Var fjärde Switch 2 som sålts har gått till Japan
Anmärkningsvärt ändå hur lätt det är att få tag i en Switch 2 i Sverige. Nintendo har verkligen sett till att möta efterfrågan. Eller så har suget inte varit så stort här.
Anmärkningsvärt ändå hur lätt det är att få tag i en Switch 2 i Sverige. Nintendo har verkligen sett till att möta efterfrågan. Eller så har suget inte varit så stort här.
Det är nog en korttidsfråga innan svenska återförsäljare sänker med minst en tusenlapp, så att försäljningen tar fart.
Det är nog en korttidsfråga innan svenska återförsäljare sänker med minst en tusenlapp, så att försäljningen tar fart.
Låt oss hoppas.
Skulle säga priset spelar in en stor del av varför det inte sålt slut här i sverige
Bärbara spel är ofantligt mycket mer populära i Japan generellt. De spelar mycket mer i kollektivtrafiken eller liknande pga långa arbetstider, och de har oftare trånga hem där de inte får plats med en ordentlig (stationär) gaming setup. Så jag är inte förvånad att Switch 2 säljer så bra där. Om det släpps ett nytt Monster Hunter till konsolen så lär försäljningen också dra åt skyarna där borta.
Tror att Bergsala skatten måste bort för att kunna sänka priset i Sverige. Butikerna har nog inte så stora marginaler för några större prissänkningar.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Jag vill bara säga att jag inte tror på någon Bergsala-skatt
Jag tror på höga återförsäljarepriser
Men bara i Norden?
Men bara i Norden?
Av priset på OLED Switch och Switch 2 att döma är det en tydlig marginalskillnad. En skillnad återförsäljare gärna låter nordiska konsumenter betala.
Switch OLED
My Nintendo: 350€
Spelbutiken: 3613SEK
Bergsala köper inte enheter av Nintendo of Europe för 470 euro styck, som de kostar på My Nintendo. Det är garanterat mindre än så.
Så ja, återförsäljarna i Europa och på de brittiska öarna tjänar extremt mycket mindre på varje såld Switch än i Norden.
Av priset på OLED Switch och Switch 2 att döma är det en tydlig marginalskillnad. En skillnad återförsäljare gärna låter nordiska konsumenter betala.
Switch OLED
My Nintendo: 350€
Spelbutiken: 3613SEK
Bergsala köper inte enheter av Nintendo of Europe för 470 euro styck, som de kostar på My Nintendo. Det är garanterat mindre än så.
Så ja, återförsäljarna i Europa och på de brittiska öarna tjänar extremt mycket mindre på varje såld Switch än i Norden.
Antingen får han Bergsala gubben samma pris som alla andra eller så ville han klämma så mycket han kunde ur sista Nintendo konsolen han troligen kommer sälja.
Bergsala gubben är vad jag vet unik i världen att få vara general agent åt Nintendo. Alla andra har dom avvecklat och Nintendo sköter distribution själva i resten av världen.