Ashes 2063 - Gratis retro-fps i postapokalyps + Afterglow & Hard Reset

Medlem
Ashes 2063 - Gratis retro-fps i postapokalyps + Afterglow & Hard Reset

Ser det här ut som Doom? (Större bild här)

Nej? Men det är det... typ.

Närmare bestämt är det Ashes 2063 - skapat i den kraftigt modifierade Doommotorn GZDoom. Och banne mig om det inte är det mest imponerande hobbyspelsprojektet jag spelat!

Många är vi som spelat Doom i våra tidiga spelår och frågan är om det finns något spel som varit lika inflytelserikt på spelvärlden i sin helhet. Det var redan från början ett spel som delades bland vänner och ständigt omformades till att vara mer än det var från början. Shareware-versionen släpptes en vecka innan huvudreleasen och ett år efter det släpptes en nivå-editor som varit starten på en och annan inspirerad spelskapares karriär. Så småningom släpptes även spelets källkod och den tillsammans med med många timmars arbete utav spelets stora fan-skara har vi fått se allehanda uppgraderingar av motorn, i form av 3D-miljöer, ljussättning, sluttningar och så vidare.

Likt sin stamfader spelade jag Ashes 2063 utan att ha betalt ett endaste öre för nöjet eftersom spelets tre episoder finns att hämta gratis på ModDB. Ashes är från början en mod till Doom II, men numera behöver du inte ens äga Doom II för att spela då det släppt hela paketet som en stand alone.

Det känns nästan synd att det är gratis, för om något är Ashes-serien en av de bättre FPS-upplevelserna jag haft de senaste åren, en upplevelse jag gladeligen skulle ha betalat för, då det är spel som bokstavligen andas passion och där nästan varendaste bit av det känns genomtänkt, väldesignat och tillfredsställande. Jag må vara lite av en retro-gamer, men jag tror verkligen att nutida stora spelföretag har ett och annat att lära av gammal go' FPS-design och kanske särskilt av det här lilla gänget utvecklare.

Du har skräpet jag behöver

I spelet följer vi en "Scavenger" (skräpsamlare?) som i bästa dystopisk anda lever dag för dag rotandes genom kvarlevorna av en atombombad civilisation. Över döda landskap och stadens skelett, i dess sönderbombade lägenhetskomplex, förgiftade kloaker, kolsvarta tunnelbanespår och genom radioaktiva stormar tar du dig fram för att hitta muttrar, koppartrådar och stålvajers för att sälja för nästa måltid eller ammunition till dina puffror. Det senare behövs, för omgivningarna du besöker är alltifrån obebodda, utan ockuperas och hemsöks av punkiga banditer, människoätande mutanter och spåren av en svunnen tid. En dag hittar vi bland skrotet en gammal radio från tiden före atombomberna föll och när vi startar den fångar den en frekvens med en kvinna som upprepar en sekvens till synes slumpmässiga nummer. Signalen är början på ett äventyr som hakat sig fast i mig de senaste veckorna.

Tillbaka från New York förmodar jag?

I grunden ligger Ashes sin företrädare nära med en för FPS-veteraner välbekant spelloop. Du utforskar en karta, dödar allt motstånd, letar efter ammunition, hälsa och skyddsutrustning, tills det tar stopp och du behöver hitta den nödvändiga nyckeln eller spaken för att ta dig vidare. För den observante finns det allt som oftast hemligheter att hitta, så som förstörbara väggar med skattkammare bakom, eller ventiltrummor som nås med ett par hederliga "sittarhopp" och bakom vars galler finns extra vapen eller power-ups. I slutet av varje nivå räknas antalet fiender och skatter upp och påminner dig om hur många du missat.

En mu(tant)

En metallgubbe

Så, bekant alltså? Nej, inte riktigt, för Ashes nöjer sig inte med att efterapa, utan lägger istället till så många aspekter till spelet som jag inte tänkt var möjligt i ett spel som i grunden fortfarande är Doom. Till att börja med kan du prata med NPC:s i sann rollspels-anda och utföra uppdrag åt dem. För att ta dig över stora sträckor har du din motorcykel som låter dig gasa igenom förfallna motorleder och torra ökenlandskap. I spelets andra episod byts den annars linjära spelprogressionen två gånger ut mot små "öppna världar" där du kan utforska flera ihopflätade nivåer i valfri ordning och ansluta dig till eller kämpa mot olika faktioner, där dina val också påverkar hur storyn urartar sig framöver. Allt skräp du plockar på dig kan inte bara användas för att handla hälsa och ammunition med utan möjliggör också tillverkningsbara uppgraderingar till alla dina vapen, som du kan utföra på arbetsbänkar placerade i de ödemarkens olika små samhällen. Den tredje episoden släpptes 2024 och går tillbaka till en mer linjär progression, men knyter ihop flera lösa trådar från de tidigare episoderna och lägger också till ännu mer godsaker, så som animerade och röstsatta konversationer i stil med de tidigare Fallout-spelen. Sammantaget är det historia som känns förvånande värd att utforska och också ger sken av en värld så mycket större och komplicerad än den lilla bit av sydöstra USA vi får utforska.

Ashes strider är väldigt inlevelsefulla då dina fiender regelbundet byts ut och passar in med platsen du befinner dig, samtidigt som du har en rad olika puffror att hantera dem med. Alla vapen i spelet har sina egna sprites och animationer när du skjuter och laddar om, renderade i stilig pixelgrafik, och där detaljer som hur tomma hylsor flyger ur karbiner och säkringar som lossas omsorgsfullt renderats in i minsta detalj.

Ska vi vara vänner...

eller fiender?

Alla fiender har också sina egna distinkta ljud och utseenden, med resultatet att du enkelt kan se eller höra på avstånd vilken fiendesort det rör sig om och dina skjutjärn är också allt som oftast mer eller mindre effektiva på att slå ut vissa fiender. I de senare episoderna har de flesta vapnen alternativa skjutlägen och alla de möjliga uppgraderingarna till bössorna känns annorlunda nog att vara värda investeringen, istället för att vara fråga om någon procent här och där i ökad skada och snabbhet, vilket såklart underlättas av att puffrorna endast kan uppgraderas i två steg vardera. Även om vissa av spelets röster låter en aning amatörmässiga är det ingen brist på entusiasm och många av ljudeffekterna är också riktigt läbbiga, särskilt om du kör spelet med hörlurar på vilket jag rekommenderar. Musiken är en härlig mix midi-låtar i bästa 90-talsstuk, med tungt fokus på syntar och elgitarrer, med ny musik för varje plats du besöker.

Det enda jag kan komma på såhär i efterhand att jag direkt störde mig på var hur ens lampa kunde få slut på batterier under banor där den behövdes och inte kunde laddas. Men likt hur ammunitionen kan behöva sparas på för att användas i tuffare situationer är även lampan något du kan behöva vänta på att använda tills den verkligen behövs - eller så går du in i spelets gamma-setting och ändrar spelet till att bli ljusare. Men det är i det stora hela inte något större bekymmer.

För i det stora hela är Ashes 2063, Afterglow och Hard Reset helt enkelt makalösa. Att allt det här är ett passionsprojekt, som är gratis att spela, med dussintals timmar fyllda med blod, action, motorcyklar, atombomber och en faktiskt intressant story är inte annat än lysande.

Spela det om du gillar FPS, postapokalyps eller du vet, DOOM! 🎸

._ _. \ ) . . ,.-( / ( ', .)-.. ..-( *,) (,.'..')) -.-(' * ) ) ( Q ● P ) ( _ ==^ ~ ~ ^ ' ==_ _-: *_ * * * _* '".. .. ' [<■||{ V }||■>] ''- -. /__<<<-- ** / / \** _-----*.''. \\ J (O O) / // (( * J. L. *)) (< € ! Z. >) \|V V V V|/ ' ' ||||||| |||||||||| |||||||||| |||| |||| || ||| ||| ||| ||| ||| |||||| |||||| || ||| ||| ||| ||| ||| ||| |||||| ||| || ||| ||| ||| ||| ||| ||| |||||| ||| || ||| ||| ||| ||| ||| ||| || ||| || ||| ||| ||| ||| ||| ||| ||| ||||||| |||||||||| |||||||||| ||| |||

Medlem

Hej FZ. Kan man ha BB-kod som tillåter uppspelningsbara GIFar likt Reddit på FZ? Alltså som endast laddas när man trycker play.

Redaktör
Skrivet av AdamMK:

Hej FZ. Kan man ha BB-kod som tillåter uppspelningsbara GIFar likt Reddit på FZ? Alltså som endast laddas när man trycker play.

Hallå!

Vi har inte stöd för det, hälsar kod-Johan. Han tror de konverterar giffarna till filmer.

Tack för texten förresten! Den går upp på framsidan under dagen.


signatur
Releasehästryttare

Har bet om att fz skulle få .mp4 och videogif stöd nu i 10+ år, det finns ingen anledning att inte stödja det mer än lathet.

Medlem
Skrivet av Devan:

Har bet om att fz skulle få .mp4 och videogif stöd nu i 10+ år, det finns ingen anledning att inte stödja det mer än lathet.

Beror inte det på att de bara har en kod-Johan som har en hel del att stå i och inte en armé av programmerare som IGN? Och att sättet sidan är gjord på är lite gammalmodigt så är knepigt med nya finesser.
Har för mig att det var något sådant som ligger bakom den lite långsamma uppdateringshastigheten vad gäller nya funktioner.

Releasehästryttare
Skrivet av Atilaa:

Beror inte det på att de bara har en kod-Johan som har en hel del att stå i och inte en armé av programmerare som IGN? Och att sättet sidan är gjord på är lite gammalmodigt så är knepigt med nya finesser.
Har för mig att det var något sådant som ligger bakom den lite långsamma uppdateringshastigheten vad gäller nya funktioner.

Frågade AI.

"In summary, for most websites, adding basic MP4 support is a straightforward task that a coder could complete in a single morning."

Redaktör
Skrivet av Devan:

Har bet om att fz skulle få .mp4 och videogif stöd nu i 10+ år, det finns ingen anledning att inte stödja det mer än lathet.

Det kan även vara så att man väljer att inte ha det, t.ex. av säkerhetsskäl, svagt intresse eller annat. Men jag vet inte orsaken här.


signatur
Medlem

Ska definitivt testa detta, tack för tipset

Medlem

Kommer definitivt ladda hem det här i helgen. Det ser riktigt tungt ut! Kommit en del bra nya moddar och spel i gamla Doom motorn och även i Build motorn. Är kul att se att dessa gamla motorer fortfarande levererar tunga spel.

Medlem
Skrivet av nightshark115:

Ska definitivt testa detta, tack för tipset

Varsågod!

Skrivet av Atilaa:

Kommer definitivt ladda hem det här i helgen. Det ser riktigt tungt ut! Kommit en del bra nya moddar och spel i gamla Doom motorn och även i Build motorn. Är kul att se att dessa gamla motorer fortfarande levererar tunga spel.

Ah en annan imponerande favorit är Ion Fury byggd i Build-motorn. Galet kul

Releasehästryttare
Skrivet av AdamMK:

Varsågod!

Ah en annan imponerande favorit är Ion Fury byggd i Build-motorn. Galet kul

Har du lirat Selaco?

Medlem
Skrivet av Devan:

Har du lirat Selaco?

Nej har ju inte det, men såg det när jag började forska lite GzDoom-motorn. Har du? Ser ut som Deus EX nästan

Releasehästryttare
Skrivet av AdamMK:

Nej har ju inte det, men såg det när jag började forska lite GzDoom-motorn. Har du? Ser ut som Deus EX nästan

Väntar på att det skall bli färdigt, brukar skippa Early acess.

Medlem

Förutom lite förvirrande bandesign är Selaco underbart.
Bra skjutande, förstörelse och smarta AI fiender. Sen att det även kommit en Max Payne bullet time mod gör det inte sämre.

Medlem
Skrivet av Devan:

Frågade AI.

"In summary, for most websites, adding basic MP4 support is a straightforward task that a coder could complete in a single morning."

Frågade AI.

"It can be either brain-dead simple or hair-pullingly annoying."

Medlem

Japp, en av de bästa moddarna någonsin.

Medlem

Ashes ser ju underbart ut, ska kolla in Selaco också.

Medlem
Skrivet av Devan:

Frågade AI.

"In summary, for most websites, adding basic MP4 support is a straightforward task that a coder could complete in a single morning."

Man bör verkligen inte lite blint på svar från AI

Medlem

Otroligt vad man kan göra med mods, blir som ett helt nytt spel. Detta ska testas, tack!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Mina tankar när jag såg giffarna gick mer till Duke Nukem 3D än DOOM. 😊

Medlem
Skrivet av magma:

Otroligt vad man kan göra med mods, blir som ett helt nytt spel. Detta ska testas, tack!

Ha det så kul!

Skrivet av anarfox:

Mina tankar när jag såg giffarna gick mer till Duke Nukem 3D än DOOM. 😊

Ja, det är lätt att tro att det är build-engine.
Det är små saker som "motorsågen" eller "jack hammer" som avslöjar rötterna

Medlem

Ser grymt ut, ska testas, tack för tipset!


signatur

The last metroid is in captivity, the galaxy is at peace!

Medlem

Försökte smycka texten med lite ASCII men verkade som om formateringen blev avig, fixar sen

Medlem

så passande då jag just installerat duke nukem iron fury


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

så passande då jag just installerat duke nukem iron fury

ska du spela alla 3 samtidigt?

Medlem
Skrivet av AdamMK:

ska du spela alla 3 samtidigt?

Ja typ, jag brukar ha mkt installerat å switchar ofta


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Devan:

Har bet om att fz skulle få .mp4 och videogif stöd nu i 10+ år, det finns ingen anledning att inte stödja det mer än lathet.

Ganska trevligt med de få forum som inte har konstant meme-spammande.

Det kan man syssla på andra forum istället.

Medlem
Skrivet av Devan:

Har bet om att fz skulle få .mp4 och videogif stöd nu i 10+ år, det finns ingen anledning att inte stödja det mer än lathet.

Det låter som att du är sugen på att fixa det. Skicka en offert på några timmars jobb till FZ-redaktionen så godkänner de nog den med vändande post.

1
Skriv svar