Rykte: Forza Motorsport finns inte längre

Robot

Fler nedläggningsrykten efter uppsägningarna.

#Forza-Motorsport, #Turn-10-Studios

Releasehästryttare

De gör volter av glädje på Sonys kontor nu!

Medlem

Väldigt tråkiga nyheter isåfall, men är nästan väntat med deras senaste flopp.

Medlem

Finns inte särskilt mycket att hämta i Forza Horizon om man gillade Forza Motorsport. Trist att fel serie läggs ned.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Finns inte särskilt mycket att hämta i Forza Horizon om man gillade Forza Motorsport. Trist att fel serie läggs ned.

Horizon är bra spel inom sitt segment. Motorsport har väl ansetts vara rätt dåliga inom sina segment till skillnad från motorsport under Xbox 360 eran.

Medlem

Det var synd. Älskat Motorsport sen första spelet och alltid föredragit det över arkad-Horizon. Var största anledningen till att jag brukade köpa konsolerna. Har många tusen timmar i dom spelen.

Medlem
Skrivet av Devan:

Tror inte det behövdes från början

Medlem

Det börjar likna situationen när Sony stängde Evolution efter Driveclub.

De kapade först runt halva personalstyrkan. Resten jobbade vidare med att utveckla patchar, DLC och expansioner i sådär ett år till innan studion slog igen.

Hur som helst så ser det ju knappast ut som man kommer börja utveckla ett nytt Forza Motorsport på ett bra tag. Jag antar att det kan stämma att de kan bli supportstudio till Horizon.

Det vore lite ironiskt om studion som skapade Forza får börja agera support åt studion som gjorde en avstickare. Moralen lär inte vara på topp hos Turn 10.

Farornas Konung

Första gången jag säger "fake news".

Medlem

noo, dom får inte ta bort forca vafaaaan, dom spelen Äger ju totalt. fan ta microsoft

signatur

//monster

Medlem

Horizon är bra mycket roligare ändå, så länge det finns kvar så.

Skrivet av Devan:

Det har de nog gjort de senaste tio åren.

Medlem

Har väldigt svårt att se varumärket XBox någonsin återhämta sig efter detta (tillsammans med alla andra dåliga beslut), vad de konsolerna behöver är just bra exklusiva för att kunna ha något att komma med mot Sony deras Playstation.
Game Pass har ju inte varit en räddning direkt, who could have guessed 🤣 Synd bara att resten fått lida genom att MS köpt så många spelstudior och nu lagt ner många av dem.

Medlem

Sorg!
Har spelat alla tidigare Forza och har över hundra timmar på de senaste.
Bättre serie än Gran Turismo enligt mig.

signatur

Skeptiker som rannsakar det folk accepterar

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av X-TroNiC:

Har väldigt svårt att se varumärket XBox någonsin återhämta sig efter detta (tillsammans med alla andra dåliga beslut), vad de konsolerna behöver är just bra exklusiva för att kunna ha något att komma med mot Sony deras Playstation.
Game Pass har ju inte varit en räddning direkt, who could have guessed 🤣 Synd bara att resten fått lida genom att MS köpt så många spelstudior och nu lagt ner många av dem.

Nej, det är över. I mina ögon finns det ingen masterplan som kan rädda Xbox efter detta. Varumärket kanske kommer finnas kvar, men det blir blott ett namn.

Om vi ska vara ärliga kunde vi väl ana vartåt det barkade när Microsoft ville lägga 69 miljarder dollar på att köpa ABK. Detta var en affär så gigantisk att den vida översteg vad Xbox skulle kunna prestera för att hämta in investeringen. Multiformatsstrategin måste ha tagit form där. Sedan blev det "just four games", och på den vägen var det. Såklart. Nästa år kommer PS5-ägarna kunna spela Halo.

Microsoft har en historia av att lägga ned det som inte fungerar. Här finns inga känslor, ingen nostalgi. Xbox skulle således kunna försvinna om Nadella vill det. Microsoft Gaming är vad som skulle bli kvar i så fall, och i realiteten är det väl redan dit vi är på väg. Att kalla spelen för "Xbox-spel" när de släpps till alla format begriper jag inte riktigt poängen med.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Skrivet av Fr0gg0.:

Horizon är bra mycket roligare ändå, så länge det finns kvar så.

Horizon är så pass mycket större än Motorsport så det är nog ingen risk att den serien ryker i nuläget.

Jag har aldrig varit ett fan av Motorsport eller Gran Turismo, men hade väl lite roligt med Forza Motorsport 5 ett tag i alla fall och köpte även 6:an (och den blå Xbox One-konsolen med FM6-dekalen på, faktiskt). Väldigt välgjorda spel.

signatur

Medlem
Citat:

Vad är detta för rubrik? Den har väl inte bäring på texten?

Spelet fortsätter ju finnas och spelet kommer att fortsätta underhållas rent tekniskt utifrån vad jag förstått. Däremot är all annan utveckling sannolikt nedlagd.

Ambassadör
Xbox

Jävligt onödigt.

Allt för att Nadella behöver vaska fram mer pengar till AI.

Fy faen.

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Devan:

finns ingen i branchen som jublar, det det är bara sonykrigare som jublar att folk får sparken, patetiskt

Medlem
Skrivet av blomman00:

finns ingen i branchen som jublar, det det är bara sonykrigare som jublar att folk får sparken, patetiskt

Fördelen är att många får en spark i rumpan och startar grymma indie studios istället!

Hoppas alla drabbade landar på fötterna! Tråkigt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Personligen gillar jag arkadracing mer än simulatorer så jag är glad att Horizon lever kvar men inte Motorsports. Det fria äventyrsupplägget där utforskande och lekande uppmuntras lika mycket som själva tävlandet är najs i min bok! Så även om det är tråkigt att detta händer öht istället för att öka satsningen på spel och studios så är jag glad att det har prioriterats som det gjorts. Om det nu stämmer. Men har läst om detta tidigare så skulle tro att det gör det, för mycket rök utan eld nu. Tyvärr.

Medlem
Skrivet av Devan:

Varför? MS släpper ju forza på playstation...

Medlem

Med tanke på senaste årens spel var det nog inte oväntat att MS skulle fimpa både personal & studios.

Kikar man på cyklarna är det inte ovanligt, Se från C64/Amiga vilka företag som köptes upp och lades på is. Ocean, Wizard of the coast, Psygnosis, Sensible software, Domark, System 3, Maxis, Sierra, SSi,Westwood,Interplay listan är otrolig lång. Jag tror det vi sett senaste åren är något motsvarande för PC tiden.

Jag tror något gott kan komma ur detta eller hoppas det iaf nya företag kommer poppa upp och nya band knyts där nya storspel kommer se dagens ljus.

Medlem
Skrivet av blomman00:

Du jublade över att microsoft köpte upp studios pga att du är en fanboy. Känns lite magstarkt att du går och kallar andra fanboys.

Om vi tar några steg bakåt är det som sker nu ganska anmärkningsvärt. I 25 år har vi hört hur spelbranschen vuxit till en "multi billion dollar industry". Allt har pekat uppåt. Under de senaste åren har Nintendo gjort större vinster med Switch än de gjort totalt under företagets hela historia. PS5, trots att denna generation kritiseras av spelare för att vara sämre än de tidigare, är Sonys mest inkomstbringande konsol någonsin.

Och så har vi Xbox.

signatur

Medlem

Riktigt tråkigt om det skulle vara sant, de har ju precis fått tillbaka det senaste Motorsport på rätt väg igen med den senaste uppdateringen

Medlem

Sorgligt om det stämmer. Jag har alltid föredragit simulator framför arkad men jag måste erkänna att senaste Forza Motorsport inte alls kändes som något nytt eller current gen. Jag vill minnas att fyran var fantastisk men jag vet inte varför. Fyran har ju inte varit bakåtkompatibel så jag har inte kunnat jämföra.

Jag som xboxspelare försöker bara ta det som det kommer. Det kan vara kört för Xbox som konsolutgivare. Det kan också vara så att konsolkrigens tid är över och att vi nu kommer att konsumera spel på ett annat sätt där Microsoft såg det komma först.

Med mitt digitala bibliotek så är det bara det som Xbox erbjuder i framtiden som jag måste köra med. Om annan hårdvara ger mig tillgång till mina spel så är det som gäller för mig, oavsett vad jag tycker om det.
My
Många tankar kommer när jag skriver. Jag känner inte att Nintendo beter sig mycket bättre när jag läser om Switch 2’s lösningar och priser. Jag vet heller inte om man bara kan skylla på Microsoft. Det känns som att hela spelbranschen i väst går igenom en kris där alla måste ifrågasätta hur man GÖR spel överhuvudtaget. Vilka budgetar är rimliga? Hur många människor behöver vi för utvecklingen och hur många olika länders team ska vi involvera? Hur mycket live service och rena affärsmodeller a la AAAAA ska vara utgångspunkten för hur vi gör spel?

Vi får se hur allting slutar. Men jag är övertygad om att det löser sig i slutändan.

Medlem

Största problemet är att det inte finns något liknande spel på PC. Gran Turismo finns ju bara på Playstation tyvärr. Jag har kört Motorsport sen första delen men den senaste är tyvärr kanske det sämsta i serien....

Skrivet av bluebird:

Vad är detta för rubrik? Den har väl inte bäring på texten?

Spelet fortsätter ju finnas och spelet kommer att fortsätta underhållas rent tekniskt utifrån vad jag förstått. Däremot är all annan utveckling sannolikt nedlagd.

Det är väl det den har? Spelserien läggs ned och fokus ligger istället på Horizon. Så klart att de inte samlar ihop alla tidigare spel i serien och eldar upp dem, men det förstår nog alla.

Skribent
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Det är väl det den har? Spelserien läggs ned och fokus ligger istället på Horizon. Så klart att de inte samlar ihop alla tidigare spel i serien och eldar upp dem, men det förstår nog alla.

Jobbigt när MS män i svart sparkar in dörren och sen tvingas du se när de eldar upp alla kopior du har av Motorsport medan de har en pistol mot ditt huvud 😅

signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar