Steam-betygen faller för Oblivion-remastern
Väldigt glad över att jag införskaffat det än. Om ett halvår kanske
Känner samma. Var nära att köpa vid release, men skippade och har inte saknat det på något sätt.
Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.
Är det mycket nya spelare som kommit till eller är det gamla vanliga spelarbasen som nu ändrat sina tidigare betyg?
Satt o kollade lite på youtube igår bland annat en där de nämne att Nvidia har dåliga drivrutiner och orsakade många crashar så personen körde AMD istället. Då runt 90% kör nvidia så kanske det inte behöver betyda att alla problem ligger i spelet utan i dåliga drivrutiner?
Känner samma. Var nära att köpa vid release, men skippade och har inte saknat det på något sätt.
Jag köpte på release, och fastän jag inte ångrar det så känner man av att spelet är väääldigt gammalt. Det är bokstavligen identiskt med originalet, på gott och ont. Väldigt kul att göra alla quests igen, tills man kommer till en dungeon, som är samma klippa-klistrahelvete som det var i originalet. In i minsta detalj.
Trots att det gått 15+ år sedan jag spelade originalet senast så kände jag att jag kunde blunda mig igenom hela upplevelsen. Det är på sätt och vis den perfekta remastern, samma spel med upphottad grafik.
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.
Jag köpte på release, och fastän jag inte ångrar det så känner man av att spelet är väääldigt gammalt. Det är bokstavligen identiskt med originalet, på gott och ont. Väldigt kul att göra alla quests igen, tills man kommer till en dungeon, som är samma klippa-klistrahelvete som det var i originalet. In i minsta detalj.
Trots att det gått 15+ år sedan jag spelade originalet senast så kände jag att jag kunde blunda mig igenom hela upplevelsen. Det är på sätt och vis den perfekta remastern, samma spel med upphottad grafik.
Låter bra ändå tycker jag! Älskade originalet när det kom så lär hoppa in i denna remaster förr eller senare. Förhoppningsvis har mycket problem som folk haft försvunnit då, om inte av fan patcher och moddar från communityn
Twitch
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.
De bytte från en dålig spelmotor till en ännu sämre
Nja, de har snarare två halvkassa motorer som försöker samarbeta med varandra…
Denna "nya" version, kalla den vad ni vill, är helt utan atmosfär. Det som gjorde Oblivion så mysigt är borta. Spelade ett par timmar och blev lite uppgiven över vad de gjort. Ser framemot "Skyblivion" (tyvärr sitter den titeln dåligt i munnen, man borde tänkt ett varv till).
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Denna "nya" version, kalla den vad ni vill, är helt utan atmosfär. Det som gjorde Oblivion så mysigt är borta. Spelade ett par timmar och blev lite uppgiven över vad de gjort. Ser framemot "Skyblivion" (tyvärr sitter den titeln dåligt i munnen, man borde tänkt ett varv till).
Jag börjar låta som en trasig skiva, men välkommen till en UE5-remake/remaster. Spelen må se vackra ut, men själen och designvalen som gjorde spel unika är förlorade…
Jag börjar låta som en trasig skiva, men välkommen till en UE5-remake/remaster. Spelen må se vackra ut, men själen och designvalen som gjorde spel unika är förlorade…
Håller med dig fullständigt.
Jag ska skriva ett blogginlägg om det. Det börjar lite mycket nu med dessa själadödande remake / remaster / refurbish som tar bort atmosfären. UE5 är fantastiskt på många saker, jag börjar nu undrar om det egentligen är bra för spel.
Cyberpunk 2 kommer gå den vägen och The Witcher 4, men dom verkar ju veta vad dom sysslar med i varje fall.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Jag kommer inte att köpa eller behöva köpa remastern, den finns med massa annat gott och blandat på Game Pass.
Är det Steam som är problemet? Eller PC som en väldigt varierad plattform, både och eller ingetdera?
Många spel med olika motorer tycks lida av tekniska problem som många gånger inte återfinns på konsolversionerna av samma spel. Att mekka PC är sedan gammalt, men för mycket buggar och problem med optimering är inte kul att ständigt råka ut för.
Är det inte bara skönare att boota upp spelet, tuta och köra till ögonen blöder?
Denna "nya" version, kalla den vad ni vill, är helt utan atmosfär. Det som gjorde Oblivion så mysigt är borta. Spelade ett par timmar och blev lite uppgiven över vad de gjort. Ser framemot "Skyblivion" (tyvärr sitter den titeln dåligt i munnen, man borde tänkt ett varv till).
Jag upplevde det precis tvärtom, remastern har atmosfär och då botade jag upp X360-versionen för att jämföra. Tänk att människor kan uppleva saker och ting så olika.
Jag kommer inte att köpa eller behöva köpa remastern, den finns med massa annat gott och blandat på Game Pass.
Är det Steam som är problemet? Eller PC som en väldigt varierad plattform, både och eller ingetdera?
Många spel med olika motorer tycks lida av tekniska problem som många gånger inte återfinns på konsolversionerna av samma spel. Att mekka PC är sedan gammalt, men för mycket buggar och problem med optimering är inte kul att ständigt råka ut för.
Är det inte bara skönare att boota upp spelet, tuta och köra till ögonen blöder?
Jag upplevde det precis tvärtom, remastern har atmosfär och då botade jag upp X360-versionen för att jämföra. Tänk att människor kan uppleva saker och ting så olika.
Man kan bara tuta och köra på pc också men pc spelarna är mer vana och vill ofta ha 120fps + och det kan man ofta få om man meckar runt lite. På konsol får man ju bara gilla läget.
Spelade igenom huvudkampanjen samt gladiator arenan. Var inte så imponerad, föredrar definitivt Skyrim före detta. Mycket mer atmosfäriskt i det spelet, Oblivion är ganska fult och fullt med repetitiva helvetesportar. Slutet var rätt coolt dock.
Mitt tips som en gammal Oblivion-spelare är att så fort man kommer till den öppna världen. Undvik main quest och undvik Kvatch till varje pris. Så kan man spela spelet helt utan att bli störd av Oblivion-portarna. Typ så jag brukar köra Oblivion. Och Skyrim kommer inte i närheten av detta.
Dock håller jag med om att spelet är helt förjävligt med alla Oblivion-portar och sänker kvaliteten rejält.
Prova min metod i en ny gameplay.
Mitt tips som en gammal Oblivion-spelare är att så fort man kommer till den öppna världen. Undvik main quest och undvik Kvatch till varje pris. Så kan man spela spelet helt utan att bli störd av Oblivion-portarna. Typ så jag brukar köra Oblivion. Och Skyrim kommer inte i närheten av detta.
Dock håller jag med om att spelet är helt förjävligt med alla Oblivion-portar och sänker kvaliteten rejält.
Prova min metod i en ny gameplay.
Jag förstår hur du menar, men känns konstigt att undvika main quest när man spelar det för första gången. Möjligen om man spelar det igen, kan jag förstå det. Men det är ju ingen bra speldesign direkt.
Blir nog ingen mer gång för mig, spelade mest igenom det av nyfikenhet och nu inväntar jag snarare det nya Elder Scrolls i så fall. Eller spelar Skyrim igen
Man kan bara tuta och köra på pc också men pc spelarna är mer vana och vill ofta ha 120fps + och det kan man ofta få om man meckar runt lite. På konsol får man ju bara gilla läget.
Ja, man kan nästan bara tuta och köra på PC likt konsol, men ändå inte riktigt lika och får betala för prestandan. Problemet med PC som jag ser det är att spel ofta dras med fler buggar och sämre optimering.
Jag spelade nästan 20 timmar när det släpptes men sen kom sommaren, flytt och allt däremellan. Kommer definitivt att återuppta det vid tillfälle men låter inte som att det tillfället är nu.
❓ Saknar du Calle Johansson-Sundelius (och Victor Leijonhufvud)? 🎙️ Lyssna på podden Virtuellt och må gott!
Jag kommer inte att köpa eller behöva köpa remastern, den finns med massa annat gott och blandat på Game Pass.
Är det Steam som är problemet? Eller PC som en väldigt varierad plattform, både och eller ingetdera?
Många spel med olika motorer tycks lida av tekniska problem som många gånger inte återfinns på konsolversionerna av samma spel. Att mekka PC är sedan gammalt, men för mycket buggar och problem med optimering är inte kul att ständigt råka ut för.
Är det inte bara skönare att boota upp spelet, tuta och köra till ögonen blöder?
Jag upplevde det precis tvärtom, remastern har atmosfär och då botade jag upp X360-versionen för att jämföra. Tänk att människor kan uppleva saker och ting så olika.
Jag tror vi ser det genom nostalgins ögon, sedan är det många som upplever UE5 stora brister, inte enbart i Oblivion utan i andra spel också. Detta gör inte saken bättre.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Mitt tips som en gammal Oblivion-spelare är att så fort man kommer till den öppna världen. Undvik main quest och undvik Kvatch till varje pris. Så kan man spela spelet helt utan att bli störd av Oblivion-portarna. Typ så jag brukar köra Oblivion. Och Skyrim kommer inte i närheten av detta.
Dock håller jag med om att spelet är helt förjävligt med alla Oblivion-portar och sänker kvaliteten rejält.
Prova min metod i en ny gameplay.
Det är så många föråldrade gameplay-system att det helt enkelt inte håller att bara trä på en ny kostym (ue5) för att det ska vara spelbart 2025.
Då är Skyrim som original 2011 bra mycket bättre trots allt.
Synd att dom inte gjorde en remake själva istället för det här tredjeparts-hafsjobbet av remaster
Jag tror vi ser det genom nostalgins ögon, sedan är det många som upplever UE5 stora brister, inte enbart i Oblivion utan i andra spel också. Detta gör inte saken bättre.
Jag brukar plocka av mig nostalgin och romantikens glasögon så mycket som möjligt, sedan vet jag att det är lätt att falla för känslor av nostalgi och romantik på gott och ont.
UE5 likt alla spelmotorer har intitalt fördelar och nackdelar, men till syvende och sist faller det på utvecklarnas vilja, förmåga, resurser och tidsram.
Jag anser att det är och blir ett fördummande och förslöande argument att hänvisa till brister i spel som beroendes av spelmotorn i fråga, det stämmer helt enkelt inte. Orsaken sitter inte i motorn utan hos hantverkarna/utvecklarna.
Att säga att det är motorn som är full av brister och inte utvecklarna som lägger ned ordentligt med tid och resurser är väl lite som att säga att det är pistolen som dödar en människa, inte den människa som avfyrar pistolen?
Ja, man kan nästan bara tuta och köra på PC likt konsol, men ändå inte riktigt lika och får betala för prestandan. Problemet med PC som jag ser det är att spel ofta dras med fler buggar och sämre optimering.
Fast jag tycker nog de allra flesta spelen är bättre optimerade på pc de flesta spel är ju låsta på 30fps på konsol och kanske får en 60 patch framöver. Det är väl ändå dålig optimering? Ett spel på som körs i låsta 30 fps får garanterat väldigt dåliga betyg på steam medan xbox/ps5 spelaran tycker det är helt ok. Jag tror det bottnar i att pc spelarna ställer högre krav än vad konsollspelaren. Man ska också betänka att ps5 store har ca 7000 spel, xbox ca14000, steam ca120000 så de flesta spel dyker inte ens upp konsol.
Jag brukar plocka av mig nostalgin och romantikens glasögon så mycket som möjligt, sedan vet jag att det är lätt att falla för känslor av nostalgi och romantik på gott och ont.
UE5 likt alla spelmotorer har intitalt fördelar och nackdelar, men till syvende och sist faller det på utvecklarnas vilja, förmåga, resurser och tidsram.
Jag anser att det är och blir ett fördummande och förslöande argument att hänvisa till brister i spel som beroendes av spelmotorn i fråga, det stämmer helt enkelt inte. Orsaken sitter inte i motorn utan hos hantverkarna/utvecklarna.
Att säga att det är motorn som är full av brister och inte utvecklarna som lägger ned ordentligt med tid och resurser är väl lite som att säga att det är pistolen som dödar en människa, inte den människa som avfyrar pistolen?
Fast när det nu har kommit VÄLDIGT många spel i UE5 som lidit av enorma prestanda problem / ej anpassade för ens modern DYR hårdvara, är det inte ganska logiskt att folk gör den kopplingen? Om en fabrik (motorn i det här fallet då) 80-90% av tiden producerar skit. Är det då inte rätt stor chans att det är nåt fel på fabriken?
Kan dom få spelen optimerade? Kanske. Men det är redan påvisat att nanite, lumen, etc är ger fördelar för utvecklarna, men mot en kostnad som spelarna får betala i form av försämrad prestanda även på modern (dyrare) hårdvara. Ändå verkar utvecklarna fullt beredd att låta spelarna ta den kostnaden!? Vilket iofs inte är så konstigt så länge det inte drabbar dom själva... Därför är det upp till spelarna att säga: NOPE detta är inte ok. Ni försöker få fördelar på eran sida, som vi spelare får betala för med försämrad prestanda.
Ett annat stort kommande UE5 spel, Borderlands 4 har stora utsikter att lida av exakt samma sak, baserat på previews: Reddit
Utvecklarna måste få in i skallen att dom kan inte låta spelarna ta kostnaden för DERAS genvägar. Därav är det bra om folk protesterar. Om UE5 får ta skiten så kanske det innebär att EPIC faktiskt försöker göra något åt detta, då det är deras produkt som får ta smällen nu. Kanske för att EPIC själva sålt in UE5 som nån sorts magisk super-lösning där utvecklarna kan skita i optimering och låta nanite, lumen, m.m vara auto-lösningen?
Är det så så förtjänar EPIC och UE5 all skit dom kan få tills dom åtgärdat problemet skulle jag säga...
Jag brukar plocka av mig nostalgin och romantikens glasögon så mycket som möjligt, sedan vet jag att det är lätt att falla för känslor av nostalgi och romantik på gott och ont.
UE5 likt alla spelmotorer har intitalt fördelar och nackdelar, men till syvende och sist faller det på utvecklarnas vilja, förmåga, resurser och tidsram.
Jag anser att det är och blir ett fördummande och förslöande argument att hänvisa till brister i spel som beroendes av spelmotorn i fråga, det stämmer helt enkelt inte. Orsaken sitter inte i motorn utan hos hantverkarna/utvecklarna.
Att säga att det är motorn som är full av brister och inte utvecklarna som lägger ned ordentligt med tid och resurser är väl lite som att säga att det är pistolen som dödar en människa, inte den människa som avfyrar pistolen?
Utvecklare är lata är sedan gammalt, det hjälper inte heller att management sätter för korta deadlines för sina lata utvecklare. UE5 är en skit motor på många sätt. Spel som släppts senaste 5-10 åren ser ut som skit. Tearing, blurry, upscaling, ghosting. Det ser inte ut som det kommer bli bättre när allt för många spel förlitar sig på frame gen, vilken borde undvikas minst lika mycket som motion blur.
Jag köpte på release, och fastän jag inte ångrar det så känner man av att spelet är väääldigt gammalt. Det är bokstavligen identiskt med originalet, på gott och ont. Väldigt kul att göra alla quests igen, tills man kommer till en dungeon, som är samma klippa-klistrahelvete som det var i originalet. In i minsta detalj.
Trots att det gått 15+ år sedan jag spelade originalet senast så kände jag att jag kunde blunda mig igenom hela upplevelsen. Det är på sätt och vis den perfekta remastern, samma spel med upphottad grafik.
Neeeej.. Oblivion remaster känns inte alls särskilt gammalt. Det kanske känns så för att du spelat det förr.
Det är jättetrist att grottorna i Oblivion är likartade, men det var de i Skyrim med, och tråkig repetition av grottor, monster, fiendeläger och andra points of interest utmärker ju även "moderna" spel så som Witcher 3, Starfield, Assassin's Creed, MGS5, Star Wars Outlaws och Ghost of Tsushima.
Det är i själva verket få open world-spel som inte innehåller massa kopierade saker utströsslade på kartan. Red Dead Redemption 2 är ett av få undantag jag kommer att tänka på just nu. Kanske Kingdom Come Deliverance 2 också.
Memento Mori
Neeeej.. Oblivion remaster känns inte alls särskilt gammalt. Det kanske känns så för att du spelat det förr.
Kul att du uppskattar spelet, önskar fler yngre personer var villiga att gå tillbaka i spelhistorien. Men jo, spelet känns absolut gammalt. Inte utséendemässigt eller författarmässigt, men i sin gameplaymekanik.
Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.