Recension - House Flipper

Fragtjuv
Recension - House Flipper

Room Service, Extreme Makeover: Home edition och Äntligen hemma. Heminredningsprogrammen har varit en del av gemene svensks vardag i decennier och lockar tusentals tittare om kvällarna. Det är förresten inte så konstigt. Att se ett nedgånget hus förvandlas till ett mästerverk är underhållande och många fascineras av skickligheten hos hantverkarna. Hos mig personligen finns det också en dröm att vara den där hantverkaren som med sina händer, kunskap och kreativitet kan skapa något som går att se och ta på. Tyvärr besitter jag inte den skickligheten i verkliga livet men som tur är kan jag numera vända mig till den digitala världen för att åstadkomma i stort sett samma sak.

I House Flipper äger du ett litet företag med främsta mål att köpa övergivna hus för att sedan renovera och sälja till hus-hungrande ensamvargar, barnfamiljer och pensionärer. Till en början när ditt kapital är långt är emellertid ditt första husköp långt borta och du får istället förlita dig på att hjälpa andra med småjobb. Det innebär bland annat att städa upp efter en studentfylla, renovera ett garage och slå ut innerväggar. Ju fler småjobb du tar dig an ju mer saker lär du dig och snart både målar du och kaklar badrum i en rasande fart. Till en början tar det en hel evighet att måla en vägg men som tur är så kan du snabbt låsa upp ”perks” som bland annat låter dig måla snabbare och använda mindre färg. Jobben du tar dig an är många till antalet men bör ändå ses som spelet ”tutorial”. Det största problemet med uppdragen är de hämmar din kreativa sida eftersom uppdragsgivaren bestämmer åt dig precis hur exempelvis rummet du ska mål ska se ut. Spelets främsta mål är som sagt att låta dig renovera gamla hus och då vill jag låta min kreativ flöda helt fritt.

Som tur är tar det bara ett tiotal uppdrag innan du kan lägga vantarna på ditt första renoveringsprojekt. Nu kan du helt fritt avgöra hur husets rum ska se ut och vad som ska finnas i dem. Du väljer själv precis vilka färger du vill använda, hur köket ska se ut och vilka möbler du vill ställa upp. Samtidigt som du renoverar får du ta del av vad eventuella köpare har att säga om de val du gör. Vissa av de kan till exempel kräva ett extra sovrum eller ett stort kök. I slutändan spelar detta dock inte så stor roll eftersom det är relativt enkelt att sälja husen med en rejäl vinst.

Det är ironiskt hur något så tråkigt som att städa och tvätta fönster kan vara så underhållande och tidsdödande. House Flipper lockar mig att fortsätta spela på precis samma sätt som Overwatch och jag kommer på mig själv med att tänka ”bara ett hus till” hela tiden. Däremot så finns det en del irritationsmoment som förhoppningsvis kommer att fixas till med uppdateringar i framtiden. Bilduppdateringen sjunker ibland till plågsamt låga 20 FPS och begränsningar i inställningarna gör att kontrollerna är extremt känsliga även när jag har ställt ner värdet i bott. Utbudet i spelets butik är också väldigt begränsat och du har inte många ”items” att välja på vilket blir tydligt när du har renoverat en handfull hus. Det borde vara ganska lätt för utvecklarna att fixa till så jag har förhoppningar att vi snart kan göra betydligt fler val när det kommer till exempelvis färg, kakel och möbler. Det går heller inte att komma ifrån att spelet är repetitivt. Större möjligheter att bygga ut hus hade varit att föredra och hjälpt till att tänka i andra banor. Det känns också märkligt att det inte är möjligt att fixa till trädgården utanför huset. Att ha fixat ett hus till toppskick och sedan ha en trädgård som ser ut som skit känns väldigt märkligt. House Flipper är dock ett perfekt spel om du vill ha ett avbrott i dina ”vanliga” spel. Det är ett prestige-löst spel som du bara kan ha roligt med i några timmar.

House Flipper
3
Bra
+
Tar fram din kreativa sida
+
Lätt att komma in i
+
Dödar tid
-
Upprepande i längden
-
Dåligt optimerat
-
Få items i spelets butik
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

"Få items i spelets butik" - in game money eller IRL money?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Fragtjuv

@Akronym: Ingame money :).


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Testpilot

Coolt , påminner mig om Pc Building simulator fast här i Husform

Är det ett fullpris spel eller nåt i Early access?

Frilansare

Tack för recensionen! Har varit sugen sedan det nominerades till veckans stream. Ska nog kvällslira lite nu.

Fragtjuv

@Harakiri: Tror jag köpte det för 200kr på Steam men det är inte Early access.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Fragtjuv

@Joakim Bennet: Har du hunnit testa det något? Ja, vore kul att se er testa det i veckans stream. Kan säkert bli underhållande att titta på.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Frilansare
Skrivet av joelthor100:

@Joakim Bennet: Har du hunnit testa det något? Ja, vore kul att se er testa det i veckans stream. Kan säkert bli underhållande att titta på.

Nej inte ännu, tyvärr!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av joelthor100:

@Joakim Bennet: Har du hunnit testa det något? Ja, vore kul att se er testa det i veckans stream. Kan säkert bli underhållande att titta på.

Kanske blir något för mig att streama under semesterveckorna! Nästa vecka, vem vet!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

1
Skriv svar