Apple kontrar - stämmer Epic på en okänd summa pengar

Medlem
Medlem
Skrivet av Nomman:

I rent juridisk mening så är det inte helt säkert. Ju större ett företag blir desto hårdare granskas de och desto fler konkurrenslagar kan appliceras på dem. Och så bör det vara.

Lek med tanken att Ica skulle vara den enda stora matvarukedjan i Sverige. På vissa order finns inga andra matvarubutiker. Sedan slutar Ica ta in andra varumärken än sina egna Ica-produkter. Ingen Heinz ketchup, bara Ica basic. Inget toalettpapper från Lambi, bara Ica basic. Osv. Skulle det vara okej, eftersom Ica har monopol på sin egen butik? Eller är det läge för lagstiftarna att gå in där och antingen bryta upp företaget eller ställa lagkrav på större utbud?

Vad gäller telefon-OS börjar vi närma oss en sådan situation. Förvisso med både iOS och Android, men där de styr tämligen hårt vad som kan installeras på telefonerna. Och då tycker jag det är bra att det prövas rättsligt om företagen inte måste öppna upp.

Epic köper sig tidsexklusivitet, vilket är en helt annan sak. Det står utgivaren fritt att sälja spelet precis var de vill; på Steam, på Wallmart eller på den egna hemsidan. Men de väljer att sälja via Epic eftersom det blir mest ekonomiskt gynnsamt för dem. Kanske inte optimalt för konsumenten, men en helt annan situation än den med iOS/Android.

ICA är ett privat bolag, de måste inte sälja andra märken. De får sälja vad de vill. Om staten ska gå in och bestämma vilka märken de får sälja eller SKA sälja, då är du inne på diktatur.

Samt, kalla det tidsexklusivt om du vill, det är monopol under den tiden. Monopol, oavsett form, är aldrig bra för konsumenten.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

ICA är ett privat bolag, de måste inte sälja andra märken. De får sälja vad de vill. Om staten ska gå in och bestämma vilka märken de får sälja eller SKA sälja, då är du inne på diktatur.

Samt, kalla det tidsexklusivt om du vill, det är monopol under den tiden. Monopol, oavsett form, är aldrig bra för konsumenten.

Då är de flesta västerländska marknadsekonomier diktaturer, eftersom snart sagt varenda land har lagstiftning för att förhindra monopol. I svensk närtid såg vi hur Telia tvingades sälja ComHem för att hopslagningen med Sonera skulle tillåtas; annars skulle de ha blivit för stora på ett sätt som skulle ha hämmat konkurrensen. Ett annat klassiskt exempel är hur Microsoft tvingades att sälja Windows utan Internet Explorer eftersom de genom sitt monopol på en marknad (operativsystem) skapade sig ett monopol på en annan (webbläsare).

Vidare är det väldigt vanligt att företag för böter då de utnyttjar sin marknadsdominans på ett område för att växa på ett otillbörligt sätt på ett annat (Google har fått återkommande anmärkningar på den punkten).

Men visst, jag förstår hur du resonerar. Om jag ägde och drev en megacorp skulle jag bli fly förbannad varje gång någon förbenad lagstiftare satte käppar i hjulen för mina planer. Men jag tycket ändå det är fullt rimligt - hellre att våra lagstiftare sätter spelreglerna på en marknad än ett enskilt jätteföretag.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

MEG
Medlem

Nu är jag inte så insatt i detta bråk och jag är inte förtjust i något av företagen men det bör väl vara Apples regler/bestämmelser som gäller då det är deras shop.


signatur

Death is only the beginning

MEG
Medlem
Skrivet av Nomman:

Då är de flesta västerländska marknadsekonomier diktaturer, eftersom snart sagt varenda land har lagstiftning för att förhindra monopol. I svensk närtid såg vi hur Telia tvingades sälja ComHem för att hopslagningen med Sonera skulle tillåtas; annars skulle de ha blivit för stora på ett sätt som skulle ha hämmat konkurrensen. Ett annat klassiskt exempel är hur Microsoft tvingades att sälja Windows utan Internet Explorer eftersom de genom sitt monopol på en marknad (operativsystem) skapade sig ett monopol på en annan (webbläsare).

Vidare är det väldigt vanligt att företag för böter då de utnyttjar sin marknadsdominans på ett område för att växa på ett otillbörligt sätt på ett annat (Google har fått återkommande anmärkningar på den punkten).

Men visst, jag förstår hur du resonerar. Om jag ägde och drev en megacorp skulle jag bli fly förbannad varje gång någon förbenad lagstiftare satte käppar i hjulen för mina planer. Men jag tycket ändå det är fullt rimligt - hellre att våra lagstiftare sätter spelreglerna på en marknad än ett enskilt jätteföretag.

Ursäkta att jag lägger mig i
Om man tar Ica eller Coop så har de egna märken, fler och fler andra märken försvinner från hyllorna till fördel för deras egna märken, i alla fall i de butiker som finns där jag bor, Detta är till nackdel för oss konsumenter (av flera anledningar). Dvs Ica eller Coop behöver inte sälja andra märken.
Apple har sina regler/bestämmelser och jag antar att man som företag måste följa dessa för att få utnyttja deras shop.
Oavsett så ska det bli intressant och se resultatet av detta bråk


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Nomman:

Då är de flesta västerländska marknadsekonomier diktaturer, eftersom snart sagt varenda land har lagstiftning för att förhindra monopol. I svensk närtid såg vi hur Telia tvingades sälja ComHem för att hopslagningen med Sonera skulle tillåtas; annars skulle de ha blivit för stora på ett sätt som skulle ha hämmat konkurrensen. Ett annat klassiskt exempel är hur Microsoft tvingades att sälja Windows utan Internet Explorer eftersom de genom sitt monopol på en marknad (operativsystem) skapade sig ett monopol på en annan (webbläsare).

Vidare är det väldigt vanligt att företag för böter då de utnyttjar sin marknadsdominans på ett område för att växa på ett otillbörligt sätt på ett annat (Google har fått återkommande anmärkningar på den punkten).

Men visst, jag förstår hur du resonerar. Om jag ägde och drev en megacorp skulle jag bli fly förbannad varje gång någon förbenad lagstiftare satte käppar i hjulen för mina planer. Men jag tycket ändå det är fullt rimligt - hellre att våra lagstiftare sätter spelreglerna på en marknad än ett enskilt jätteföretag.

Så du jämför en sammanslagning av företag, som i detta fallet även äger (via dotterbolag, but still) det svenska fasta telenätet med ett företags egen butik, som bara säljer till företagets egna produkter? Jovars, rättvis jämförelse, eller något.

I Microsofts fall handlade det bara om människors okunskap/lathet, och att lagstifta för att folk är får var jävligt korkat. Visst, IE kom med Windows. Det hindrade inte mig från att starta IE och sedan tanka hem Firefox, som jag sedan exklusivt använde. Jag gör fortfarande så vid en nyinstallation.

Att storföretag beter sig som skitar är inget nytt, hur tror du de blev stora? Ingen blir stor med fair play. Det är inget jag ursäktar eller stödjer, men är ett företag stort, och då snackar vi STORT, så blev det det på ett oetiskt sätt, garanterat.

Våra lagstiftare är ung, lika kompetenta som ett efterblivet kylskåp, dem har jag mindre förtroende för än Lövfén, och jag har mer förtroende för en sönderrostad sten än Löfvén.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Så du jämför en sammanslagning av företag, som i detta fallet även äger (via dotterbolag, but still) det svenska fasta telenätet med ett företags egen butik, som bara säljer till företagets egna produkter? Jovars, rättvis jämförelse, eller något.

Jag jämförde det med ett scenario där Ica är den enda återförsäljaren, inte en bland många (som idag). Kanske inte var tydlig nog med att det i mitt dystopiskan scenario. Då tycker jag att liknelsen är duglig.

Men vi är av olika åsikt (bortsett från vad det gäller våra politiker, möjligen). Men det är fine, det har varit kul att bolla med dig Men nu ger jag mig, annars blir det bara käbbel (som Löfven skulle ha uttryckt det!).


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av SunShine:

De kan gärna sätta oss kunder i fokus så finns det inget att utreda. Det här visar bara hur lite de bryr sig om oss och allt handlar enbart om pengar. Båda kunde tjäna en hacka och så klart deras kunder, som är vi vanliga dödliga, genom att vara lite tillmötesgående mot varandra men inte då.

Jag håller med...det var ruskigt onödigt av Epic att dra igång det här.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

vinner epic gynnar det bara konsumenter så hoppas ju verkligen inte att folk håller på apple här, sen ja dom är inte fria ifrån skit dom själva.

Men när ett företag kan ha monopol på en affär är ju helt sinnesjukt att det ens accepterats såhär pass länge och ja detta gäller google play med.

Resonerar du likadant till skivbutiken på hörnet? Stampar in och kräver att de förutom gamla LP och vinyl-skivor även ska sälja mjölk, avokado, Ajax och torktumlare? Vem är de att bestämma vad de ska sälja i sin egen butik liksom? Hutlöst!

Medlem
Skrivet av MEG:

Nu är jag inte så insatt i detta bråk och jag är inte förtjust i något av företagen men det bör väl vara Apples regler/bestämmelser som gäller då det är deras shop.

Tydligen inte. Det visar sig att den har gått och blivit populär, så nu måste den förstöras och styckas upp till alla som vill ha en del av vad Apple skapat. Det är det enda rätta sägs, det av helt opartiska marknadskrafter. Ifall Apple inte vill släppa porr och viruskryllande bloatware i sin butik utan istället vill att de som ska sälja sina produkter där följer gemensamma riktlinjer så är det monopol och armageddon.
Det funkar så sägs det.

Medlem
Skrivet av Ender:

Resonerar du likadant till skivbutiken på hörnet? Stampar in och kräver att de förutom gamla LP och vinyl-skivor även ska sälja mjölk, avokado, Ajax och torktumlare? Vem är de att bestämma vad de ska sälja i sin egen butik liksom? Hutlöst!

Problemet är inte att dom säljer i sin egna butik problemet är att dom ENDAST får sälja på en mobilplatform.

därav problemet! det är som att på pc vart du tvungen att köpa allt på windows egna affär om du har windows.

ser du inte skillnaden? stor jävla skillnad.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

"problemet är att dom ENDAST får sälja på en mobilplatform."

därav problemet! det är som att på pc vart du tvungen att köpa allt på windows egna affär om du har windows.

Jag är lite osäker på vad du menar med att "DOM" endast får sälja på en mobil plattform. Vilka är DOM i sammanhanget? De som vill ta del av Apples (i det här fallet) plattform får göra det så länge de följer Apples riktlinjer och betalar en avgift. Vill man inte nå ut till kunderna på Apples platform, deras slutna system, så finns det ju andra plattformar att kränga appar på.

Inte heller måste någon utveckla appar, det är ju ett fritt val, och något alla tjänar på...både Apple, Google och Windows. I Microsoft fall så var de ju ändå tidiga ute med Windows och blev snabbt världsledande. Att EFTER det skapa en butik och tvinga alla som utvecklar program/appar världen över att sälja och ta betalt enbart genom den hade iallafall i mina ögon varit helt fel då man i så fall stryper en befintlig marknad som ändå legat till grund för deras framgångar.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag jämförde det med ett scenario där Ica är den enda återförsäljaren, inte en bland många (som idag). Kanske inte var tydlig nog med att det i mitt dystopiskan scenario. Då tycker jag att liknelsen är duglig.

Men vi är av olika åsikt (bortsett från vad det gäller våra politiker, möjligen). Men det är fine, det har varit kul att bolla med dig Men nu ger jag mig, annars blir det bara käbbel (som Löfven skulle ha uttryckt det!).

Tack för en bra diskus


signatur

I drank what?

12
Skriv svar