FZ utser de 100 bästa spelen genom tiderna!

Medlem
Skrivet av vamp:

Mario Odyssey kvalar ju knappt in på en lista med enbart Mario-spel. Visst, kontrollen är gedigen och det finns några enstaka partier som håller hög klass, men i övrigt är det en spretig sörja utan en egen identitet.

Jag har nog spelat samtliga Mario-spel sedan Super Mario 64 till 100 % men aldrig har jag fått tvinga mig till att spela på samma sätt som jag gjorde med Odyssey.

Spretigt kan man ju kalla det, jag skulle kalla det extremt varierat när det gäller mekanik och design. Konceptuellt tycker jag det är rätt tydligt, varje värld har en distinkt karaktär och allt som finns i världen känns som att det hör hemma, och går samtidigt att interagera med på unika sätt. Kritikerna håller med, med snitt på 97 på opencritic vilket gör att jag tror det kan kvala in.

Wonder skulle jag snarare kalla spretigt, där wonder seeds bara är en ursäkt för att inte behöva ha en tydlig vision utan snarare bara göra varje bana till sitt eget spel. Med det sagt älskar jag Wonder också, lätt bästa 2D-mariot, åtminstone sedan World.

Nu är ju frågan om man håller sig till att endast ta ett spel i en serie i en sån här lista, men Odyssey och Galaxy är ju på två helt olika sidor av en öppen värld-skala och borde därför vara tillräckligt unika för att båda finnas med. Lätt ett topp 5 för mig personligen i alla fall.

Testpilot

Det är alltså bara ett Final Fantasy spel på listan? Vafalls!? Jag hade fått in samtliga numrerade spel, åtminstone på en topp 100. Kalla mig biased

Medlem

Jag kräver att Blade Runner är med i topp 10! ;D

Är det sagt hur reglerna funkar för spel i samma serie?
Tex Mario är ju med i både 2D och 3D utförande, så det borde ju öppna upp för Zelda: A link to the past är en toppkandidat?

Redaktör
Skrivet av Lepr:

Jag kräver att Blade Runner är med i topp 10! ;D

Är det sagt hur reglerna funkar för spel i samma serie?
Tex Mario är ju med i både 2D och 3D utförande, så det borde ju öppna upp för Zelda: A link to the past är en toppkandidat?

Den viktigaste regeln för den här listan är att spelen på den måste vara bland tidernas 100 främsta (enligt oss då). Serier har vi inga regler för, men frågan om vilka delar som är bäst och förtjänar att vara med dyker förstås upp ibland. I slutändan handlar allt om tycke och smak.

signatur
Medlem

Ruskigt svårt att sia om de 10 sista, men vissa är ju givna. Att The Witcher 3 och World of Warcraft skulle ligga i toppen var det egentligen ingen större tvekan om. Jag hade gärna sett Valheim på top 20 också, men blir lite orolig när jag inte sett den än. Det är bara att inse att en sådan här lista inte kan rymma alla ens favoritspel då det gjorts så många fantastiska spel genom tiderna.
Däremot känns det lika orimligt att Valheim inte skulle vara med alls, då det gör så mycket med så lite, samt att det har genrens bästa byggfysik, i alla fall från alla titlar jag sett. Att bygga med regelverk borde vara standard i survival
-spel istället för "färdiga plattor" för vad man än bygger.
Även om Conan: Exiles också gör det väldigt bra så hade jag kunnat mörda för en kombination av de båda. Jag svär, ifall ingen tar byggfysik stegel längre snart så kommer jag göra det till min livsuppgift att själv utveckla en sådan då det bevisligen är möjligt.

Medlem
Skrivet av Ender:

Ruskigt svårt att sia om de 10 sista, men vissa är ju givna. Att The Witcher 3 och World of Warcraft skulle ligga i toppen var det egentligen ingen större tvekan om. Jag hade gärna sett Valheim på top 20 också, men blir lite orolig när jag inte sett den än. Det är bara att inse att en sådan här lista inte kan rymma alla ens favoritspel då det gjorts så många fantastiska spel genom tiderna.
Däremot känns det lika orimligt att Valheim inte skulle vara med alls, då det gör så mycket med så lite, samt att det har genrens bästa byggfysik, i alla fall från alla titlar jag sett. Att bygga med regelverk borde vara standard i survival
Även om Conan: Exiles också gör det väldigt bra så hade jag kunnat mörda för en kombination av de båda. Jag svär, ifall ingen tar byggfysik stegel längre snart så kommer jag göra det till min livsuppgift att själv utveckla en sådan då det bevisligen är möjligt.

Är Valheim aktuellt för listan dock? Det är väl fortfarande i EA och därmed inte släppt i full release än.

Redaktör
Skrivet av Ender:

Skrivet av Profit:

Är Valheim aktuellt för listan dock? Det är väl fortfarande i EA och därmed inte släppt i full release än.

Inget Valheim på grund av early access – spelen måste vara officiellt släppta. De måste dessutom vara minst ett år gamla så att eventuell hype hinner svalna. Vi siktar på att se över listan över tid.

signatur
Medlem

Orimligt mycket Nintendo (och mer blir det). De har två, möjligen tre spel som platsar i topp 50 och inget av dem är Mario eller Zelda.

Medlem
MDK

Kunde vart med på runt plats 50 tycker jag.. annars helt okej lista. Go helg /RetroGamer89

signatur

I Regret Nothing

Medlem
Skrivet av kebbe:

Orimligt mycket Nintendo (och mer blir det). De har två, möjligen tre spel som platsar i topp 50 och inget av dem är Mario eller Zelda.

Uppenbarligen har de fler, med all rätt.

Wow of Wowcraft eller Zelda: Breath in the Wild på första?

signatur

❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Inget Mario eller Zelda alls alltså? Vilka Nintendo-spel vill du ha på listan - Metroid, Pokemon, Mike Tyson´s Punch-Out...?

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Inget Mario eller Zelda alls alltså? Vilka Nintendo-spel vill du ha på listan - Metroid, Pokemon, Mike Tyson´s Punch-Out...?

Kirby’s Dream Land 2, Kirby: Nightmare in Dream Land och Animal Crossing hade varit mina Nintendo-bidrag. De två förstnämnda hade nog till och med tagit sig in i topp 10.

Medlem

Nu väntar vi bara på att DotA 2 kniper förstaplatsen, precis som DotA 2 förtjänar.

Skrivet av kebbe:

Kirby’s Dream Land 2, Kirby: Nightmare in Dream Land och Animal Crossing hade varit mina Nintendo-bidrag. De två förstnämnda hade nog till och med tagit sig in i topp 10.

Nog för att Nintendo äger Kirby-varumärket, men ska vi vara petiga är det faktiskt HAL Laboratory som utvecklat spelen. De må va tätt knutna till Nintendo, men de är inte Nintendo. Nintendo agerar däremot utgivare av deras spel.

... Sen tycker jag det är smått bisarrt att du dissar hela Nintendos legendariska output, men två rätt simpla och lättuggade plattformare håller måttet? Måste vara en rejäl dos nostalgi som spelar in där, eller?

Jaja, opinions och allt det där. 😅😂 Du har helt rätt i att Animal Crossing är helt fantastiskt!

Skrivet av Atilaa:

Nu väntar vi bara på att DotA 2 kniper förstaplatsen, precis som DotA 2 förtjänar.

Medlem

Var inte så negativt. Kör en match DotA 2 så blir du glad igen

Redaktör
Skrivet av kebbe:

Intressant - tack för svar!

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Inget Valheim på grund av early access – spelen måste vara officiellt släppta. De måste dessutom vara minst ett år gamla så att eventuell hype hinner svalna. Vi siktar på att se över listan över tid.

Jag köper den förklaringen, och underhåller tanken att det annars borde hamnat runt 15-20 plats på en sådan eminent lista 😊 Spelet gör inget nytt eller unikt i något, men det her en enkelhet som de ändå gör så otroligt och oslagbart mycket utav. Det är verkligen uppfriskande att se AAA-titelns årtionde ägas av ett spel med Valheim grafiska stil vad gäller inlevelse och atmosfär.

Lägg sedan en nästan obefintlig story som på något sätt ger spelaren mer frihet att upptäcka sig själv än något annat spel jag har sett, ihop med den bästa byggmekaniken jag har upplevt än så länge i ett Survival-spel. De är de främsta anledningarna till att Valheim hör hemma i toppskiktet…även om alla inte håller med 😁

Skriv svar