Mikrofonproblem

Inaktiv
Mikrofonproblem

Först ska jag väl säga att jag inte är så duktig när det gäller sånt här, så detta är kanske ett lätt problem vad vet jag =o

Mitt headset funkar som det ska. Min mic fungerar också men problemet är att micen spelar in ljud som den egentligen inte borde höra om man kan säga så. Tex om jag har mitt headset ikopplat och har uppe Ljudinspelaren, och pratar så funkar det, men om någon skriver till mig på msn, så spelar den in det också, och även om jag öppnar winamp och lyssnar på en låt, så spelas det in. Micen borde ju inte "höra" detta då det är ett headset och mina vanliga speakers är urkopplade.

På min gamla dator så funkar micen som den ska och spelar inte in sådana ljud, och det är XP home på båda. Vet inte hur jag ska fixa detta

Medlem

Om du använder windows egna ljudinspelare så ska det finnas en inställning för vilken enhet du vill spela in från under Redigera > Ljudegenskaper, se till att den är ställd på ljudkortets micingång och inte nått i stil med "What you hear"

Du kan också gå in i volymkontrollens (den du får upp då du dubbelklickar på högtalaren nere i aktivitetsfältet) meny och välja egenskaper, i fönstret du får upp så väljer du ditt ljudkorts ingång (borde stå typ hmmhmmljudkortsnanmn input)

Se till att ditt ljudkorts micingång är ikryssad och OK:a.
sen tar du och klickar i den som aktiv inspelningskälla i volymkontrollen.. så BORDE det funka sedan

OBS! glöm inte att byta tillbaka volymkontroll till utvolym när du gjort det, annars kommer du få krupp då du försöker justera volymen i windows och inget händer

Sensåklart så brukar det gå o göra allt dethär på olika sätt beroende på vilket ljudkort och vilka olika egna program dom tillhandahåller.

EDIT: fixelixade lite fel


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

Tack för svar ^^

När jag dubbelklickade på volym nere i hörnet i aktivitetsfältet så får jag inte gå in på Avancerade Kontroller, den är gråmarkerad.
Men går jag in på Egenskaper där så ser jag att Inspelning är på Realtek HD Audio Input och Uppspelning är på Realtek HD Audio Output. Samma är det på kontrollpanelen>ljud och ljudegenskaper.

Men sen har jag ett program i aktivitetsfältet som heter Realtek HD Audio Manager och jag antar att det är där inne jag måste fixa något, finns mycket där jag inte förstår mig på xD Där finns olika funktioner som "Ljudeffekt" "Mixer" osv. På Mixer finns det nått som heter "Aktivera multi-streaming vid inspelning" testade det, men då spelar inte micen in något, inte min röst heller. Så jag har ingen aning om hur jag ska fixa detta ;D

Medlem

My bad, det ska inte stå avancerat, bara egenskaper... har ändrat i orginalposten också..


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv

Funkar inte även fast det står rätt på input ;P

1
Skriv svar