Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.
Det är väl egentligen en annan diskussion helt och hållet men jag blir så trött på "this killer" och "that killer" hela tiden i youtube reviews nuförtiden. Verkar gälla främst bland dom som inte har något annat än just en youtube-kanal och jag tappar verkligen intresse DIREKT.
Mvh
Grinig gammal gubbe (man närmar sig ju ändå 40..)
Det är väl egentligen en annan diskussion helt och hållet men jag blir så trött på "this killer" och "that killer" hela tiden i youtube reviews nuförtiden. Verkar gälla främst bland dom som inte har något annat än just en youtube-kanal och jag tappar verkligen intresse DIREKT.
Mvh
Grinig gammal gubbe (man närmar sig ju ändå 40..)
Jo det är lite löjlig och onödig thumbnail men videon är iaf ingen "Quest är dålig, denna är bra". Det är nog bara för att locka in folk att titta.
Förutom att det får motsatt effekt på vissa då
Inte mycket som utannonserats nu i oktober, det blir dessutom svårt att bräcka september
Intressant ny hårdvara får vi iaf denna månad.
Wands Alliance - 5 Oktober - SteamVR
Spelet har tidigare släppts till Quest
______
Townscraper VR - 6 Oktober - Quest / Pico
_____
Runner - 6 Oktober - Quest 2
_____
Pico 4 - 18 Oktober
Nya headsetet från Pico som är tänkt att konkurrera med Quest 2.
Pris från ca 4900kr för 128GB modellen
_____

Klassiker får en VR-mod.
Half Life 1 får en VR mod som släpps på Steam 20 oktober.
Det är inte samma team som gör Half life 2 VR mod men det kommer förmodligen fungera på samma sätt. Det räcker med att äga spelet på steam. Man behöver inte ha originalen installerade moddarna sköter allt som ett eget spel
Har faktiskt nyligen spelat genom hela half life 1 i VR på Quest 2 (Lambda VR1).
i jämförelse med filmen man ser på steam-sidan så verkar Lambda VR1 vara en bättre VR mod, med snyggare vapenmodeller mer anpassade för VR. Men steam versionen får säkert uppdateringar eftersom den också
Har kört några svängar i Half-life 2 vr mod nu och gillar det! Känns som HL alyx helt klart. Vad jag saknar är laser sikte på vapnena, hoppas det moddas in. Kulsprutan känns svår att sikta med, kanske den gjorde i orignalet också, mins inte. Stängde av möjligheten att klättra med händerna, tycker det blev irriterande i längden. Jag spelar sittandes. Några gånger har jag fastnat när jag duckat i grejor, bland annat under vatten och fallit utanför banan. Har spelat halvvägs med båten, tycker inte jag känner mig yr av det men visst märks det när man svänger. Känslan är ändå bättre i Alyx med vapnena. Mycket svårare att träffa i HL2 vr modden. Just nu spelar jag på easy då det är svårare än att spela normalt men kanske ökar svårighetsgraden senare.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Har kört några svängar i Half-life 2 vr mod nu och gillar det! Känns som HL alyx helt klart. Vad jag saknar är laser sikte på vapnena, hoppas det moddas in. Kulsprutan känns svår att sikta med, kanske den gjorde i orignalet också, mins inte. Stängde av möjligheten att klättra med händerna, tycker det blev irriterande i längden. Jag spelar sittandes. Några gånger har jag fastnat när jag duckat i grejor, bland annat under vatten och fallit utanför banan. Har spelat halvvägs med båten, tycker inte jag känner mig yr av det men visst märks det när man svänger. Känslan är ändå bättre i Alyx med vapnena. Mycket svårare att träffa i HL2 vr modden. Just nu spelar jag på easy då det är svårare än att spela normalt men kanske ökar svårighetsgraden senare.
Det finns inte i inställningarna at slå igång lasersikte?
Har för mig att jag sett det men kanske minns fel
MRTV har en first impression på nya Pico 4.
https://youtu.be/f-0KNZpD15c
Även en through the lens video
Har inte kollat på dem än, men hur är det med mjukvaran på Pico?
Quest har väl egen butik med mycket mjukvara samt egenutvecklad, vad har pico för butik eller liknande? är utbudet bra? Finns det någon framtid när det kommer till mjukvara?
Quest har väl egen butik med mycket mjukvara samt egenutvecklad, vad har pico för butik eller liknande? är utbudet bra? Finns det någon framtid när det kommer till mjukvara?
Det verkar inte gå att kolla Pico store på webben man måste ha appen på telefonen eller kolla i headsetet.
Men vad jag förstått ska det finnas mycket av samma som finns på Meta store, allt förutom det som är Meta exclusivt förståss, så inge Beat Saber, Pop1, Resident evil 4 (just nu), osv.
Räkna med att det dyker upp mer recensioner inom kort som lär gå genom detta.
Nu har MRTV lagt upp en video där går igenom vilka spel som finns just nu på Pico store.
Gårdagens Meta Connect är inget event speciellt för spel.
Men 4 spel nämndes iaf. Mest ser jag fram emot nästa The Walking dead saints and sinners
Iron Man VR - 3 November 2022
Inte mycket denna trailer visar. Gissningsvis är det PSVR spelet som portas till Quest 2
_____
Among Us VR - 10 November - Quest 2 / PCVR
_____
Behemot - "Late 2023" - Quest 2(3?) / PCVR
Nytt spel från utvecklarna bakom Saints and sinners spelen. sent 2023 kan även betyda att det är ett spel för Quest 3
_____
The Walking Dead Saints & Sinners: Chapter 2 - 1 December - Quest 2 / PCVR / Pico
Nästa del i Walking dead saints & sinners och det som såg mest intressant ut. Spelet vet vi redan var på väg att släppas snart men en ny trailer är släppt
Det avslöjades på Meta Connect samarbete med Microsoft som bla innebär att man kommer kunna koppla upp en xbox kontroll mot Quest 2 och köra spel via XCloud.
Det innebär att man spelar på en skärm i VR.
Detta har fungerat tidigare via webbläsare eller om man sideloadat nån app. Inte helt säker då jag inte provat själv.
Men nu kommer det en officiell lösning.
Xbox Cloud Gaming to Launch on Quest as Meta Strengthens Microsoft Partnership
Några har varit tidiga med att spekulera att detta även betyder att ev framtida Xbox vr kommer innebära att man kommer kunna koppla in ett Quest headset i Xbox.
Pico 4 är officiellt släppt.
I sverige säljs headsetet hos El giganten nu till en början iaf.
Det har tydligen varit oväntat högt tryck så har man inte förbokat tidigt så får man vänta till 25 oktober.
Recensioner har även dykt upp
Tex dessa 2 som är värda att kolla
Pico 4 verkar vara en sidegrade till Quest 2 på många vis
Ja har man Quest 2 och köpt spel i Quest ekosystemet är man kanske inte så sugen på en Pico 4.
Däremot har man inget headset och vill ha ett är Pico 4 bland det bästa bang for the buck man kan köpa idag.
Ett till spel som släpps idag.. Överrasknings release.
Moss: Book 2 - Steam VR
Släpps till SteamVR som en överraskning, spelet finns sen tidigare till PSVR och Quest 2
Fler releaser oktober
Wands Alliance - 5 Oktober - SteamVR
Spelet har tidigare släppts till Quest
______
Townscraper VR - 6 Oktober - Quest / Pico
_____
Runner - 6 Oktober - Quest 2
_____
Pico 4 - 18 Oktober
Nya headsetet från Pico som är tänkt att konkurrera med Quest 2.
Pris från ca 4900kr för 128GB modellen
_____
Det finns inte i inställningarna at slå igång lasersikte?
Har för mig att jag sett det men kanske minns fel
Sent svar, men du har rätt. Det gick
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Woorld släpps till Quest 2/Pro 25 oktober. Har sett fram emot detta sen de visade en första trailer i början av 2021. https://www.oculus.com/experiences/app/4360608937312293/?utm_...
I Quest-appen listas åtminstone ett till spel med släpp i oktober som inte nämnts här; Iron Guard.
https://www.oculus.com/experiences/app/5153768677983339/?utm_...
Jag spelade klart Interkosmos 2000 igår. Mission time stannade på 2h men jag tror nog att jag spelade minst 3-4h. Rekommenderas! Spelet fick även en Sandbox-uppdatering härom dagen och mer utlovas.
https://www.oculus.com/experiences/quest/developer-post/11979...
Har nyligen spelat ut Half life 2 VR mod.
Vilket bra spel. Half Life 2 håller fortfarande som en av dom bästa spelen och VR Mod versionen gör det ännu bättre.
Så alla som äger Half life 2 på Steam så skaffa VR Mod. Det är ett "eget spel" så man behöver inte installera Half life 2 och modda utan man installerar bara HL2 VR mod och så kör man
Spelet är fortfarande i sk "open beta" men hela spelet går att spela genom utan problem.
Spelet har uppdaterade vapenmodeller anpassade för VR och det finns en del komfortinställningar.
när modden är helt färdig ska mer komfortinställningar finnas och även grafiken få en overhaul men det går redan nu att snygga till spelet om man inte vill vänta med separata grafikmoddar för modden
Har inte spelat in nått eget Gameplay så denna "recension" av modden får duga
Får bli att invänta grafikmoden
Går att modda grafiken redan nu om man vill.
Men spelet ser inte dåligt ut i headsetet.
Iaf inte om man var med när det begav sig, känns "hemma"
Går att modda grafiken redan nu om man vill.
Men spelet ser inte dåligt ut i headsetet.
Iaf inte om man var med när det begav sig, känns "hemma"
Den kommande grafikmodden ser mycket mer imponerande ut än det som finns nu
Den kommande grafikmodden ser mycket mer imponerande ut än det som finns nu
Länk?
Länk?
https://mixed-news.com/en/half-life-2-vr-graphics-remaster-wi...
En hands-on titt på nya Quest Pro:
Som "gamer" så är det enda intressant med Quest Pro kontrollerna, även fast jag tycker 3000kr för kontroller är dyrt men det verkar vara standard idag när det gäller sk "pro och elite" kontrollers.
Headsetet är alldeles för dyrt och att man dessutom måste betala 500 spänn extra för ljusblockerare för VR är ju helt galet.
Nåja det är bra att headsetet kommer, det för utvecklingen framåt
Ja det såg galet mkt finare ut. De hade en lista med mods för att hotta upp half life 2, men listan var så otroligt lång att det skulle ta minst en dag o bara dra ner allt. Väntar nog istället