Majesty 2: The Fantasy Kingdom Sim

Robot
Majesty 2: The Fantasy Kingdom Sim

Hört talas om empowerment? Alltså att få individer och grupper att hjälpa sig själva. Det går att dra en måttligt vag parallell till Majesty 2: The Fantasy Kingdom Sim där hjältarna styrs efter humör, och pengabörs. FZ har skrattat, gråtit och recenserat.


Inaktiv
Majesty 2 i testlabbet

Meh...Jag vill bygga en stor stad, med murar, torn och hjältar. Jaja, the settlers kanske låter bättre för mig

Medlem

ah, ser ju kul å mysigt ut


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

ah, ser ju kul å mysigt ut

Det ÄR kul och mysigt

PaZ
Medlem

Känns det på något sätt som Dungeon Keeper? Kanske långsökt, men det var det spel som jag spontant kom att tänka på när man inte kan styra undersåtarna direkt, utan med olika belöningar och lockelser..

Inaktiv

Som skribenten nämner är hjältarna ibland otroligt korkade. Att bygga ett funktionellt försvar är ibland riktigt dyrt också - för att inte tala om alla små glipor som råttor och odöda varelser kan ta sig igenom utan att vakterna gör ett dugg.

Men helt klart ett godkänt spel.

Inaktiv

Jag har spelat demot, och det hampus säger stämmer riktigt bra.

En bra Recension.

Medlem

Kunde inte hålla med mindre. Efter att ha spelat 1:an, kan jag bara säga att 1:an, som kom för 9 år sedan, är bättre än 2:an. Det som gjorde Majesty bra är bortskalat, kvar är bara en upphottad grafik. I princip ingenting nytt har tillförts, bara tagits bort.

Borta är sandbox (eftersom de inte fattade hur de skulle konstruera en på ett enkelt sätt), som är otroligt viktigt för att hålla liv i sådana här spel. Kvar är man med en standardiserad, oengagerande, tråkig kampanj med dryga missions och ett obefintligt antal single player missions som skrafsats ihop i sista stund. Återspelbarheten är löjligt låg mao.

Borta är känslan att det är en simulator man spelar, istället får man en fadd smak i munnen av att det känns som ett strategispel där man inte har någon kontroll. Ens hjältar agerar inte som enskilda individer längre, dom har ingen personlighet kvar och är mer bara som massproducerade units med dålig AI. Borta är deras små egenheter och att de kunde gå och supa/ spela tärning bara för att roa sig.

2/5 från mig. Spelet håller två kvällar kanske, inte mer.

Man kan inte göra ett spel som blir besegrat av en 9 år yngre upplaga och komma undan med det.

Hade de mixat Majesty med lite Tropico 2 hade det nog kunnat bli något, men det här är ju bara för undermåligt.

Inaktiv

Jag håller Schimpans om att 1an är bättre än det här spelet. Jag tycker fortfarande det är underhållande dock, skulle ge det 3/5

Medlem

Läste på något forum att grafikmotorn som Majesty 2 använder inte kan generera (hantera) en slumpmässig karta om så är fallet så har dom verkligen lyckats med att skita sig själva i örat. Jag läste även att det finns rykten om att dom håller på att fixa en patch (exp) som lägger till en sandlåda men hur mycket utav det är sant kan jag inte svara på.

Medlem
Skrivet av Brain:

Inte värt 4/5.. kanske typ 3 eller 3.5 / 5.

Men riktigt kul en stund.. typ 4-5h.. sen äre fan bara repetivt.

Det pendlade för mig runt 3,5, och det var i valet eller kvalet mellan tre och fyra. Men, det fick bli en fyra på grund av hur kvalitativt spelande det var överlag.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Inaktiv

Online är ett skämt, lyckas man väl joina ett spel är dissconnect eller andra fel ett faktum.
Replay värdet är ganska lågt med då det inte finns nån highscore eller liknande.
Hade velat ge det högre betyg med blir inte mer än 3/5

Medlem

har bara hört skit om det här spelet. och av det jag har hört är definitivt inte värt en fyra för mig


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av Hargorman:

Läste på något forum att grafik motorn som Majesty 2 använder inte kan generera (hantera) en slumpmässig karta om så är fallet så har dom verkligen lyckats med att skita sig själva i örat. Jag läste även att det finns rykten om att dom håller på att fixa en patch (exp) som lägger till en sandlåda men hur mycket utav det är sant kan jag inte svara på.

Det där lät jävligt ologiskt.

Exakt, men tydligen är det sant:|


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

Bra recension.

Som sagt, det som saknas mest är sandlåde-läget. Att det skulle vara omöjligt att göra ett läge som är mindre statiskt har jag svårt att tro. Om man bara tar en platt bana och "roterar" lägen på monster-spawns skulle räcka långt.

Det är en del balanseringar och buggar men det är än så länge bara version 1.0

Man måste använda flaggor mer än i ettan. Undersåtarna sopar inte rent banan som de kunde göra i ettan.

Gillade man ettan så kommer man antagligen att gilla tvåan, vilket är ett bra betyg.

Visst lade man till free-form först i en patch eller expansion till ettan? Eller var det bara att fortsätta spela efter ett avklarat uppdrag som lades till?

En del har klagat på att spelet är mycket svårt, något jag inte kan hålla med om, definitivt inte i jämförelse med Majesty1.

Att jämföra majesty och dungeon keeper går bra eftersom man kan styra sina undersåtar med flaggor i båda spelen. Men där slutar likheterna... tror jag i alla fall

Skulle själv se mer "sim" i spelet, åtminstone till samma nivå som ettan hade, gärna mer.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Vad är det unika konceptet? Framgick liksom inte av recensionen

Medlem

me <3 Majesty 2 men dom har missat en hel del saker och den har en del små buggar.

Medlem

Högst en 2:a för detta liret. Efter inledande mysfaktor då man engagerar sig i den enskilda hjältens liv och leverne försvinner detta helt då man tvingas hyra in horder med hjältar för att stäva den hjärndöda ständiga strömmen av monster som rushar in hjärndött mot slottet. I de senare uppdragen är det som designern lessnat helt och bara spyr ut massa monster hela tiden. De 3-4 sista uppdragen är stora skämt. Omspelbarhetsfaktorn av spelet är lika med noll då kampanjen är ganska kort, enspårig och upprepande. När man väl orkat sig igenom kampanjen så är man glad att det är över och spelet kan förpassas till bokhyllan. Online-schabblet är tröstlöst att ens försöka sig på.


signatur

In war, truth is the first casualty

Medlem

Inte riktigt som Dungeon Keeper (kärlek till den serien av 2 underbara spel), men det är nära nog för att kunna njuta av sarkasm och lite humor

Medlem

Riktigt trevligt spel. Timmarna bara flyger iväg. Och man stortrivs! (jupp, tro det eller ej ni som gnäller haha)

Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Högst en 2:a för detta liret. Efter inledande mysfaktor då man engagerar sig i den enskilda hjältens liv och leverne försvinner detta helt då man tvingas hyra in horder med hjältar för att stäva den hjärndöda ständiga strömmen av monster som rushar in hjärndött mot slottet. I de senare uppdragen är det som designern lessnat helt och bara spyr ut massa monster hela tiden. De 3-4 sista uppdragen är stora skämt. Omspelbarhetsfaktorn av spelet är lika med noll då kampanjen är ganska kort, enspårig och upprepande. När man väl orkat sig igenom kampanjen så är man glad att det är över och spelet kan förpassas till bokhyllan. Online-schabblet är tröstlöst att ens försöka sig på.

Exakt. Borta är simulatorn, istället är det som man sitter i ett strategispel där enheterna i ett myller springer i kaosartade mönster på skärmen och du försöker (måste, de gör ju inte ett skit annars!) styra dom med lite flaggor.

Och uppdragen blev rent ut sagt frustrerande att spela i kampanjen ju närmre slutet man kom. Det var inte roligt, bara frustrerande.

Medlem
Skrivet av Schimpans:

Kunde inte hålla med mindre. Efter att ha spelat 1:an, kan jag bara säga att 1:an, som kom för 9 år sedan, är bättre än 2:an. Det som gjorde Majesty bra är bortskalat, kvar är bara en upphottad grafik. I princip ingenting nytt har tillförts, bara tagits bort.

Det är ju massa nytt som tillkommit.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nån mer än jag som tycker berättarrösten i spelet låter misstänkt likt Sean Connery?

Medlem
Skrivet av Griech:

Nån mer än jag som tycker berättarrösten i spelet låter misstänkt likt Sean Connery?

George Ledoux låter så när han gör rösten som rådgivare i Majesty-serien.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar