Du kan inte sova - Vad gör du?

Medlem
Du kan inte sova - Vad gör du?

Sitter här halvt fallfärdig, har en otroligt viktig dag framför mig imorgon (läs idag), skall skjutsa min kompis och hans flickvän till flygplatsen kl 11.00, sedan skall jag till jobbet, och därefter skall jag bila upp till Uddevalla och hälsa på min kusin som fyller 30.
Har ni några tips, ni som är vakna? Har redan provat sömntabletter, fårräkning, bokläsning...

Medlem

Anledningen till att jag inte somnar brukar vara för att jag grubblar och tänker på för mycket saker, så för mig handlar det oftast bara om att komma in i rätt "stadie".
Saker som fungerar för mig är att läsa favoritpassager i böcker, kolla på feel good serier som Gilmore Girls, skapa atmosfär som återskapar goda minnen. Jag kan t ex öppna fönstret nu på vintern ,och få det riktigt kallt, och tänka tillbaka på naturupplevelser jag haft.
Jag brukar också dricka rejält mycket te, gå och kissa och konstigt nog ställer min kropp in sig lite på att sova då.

Tips från mig dårå.

Inaktiv

Det där med te ska man nog se upp med lite om man är känslig för koffein :). I alla fall vanligt svart te.
Själv blir jag trött när jag lägger mig i sängen typ. Sätter alltid tvn på typ 60-90 min automatisk avstängning, sen igång med nån skön dvd, tex Black Adder dvd 2 av 4 som jag redan sett ca 35 ggr men fortfarande garvar. Sen vaknar jag på morgonen/förmiddag och försöker minnas hur långt jag såg... Vanligtvis kan jag bara minnas ca 5 min vilket väl tyder på att jag typ knoppat direkt...

Ett tips är att fokusera på något som inte är negativt... Jag försöker tex att inte spela poker innan jag lägger mig då en bad beat kan förstöra sömnen helt


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem

Ok, tack för tipsen. Jag har Black Adder-serien, var ett tag sedan jag tittade på den, själv har jag säsong 4:a som favorit.

Hursomhelst, jag tänkte mig Band of Brothers, brukar alltid drömma mig tillbaka till post-industrialiseringen då, när människan kunde förbränna och skita ner hur mycket som helst utan konsekvenser.

Skall göra ett nytt försök.

Medlem

jag brukar ligga och tänka ut olika lösningar på saker, typ göra en ritning i huvudet. hur ska jag göra den datormodifikationen, eller hur skulle man kunna konstruera en självöppnande tv-bänk (dåligt exempel). eftersom resonemangen och "ritningarna" blir så pass invecklade efter ett par minuter blir man dels trött och dels glömmer man bort att man inte kan sova. dessutom är det stimulerande för en liten tekniknörd som pluggar till något icke teknikrelaterat.

annars är det bara att stoppa in sagan om ringen, är väl samma teori som feel good-serie-metoden (bara att jag personligen spyr och vill begå självmord så fort jag hör talas om gilmore girls, but that's neither here, nor there ).

en sak är iaf säker, forum hjälper inte mot sömnlöshet


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

kammomil te *eller hur det stavas* brukar göra susen


signatur

jepp du gissade rätt! jag är dysslektiker.

Medlem

Jag spelar bort 50$ på internet poker, det gör att jag ångrar att jag inte tog livet av mig redan igår.


signatur

Härmed lovar jag att aldrig köpa ett spel igen! Med undantag spel som jag MÅSTE köpa för att kunna spela.

Medlem

Spelar en 30minuter eller så, sen blir man skitsömnig


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Det bästa är att gå upp och göra något helt annat - om man fortfarande inte blir trött så får det vara så. Missar man en natts sömn är det inte hela världen så länge man inte kör lastmaskin i en porslinsfabrik...

Glöm bort hetsen kring att sova och gör något annat - oftast är du själv anledningen till att du inte kan sova... ungefär som en del inte får ont förrens de ser blodet.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Själv så accepterar jag bara sömnsvårigheten och läser eller kollar på TV tills jag somnar..


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:

Glöm bort hetsen kring att sova och gör något annat - oftast är du själv anledningen till att du inte kan sova... ungefär som en del inte får ont förrens de ser blodet.

"Va vilket blod?... AOOOOOOO"


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Inaktiv

Läsa i sängen kanske? Det blir man trött av.


signatur

Last.fm
nah, you're just curious George....like the monkey

Inaktiv

Jag har nästan aldrig sömnproblem, slocknar nästan jämt så fort jag slänger huvet på kudden. Om jag mot förmodan inte kan sova så slår jag på tvn eller sätter mig framför datorn ett tag, brukar hjälpa.


signatur

When I'm not here, people die.

Medlem

Lyssna på new age music o lite yoga är aldrig fel då kommer man in i en ganska soft fas och som bör göra att du kommer somna lättare


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Tokrunka. Ärligt talat, masturbera dig till sömns. Det fungerar.

Medlem

på tal om att tokrunka så ser din gubbe ut att göra det teX ^^
Annars är det ju bra råd om man inte kan somna


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv
Skrivet av Greger:

på tal om att tokrunka så ser din gubbe ut att göra det teX ^^
Annars är det ju bra råd om man inte kan somna

Du har faktiskt rätt. I serien så förbereder han för sitt livs runk, men tyvärr kliver hans mamma in i rummet och förstör allt. Därav hans ansiktsuttryck.

Medlem
Skrivet av teX:

Tokrunka. Ärligt talat, masturbera dig till sömns. Det fungerar.

Medicinskt sett så borde det faktiskt funka :). Det frigör endorfiner som har lugnande effekt (ungefär som morfin fast inte lika kraftigt). Och det påverkar vår vilja att sova och äta.

Kanske inte "tokrunka" men en omgång innan läggdags kan nog hjälpa om man har svårt att sova. Så kör på


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem

Har då haft svårt att sova i 3 månader säkert och dom flesta av tipsen funkar sällan börjar bli lite fight club känsla på livet.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Spelar en 30minuter eller så, sen blir man skitsömnig

Man blir inte sömnig av att spela lol, av två anledningar: Ljuset ifrån skärmen räcker för att man ska hålla sig vaken, mörkret på kvällen är det som ger naturlig trötthet, om man utsätts för starkt ljus så blir man inte trött lika enkelt, thats a matter of fact. Det är därför man håller sig vaken så enkelt framför datorn på nätterna.
Den andra anledningen är att man är aktiv när man te.x spelar, också beroende på vilken typ av spel man spelar, spelar du kuta skjuta spel alá cs, quake eller battlefield så pumpar man upp massa adrenalin i kroppen, man är i krig... man kämpar för att överleva, man kämpar för att komma högre på den där stats listan, få bättre resultat och äga det andra laget, man laddar upp aggressioner för att det finns kanske någon i det andra laget som är bättre än en själv. Det håller en vaken sjukt mycket bättre än att ligga och läsa en bok eller göra något lugnt. Om man tittar på Tv eller Film (inte film framför datorn) så är man passiv, man intrigerar inte med situationen man åskådar. Ljuset från tv'n är inte för kraftfullt heller så det är ett bra sätt att bli trött på, i alla fall i mitt fall. Spelar du något lugnt spel typ Eve: Online eller något adventure spel så är det ändå ljuset från skärmen som gör det.

Så det påstående att man bli trött av att spela är ju inte sant

Men det var snällt att du kom med ett förslag trots att det var felaktigt Klosterkatten

Keep it real...


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Man kan nog bli ganska trött av att spela också ska du se, blir iaf jag ibland. Om man nu inte är ett totalt gamingfreak som blir får värsta adrenalinkicken när man ska spela ala tyska freak barnet som nästan slår sönder datorn i väntan på att den ska starta.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Medlem
Skrivet av Laxen:

Så det påstående att man bli trött av att spela är ju inte sant

Att du nu inte blir trött är väl en sak men att säga att andra inte blir det är ju bara löjligt. Det är väl ändå ganska individuellt?

Jag vet inte hur många gånger jag somnat då jag var aktiv inom WoW för över ett år sen och grindade stenhårt flera timmar i sträck under nätterna. I EVE har jag somnat också många gånger när jag jagat rats eller minat. I Quake har jag också somnat då jag t.ex spelat RA3 och dött och blir tvungen att vänta tills rundan är över eller när vi varit 3 st på en 1on1 server och man väntat på sin tur att spela.

Värst är ändå när jag ska kolla demos från Quake på nätterna. Då somnar jag alltid inom 5-10 min och måste sen se om allt från början.

En kompis däremot kan sitta och nöta spel hur länge som helst utan att bli trött. Men då har han ADHD också. Ibland har man fått säga åt honom att gå och lägga sig när man varit på lan, för han sitter och skriker och lever om trots att han är den enda som är vaken.

Medlem

Tar en macka och ett glas mjölk. Oftast kan jag inte sova när jag inte har rört mig på dagen (gått en promenad eller gymat eller sånt). Är kroppen trött så somnar hjärnan också, men sällan tvärtom för mig. Då är det bara att vänta.

Medlem

Somna framför datorn är inga problem lyckats vankna mitt i vatten flera ggr av att man har dunkat huvudet i tangentbordet


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Borde vara hemskt att vakna mitt i VATTEN.

Medlem

vit "vatten"


signatur

"Publiken undanbedes från att kasta in bilder på knasiga katter, som kan distrahera spelarna."
- noaxark

Youtube-proffs

Jag brukar köra en sån här.

Jag åker raket upp till rymden, sedan så bestämmer jag vad som händer, tänk er att ni flyger runt i rymdne och kan åka hur snabbt ni vill, så kan ni åka till kina skitsnabbt eller USA eller Norge eller vart fan ni vill, eller varför inte åka mellan planeterna och sicksacka i lite mer än ljusets hastighet. ^^


signatur

Calle säger att jag är influencer

Medlem

jag vill ha min egen måne.......


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

sega dig gå inte snabbt då blir man piggare


signatur

My way is better than yours :D

Medlem

Bra säng?

Själv kunde jag ha svårt att sova en del gånger förut då jag hade en skrutt säng men nu när jag nyligen har köpt en ny askön säng så somnar jag nästan alltid på stört.

123
Skriv svar