Fighters Anthology - 18 år senare

Fragtjuv
Fighters Anthology - 18 år senare

Under 90-talet och början av 2000-talet pumpade företaget Jane’s ut en flygsimulator i stort sett vartannat år. Simulatorerna la stor vikt vid realism och det krävdes ibland timmar bara för att bemästra spelets grundläggande aspekter. Fighters Anthology är en samling med tidigare utgivna simulatorer och det spel från Jane’s som jag har lagt flest timmar på, men hur håller sig mitt gamla favoritspel idag?

Oändliga möjligheter

När jag återigen sätter mig bakom spakarna på första bästa jaktflygplan är det uppenbart att grafiken såhär många år efter release är daterad. Det är emellertid inte något som stör mig alls. Grafiken är snarare charmig och ger en nostalgisk känsla över hur snyggt det här spelet faktiskt var när det kom. Det är också möjligt att med hjälp en av flera moddar där ute förbättra texturer och effekter både ett och två snäpp.

Spelets absolut starkaste kort är fortfarande dess mångsidighet. Du får en stabil genomgång av spelets grunder i singeluppdragen där du bland annat lär dig hur du startar, landar och använder vapnen. När du känner dig redo kan du ta dig an uppdrag som låter dig slå ut broar, fientligt flyg eller militärbaser. VIll du ha mer sammanhängande uppdrag finns det också ett gäng kampanjer som låter dig strida bland annat över Egypten, Balkan och Vietnam. I kampanjerna får du välja en pilot och följer konfliktens utveckling från start till mål. Uppdragen är ofta varierade och du får ta dig an allt från jakt på fiendeflyg, till eskortering av andra flygplan och bombräder mot stridsvagnskonvojer.

Quick play och flygplan, flygplan, flygplan

Mest tid lägger jag dock på "quick play". Här tillåts du skräddarsy dina egna småuppdrag och kan välja helt fritt på spelets många flygplan. Om du dessutom moddar spelet har du tillgång till en bra bit över 100 fygplan. Det är fruktansvärt roligt att sätta sig i en F-22 tillsammans med en "wingman" och slå ut ett gäng fientliga Mig-29:or. Svårighetsgraden kan anpassas efter hur erfaren du är vilket gör att spelläget passar både nybörjare och flygaress.

"Quick play" är dessutom ett utmärkt tillfälle för att lära sig hur olika missiler, raket och bomber fungerar. Det är också här som spelets största problem kommer in i bilden. Många funktioner är knutna till olika tangenter som i sin tur går att kombinera med ALT, CTRL och SHIFT-tangenterna. Det blir oerhört mycket att hålla reda på och jag har inte noterat att det finns något logiskt sammanhang till de olika kominationerna. Därför har jag flera gånger tvingats pausa spelet för att ta reda på hur jag exempelvis ber min "wingman" att slå ut ett specifikt mål. I ett kampanj-uppdrag kan det förstöra flytet i en intensiv "dogfight" så jag rekomenderar starkt att du använder "quick play" för att lära dig så mycket du kan utantill.

Alltjämt en underhållande simulator

Med risk för att jag är färgad av nostalgi så tycker jag fortfarande att Fighters Anthology är ett mycket underhållande spel och en av de vassaste stridsflygsimulatorerna som finns där ute. Att jag inte är ensam om att tycka så märks på att det än idag släpps ny moddar som förbättra spelet eller lägger till nya uppdrag och kampanjer. Balansen emellan realsim och ren och skär flygunderhållning är på helt rätt nivå och kan anpassas efter hur du vill ha det. Spelet fungerar dessutom bra på WIndows 10 efter några minuters patchande och jag har bara råkat ut för en handfull kraschar.

Fighters Anthology är spelet för dig som sörjer att Jane's stridsflygsimulatorerna lyser med sin frånvaro nu för tiden och vill ha ett spel med mängder av funktioner att lägga många timmar på.

Fighters Anthology
4
Mycket bra
+
Stor valfrihet
+
Har åldrats bra
+
Många flygplan att spaka
+
Lätt att ta till sig
+
Mängder av moddar
-
Krångliga tangentbordskommandon
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Redaktör

Intressant! Kul att läsa om så gamla flygsimmar, de har nog överlag stått hyfsat bra mot tidens tand - en hel del gameplay-mässiga grejer (manövrering) är ju lika nu som då.

Kontrollerna förresten: det föjde inte med en sån där pappersmall till tangentbordet? De var ju faktiskt rätt bra att ha.

Själv tyckte jag IL-2 blev en vattendelare mellan gammalt och nytt, med sin makalösa flytande flygkänsla. Men de gjorde bra spel, Jane´s.


signatur
Fragtjuv

@Tomas Helenius: Nej, tyvärr finns ingen sådan mall att lägga över tangenbordet. Jag får nöja mig med en bild men det blir jäkligt krångligt att sitta och leta.

IL-2 var även det fantastiskt!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skägg.
10 Chambers

De två flygspel jag lirat mest är A10 Tank Killer och B17 Flying Fortress. Det senare var särskilt intressant innan vi förstod att det fick att snabbspola och man behövde flyga i realtid över engelska kanalen.


signatur
Fragtjuv

@Carl Johansson-Sundelius: Vill minnas att B17 Flying Fortress fick fina betyg när det kom. Var det i det spelet som man kunde turas om att sköta allt från pilot till..."bombofficer"?

Hehe, flyger man inte alltid i realtid för den äkta känslan?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Redaktör

@joelthor100: måste erkänna att jag har fuskat med tiden i Flight Sim X mellan New York och Arlanda.


signatur
Fragtjuv

@Tomas Helenius: Får krypa till korset och erkänna att jag gjort precis samma sak!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

phi
Medlem

Favoriten var nog Jane's AH-64D Longbow.

Fragtjuv

@phi: Ja! Det var en fantastisk helikopter-simulator. Undrar om det går att få igång idag.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Alltid varit fascinerad över flygsimulatorer ,men har inte riktigt orkat med komplexiteten.
Det enda simulatorspelet som jag verkligen fastnat för och blivit så bra på att jag kunde spela ut det var Gunship 2000 på Amiga.

Nu sitter jag visserligen och spelar Elite Dangerous men det ligger ju inte på samma nivå som dom "riktiga" simulatorerna.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av joelthor100:

@Carl Johansson-Sundelius: Vill minnas att B17 Flying Fortress fick fina betyg när det kom. Var det i det spelet som man kunde turas om att sköta allt från pilot till..."bombofficer"?

Hehe, flyger man inte alltid i realtid för den äkta känslan?

Exakt!


signatur
1
Skriv svar