Cronos: The New Dawn

Robot
Cronos: The New Dawn

Skräcken skräms iväg av att man sett detta förut.

#cronos-the-new-dawn

Medlem

Kommer på posten imorgon, sjukt taggad.

Medlem

Tack för en bra recension, va "lite" intresserad av spelet då det såg "okej" ut men efter läst detta så hoppar jag över. För mycket frustrationsmoment i detta spel. Inventory tetris i en för liten väska va jag illa tvungen att leva med i Resident evil men nu på senare dar så orkar jag inte med det längre. Spelar hellre något annat.

Scraps droppar det av monster eller ligger det utspritt på/i lådor? Tänkte om de droppar av monster kanske man har högre chans om fienderna suger i sig corpse och blir starkare?

Skribent
Skrivet av Majinbuu:

Tack för en bra recension, va "lite" intresserad av spelet då det såg "okej" ut men efter läst detta så hoppar jag över. För mycket frustrationsmoment i detta spel. Inventory tetris i en för liten väska va jag illa tvungen att leva med i Resident evil men nu på senare dar så orkar jag inte med det längre. Spelar hellre något annat.

Scraps droppar det av monster eller ligger det utspritt på/i lådor? Tänkte om de droppar av monster kanske man har högre chans om fienderna suger i sig corpse och blir starkare?

Det kan droppas av monster, men som det är nu så vill jag hellre att de droppar ammo. Spelar ju ingen roll on du kan uppgradera dräkten när du inte har ammo att skjuta fienderna 😅

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det kan droppas av monster, men som det är nu så vill jag hellre att de droppar ammo. Spelar ju ingen roll on du kan uppgradera dräkten när du inte har ammo att skjuta fienderna 😅

Har man melee attacker för små skräpmonster?

Medlem

Oj trodde inte det skulle vara som ni skriver om svårighetsgrad, att man kan fastna och behöver spela om.

Förboka detta för jag trodde det skulle vara liknande dead space…

Hepp får kolla efter moddar

Skribent
Skrivet av Majinbuu:

Har man melee attacker för små skräpmonster?

Finns inga skräpmonster, allt kan typ döda dig på 1-3 slag. Du kan slåss i närstrid men det innebär 90% att du kommer dö eller bli så skadad att det inte är någon mening att fortsätta.

signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Karmak:

Oj trodde inte det skulle vara som ni skriver om svårighetsgrad, att man kan fastna och behöver spela om.

Förboka detta för jag trodde det skulle vara liknande dead space…

Hepp får kolla efter moddar

Det skulle verkligen behöva en balanseringspatch. Det är inte heller så att sikta spelar någon större roll. Fienderna tar ändå 4-6 skott i skallen.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Finns inga skräpmonster, allt kan typ döda dig på 1-3 slag. Du kan slåss i närstrid men det innebär 90% att du kommer dö eller bli så skadad att det inte är någon mening att fortsätta.

Tänkte om man kunde skjuta omkull monster så man kunde kuta fram o slå/sparka lite o spara ammo

Skribent
Skrivet av Majinbuu:

Tänkte om man kunde skjuta omkull monster så man kunde kuta fram o slå/sparka lite o spara ammo

Ja jag har försökt den taktiken, funkar sisådär 😅

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Att man kan fastna och behöva spela om låter ju lite illa, i alla fall om det är för lätt att hamna i den sitsen. Om man agerar vårdslöst går det ju att hamna i liknande sitsar i rätt många spel, men det ska ju inte tillhöra det normala om man spelar spelet som det är tänkt och konserverar ammo osv.

Begränsningar i inventariet tycker jag hör till den här typen av spel, du ska jonglera vad du behöver prioritera.

Inte kollat vad folk tycker överlag än men jag tyckte Callisto Protocol var helt fenomenalt i både stämning, ljud och grafik, och förtjänade inte alls den där nertryckningen i skiten det fick av kollektivets dubbla måttstockar. Kommer ge detta en chans, speciellt eftersom det är lite dark sci-fic vibbar som är rätt sällsynt med AAA-kvalite

Är det i linje med DS eller Callisto är jag med på tåget alla gånger. Gärna lite mer utsatt och mindre powerfantasy. Att spelet har tyngd och annat bidrar bara till atmosfären och man kan njuta mer av hantverket Kuta skjuta spel finns det mycket att slänga sig över redan.

Medlem

Låter ganska frustrerande på flera sätt. Synd. Hade hoppats på detta.

Medlem

Bättre snitt är vad jag trodde på förhand.
Ska se hur Switch 2 versionen presterar och sen avvakta tills det går ner något i pris.

It's not a lake, it's an ocean

Svårighetsgraden avskräcker lite. Men spelet är förbokat och klart så det är bara att hoppa in.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Skribent
Skrivet av heady89:

Att man kan fastna och behöva spela om låter ju lite illa, i alla fall om det är för lätt att hamna i den sitsen. Om man agerar vårdslöst går det ju att hamna i liknande sitsar i rätt många spel, men det ska ju inte tillhöra det normala om man spelar spelet som det är tänkt och konserverar ammo osv.

Begränsningar i inventariet tycker jag hör till den här typen av spel, du ska jonglera vad du behöver prioritera.

Inte kollat vad folk tycker överlag än men jag tyckte Callisto Protocol var helt fenomenalt i både stämning, ljud och grafik, och förtjänade inte alls den där nertryckningen i skiten det fick av kollektivets dubbla måttstockar. Kommer ge detta en chans, speciellt eftersom det är lite dark sci-fic vibbar som är rätt sällsynt med AAA-kvalite

Är det i linje med DS eller Callisto är jag med på tåget alla gånger. Gärna lite mer utsatt och mindre powerfantasy. Att spelet har tyngd och annat bidrar bara till atmosfären och man kan njuta mer av hantverket Kuta skjuta spel finns det mycket att slänga sig över redan.

Jag gav Callisto 4/5 här på FZ och fick lite kritik av vissa för att jag gav det för högt minns jag?

Det som är problemet här är egentligen inte mekaniken i grunden. Vare sig att det är ont om ammo eller att väskan är begränsad. Problemet är att det inte är balanserat. Fienderna tål för mycket stryk kontrar ammon du hittar och väskan blir full direkt så man inte ens får plats med nyckelsaker.

Kombinera detta att du hittat ammo (som du behöver) som du sen måste förstöra för att få plats med en nyckel. Det blir inte bra. Om det gick att lägga ned saker på marken alternativt att nycklar och sådant inte tar upp plats hade inte gjort saker lika frustrerande.

Nu har man en kista i save rummet, men det blir en jävla massa back tracking genom tomma områden som inte ger något spelmässigt.

Jag förstår tanken att inte hamna i sitsen att bli en skräckskjutare utan att det ska finnas en utsatthet. Men de har gått lite väl långt i tänket bara och balansen har blivit off.

Men allt detta är rätt lätt att patcha tror jag.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag gav Callisto 4/5 här på FZ och fick lite kritik av vissa för att jag gav det för högt minns jag?

Det som är problemet här är egentligen inte mekaniken i grunden. Vare sig att det är ont om ammo eller att väskan är begränsad. Problemet är att det inte är balanserat. Fienderna tål för mycket stryk kontrar ammon du hittar och väskan blir full direkt så man inte ens får plats med nyckelsaker.

Kombinera detta att du hittat ammo (som du behöver) som du sen måste förstöra för att få plats med en nyckel. Det blir inte bra. Om det gick att lägga ned saker på marken alternativt att nycklar och sådant inte tar upp plats hade inte gjort saker lika frustrerande.

Nu har man en kista i save rummet, men det blir en jävla massa back tracking genom tomma områden som inte ger något spelmässigt.

Jag förstår tanken att inte hamna i sitsen att bli en skräckskjutare utan att det ska finnas en utsatthet. Men de har gått lite väl långt i tänket bara och balansen har blivit off.

Men allt detta är rätt lätt att patcha tror jag.

Vi får hoppas att de löser det, annars låter det ju ändå ganska lovande trots allt
Yes kritiken var inte mot dig, mycket möjligt du/FZ gav Callisto en 4 vilket jag tycker är välförtjänt, tänkte mest på hur det mottogs generellt av en del andra aktörer och "fans".

Skribent
Skrivet av heady89:

Vi får hoppas att de löser det, annars låter det ju ändå ganska lovande trots allt
Yes kritiken var inte mot dig, mycket möjligt du/FZ gav Callisto en 4 vilket jag tycker är välförtjänt, tänkte mest på hur det mottogs generellt av en del andra aktörer och "fans".

Ja det var mer bara för att du sa du gillade Callisto

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Svårighetsgraden avskräcker lite. Men spelet är förbokat och klart så det är bara att hoppa in.

Har lirat en stund nu och det är tufft , snålt med resurser och ammo och stryk tar man lätt
Var i valet och kvalet om jag skulle köpa det då jag visste om att det skulle vara svårt men gillar settingen
Personligen hoppas jag på en patch så man kan välja svårighetsgrad

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av AndyZedd:

Har lirat en stund nu och det är tufft , snålt med resurser och ammo och stryk tar man lätt
Var i valet och kvalet om jag skulle köpa det då jag visste om att det skulle vara svårt men gillar settingen

Mm, det hoppas jag också. Det är ju olika hur mycket tid man vill lägga på att nöta ett spel.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net
Min musikkanal: https://www.youtube.com/@DJ_Ruffles

Medlem

Hmm ajdå lät ju inte bra, var ju också ont om kulor i calisto protocol men det löste man med den batongen man fick lite senare i spelet och den visade sig ju vara väldigt bra i närstrid om man bara lärde sig dodga i rätt ögonblick för att spara på lite ammo så knäckte man skallen på dom flesta monster och här borde det ju inte vara sån brist på ammo kan man tycka.

Skribent
Skrivet av AndyZedd:

Ja att kunna välja svårhetsgrad hade varit en lösning också.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det skulle verkligen behöva en balanseringspatch. Det är inte heller så att sikta spelar någon större roll. Fienderna tar ändå 4-6 skott i skallen.

Nåt som jag inte ser nämnas i recensionen här på FZ och som verkar vara lätt att missa/glömma baserat på infon i den här recensionen (länkad till den relevanta delen av recensionen) är att det går att ladda upp pistolen för att göra mer skada. Det verkar göra att det "bara" krävs 2-3 skott i huvudet istället för 4-6.

Medlem

Efter några timmar med Cronos: The New Dawn så upplever jag det hela som ett väldigt uppiggande, fräscht och minimalistiskt survival horror på sådant vis att utvecklarna sänder en tydlig signal om att det är survival horror med emfas på survival som gäller.
Cronos: The New Dawn är som gjort för att man som spelare ska välja sina strider och ännu viktigare välja vilka strider man kan och bör undvika under stundtals väldigt stressiga situationer. Survival horror på riktigt, om du frågar mig, och inte som Resident Evil 4 eller Dead Space, där man kan knalla genom spelet med våld som lösning. Två spel som för övrigt finns med på min topp 100 lista över tidernas bästa spel av andra skäl..

Cronos: The New Dawn tvingar spelaren mer eller mindre att tänka snabbt och handla instinktivt på ett väldigt oförlåtande sätt. Ibland är det bättre att fly än att illa fäkta. Min tanke är att Cronos: The New Dawn inte kommer att vara ett spel för alla och att många spelare till sitt eget förtret kommer försöka forcera sig fram till slutet genom att skjuta och slåss. Fast än spelet sänder tydliga signaler om att hjärnan och inte vapnen är spelarens vassaste medel. Storyn verkar dessutom vara helgrym. Så det blir att överleva sig geno spelet.

Jag gillar verkligen kompromisslösa spelutvecklare som håller fast vid sin vision och släpper daltandet och tanken på att hålla spelaren i handen jämt och ständigt. Jag hoppas att de skippar svårighetsgrader och håller fast vid sin vision om Survival Horror.

Hell is Us och nu det här spelet är två väldigt intressanta och kompromisslösa spel på kort tid och i morgon släpps dessutom Hollow Knight: Silksong kl. 16:00 på Game Pass och samtliga andra format samt Indiana Jones: The Order of Giants om inget ändras.

Galet mycket intressant att spela och att förhoppningsvis få avsluta året med ett nytt Metroid Prime från Retro Studios är grädde på moset.

Medlem
Skrivet av backspaze:

Nåt som jag inte ser nämnas i recensionen här på FZ och som verkar vara lätt att missa/glömma baserat på infon i den här recensionen (länkad till den relevanta delen av recensionen) är att det går att ladda upp pistolen för att göra mer skada. Det verkar göra att det "bara" krävs 2-3 skott i huvudet istället för 4-6.

Nope det stämmer inte ,har spelat nu hela kvällen och märker ingen skillnad i antal skott om man gör en charge eller normal skjuter s,a,s

Här är en jämförelse av spelet, PS5 mot Switch 2. Kan kanske vara av intresse.

signatur

ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Nope det stämmer inte ,har spelat nu hela kvällen och märker ingen skillnad i antal skott om man gör en charge eller normal skjuter s,a,s

Jag har inte spelet så jag kan inte testa själv, men vid en snabb sökning på nätet så säger de tre första länkarna att ladda upp vapnet är en nyckelfunktion för att göra mer skada. 🤷

https://www.gamespot.com/articles/cronos-the-new-dawn-best-up...

https://www.ign.com/wikis/cronos-the-new-dawn/Tips_%26_Tricks

https://www.gamesradar.com/games/survival-horror/cronos-tips-...

Skribent
Skrivet av AndyZedd:

Skrivet av backspaze:

Jag har inte spelet så jag kan inte testa själv, men vid en snabb sökning på nätet så säger de tre första länkarna att ladda upp vapnet är en nyckelfunktion för att göra mer skada. 🤷

https://www.gamespot.com/articles/cronos-the-new-dawn-best-up...

https://www.ign.com/wikis/cronos-the-new-dawn/Tips_%26_Tricks

https://www.gamesradar.com/games/survival-horror/cronos-tips-...

Jag skulle säga att det ger lite mer skada, men inte så mycket att det är värt det. Dessutom är det svårt att använda då uppladdningen inte funkar så att du bara håller in och släpper knappen när du vill skjuta. Du laddar upp och sen avfyrar pistolen efter någon sekunds fördröjning utan att du själv släpper knappen. Vilket gör det väldigt svårt att använda då och sikta på ett bra sätt.

Igen så hade denna funktion varit mer användbar om fe balanserat den.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Verkar bli en klassisk vattendelare, sen ser jag 79 som ett bra snitt. Ska bli intressant att testa längre fram.

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Verkar bli en klassisk vattendelare, sen ser jag 79 som ett bra snitt. Ska bli intressant att testa längre fram.

Spelet har en bra grund om man gillar denna typen av spel. Men behöver lite tillfixning och balansering. Storyn är det mest intressanta i ekvationen och det är lite synd att svårhetsgraden nu gör det svårt att komma framåt. Sen ska de inte göra om spelet till ett actionspel där man bara röjer igenom utan problem. För då sabbar de allt åt andra hållet i stället.

signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Instängd i en lägenhet med boss? halvboss? Finns bensindunkar man kan skjuta på och låta honom brinna likaså har man en torch på Men det gör så liten skada på honom Inga livampuller att finna ingen ammo
Man försöker med charge på varje skott och headshot
Död och ny laddning då man hoppas att det ligger bättre loot ,för det är inte samma varje gång utan lite olika varje gång ,vilket kan vara positivt Har du riktigt otur så är en del av lådorna tomma
Du kan inte undkomma denna strid du måste ta honom Hade jag kunnat fly åtminstone,,,,,,
Det är frustration av den högre skolan ,otroligt dåligt
Det känns ofta som man inte ges en chans att fixa det

Spelet är otroligt bra annars , bra ljud , atmosfär m.m
Men jag kommer lägga ned nu och hoppas på patchar som kan fixa lite saker som behövs fixas

Edit Envis som en åsna man är lyckades jag till slut
Kommer fick vila på det och hoppas patch fixar balansering

12
Skriv svar