Nomineringstråd: Världens bästa spel-låt

Backloggens befriare
Skrivet av Soulless:

Bör ju definitivt krävas att musiken är skapad för spelet. Annar är hela iden bortkastad.

Jag vet inte. Det finns ju något att säga om att välja rätt låt också, det finns ju grader i helvetet så att säga.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Är nog en av mina favoriter, Aerith/Aeris Theme i Final Fantasy VII

Även denna har fastnat:

Never Forget Från Halo 3

Medlem

Zoids - Main Theme (C64)

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Jag vet inte. Det finns ju något att säga om att välja rätt låt också, det finns ju grader i helvetet så att säga.

Men tanken var väl att det skulle vara spelmusik, inte bara musik.
Det är en sak om artister skapar musik för ett spel, som Refused till CP77 eller Lisa Miskovsky till Mirrors Edge.
Men om varje låt vald till ett soundtrack oavsett dess anknytning till spel eller ej är tillåtet så vattnar det ju ur hela iden om att det är spelmusik i pratar om.

Tony Hawk-spelen har massor av bra musik, även en del av EAs sportspel har ju högvis med populära artister i sina soundtracks. Ingen av dem skrev sin musik för spelen, med restriktion för att det säkert kan finnas något undantag där.

Tycker jag iaf

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Dec
Medlem

Det är många låtar som saknas! Samtidigt så vill jag inte vara den enda som spammar i tråden.

Battlefield 4 - A Theme For Kjell

signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Medlem
Skrivet av Soulless:

Men tanken var väl att det skulle vara spelmusik, inte bara musik.
Det är en sak om artister skapar musik för ett spel, som Refused till CP77 eller Lisa Miskovsky till Mirrors Edge.
Men om varje låt vald till ett soundtrack oavsett dess anknytning till spel eller ej är tillåtet så vattnar det ju ur hela iden om att det är spelmusik i pratar om.

Tony Hawk-spelen har massor av bra musik, även en del av EAs sportspel har ju högvis med populära artister i sina soundtracks. Ingen av dem skrev sin musik för spelen, med restriktion för att det säkert kan finnas något undantag där.

Tycker jag iaf

När jag hörde Billie Jean i Grand Theft Auto: Vice City för första gången så visste jag att låten inte skrevs och spelades in för spelet. Jag hade hört den flera år innan jag spelade Vice City. Minns inte när, men säkert runt 1983 eller nåt. Den är med på Thriller (Michael Jackson). Släpptes 1982. Grand Theft Auto: Vice City släpptes 20 år senare.
När jag spelade Shenmue och Ape Escape och Tomb Raider och Spyro the Dragon och Resident Evil för första gången så hörde jag musik jag aldrig hört tidigare. För musiken skapades för spelen.
Spelmusik.

Medlem

EFtersom tråden fortfarande är igång så slänger jag in den här också.

High score musiken från en av banorna i Pinball Fantasies till amigan. Närmare bestämt Stones and Bones

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Den är 15 sekunder lång men musiken när man kör runt i stan i Turtles till NES är omöjligt svängig och vi kunde sitta och skita i att spela och bara lyssna när vi kom dit. Låten heter kanske Overworld 1 eller nåt.

Medlem

Jag nominerar: Truth and Reconcilliation från Halo Combat Evolved

Medlem

Tainted grail: the fall of avalon. Låten från main menu samt introt.

Dec
Medlem
Battlefield 1 - Dawn of a New Time

signatur

Medlem
Chrono Trigger - Secret of the Forest
Medlem
Golden Sun - Venus Lighthouse
Medlem
Skrivet av keffkebab:

Har funderat ett tag på hur man ska göra med det där.

Inte kommit fram till något ännu.
Lägger in en poll om det i TS för lite vägledning.

Jag tycker inte det bör räknas. Det blir en kategori där befintlig musik matchas med vad som händer i spelet. Om det räknas skulle José Gonzales låten i RDR vinna. Alternativt Fortunate Son med Creedance i exakt allt som har med Vietnam att göra.

Medlem

Vietcong med titelspåret Pseudo Hendrix av Rude Kostry:
https://youtu.be/wjaASq5I5VI?feature=shared

Medlem

Kanske inte världens bästa, men jisses vilket skönt gung det är i Powell från Seiken Densetsu 3.

Dec
Medlem

Nu har vi nomineringar från hela Mass Effect-trilogin.

Mass Effect 2 - Suicide Mission

signatur

Medlem

Final Fantasy 14 - Answers

Backloggens befriare

Det sjuka när jag kollar igenom tråden är hur många spellåtar jag själv saknar.

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Du får en påminnelse till, var god lägg till spel samt titel på låten i posten för att det ska räknas som en nominering.

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Spel och titel i inlägget för att nomineringen skall vara giltig, tack!

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Ankh:

Detta är väldans svårt då jag har ett enormt bibliotek av spelmusik som går konstant... så egentligen kan jag inte VÄLJA en (samt det hade automatiskt blivit c64 rent generellt). Så jag väljer denna i stället från Amiga

https://youtu.be/BB3_33HFyus?list=RDBB3_33HFyus

Lägg till spel och titel i posten, tack!

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Lägg till spel och titel i posten, tack!

Det står där ju!!

(la dit det nu, men det stod på bilden till Youtube länken)

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot, men ni vet alla att jag har rätt ;) >

Backloggens befriare
Skrivet av Deekar:

Kan inte välja mellan dessa två. Båda är mästerverk!

https://youtu.be/HnaUjQ7zCzs?si=eIf1jKMwusjionIn

Far Cry 5

https://youtu.be/WoxFRRf9DJM?si=VgmT3-KoHGFha6_m

Red Dead Redemption 2, ett av de mäktigaste spelögonblick i mitt liv. Gråten i halsen man hade😭

Lägg till låtens titel i forumposten, tack!

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Ankh:

Det står där ju!!

(la dit det nu, men det stod på bilden till Youtube länken)

Jo, men är lite petig, då jag någon gång inom en snar framtid behöver sammanställa alla nomineringarna 😅

signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av PeTTs0n:

Fast är det här verkligen "spel-musik"? :/
Låtar som komponerats och spelats in decennier före spelen ens var påtänkta, som råkar användas i dem. En sak är när IRL-band komponerar låtar specifikt för ett spel, för det händer ju ibland, men det här känns lite väl långsökt.

I så fall är ju kompletta soundtracken till ex. alla Need for Speed-, Flatout- eller GTA-spel valid (som alla ofta också slängt in "vanlig" musik). Känns liksom som att själva spelkopplingen går rätt förlorad, men det kanske bara är jag som är lite för petig.

Det verkar som att i alla fall alla @Sir Christians nomineringar drogs tillbaka.

signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Jo, men är lite petig, då jag någon gång inom en snar framtid behöver sammanställa alla nomineringarna 😅

haha fair enough!

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot, men ni vet alla att jag har rätt ;) >

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Lägg till låtens titel i forumposten, tack!

Fixat

Skrivet av keffkebab:

Kul att du gör detta, hur som helst! Kan tänka mig att det är lite jobb att sammanställa allt sen, så det uppskattas

Medlem

Winter Camp- Title music på C64.

Det är jag som laddat upp youtubevideon och hade från början tänkte lägga upp mer med min favoritmusik från C64:an på YT men kom av mig
Han som gjort musiken skrev en kommentar att han godkände SID-versionen jag använde när jag spelade in musiken... ingen emulator är använd. Låten är drygt 4 minuter men loopas några gånger för att få en lång video att lyssna till

signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX3080 10GB V2 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍
Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍
Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11
◍◯◍ C64, Atari ST, Nintendo Switch, Archimedes, Amiga, ZX Spectrum, PSP, Amstrad CPC, Dreamcast.. etc

Skriv svar