Nya steamregler suger!
Tydligen så har Vavle uppdaterat sina regler nu så banker och kreditkort firmor kan blockera vissa typer av spel från att köpas!
Tänk om din bank inte låter en köpa Witcher 4 för det är naket i det spelet..
https://www.rockpapershotgun.com/valve-change-steams-rules-to...
Det känns lönlöst. Banker och kreditkort kan ändå inte blocka alla femtioelva cd-nyckelsidor.
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
Tydligen så har Vavle uppdaterat sina regler nu så banker och kreditkort firmor kan blockera vissa typer av spel från att köpas!
Bara att byta bank då. Om din bank inte tillåter dig att spendera dina pengar som du vill så finns det absolut ingen anledning för dig att vara kvar där.
Bara att byta bank då. Om din bank inte tillåter dig att spendera dina pengar som du vill så finns det absolut ingen anledning för dig att vara kvar där.
Banken kan ju inte ha koll på vad som spelet innehåller utan det bygger då på att spelet är klassat på sätt så att bank/kortföretag kan agera på det. Skulle vara väldigt konstigt om en bank skulle blocka bort hela Steam.
Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.
Jag tror inte banker kommer bry sig för 5 öre eller ens lägga någon tid på att göra efterforskningar vad spel innehåller.
Du behöver nog inte vara oroad. 😂
Byt bank och du får ett nytt kreditkort eller bankkort med Visa eller Mastercard för internetköp...
Det är inte banken som är problemet, problemet är att det inte finns icke-amerikanska fungerande alternativ till Mastercard och Visa.
Det känns lönlöst. Banker och kreditkort kan ändå inte blocka alla femtioelva cd-nyckelsidor.
De behöver inte blockera femtioelva steam-nyckelsidor, dessa kan ju bara sälja nycklar till spel som säljs på Steam. Säljer Steam spelen så riskerar de att bli blockerade från Visa och Mastercard.
Något som Gabe Newell förstår och varför han nu lägger sig platt och sprattlar med benen. Det viktigaste är pengarna han tjänar, vilket är varför reglerna ändras och varför tex Valve satsar på Proton, Steam Deck, och SteamOS. För att säkra pengarna.
Har ni varit med om att ni nekade av er bank att göra vissa kortköp på nätet? Jag skulle köpa en pryl på Etsy för något år sen och då gick det inte genom så jag fick föra över till Pay istället.
Jag handlar alltid via paypal och kör klarnakortet vid behov.
Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |
Jag handlar alltid via paypal och kör klarnakortet vid behov.
klarnakortet är ett Visa-kort.
paypal?
You may not use the PayPal service for activities that:
1. violate any law, statute, ordinance or regulation.
2. relate to transactions involving (a) narcotics, steroids, certain controlled substances or other products that present a risk to consumer safety, (b) drug paraphernalia, (c) cigarettes, (d) items that encourage, promote, facilitate or instruct others to engage in illegal activity, (e) stolen goods including digital and virtual goods, (f) the promotion of hate, violence, racial or other forms of intolerance that is discriminatory or the financial exploitation of a crime, (g) items that are considered obscene, (h) items that infringe or violate any copyright, trademark, right of publicity or privacy or any other proprietary right under the laws of any jurisdiction, (i) certain sexually oriented materials or services, (j) ammunition, firearms, or certain firearm parts or accessories, or (k) certain weapons or knives regulated under applicable law.
paypal har länge haft regler gällande vad man får och inte får betala för med deras tjänst.
paypal?
paypal har länge haft regler gällande vad man får och inte får betala för med deras tjänst.
Har fungerat för mig hittills med alla spel jag köpt.
paypal?
Jag har aldrig blivit nekad ett köp med Paypal och jag använder det alltid om det är tillgängligt.
Å andra sidan har jag aldrig blivit nekad ett köp med mastercard heller då jag behövt använda det.
Vet inte vad eller för vem detta kommer innebära någon förändring, kanske vissa länder där regler och lagar gällande spel och deras innehåll?
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Det här handlar inte om banker, det handlar om Visa och Mastercard. Dessa kan blockera Steam om det säljer spel som bryter mot deras regler.
Förmodligen relaterat till detta väl? Kan tänka mig att de ställer liknande krav på Valve som på Patreon i alla fall, och därför ser Valve över sina villkor för att se till att de funkar mot Visa/Mastercard.
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Jag har aldrig blivit nekad ett köp med Paypal och jag använder det alltid om det är tillgängligt.
Å andra sidan har jag aldrig blivit nekad ett köp med mastercard heller då jag behövt använda det.
Vet inte vad eller för vem detta kommer innebära någon förändring, kanske vissa länder där regler och lagar gällande spel och deras innehåll?
Paypal håller inte järnkoll. Använder du pengarna för något som strider mot deras regler så kommer troligtvis inte något hända, får de dock reda på att så skett så ger det dem rätten att frysa involverade konton och pengar.
Handlar inte om länders lagar, handlar främst om Visa och Mastercard, så det som försvinner kommer att försvinna för alla. Och det är inte så att någon kommer att ha järnkoll på saker som går emot de nya reglerna och än så länge så gäller det troligtvis bara vissa typer av ordentligt diskutabelt innehåll, inte något naket i Witcher 4 precis.
Förväntar mig dock att de kommer att finnas de som kommer att anmäla spel med innehåll som bryter mot de nya reglerna till Steam.
Borde väl vara ganska enkelt att lösa genom att ladda Steam-plånboken?
https://store.steampowered.com/steamaccount/addfunds/
Om Steamvalutan betalas med kortet kan inte banken på något sätt att se vad du sen spenderar Steamvalutan på.
Om Steamvalutan betalas med kortet kan inte banken på något sätt att se vad du sen spenderar Steamvalutan på.
Sant, de kanske blir tvingade att ta bort den funktionen dock.
Förmodligen relaterat till detta väl? Kan tänka mig att de ställer liknande krav på Valve som på Patreon i alla fall, och därför ser Valve över sina villkor för att se till att de funkar mot Visa/Mastercard.
Precis.
Hittade det här från 2017:
https://kotaku.com/patreon-starts-enforcing-stricter-rules-on...
Så inte precis nytt när det gäller patreon.
Spelen som inte följer de nya reglerna kommer inte gå att köpa oberoende av metod. De kommer att tas bort från Steam.
Vad är ett klarnakort?
https://www.klarna.com/se/kort/
Jag började använda det istället för att ge mitt riktiga kortnummer sedan Swedbank stängde ner e-kort, var många år sedan nu.