Hur såg ni på fildelningen av musik när det begavs sig? (filmer o spel med mera)
Musik delades friskt bland vännerna och istället för att bläddra i reklambladet från Ginza blev det med nerladdning (DC++!) enklare att hitta obskyra Black Metal-band.
Death… Pierce Me.
Hehe ja det var fina tider,
Allt var fritt, inga kopieringskydd.
Minns att jag och en polare hyrde en cd-brännare och köpte "dyra" skivor och så skulle vi kopiera en sån spelcd med massor av spel på, vi sabbade en massa skivor innan vi kom fram till att det var fel på PCI-kortet vi fått med, så vi bytte till ISA-kortet och då funkade det.
Minns att jag tankade ner Quake 3 på dubbla ISDN linor från USA på en FTP, det tog ett dygn, och den fina appen "teleräkningen" tickade på friskt, inte orimligt att man låg på några tusen/mån då på 90 talet på tankning,
#mp3 på irc användes friskt hehe, man sökte och hittade allt.
Det var nytt och spännande, och man ville göra uppror mot Metallica. När jag sedan såg vad det gör med artister och deras inkomster, slutade jag. Köper fortfarande CD-skivor varje vecka, har aldrig haft Spotify eller något annat sådant.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
På den tiden delades all form av fulkultur friskt. Nu är det bara film & tv kvar som saknar vettigt alternativ.
Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW
Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''
Jag "fildelade" så pass mycket tidigt 90-talet att jag vaknade upp bryskt med påringning/bankandes på min lägenhets dörr, jag kikade försiktigt i titthålet på dörren och fick se en snubbe som senare vart allmänt känd nämligen Henrik Ponten.. Nä jag öppnade inte dörren den gången..
Jag köper sällan skivor idag, men det händer för samlingen.
Annars är det youtube converter och .mp3 på telefonen som gäller.
På 2000-talet och fram till 2010 kanske så fildelades det en hel del, men med ålder kom inkomst och nu har jag inte laddat ner något som jag har kunnat köpa på många, många år.
I drank what?
Härligt att det nämns ord som BBS och Amiga men jag kan ju tala om att jag "hört" att man kunde skicka disketter i Jiffypåsar där man drog ett lager gummiklster ovanpå frimärkena så att mottagaren kunde dra av gummiklistret (där poststämplarna fanns) och återanvända både frimärken och Jiffypåsen för en ny laddning med data
Det gjordes ju för att spara på miljön framför allt (har jag hört)
Härligt att det nämns ord som BBS och Amiga men jag kan ju tala om att jag "hört" att man kunde skicka disketter i Jiffypåsar där man drog ett lager gummiklster ovanpå frimärkena så att mottagaren kunde dra av gummiklistret (där poststämplarna fanns) och återanvända både frimärken och Jiffypåsen för en ny laddning med data
Det gjordes ju för att spara på miljön framför allt (har jag hört)
Fanns ju en hel del "hacks" man kunde göra för att spara pengar när man skickade brev eller jiffypåsar så gjorde det inget att man hade för få frimärken dom kom ändå fram.. säkert nån policy som posten hade på den tiden om jag inte minns fel.
När man tankade via bbs:er på amiga/c64 tiden så kunde man köpa callingcard från at&t som någon hade fått tag på då fick man ingen dyr telefonräkning längre hehe..
Hade inte ordentligt internet föräns 2006, så då var gymnasiets LAN en riktig guldgruva när i princip alla delade allt de hade på sina datorer.
Framförallt musik, kunde man fylla sin SonyEricsson W550i med många, många gånger om, men tyvärr rymde den bara 256MB.
Innandess kommer jag ihåg att jag provade Kazaa och drog ner Günters Ding Dong Song, men hade enbart 56K, så det tog ju katastrof-lång tid. Brukade be kompisarna med bra internet att fylla några 700MB cd skivor med musik så fick de några tomma skivor som tack.
Skaffade ganska sent en chippad OG XBOX som gick varm tills X360 kom. Då var det bara att ta fram plånboken igen.
Hemma på 56k-modemet tog det ju typ 45 timmar att ladda ner en mp3-låt, men när jag åkte på LAN - både hemma hos andra och större som typ Birdie - tankades det både filmer och musik friskt och det var fantastiskt. Bearshare och DC++ öppnade världen för mig. Men musik som jag gillade började jag köpa skivor av och gå på konserter med också så det var inte bara för att leacha på andras verk utan bara mer riskfritt upptäcka sådant jag kanske skulle gilla - och inte. Samma med film. Sådant jag gillade skaffades på VHS, DVD och tillslut även blu-ray. Men det var kul att fylla mp3-spelaren med låtar och album och mixa fritt. Sen började jag väl köpa mer på iTunes också när jag gick över till iPod Touch och sen iPhones.
Musik laddade jag ner en hel del, men det jag tyckte om köpte jag ändå på skiva. Var ingen storkonsument av mp3, var typ fem favoriter som spelades lite då och då.
Däremot TV-spel köpte jag mycket kopior på till PS1 - så pass mycket att det höll på att döda spelintresset. Blev nästan samma med film, blev mer sport att ladda hem än att titta. När utbudet var så stort och nästan gratis, så tappade de i värde och man hade inget tålamod om spelet/filmen inte kändes 10/10-bra.
Är faktiskt glad att piratkopiering i stort är borta nu. Men streaming har liknande effekter. Utbudet och enkelheten att testa mycket gör att man får kämpa för att orka engagera sig i ett spel.
På den där tiden var piratkopiering så normaliserat. Jag är osäker på om det ens var olagligt att ladda hem i början? Känns som alla tankade utan att skämmas.
Jag tankade väl några spel lite då och då, men mestadels blev det musik. Minns i begynnelsen med dial up-modem och att det tog en hel kväll att ladda hem ett album. Om någon ringde var det bara att börja om (detta var innan torrents och liknande teknik). Vet inte hur många gånger jag försökte innan jag fick hem Skull & Bones med Cypress Hill... Kan ha kommit en liten glädjetår när låtarna äntligen låg på hårddisken.
Till mitt försvar så var jag ung (gick i högstadiet/gymnasiet) och tillhörde den där kategorin pirater som även köpte otroligt mycket. Hela CSN-bidraget gick till cd-skivor, filmer och spel. Visst att det var bekvämt att ladda hem, men för mig var det mest att jag faktiskt inte hade råd att köpa allt jag ville ha. Så fort jag fick en stadig inkomst slutade jag ladda hem. Om musikstreaming av någon anledning skulle upphöra att existera (eller få för dåliga villkor) skulle jag börja köpa skivor/digitala album igen.
TL;DR: Gillade det förut, men har inte varit nåt för mig på många, många år.
På den där tiden var piratkopiering så normaliserat. Jag är osäker på om det ens var olagligt att ladda hem i början? Känns som alla tankade utan att skämmas.
Jag tankade väl några spel lite då och då, men mestadels blev det musik. Minns i begynnelsen med dial up-modem och att det tog en hel kväll att ladda hem ett album. Om någon ringde var det bara att börja om (detta var innan torrents och liknande teknik). Vet inte hur många gånger jag försökte innan jag fick hem Skull & Bones med Cypress Hill... Kan ha kommit en liten glädjetår när låtarna äntligen låg på hårddisken.
Till mitt försvar så var jag ung (gick i högstadiet/gymnasiet) och tillhörde den där kategorin pirater som även köpte otroligt mycket. Hela CSN-bidraget gick till cd-skivor, filmer och spel. Visst att det var bekvämt att ladda hem, men för mig var det mest att jag faktiskt inte hade råd att köpa allt jag ville ha. Så fort jag fick en stadig inkomst slutade jag ladda hem. Om musikstreaming av någon anledning skulle upphöra att existera (eller få för dåliga villkor) skulle jag börja köpa skivor/digitala album igen.
TL;DR: Gillade det förut, men har inte varit nåt för mig på många, många år.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Jag tror musikerna mått bättre om folk fortfarande tankade hem olovlig mp3 musik än spotify streams. Då hade de fortfarande möjlighet att sälja sina cd-album. Nu går pengarna till den som skapat Spotify i stället.
Gissar att det är svårare att slå genom som musiker idag. Musiken formas på annat sätt för att fånga lyssnaren direkt i introt och kan inte byggas upp långsamt osv. Ja det är nya tider idag men musiken dör aldrig.
Förhoppningsvis tar inte Ai över.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Tankade mängder av musik och film, men köpte också mycket. Gillade att ha det fysiskt på den tiden.
Tankar inget längre och köper sällan något sedan streaming blev en grej. Någon limiterad vinyl typ var tredje år om det är en favoritplatta. Försöker däremot köpa merch med artister/band jag verkligen gillar.
Jag kan hålla med om att musik hade en annan charm för 25 år sedan, men det är också lätt att se allt genom rosaskimrande glasögon. Jag upptäckte en ny favoritartist förra året och blev helt besatt. Det var lika fantastiskt som när man var 15.
Musiken laddade man ner för man körde cd skivor eller mp3. Man kunde ju använda telefonen som mp3 senare också. Men tror största begränsningen var tillgång till 3g-4g . Kostnaderna för mobildata var rätt högt för telefoner om jag minns rätt.
Var en nice grej att bränna en skiva med de bästa låtarna just nu och ta med sig på en fest. Om den var jävla bra blev den alltid stulen av någon på slutet. Haha
Ska säga internet var generellt bättre innan social media kom.
Irc och MSN Messenger var trevligt och inte en dumpsterfire som social media är idag.
Ren piratdelning så var väl LAN de största bovarna. Dreamhack dc ++ kanalen levde ju veckor efter och fy fan fan folk fyllde sina hårddiskar med skit.
DC++ var ju en klassiker.
Jag brukade ladda ner och bränna spel på skivor som jag sålde till folk på skolan för 30 spänn. Sen köpte jag godis och Hustler för pengarna lol.
DC var lite spännande ibland när folk delade hela sin hårddisk och man laddade ner bildmappar.
Switch, PC och Dödsmetall.
Det var väl en kombination av att man var ung, hade inga pengar men däremot snabb uppkoppling väldigt tidigt så tillgängligheten gjorde det lätt att bara ladda ned det man ville ha. Allt från musik, filmer och spel.
Enshittification är ju tyvärr ett faktum och nu har fan och hans moster har en egen streamingtjänst och vill man kunna följa en serie som bara kan streamas på en av dem, ja då blir det ju lätt hänt att man hissar piratflaggan istället.
Ska säga internet var generellt bättre innan social media kom.
Irc och MSN Messenger var trevligt och inte en dumpsterfire som social media är idag.
Ja, Internet var roligare när man var yngre. Sitta på ICQ eller MSN med typ 20 andra som var online samtidigt och skriva till allihop tills man nästan inte höll reda på vad man skrev till den första.
Sociala medier gjorde allt mer trist. Man får vara glad att det faktiskt finns en del communityn kvar som FZ.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Vet inte om det är nån skillnad nu, men ja, det var lagligt att ladda ner, privatkopiering
Ja, Internet var roligare när man var yngre. Sitta på ICQ eller MSN med typ 20 andra som var online samtidigt och skriva till allihop tills man nästan inte höll reda på vad man skrev till den första.
Sociala medier gjorde allt mer trist. Man får vara glad att det faktiskt finns en del communityn kvar som FZ.
Lätt att se saker med rosaskimrande glasögon tbf. Jag minns Dobedo och liknande platser för ~20-25 år sedan, där grooming och väääldigt mycket tveksamheter var tämligen vanligt förekommande...
Vet inte om det är nån skillnad nu, men ja, det var lagligt att ladda ner, privatkopiering
Okej att ge en nära bekant eller familjemedlem en kopia av ett spel ja (eller åt motsatt håll) förutsatt att det i sig inte gäller en piratkopia, att dra hem från BBS:er eller FTP:er... mer tveksamt.
Okej att ge en nära bekant eller familjemedlem en kopia av ett spel ja (eller åt motsatt håll) förutsatt att det i sig inte gäller en piratkopia, att dra hem från BBS:er eller FTP:er... mer tveksamt.
Tror inte det var olagligt på den tiden. Bara för den som delade ut dom.
Tror inte det var olagligt på den tiden. Bara för den som delade ut dom.
Nja, upphovsrättslagstiftningen är rätt gammal. Och redan innan Internet hade exploderat var det skillnad på privatkopiering och piratkopiering.
Du fick sällan hyra en film på VHS och göra en kopia på den hemma (bandspelare till bandspelare, det kan jag eventuellt ha gjort någon gång - också det preskriberat) då det strider mot ett hyresavtal. Du får inte heller sprida ett verk utom "familj eller bekantskapskrets", de jure vill jag minnas att det finns praxis/prejudikat på vad det innebär i praktiken, men jag minns inte exakt vad omfattningen/gränsdragningen är på rak arm, och jag orkar inte gräva fram det just nu. ^^ Står nämnt bl.a. på Copyswede att det gäller "ett fåtal exemplar för privat bruk" (och så har det varit länge när det kommer till privatkopiering) - inte riktigt förenligt med en BBS eller FTP.
Diskuteras i lite modernare sammanhang på Lawline här. Sen har det ändrats och vridits på och utvecklats och prövats under årens lopp dock, men som sagt orkar jag inte grotta ner mig så mycket mer i det just nu. 😅
Frågan är högaktuell även idag, förresten. Bara för ett par dagar sedan kom utkast till lagrådsremiss för förändring i lagstiftningen kring privatkopieringsersättning. 105 sidor med inte alls kompakt läsning. 😁