Recension - Final Fantasy VII Remake

@RamboMungo: bara för att fråga men varför ger man betyg eller kommentar när man inte kommit igenom spelet? Meta critic är fullt av 10/10 som man inte har en aning om varför de ger det betyget och jag kan inget annat än fundera på om de kommit till slutet för det är där som betyget borde ifrågasättas (om inte för alla bristerm på andra ställen). Detta är också en lång uppbyggnad som börjar i kap 2 så det slutet är viktigt för allt som inte är gameplay redan ifrån början i stort sett.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Vincent_graymore: som författare av recensionen kan jag bara flika in att jag inte låter slutet påverka slutbetyget i någon större utsträckning, helt enkelt på grund av att det tolkas väldigt olika beroende på om man är FFVII-veteran eller nytillkommen med Remake. För oss gamla rävar är slutet en aningen oroväckande antydan om hur Square Enix nytolkar handlingen, vilket jag likt många andra har vissa reservationer om, men för den nytillkomne kommer slutet tolkas väldigt annorlunda. Det behöver man ha i åtanke när man pratar betyg och slutet, och om man som nytillkommen gillar slutet är det inget fel med det.

Och angående betyg under genomspelningen är det väl något vi alla gör undermedvetet, att ha en värdering av spelet vid den punkt i spelet man befinner sig vid? Om någon hade frågat mig vilket betyg jag skulle ge Xenoblade Chronicles 2 efter 10 timmar i spelet hade det förmodligen blivit 2/5 eftersom det har så otroligt seg inledning, men efter 20-25 timmar tar det verkligen fart och blir riktigt bra. Däremot är det absolut trist med en uppsjö av användarrecensioner på Metacritic som sänker eller höjer betyget för en titel där recensenten bara upplevt en liten del, men folk får göra som de vill så det är inte mycket att göra åt det


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd

Jag kommer att ha glömt hur detta slutade när nästa del kommer om några år men man får väl kolla youtube.

Förstår fortfarande inte detta med delar, så jäkla värdelöst. Gör hela spelet på en gång eller inget alls.


signatur

PS5 och inget annat.

Skrivet av Loevet:

@Vincent_graymore: som författare av recensionen kan jag bara flika in att jag inte låter slutet påverka slutbetyget i någon större utsträckning, helt enkelt på grund av att det tolkas väldigt olika beroende på om man är FFVII-veteran eller nytillkommen med Remake. För oss gamla rävar är slutet en aningen oroväckande antydan om hur Square Enix nytolkar handlingen, vilket jag likt många andra har vissa reservationer om, men för den nytillkomne kommer slutet tolkas väldigt annorlunda. Det behöver man ha i åtanke när man pratar betyg och slutet, och om man som nytillkommen gillar slutet är det inget fel med det.

Och angående betyg under genomspelningen är det väl något vi alla gör undermedvetet, att ha en värdering av spelet vid den punkt i spelet man befinner sig vid? Om någon hade frågat mig vilket betyg jag skulle ge Xenoblade Chronicles 2 efter 10 timmar i spelet hade det förmodligen blivit 2/5 eftersom det har så otroligt seg inledning, men efter 20-25 timmar tar det verkligen fart och blir riktigt bra. Däremot är det absolut trist med en uppsjö av användarrecensioner på Metacritic som sänker eller höjer betyget för en titel där recensenten bara upplevt en liten del, men folk får göra som de vill så det är inte mycket att göra åt det

Jag håller med om flera saker men i detta fall är det precis som filmen "Mist" eller "Seven" utan slutet så blir betyget ett helt annat. Även om inget är skrivet i sten ännu så är detta slut inte bara en wordpun på remake men det är något annat än vad en remake faktiskt är. Så i min mening så är detta ett av fallen där slutet är extra avgörande (det är också en anledning til varför ger 0/10 utan mer förklaring). Sen har jag hört och sett en hel del av gamla fans som älskar detta för att de kanske kan få sina fan fiction önsnkingar nu (tex att Aerith överlever) och i min mening är de bländade av nostalgin av karaktärer och platser istället för story och lore. Nya fans kommer tydligt ifrån samma skara som matats av KH, vilket är varför det är refererat som något dåligt av de som inte gillar de element av den serien som känns tydliga. Det är inget fel att hata eller gilla slutet, det är troligen för många väldigt intentsivt och känslomässigt både bra och/eller dåligt men jag skulle nog säga att det måste vara med i bedömningen. I princip inga kritiker har get spelet dåligt betyg men många underviker diplomatiskt det kontroversiella men jag vet inte om jag tycker det är bra eller dåligt. Jag är inte en betald kritiker men jag håller mig till folk som vågar ha åsikter som jag håller med om, men det går att lära sig av andra ändå så klart.

Jag ger betyg under tiden men jag skulle aldrig leta mig ut på nätet eller andra forum och ge ett betyg eller fastställd åsikt innan slutet. Spelar man inte färdigt så ger man inget betyg. Man säger om spel är bra eller inte under tiden men det är inget som man ger till en statistik som ska vara till för alla användare. Kanske försöker jag vara mer kritiker än andra som bara lallar på. Flera försöker då "fånga mig" i att det inte är slut än med FF VII remake men det vi har är ett eget spel som kan bedömmas i sin helhet. Man har rätt att bedömma vad man vill när man vill men när så mycket har lagts på slutet så bör folk återkomma till sitt betyg medan jag tror många inte ens tänker på det. Anledningen till att jag vill det är för att jag är intresserad av diskussion och jag skulle vilja veta mer i detalj varför folk tänker på både det extremt dåliga och extremt bra sättet. Om man läser de som bryr sig om att skriva mer än minimum så är det ofta 10/10 som säger att det finns brister här och var, vilket för mig är en konstig attityd. Men visst folk får göra som man vill och man kan inte göra så mycket åt det :S. Men precis som med slutet i FF VII remake så kan man ha önskningar och hop.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Skrivet av breahl:

Jag kommer att ha glömt hur detta slutade när nästa del kommer om några år men man får väl kolla youtube.

Förstår fortfarande inte detta med delar, så jäkla värdelöst. Gör hela spelet på en gång eller inget alls.

Så borde det inte vara om Square har gjort rätt. De vill nog att slutet ska vara uppgivande både på bra och dåliga sätt. En känsla som ska vara kvar hos folk. Men ja det lär ju dröja 3 år eller liknande till nästa del och om det är 2 delar till efter det så är det inte slut förrän 2030ish. Jag hade hellre tagit en dubbel kanske trippel serie men som XIII där varje spel var i princip back to back men ändå några år för hela serien. Hade jag som många fans varit övernöjd med slutet så kanske man hade sett fram emot alla delar men när man inte är där så är man nog bara ganska less på att det ska vara så många delar med så lång tid emellan.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

@Vincent_graymore: Så länge man är öppen med att man inte spelat igenom hela spelet kan man väl kommentera/recensera vad som helst? Det ger väl läsaren tillräcklig info om att det är min åsikt av i detta fallet de första 10 timmarna.

Sen har min åsikt snarare förvärrats när jag kört igenom det på normal och hard. Att jag ville kommentera spelet då var för att få ur mig lite besvikelse över att det var hur pass mycket på räls spelet kändes, men att det verkade vara ett välgjort spel.

Avstängd
Skrivet av RamboMungo:

@Vincent_graymore: Så länge man är öppen med att man inte spelat igenom hela spelet kan man väl kommentera/recensera vad som helst? Det ger väl läsaren tillräcklig info om att det är min åsikt av i detta fallet de första 10 timmarna.

Sen har min åsikt snarare förvärrats när jag kört igenom det på normal och hard. Att jag ville kommentera spelet då var för att få ur mig lite besvikelse över att det var hur pass mycket på räls spelet kändes, men att det verkade vara ett välgjort spel.

Jag har inte kört det på hard ännu. Vinner man något på det?

Jag brukar bara spela spel för storyn så brukar alltid köra på easy om det finns.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

@breahl: Jag skulle säga att det tar combaten lite djupare. Jag skulle tro att sättet som SE har tänkt att man ska spela spelet tittar fram lite oftare (hantering av pressure och ökning av stagger-%) då luckorna att göra extra skada blir viktig.
Hard-genomspelningen kändes mer som ett jobb mellan akt 1 och 16 och aningen roligare de sista akterna.

123
Skriv svar