Lightsaber från Star Wars är världens bästa vapen!

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Hur fungerar ett lasersvärd egentligen?
Något i Star Wars-världen måste ju kunna förklara hur ljuset bara.. stannar efter en bit?
Realism i kontext till den etablerade fiktionen eller vad man säger i berättartekniska termer. Verisimilitude.
Är det den där kristallen i.. "staven" som gör det?
Ni får ursäkta. Är helt oinsatt i Star Wars.

Det finns någon förklaring, vet inte om ursprunget är fanfiction eller vart det kommer ifrån men minns den inte som särskilt övertygande

Det som var intressant var att sabeln genererar ett gyroskopiskt kraftfält i processen som gör att sabeln blir svårare att hantera än vad man skulle tro. Därav det krävs både fysisk styrka såväl som färdighet, och varför en stunds viftande med sabeln snabbt blir rätt tröttsamt.

Men det är mest troligt ren fanfiction och stämmer inte överens med hur ljussablar porträtteras i filmer m.m.
Det är nog bäst att låta Star Wars vara en saga och inte hantera det som hard sci-fi

Om du inte sett denna så gör det, på tal om ljussablar!

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jag röstade främst utifrån hur ikonska vapnena var/hur stor "impact" de haft på spelhistorien, dess utveckling eller hur välkända de är samt känslan i att faktiskt använda dem. Så jag hade gärna sett tex railgun från quake vinna, flak cannon från UT eller awp/ak47 från cs. Kofoten är också grym och hade inte haft ont av att den vann, men den används för lite kan jag tycka och är väl inget roligt vapen så att använda

Det är ju det jag menar. För de som växte upp med Zelda så hade ju Master Sword en jättestor betydelse i ett spel som för mig var olikt alla andra på den tiden. Det var mitt första riktiga äventyrsspel, och jag vill minnas att det var det första spelet där man kunde spara i spelet, så framgångarna följde med. För mig så var det det coolaste vapnet i ett spel som gjorde ett enormt avtryck i spelhistorien.
Det handlar inte om tillverkaren på konsolen, det handlar om upplevelsen. Fan, jag kan fortfarande smaka på minnet av känslan när jag öppnade den där gyllene förpackningen, tog ut den feta handboken och varsamt smekte ut kassetten i guld från det svarta fodralet. Trots att det gått nästan 40 år sedan jag fick det i handen så kan jag fortfarande känna texturerna på förpackningen.

Jag kan bara beklaga till alla som inte fått uppleva spelhistoria på det sättet.

Medlem

Skandal att ett filmvapen vann. Det borde varit ett rent spelvapen

Medlem
Skrivet av DieZe:

Hahaha fanboy av vad? Låter som att du är lite ledsen över att din metall-sticka inte vann tävlingen, bättre lycka nästa gång

Skrivet av DieZe:

Ashbringer (WoW
Thunderfury (WoW)
Frostmourne (WoW)
Hand of ragnaros (WoW)
BR (Battle rifle, halo)
Soldier 76's pangare (OW)

Skrivet av DieZe:

Det skulle jag inte påstå. Men när jag röstar så röstar jag mer utifrån hur stor "lore" det finns bakom vapnen, hur "impactful" de varit, hur välkända de är osv. Ashbringer var ju ett av vanillas största mysterium där folk försökte fiska upp svärdet osv osv. Sen Har vi ju Tirion Fordring som burit svärdet och före han Alexandros Mograine. Men visst, Frostmourne har mycket lore och tillhör en av spelets största antagonister. Jag föredrar dock Ashbringer alla dagar i veckan.

Ptja. Kan ju kalla dig för en Blizzard fanboy med din logik då. Tur att dina generiska förslag på vapen inte gick långt /s

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Hur fungerar ett lasersvärd egentligen?
Något i Star Wars-världen måste ju kunna förklara hur ljuset bara.. stannar efter en bit?
Realism i kontext till den etablerade fiktionen eller vad man säger i berättartekniska termer. Verisimilitude.
Är det den där kristallen i.. "staven" som gör det?
Ni får ursäkta. Är helt oinsatt i Star Wars.

Så här har jag förstått det genom åren...

I ljussabeln sitter bl.a. något som kallas "emitter matrix" samt en "kybercrystal". Själva "ljuset" från kristallen sänds ut genom matrixen (utgivaren/linsen) som därefter låser fast klingan till avsedd/önskvärd längd genom magnetism.

Nu är ju detta bara en saga så håll tillgodo

Medlem
Skrivet av DieZe:

Hahaha fanboy av vad? Låter som att du är lite ledsen över att din metall-sticka inte vann tävlingen, bättre lycka nästa gång

Jag bryr mig inte om vapnet i sig, jag ifrågasätter ditt resonemang. Inte jättesvårt att förstå om man tänker när man läser.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

bah, missade rösta men jag ser att resultat blev som jag skulle röstat i finalen. Nintento skulle aldrig få min röst, det är sen gammalt

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag bryr mig inte om vapnet i sig, jag ifrågasätter ditt resonemang. Inte jättesvårt att förstå om man tänker när man läser.

Det är svårt att förstå eftersom ditt argument är helt skevt, inte jättesvårt att förstå om man tänker till innan man kommenterar

Medlem
Skrivet av DieZe:

Det är svårt att förstå eftersom ditt argument är helt skevt, inte jättesvårt att förstå om man tänker till innan man kommenterar

Haha, ok.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Star Wars är inte det mest realistiska som finns

Realism i kontext till den etablerade fiktionen, som sagt. Även om det inte är realistiskt enligt vår värld bör det finnas nån förklaring som "makes sense" i "den andra verkligheten."

Men ja, man ska nog inte överanalysera.
Men det är kul ibland. 😁

signatur

Insert "personbeskrivning" (skryt) här. Låtsas vara nonchalant om det.

Medlem

Gud va tråkiga folk är......

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Du menar de tre Star Wars-filmerna, lätt hänt att man skriver fel.

Det kom faktsikt 3 filmer till som fyllde en funktion i story:n. De var helt klart inte bäst, men var en del av sagan dessvärre. Jag hade klarat mig från att se dem. Min sambo hade inte sett något star wars så tänkte visa dem i rätt ordning för henne. jag ahr dock inte kommit fram till om det finns en rätt ordning och tanken sitter fast....

Medlem
Skrivet av DieZe:

Fanboyism? Hur är det fanboyism att tycka mastersword är ett generiskt fantasy svärd? Oavsett vad det kan och inte kan göra så figurerar svärdet i mediokra spel utan någon vapenkänsla att tala om och är extremt överhypat. Vinna borde ett vapen med extremt bra vapenkänsla och impact på spelvärlden göra. Fanboyism kommer ju däremot från er som höjer den här metall-stickan till skyarna lol.

Fast vilket spel med ljus-svärd har du känt någon direkt känsla i spelandet? Jag tänker själv på två spel när det komemr till "skön, responsiv känsla"; Vermintide 2 och Elderborn. Vilket laser-svärdspel bjuder på något i närheten av de spelen? Tar gärna ett tips, för gillar den typen av spel. Master-sword har jag inte haft att göra med sedan Zelda OoT, så skulle inte klassa mig som en fanboy av nintendo, men jag skulle ge den "stålpinnen" mer cred iom har lite mer relaterad inblanding till story:n i spelen det figurerar i. Även om att det har plagiat-feeling av ett visst "svärdet i stenen".

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Det kom faktsikt 3 filmer till som fyllde en funktion i story:n. De var helt klart inte bäst, men var en del av sagan dessvärre. Jag hade klarat mig från att se dem. Min sambo hade inte sett något star wars så tänkte visa dem i rätt ordning för henne. jag ahr dock inte kommit fram till om det finns en rätt ordning och tanken sitter fast....

Jag växte upp med originaltrilogin. Dom tre filmerna är Star Wars för mig. De som är yngre har inte samma relation till filmerna, de var inte där när det hände, såg dom inte på bio då. Jag och kompisarna köpte Star Wars-figurer, lekte Star Wars på rasterna i skolan, och jag var med i den officiella fanklubben (fick grejer hemskickat från USA).
Jag hade inte behövt se sequel-trilogin i synnerhet, den pajade mycket för mig.
Men George Lucas hade en poäng när han sa att det finns ett Star Wars för varje generation. Star Wars är mer än Luke, Leia och Han.
Jag gillade ju The Mandalorian och The Bad Batch.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Fast det finns ju en kronologisk ordning för filmerna, en tydlig tidslinje från det som skedde först till det som skedde senast. Även om filmerna inte skapades i just den ordningen bör det (enligt mitt tycke) inte råda något som helst tvivel om vilken som är rätt ordning på filmerna...
Sen är det möjligtvis så att för de personerna som växte upp på 70/80-talet (mig själv inkluderad) ligger del 4-6 närmast hjärtat, men det är en annan historia.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag växte upp med originaltrilogin. Dom tre filmerna är Star Wars för mig. De som är yngre har inte samma relation till filmerna, de var inte där när det hände, såg dom inte på bio då. Jag och kompisarna köpte Star Wars-figurer, lekte Star Wars på rasterna i skolan, och jag var med i den officiella fanklubben (fick grejer hemskickat från USA).
Men George Lucas hade en poäng när han sa att det finns ett Star Wars för varje generation. Star Wars är mer än Luke, Leia och Han.

Så är det ju. Vi är alla barn av vår tid. Jag känner igen mig i allt du skriver i princip

Medlem
Skrivet av oldfatbaldguy:

Fast det finns ju en kronologisk ordning för filmerna, en tydlig tidslinje från det som skedde först till det som skedde senast. Även om filmerna inte skapades i just den ordningen bör det (enligt mitt tycke) inte råda något som helst tvivel om vilken som är rätt ordning på filmerna...
Sen är det möjligtvis så att för de personerna som växte upp på 70/80-talet (mig själv inkluderad) ligger del 4-6 närmast hjärtat, men det är en annan historia.

Jo, om jag skulle titta på dem igen, själv, av någon outgrundlig andledning så skulle jag nog vilja köra 1-6, MEN, iom hon inte sett dem alls så bygger episode 4-6 på lite spännande avslöjanden; dessa avslöjanden är nog förstörda om man ser ep 1-3 först.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Jo, om jag skulle titta på dem igen, själv, av någon outgrundlig andledning så skulle jag nog vilja köra 1-6, MEN, iom hon inte sett dem alls så bygger episode 4-6 på lite spännande avslöjanden; dessa avslöjanden är nog förstörda om man ser ep 1-3 först.

Och man behöver bara ta sig igenom en film innan man får se Dexter Jettser, Star Wars universumets tuffaste karaktär.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Handen på hjärtat så såg jag ep7 som sista SW-produkt. Jag vill inte SW efter det. Lite varför jag inte får tummen ur att se 1-6 med sambon. Visst; kan utgå från att det skall finnas "SW för varje ny generation" (bra utgångspunkt för att tjäna mer pengar på franchise), men att mer eller mindre ändra om "fysiken" i världen var väl bara toppen på en riktigt dålig upplevelse. Skönt för H Ford dock; han slipper väl äntligen skiten nu.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Det finns en ordning som kallas "machete order", där filmerna ses i ordningen 4, 5, 2, 3, 6. Episod 7-9 existerade inte när machete order blev en grej.

Tanken är att behålla avslöjandet i episod 5 fräscht för nya tittare, och sen se episod 2 och 3 som en sorts utökad flashback med Vaders bakgrund innan episod 6 som avslutar historien kronologiskt. Episod 1 skippas helt.

Jag har inte testat själv att kolla igenom i den här ordningen, men det kan ju vara nåt att fundera på?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ljussabeln är väl sällan eller aldrig korrekt representerad i spel till att börja med, skulle vara för OP. Iställt slåss man med vad som närmast kan liknas med lysrör.

Håller med.
Dock är det väldigt få vapen som är korrekt representerade. Finns det till exempel något spel med vanliga stålsvärd där man kan döda sin fiende med bara ett hugg?

Medlem
Skrivet av stephan900:

Håller med.
Dock är det väldigt få vapen som är korrekt representerade. Finns det till exempel något spel med vanliga stålsvärd där man kan döda sin fiende med bara ett hugg?

Lethal mode i Ghost of Tsushima funkar typ så. Grymt bra, ger en extra nerv till striderna.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av stephan900:

Håller med.

Bushido Blade till playstation, världens bästa fightingspel!

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

123
Skriv svar