Inget Fable kommer visas upp under Gamescom
Känns lite som 50/50 nu att Fable någonsin släpps.
Duke Fable Forever
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare @ Linux
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 64GB RAM, Sapphire Radeon RX 7600 XT
Går nog samma öde som Beyond good and Evil 2.
Jag kom hit för att säga detta.
Spelet är nedlagt, så det finns inget att visa upp.
Microsoft bara håller inne på den officiella dödsstöten då de lagt ned så många spel nyligen, så de vill hålla uppe hoppets låga för de stackars Xbox-fansen en stund till.
Omöjligt är det inte. Om de kan stänga ned Perfect Dark och hela jäkla studion som utvecklade det, som dessutom var något av ett prestigeprojekt eftersom Xbox inte direkt öppnar egna spelstudior varje dag, kan de förstås lägga ned Fable hur enkelt som helst. Playground är dock en studio med stor talang och med en hög lägstanivå, så om till och med de har misslyckats med ett stort projekt under det nya stora Xbox-paraplyet, är det katastrofalt illa.
Nja, nerlagt tror jag inte att det är. Lite för stort projekt för det. Men finns nog risk för förseningar.
Jobbigt med förseningar men hellre sent och bra men att det släpps i dåligt skick.
Genom nedläggningen av Perfect Dark visade Microsoft att de inte bryr sig så mycket om projektets storlek eller vilka andra konsekvenser det får. Vill de lägga ned, lägger de ned.
Omöjligt är det inte. Om de kan stänga ned Perfect Dark och hela jäkla studion som utvecklade det, som dessutom var något av ett prestigeprojekt eftersom Xbox inte direkt öppnar egna spelstudior varje dag, kan de förstås lägga ned Fable hur enkelt som helst. Playground är dock en studio med stor talang och med en hög lägstanivå, så om till och med de har misslyckats med ett stort projekt under det nya stora Xbox-paraplyet, är det katastrofalt illa.
Det finns ju en klar riskfaktor i att det ändå är en relativt ny spelstudio, bara 15 år gammal, och de har hittills i princip bara utvecklat ett och samma spel i olika tappningar. Det blir ett ordentligt avsteg att gå från relativt simpel arkadracing till en stor RPG-spelserie. Kan tänka mig ett sådant projekt torde kräva ganska noggrann styrning uppifrån, något Microsoft inte direkt gjort sig kända för att tillämpa på sina spelstudios. Var ju ett sanslöst fiasko hur Perfect Dark-studion fick hålla på i 8 år utan att få fram nått resultat öht.
Det finns ju en klar riskfaktor i att det ändå är en relativt ny spelstudio, bara 15 år gammal, och de har hittills i princip bara utvecklat ett och samma spel i olika tappningar. Det blir ett ordentligt avsteg att gå från relativt simpel arkadracing till en stor RPG-spelserie. Kan tänka mig ett sådant projekt torde kräva ganska noggrann styrning uppifrån, något Microsoft inte direkt gjort sig kända för att tillämpa på sina spelstudios. Var ju ett sanslöst fiasko hur Perfect Dark-studion fick hålla på i 8 år utan att få fram nått resultat öht.
Absolut, visst finns det uppenbara risker. Jag tror på Playground, men även den bästa studio kan hamna i utvecklingshelvetet om de inte får rätt förutsättningar.