stort nöje (vi har det på Wii också, dock).
Vill gärna se Windwaker HD och Twilight Princess HD på Switchen, men visst, kanske inte till fullpris...men det behöver inte vara budgetpris heller, de flesta som har Nintendo Switch har nog liksom inte spelat alla Zelda-spel.
Remasters och Remakes kommer komma även till Switch 2.
Det är så spelbranschen och spelutvecklingen fungerar numera, påkostade nya spel tar så lång tid att färdigställa att man måste fylla tomluckorna i releasekalendern med spel som går snabbt att sätta ihop, t.ex. då befintliga gamla spel som putsas upp lite.
Tycker dock Switch 1 varit bättre överlag än vad Playstation 5 och Xbox Series varit när det kommer till nya exklusiva spel. Men men, mycket Wii U Deluxe-titlar har det ju blivit genom dessa 8 åren.
Nåväl, så länge Nintendo får ihop åtminstone 3-4 riktigt bra nya spelreleaser per år så gör det inget om det kommer en hel del gammal skåpmat också. Det är inte odelat negativt att gamla spel, som många kanske missat, får lite ny målarfärg på en ny konsol.
Men då ska det gärna vara i alla fall lite kärlek och arbete bakom remasters och remakes, lite nytt innehåll, nya uppdrag, nya banor etc. och inte bara exakt samma spel med högre upplösning och bilduppdatering.
Hopps personligen att Nintendo satsar mer på så kallade AA-segmentet med lite snabbare ihopsatta spel som inte sätter så höga ambitioner men levererar en bra spelidé och roligt gameplay. Alla spel behöver ju inte vara 150 timmar långa Zelda-spel som Botw/Totk.
Jag fattar inte varför Nintendo inte har styrkort på sina kontroller. Det är ett måste. Riktigt vidrigt med knappar.
Det finns styrkors till de som vill.
Att spel körs i 480-720p i ostabila 30 fps och säljs till höga priser år 2025 är löjligt. Nintendo fans bryr sig dock inte, det är nintendo, allt de gör är bara bra eller? Varför nöjer ni er med bra spel till riktigt kass och förlegad grafik samt flyt? Gapa efter mer, inte mindre. Sen är er ovilja till att erkänna att flytet är dåligt och grafiken förlegad helt otrolig, Nintendo är den allsmäktige och ni sitter där på knä och prisar dag ut och dag in. Det är det som stör, ni kan inte och vill inte se på Nintendo med ett kritiskt öga överhuvudtaget.
Om du tycker att 720p upplösningen ser hemsk ut på din tv, testa hur den ser ut på Nintendo skärmen. Metroid Prime 4 trailern som snurrar nu är på Nintendo Switch 1 och inte tycker jag då den ser ful ut.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
<Uppladdad bildlänk>
Det finns styrkors till de som vill.
Om du tycker att 720p upplösningen ser hemsk ut på din tv, testa hur den ser ut på Nintendo skärmen. Metroid Prime 4 trailern som snurrar nu är på Nintendo Switch 1 och inte tycker jag då den ser ful ut.
På standard kontrollen. Du kan inte sätta den där på switchen. Jag spelar aldrig stationärt.
På standard kontrollen. Du kan inte sätta den där på switchen. Jag spelar aldrig stationärt.
Då kan jag förklara anledningen till varför joy cons inte har ett styrkors.
Om man ska spela två player med varsin joy con så får den ena spelaren i så fall sina knappar fel och tvingas att hoppa eller skjuta eller gasa osv på ett styrkors i stället för knappar vilket blir väldigt tokigt.
Så då var lösningen att göra vanliga knappar i stället för styrkors och jämför man vilket som är det bättre valet så gjorde nog Nintendo rätt i det hela.
Men alternativt hade ju varit att skippa två player mode med joy cons och då är frågan varför joy cons ens skulle finnas.
Om man ska spela två player med varsin joy con så får den ena spelaren i så fall sina knappar fel och tvingas att hoppa eller skjuta eller gasa osv på ett styrkors i stället för knappar vilket blir väldigt tokigt.
Så då var lösningen att göra vanliga knappar i stället för styrkors och jämför man vilket som är det bättre valet så gjorde nog Nintendo rätt i det hela.
Men alternativt hade ju varit att skippa två player mode med joy cons och då är frågan varför joy cons ens skulle finnas.
Det är så OTROLIGT skevt att Nintendo själv inte har släppt en vänster joy-con med styrkors till Switchen som kan kan köpa.
Istället måste man vända sig till tredejpart ☹️
Gillar inte joycons, alldeles för små för att använda en, skulle jag spela stationärt hade jag använt ett comfort grip. Men jag använder nitro deck för det mesta, och så har jag bärbar Hori kontroll som är som joykon, men med både styrkors och spakarna är som de till Xbox.
Det är så OTROLIGT skevt att Nintendo själv inte har släppt en vänster joy-con med styrkors till Switchen som kan kan köpa.
Istället måste man vända sig till tredejpart ☹️
Eller som jag gjorde, ett nytt skal till joyconen. Amazon

Kommer nog göra något liknande på Switch 2.
Ändå oväntat svagt igår. Två förstapartstitlar som bäst egentligen - om vi ser till titlar som inte visats upp innan och som släpps snart. Mario Kart World och Donkey Kong Bananza. Jag räknar inte med Hyrule Warriors spelet där, ändå ett KOEI Tecmo spel.
Det som är tydligt är att den digitala profilen är vad Nintendo kommer anamma nu. Med målet om att antagligen strypa den fysiska marknaden på sikt. Men alla går väl den vägen antar jag. Men intressant att denna konsol tydligt visar att Nintendo böjer sig än mer för vad andra tillverkare gör.
Ingen förutom rena Nintendo-fanboys bryr sig om alla tredjepartstitlar egentligen - kul att många kommer men inget att riktigt höja ett ögonbryn över.
Det intressanta är hur de nu kommer ge ut än fler uppgraderade versioner - något som verkligen känns igen från andra tillverkare, och något som de tydligt kopierar. Det är ändå ett vinnande koncept under tiden för konsolövergång. De har ändå prånglat ut mängder av HD versioner/Remasters och annat, så givetvis kommer de vilja dra varje krona ur användarna.
Lite cyniskt, men de är ett företag precis som alla andra. De är bara än mer lika Microsoft och Sony nu. De kommer pusha användarna att gå än mer in i deras onlinetjänster, vilket troligtvis höjs prismässigt under nästa år. Särskilt nu med fokuset på en alltmer digital framtid.
Just att det mer eller mindre är en utvecklad Switch är dock bra. Det kommer sälja av bara den anledningen. Sedan kommer de rentav kanske få med sig PC-användare, åtminstone som en sekundär plattform. Alltid bra att ha nån liten enhet för barnen eller i lugna stunder när man inte vill sitta vid datorn.
Med allt det sagt, kul att se konsolen. Jag är osäker på den där Gamechatt-funktionaliteten - särskilt då GameShare verkade horribelt - men bra att de förnyar sig där. Det behövs.
Det var många trötta portningar snarare än trötta remasters... om vi inte räknar uppgraderingsversionerna av många spel.
Att de inte presenterade vad en uppgradering kostar är dock illavarslande... eller ens priset på konsolen. Men det kanske finns skäl till det.
Oavsett hur cynisk jag kan vara så är det skönt med mer konkurrens. Jag skulle dock påstå att de definitivt inte plöjer ny mark - eller är särskilt innovativa denna kommande generation. Men de kommer däremot vara väldigt förväntade (sett till hårdvara)... och det är det inget fel på. Då får folk vad de vill ha.
Synd bara den tydliga riktningen mot det digitala... Virtual Game Card är bra... men samtidigt ett tydligt tecken på deras företagsstrategi. Tjena mittbena
Nördliv.se - Spel, hårdvara, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Även gaming/underhållningspodcasten Nördliv.
HD versioner skriver jag.
Remakes, remasters och HD versioner ( uppskalade versioner av spel) är tre vitt skilda saker. Även om Nintendo då och då adderar Quality-of-life grejer även i vissa HD versioner så är det i slutänden rakt av en ren cashgrab i min bok.
Att betala för spel som är HD versioner och remasters till fullpris är i min mening barockt.
Att Nintendo nu även är först med att föra upp prisnivån till 80€ för digitala utgåvor och 90€ för fysiska hjälper liksom inte. Det kan potentiellt innebära att t.o.m HD versioner/Remasters av äldre spel skulle kunna gå för 80/90€ på ex. Switch2an.
Och de gånger HD versioner och remasters på originalSwitchen kostat runt 600/700 kr så är borderline oetiskt då Nintendo har mer hängivna fans än vissa andra. Något de vet själva uppenbarligen utifrån prishöjningen.
Jag försöker hålla mig kritisk mot alla speltillverkare. Vi är ändå konsumenter och detta är bara spel... men om folk bara sväljer minimal effort till ännu högre priser, hjälper det ingen.
Nintendo kan uppenbarligen göra väldigt bra spel, men någonstans behöver de mest hängivna fansen vara de som säger emot och inte automatiskt köper allt.
Särskilt nu när Nintendo kommer känna på vattnet med Super Mario Worlds extrema pris. Något många trodde GTA 6 skulle vara först med...
Men det var Nintendo. Bara ren fakta. Så när det kommer till HD versioner är det utan tvekan viktigare än någonsin i mitt tycke att inte automatiskt köpa det bara för det står Nintendo på förpackningen.
HD versioner skriver jag.
Remakes, remasters och HD versioner ( uppskalade versioner av spel) är tre vitt skilda saker. Även om Nintendo då och då adderar Quality-of-life grejer även i vissa HD versioner så är det i slutänden rakt av en ren cashgrab i min bok.
Att betala för spel som är HD versioner och remasters till fullpris är i min mening barockt.
Att Nintendo nu även är först med att föra upp prisnivån till 80€ för digitala utgåvor och 90€ för fysiska hjälper liksom inte. Det kan potentiellt innebära att t.o.m HD versioner/Remasters av äldre spel skulle kunna gå för 80/90€ på ex. Switch2an.
Och de gånger HD versioner och remasters på originalSwitchen kostat runt 600/700 kr så är borderline oetiskt då Nintendo har mer hängivna fans än vissa andra. Något de vet själva uppenbarligen utifrån prishöjningen.
Jag försöker hålla mig kritisk mot alla speltillverkare. Vi är ändå konsumenter och detta är bara spel... men om folk bara sväljer minimal effort till ännu högre priser, hjälper det ingen.
Nintendo kan uppenbarligen göra väldigt bra spel, men någonstans behöver de mest hängivna fansen vara de som säger emot och inte automatiskt köper allt.
Särskilt nu när Nintendo kommer känna på vattnet med Super Mario Worlds extrema pris. Något många trodde GTA 6 skulle vara först med...
Men det var Nintendo. Bara ren fakta. Så när det kommer till HD versioner är det utan tvekan viktigare än någonsin i mitt tycke att inte automatiskt köpa det bara för det står Nintendo på förpackningen.
Du nämnde Paper Mario och Luigi’s Mansion 2 HD som inget annat än "cashgrabs". Kommande priser satt åsido så tycker jag de spelen ger ett värde. Menar hade hellre sett att de finns i HD än att de inte fanns över huvud taget på ny hårdvara ✌️