Sony höjer (krymper) priset på PS5 Slim

Medlem
Sony höjer (krymper) priset på PS5 Slim

https://x.com/Knoebelbroet/status/1963181801112789271?t=u5GpCYAD0bLtoDdczOA9VQ&s=19

Fast vänta lite här nu Sony

Ifall jag hade köpt en telefon idag med 64 GB för 999 kr och imorgon släpper ni en nedgraderad version: 32 GB för 999 kr.
Det låter både som en prishöjning och en nedgradering Mr. The price of 499€ will stay the same.

Medlem

Märkligt val, med tanke på hur extremt billigt lagring är. Men, många bäckar små, förmodar jag.

Medlem

Ja vad bra att minska utrymmet på en digital only maskin....

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Ja vad bra att minska utrymmet på en digital only maskin....

Det argumentet har redan använts. Sonys svar har varit att PS5 går att uppgradera med en egen SSD samt att man kan köpa till en skivläsare.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det argumentet har redan använts. Sonys svar har varit att PS5 går att uppgradera med en egen SSD samt att man kan köpa till en skivläsare.

Då kan de ju lika gärna sälja den med 0GB så man kan välja större lagring så man slipper en liten fjutt hårddisk ta upp plats

Medlem

Shrinkflation, lika sunkigt som alltid.
En sådan skev konsolgeneration vi har just nu.

Medlem

Skönt att slippa ha en stor tung hårddisk. Det betalar jag gärna extra för.
Kan de inte ta bort handkontrollen också?

Medlem

Den här konsolgenerationen kommer enbart bli ihågkommen för prishöjningar och konstiga prissättningar.

Medlem
Skrivet av Faustian:

Den här konsolgenerationen kommer enbart bli ihågkommen för prishöjningar och konstiga prissättningar.

samt att de som var tidigt ute var vinnarna. Ovanligt nog.

Redaktör
Skrivet av JokerM6:

Sony höjer priset på PS5 Slim

Nej, den blir inte dyrare – du får mindre för samma pengar. Samma sak som när kaffepaket, juiceförpackningar och annat minskar men priset behålls: krympflation. (Kanske ändra rubriken? Den är ju fel nu.)

Skrivet av Faustian:

Åja. Mycket snabbare laddtider och alla spel från förra generationen – det är väl ändå värt att minnas? Liksom den suveräna PS5-kontrollen.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nej, den blir inte dyrare – du får mindre för samma pengar. Samma sak som när kaffepaket, juiceförpackningar och annat minskar men priset behålls: krympflation. (Kanske ändra rubriken? Den är ju fel nu.)

Så krympflation skedde under en dag menar du?
Idag köper jag något för 999 kr.
Imorgon köper jag något för 999 kr och får mindre: Det är min värld en prishöjning och resultat av kapitalism, som sakta men säkert suger ut oss alla.

Sen kan vi alla leka med ord, men för folk som lever på sjukpenning, a-kassa, pension etc etc...de har inte fått någon höjning på deras försäkringar (bidrag som kapitalisterna kallar det för) medans priserna ÖKAR så skiter vi FULLSTÄNDIGT vad ni kallar dessa ord för.
På vilket sätt är mina 100 kr lika mycket värda imorgon som dom var idag då ALLT höjs i pris?

Det har INGET med inflation att göra....det är REN bullshit att Mjölkchockladen har ökat med över 100% de senaste tre åren.
Orsak: Dåliga kakao-skörd säger dom

Så varför kostar mjölken idag 17 kr litern, kontra 5 kr som det kostade 1990?
Har utbud och efterfrågan ökat? Finns det mindre kossor idag?
Nej tvärtom, slaktindustrin, mejeriindustrin är större än någonsin.
5 kr 1990, är lika med 10 kr i dagens pengavärde dessutom 🤷‍♂️ Inte 17, men hey ytterligare ett räkneexempel

Så återigen, kalla det för vad du vill, jag kallar det för en prishöjning och ren kapitalism: Då det är en prishöjning eftersom man får MINDRE för vad man har betalat för dagen innan.

Medlem

Åja. Mycket snabbare laddtider och alla spel från förra generationen – det är väl ändå värt att minnas? Liksom den suveräna PS5-kontrollen.

Japp, att alla spel från förra generationen packas om och säljs som nytt för fullpris 🤷‍♂️
Först så höjde dom priserna på de gamla spelen, krympflation som du kallar det för, sen släppte dom om spelen i PS5 utgåvor, höjde priset (krympte enligt er) släpper en PS5 Pro utan skivläsare, 200-300 dollar dyrare än vanliga versionen, 12% bättre prestanda 🤷‍♂️ och nu igår så krympte dom återigen maskinen, istället för göra den ännu mer slimmad så slimmade dom lite utrymme.

Jävla skit generation från Sony minst sagt.
Så går det när man satsar på Live-service pang pang spel Sony!

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Imorgon köper jag något för 999 kr och får mindre: Det är min värld en prishöjning och resultat av kapitalism, som sakta men säkert suger ut oss alla.

Det är en prishöjning om vi utgår från ett jämförelsepris, det är det inte om vi utgår från ett faktiskt pris, då det inte tar mängden i åtanke.

Fler borde titta på jämförelsepriset när de handlar, finns väldigt många som inte gör det.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är en prishöjning om vi utgår från ett jämförelsepris, det är det inte om vi utgår från ett faktiskt pris, då det inte tar mängden i åtanke.

Fler borde titta på jämförelsepriset när de handlar, finns väldigt många som inte gör det.

Också känt som kg pris...bedrövligt många är dåliga på att kolla sådant

Kexchoklad, en sån där vanlig med tre rutor kostar runt 199 kr kilot hos mig kontra samma jävla kexchoklad i lösvikt som kostar idag 119 kr kg haha..och ändå så köper dårar "den vanliga" för 199 kr/kg 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av GustavA:

Skönt att slippa ha en stor tung hårddisk. Det betalar jag gärna extra för.
Kan de inte ta bort handkontrollen också?

Strömkabel, hdmi kabel också väck. Det kallas kundsercice, synd om kunderna som får en massa onödiga kablar de kanske inte vill ha. Ungefär som skivläsaren de plockade bort. Rent kundservice-drag det.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Strömkabel, hdmi kabel också väck. Det kallas kundsercice, synd om kunderna som får en massa onödiga kablar de kanske inte vill ha. Ungefär som skivläsaren de plockade bort. Rent kundservice-drag det.

HDMI-kabel försvinner nog inom kort, som när Nintendo slopade laddkabel till 3DS för att "alla redan har en gammal". Helt hål i huvudet att köpa konsol idag, framförallt heldigital sådan.

Medlem
Skrivet av kebbe:

HDMI-kabel försvinner nog inom kort, som när Nintendo slopade laddkabel till 3DS för att "alla redan har en gammal". Helt hål i huvudet att köpa konsol idag, framförallt heldigital sådan.

Eller hur. För det är ju aldrig någon som köper en konsol för första gången.

Redaktör
Skrivet av JokerM6:

Sen kan vi alla leka med ord, men för folk som lever på sjukpenning, a-kassa, pension etc etc...de har inte fått någon höjning på deras försäkringar (bidrag som kapitalisterna kallar det för) medans priserna ÖKAR så skiter vi FULLSTÄNDIGT vad ni kallar dessa ord för.
På vilket sätt är mina 100 kr lika mycket värda imorgon som dom var idag då ALLT höjs i pris?

Det har INGET med inflation att göra....det är REN bullshit att Mjölkchockladen har ökat med över 100% de senaste tre åren.

5 kr 1990, är lika med 10 kr i dagens pengavärde dessutom 🤷‍♂️ Inte 17, men hey ytterligare ett räkneexempel

Så återigen, kalla det för vad du vill, jag kallar det för en prishöjning och ren kapitalism: Då det är en prishöjning eftersom man får MINDRE för vad man har betalat för dagen innan.

– Sony höjer priset på PS5.
– Jaså, hur mycket kostar den nu då?
– 499 euro.
– Och innan?
– 499 euro.

Det handlar inte om att leka med ord, utan att använda det ord som bäst beskriver situationen - oavsett vad man tycker om saken. "Prishöjning" är olämpligt eftersom priset inte har höjts. Ja, värdet på produkten minskar och ja, du får mindre för pengarna. Ordet "krympflation" beskriver detta fenomen och är rätt etablerat. Men om man ändå vill kalla det "prishöjning" bör man skriva nåt i stil med "I praktiken blir den dyrare, eftersom du får mindre för pengarna.", annars är det risk att bli missförstådd.

Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle sedan länge. Åsikter om det får man vädra på annat håll än i detta spelforum.

signatur
Redaktör
Skrivet av JokerM6:

Japp, att alla spel från förra generationen packas om och säljs som nytt för fullpris 🤷‍♂️
Först så höjde dom priserna på de gamla spelen, krympflation som du kallar det för, sen släppte dom om spelen i PS5 utgåvor, höjde priset (krympte enligt er) släpper en PS5 Pro utan skivläsare, 200-300 dollar dyrare än vanliga versionen, 12% bättre prestanda 🤷‍♂️ och nu igår så krympte dom återigen maskinen, istället för göra den ännu mer slimmad så slimmade dom lite utrymme.

Jävla skit generation från Sony minst sagt.
Så går det när man satsar på Live-service pang pang spel Sony!

Missförstår du avsiktligt? Det kostar inte en krona att spela dina PS4- och Xbox One-spel på PS5 och Xbox Series. Det står dig fritt att köpa eller avstå uppdateringar, det är så världen vi lever i fungerar.

signatur
Medlem
Skrivet av JokerM6:

💯
Bara fåniga ord för att folk ska acceptera girigheten.

signatur

Skeptiker som rannsakar det folk accepterar

Medlem

Missförstår du avsiktligt? Det kostar inte en krona att spela dina PS4- och Xbox One-spel på PS5 och Xbox Series. Det står dig fritt att köpa eller avstå uppdateringar, det är så världen vi lever i fungerar.

Kan fråga densamma, missförstår du avsiktligt?
Mitt svar var om detta:

Skrivet av Faustian:

och precis som jag skrev: Japp, att alla spel från förra generationen packas om och säljs som nytt för fullpris 🤷‍♂️
Först så höjde dom priserna på de gamla spelen, krympflation som du kallar det för, sen släppte dom om spelen i PS5 utgåvor, höjde priset

Lixom, väldigt svårt att missförstå temat om vad vi talar om.
Nej, det är INGEN som tvingar mig att köpa Last Of Us 2 för en tredje gångt, men likt förbannat är det för jävla fult att höja priserna ständigt och släppa samma spel om och om om igen, där skillnaden är markant liten. Vad fan är det jag betalar 899-999 kr för då?
Det är det vad denna generation kommer bli känd för: prishöjningar och återsläpp av ny-gamla spel till högre pris än dag 1 🤷‍♂️
Switch 1 har höjts med 50 dollar i USA...kom igen nu för fan, en 8 år gammal produkt som aldrig har prissänkts från första början, sålt över 150 miljoner exemplar...Ne för fan, vi höjjer priset...snacka om giriget

Skrivet av Mr_Qi:

💯
Bara fåniga ord för att folk ska acceptera girigheten.

Exakt så...

Medlem

Kanske ändra rubriken? Den är ju fel nu.).

Done and done 💲

Backloggens befriare
Skrivet av JokerM6:

Switch 1 har höjts med 50 dollar i USA...kom igen nu för fan, en 8 år gammal produkt som aldrig har prissänkts från första början, sålt över 150 miljoner exemplar...Ne för fan, vi höjjer priset...snacka om giriget

Exakt så...

Just det där kan de väl iofs tacka sin orangea blob till statsöverhuvud för?

signatur

Ad hoc addendum

Redaktör
Skrivet av JokerM6:

Kan fråga densamma, missförstår du avsiktligt?
Mitt svar var om detta:
och precis som jag skrev: Japp, att alla spel från förra generationen packas om och säljs som nytt för fullpris 🤷‍♂️
Först så höjde dom priserna på de gamla spelen, krympflation som du kallar det för, sen släppte dom om spelen i PS5 utgåvor, höjde priset

Lixom, väldigt svårt att missförstå temat om vad vi talar om.
Nej, det är INGEN som tvingar mig att köpa Last Of Us 2 för en tredje gångt, men likt förbannat är det för jävla fult att höja priserna ständigt och släppa samma spel om och om om igen, där skillnaden är markant liten. Vad fan är det jag betalar 899-999 kr för då?
Det är det vad denna generation kommer bli känd för: prishöjningar och återsläpp av ny-gamla spel till högre pris än dag 1 🤷‍♂️

Exakt så...

Ok, då missförstår vi nog båda varandra. Vi snackar väl kanske om samma sak ändå: konsoler och priserna på dem.

Skrivet av JokerM6:

Done and done 💲

Topp!

signatur
Medlem
Skrivet av keffkebab:

Just det där kan de väl iofs tacka sin orangea blob till statsöverhuvud för?

Delvis ja!
Men också att Nintendo på 8 år ej har sänkt priset och ändå sålt mer än PS2 snart vilket är verkligen hatten av och imponerande.
På tanke hur billig PS2 blev under sin livstid.
Girigt att då höja priset på en utgående produkt må man tycka.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cocoa_crisis_(2024%E2%80%93pres...

Medlem
Skrivet av Faustian:

Jag tror hela den här post-pandemieran kommer att bli ihågkommen så. Den kommer säkert även markera starten för kapitalismens totala sönderfall. Det märks tydligt att girigheten har lagt in en högre växel de senaste åren, det finns ingen återhållsamhet längre. Vi kan heller inte kräva det av makthavare och finanselit när vi själva är lika skyldiga till den självupptagna mentaliteten som råder i världen. Det bästa vi kan göra är att sluta handla mer än nödvändigt. Det gamla tricket att köpa sig ur en kris fungerar inte idag.

Medlem

Vad sägs om Sony höjer priset på inbyggd lagring i PS5? För dyrare per gb har det ju blivit.

signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

I dagligvaruhandeln har vi jämförpris räknat på kilo. Hade vi haft samma system för spelkonsoler så hade det Sony gör definitivt räknats som en prishöjning. Krympflation är bara ett fint ord för det hela.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Och utan kapitalism hade vi förmodligen inte haft några konsoler alls. Eller någon marknad för PC komponenter. Eller ett så stort utbud av fantastiska spel

signatur

PSN: Oakborn86

12
Skriv svar