Battlefields designchef lämnar Dice direkt efter BF 2042-släppet

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Hans portfölj av spel är ju inget som är i närheten av Battlefield. Så jag undrar hur han ens fick jobbet till att börja med? För jag ser inte likheter i Candy Crush och Battlefield?

Fö. så inser man ganska fort när ett spel är gjort av personer som inte spelar spelet. Battlefield 2042 är ett perfekt exempel där majoriteten av utvecklarna inte lirar själva, och man ser det på resultatet direkt.

Hans portfölj innehåller även Battlefront 2 och Battlefield V. Är inte de ganska lika Battlefield-spelen?

Med 2042 gick saker och ting uppenbart fel i fler ledd. Det ultimata ansvaret har dock inte Fawsi och vi får helt enkelt vänta och se när anställda börjar läcka information.

Förstår att det är kul att spekulera, men när folk börjar snacka om att utvecklarna aldrig spelat spelet själv så är de ute och cyklar. Det är dock högst troligt att många av beslutsfattarna hos EA aldrig rört spelet.

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Jo, det är precis vad det förtjänar. Spelet är ett av de sämsta med trasiga spel som släppts i år. Det förtjänar absolut sin plats i botten.

Du är då en del av problemet. Grattis 🎉. Jag håller med att spelet har gigantiska brister, men det är inte ett av de sämsta spelen som någonsin släpps på Steam, det finns tusentals spel på Steam som är mycket sämre spel, på alla möjliga sätt.

Är det årets sämsta AAA-spel? Det är däremot mycket möjligt, och det är givetvis i mycket sämre skick än många andra spel som släppts i år. Men de är inte ett av de 10 sämsta spelen som någonsin lanserats, det är bara tramsigt att säga. 🤷‍♂️

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Hans portfölj innehåller även Battlefront 2 och Battlefield V. Är inte de ganska lika Battlefield-spelen?

Med 2042 gick saker och ting uppenbart fel i fler ledd. Det ultimata ansvaret har dock inte Fawsi och vi får helt enkelt vänta och se när anställda börjar läcka information.

Förstår att det är kul att spekulera, men när folk börjar snacka om att utvecklarna aldrig spelat spelet själv så är de ute och cyklar. Det är dock högst troligt att många av beslutsfattarna hos EA aldrig rört spelet.

Vet ej hur hans portfölj innehåller dessa när personen i fråga påbörjade sitt arbete på Dice September 2019.
Spelen du nämner släpptes 2017 respektive 2018.

Spekulerar i den frågan då det syns i spelet de precis släppt. Det är uppenbart att att de flesta som beslutar/jobbar på DICE inte spelar spelen, för annars går man inte raka motsatsen av vad spelarbasen för Battlefield vill ha. Och man tar inte bort funktioner från tidigare spel som uppskattats av spelare, för att börja om från noll. Något går inte ihop här.

Skrivet av RaXha:

Du är då en del av problemet. Grattis 🎉. Jag håller med att spelet har gigantiska brister, men det är inte ett av de sämsta spelen som någonsin släpps på Steam, det finns tusentals spel på Steam som är mycket sämre spel, på alla möjliga sätt.

Är det årets sämsta AAA-spel? Det är däremot mycket möjligt, och det är givetvis i mycket sämre skick än många andra spel som släppts i år. Men de är inte ett av de 10 sämsta spelen som någonsin lanserats, det är bara tramsigt att säga. 🤷‍♂️

För cirka 800kr, enbart multiplayer med massa MTX så kan detta nog klassas som det sämsta på väldigt länge. Spelets nuvarande form påminner inte oss köpare om att det är DICE som utvecklat detta. Det brister så katastrofalt på så många plan, att man kan tro det är deras första AAA-släpp någonsin.

Jag tycker man ska vara kritisk. Hat behövs ej, men kritik ska dom ha. För ta våra pengar har de inga problem med alls.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vet ej hur hans portfölj innehåller dessa när personen i fråga påbörjade sitt arbete på Dice September 2019.
Spelen du nämner släpptes 2017 respektive 2018.

Spekulerar i den frågan då det syns i spelet de precis släppt. Det är uppenbart att att de flesta som beslutar/jobbar på DICE inte spelar spelen, för annars går man inte raka motsatsen av vad spelarbasen för Battlefield vill ha. Och man tar inte bort funktioner från tidigare spel som uppskattats av spelare, för att börja om från noll. Något går inte ihop här.

För cirka 800kr, enbart multiplayer med massa MTX så kan detta nog klassas som det sämsta på väldigt länge. Spelets nuvarande form påminner inte oss köpare om att det är DICE som utvecklat detta. Det brister så katastrofalt på så många plan, att man kan tro det är deras första AAA-släpp någonsin.

Jag tycker man ska vara kritisk. Hat behövs ej, men kritik ska dom ha. För ta våra pengar har de inga problem med alls.

Som sagt, jag är inte emot kritiken, men att säga att det förtjänar en plats på top 10 sämsta någonsin är skrattretande och gör att kritiken nästan tappar legitimitet, trots att spelet på många sätt en kavalkad och märkliga och dåliga beslut.

Var har spelet MTX förresten? Jag har inte stött på något sånt hittills mer än ett season pass som jag inte ens vet vad det innehåller. 🤔

Redaktör
Skrivet av Lirilesh:

Jag tycker man ska vara kritisk. Hat behövs ej, men kritik ska dom ha. För ta våra pengar har de inga problem med alls.

Håller med fullständigt: saker som funkar illa ska kritiseras, och det har spelet fått. Om man är missnöjd tycker jag man får skylla sig själv lite för att man har bråttom – info om spelets skick har funnits där, både från kritiker och andra köpare.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Vet ej hur hans portfölj innehåller dessa när personen i fråga påbörjade sitt arbete på Dice September 2019.
Spelen du nämner släpptes 2017 respektive 2018.

Han har de i alla fall i sin LinkedIn och website. Man kan ju faktiskt jobba på spel efter release, speciellt BFV som fick en hel ändringar.

Skrivet av Lirilesh:

Spekulerar i den frågan då det syns i spelet de precis släppt. Det är uppenbart att att de flesta som beslutar/jobbar på DICE inte spelar spelen, för annars går man inte raka motsatsen av vad spelarbasen för Battlefield vill ha. Och man tar inte bort funktioner från tidigare spel som uppskattats av spelare, för att börja om från noll. Något går inte ihop här.

Som sagt får vi se när information börjar läcka. Problematiken med 2042 går så djupt i grunderna att du förenklar det väldigt när du påstår att folk på DICE inte spelat spelen och inte vet vad folk gillar med dem, och att det är det som är problemet. Det här handlar mer om att man medvetet förbisett alla de sakerna, än att man är okänd med dem eller okunnig.

Medlem

För mycket COD och american wiev of gamedesign and the enemy as alwys the american foe eg. russian or chineense - Boring add to that alwyas the american -> good guy = double boring

Medlem

Någon som är förvånad över att det är en mobilspelsdesigner specialiserad på mikrotransaktioner som verkar ligga bakom det här fiaskot till spel?

Redaktör
Skrivet av henkka:

Någon som är förvånad över att det är en mobilspelsdesigner specialiserad på mikrotransaktioner som verkar ligga bakom det här fiaskot till spel?

Han är nog inte den enda beslutsfattaren i teamet, så man får nog skylla på fler beslutsfattare än honom om man är missnöjd.

Medlem

Är väl inte direkt ovanligt att folk hoppar runt bland olika studios när dom är klar med ett projekt.


-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Undra vilket spel han har blivit inbjuden att förstöra.


PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Megadelux
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast det låter helt osannolikt att "majoriteten av utvecklarna inte lirar själva". Battlefield är en av världens mest kända spelserier och Dice en riktigt stor utvecklare - vad skulle de tjäna på att anställa folk som inte kan sitt jobb? Min gissning är att problemen snarare handlar om designbeslut högre upp i kedjan och deadlines som ska hållas.

Sen säger väl användarbetygen mer om folks förväntningar än hur bra eller dåligt BF2042 faktiskt är. Det finns över 50 000 spel på Steam, rätt jäkla många av dem är ren skit. Det är inte BF2042, även om man inte gillar det lika mycket som tidigare BF.

"As a Game Designer / Director he has worked on over 20 titles that have been enjoyed by millions of players world wide most notably games in the Battlefield franchise, Candy Crush Franchise, Persona Franchise and many more."

"Fawzi is also a competitive gamer, he was a WCG (world cyber games) 3rd place national finalist in Starcraft broodwars in 2010 and 5th place national finalist in Super Street Fighter 4 Arcade Edition in 2012. Though he doesn’t compete as much anymore he still follows the E-Sports scene regularly."

"Fawzi was the winner of Game Dev Heroes award in 2020 for the category of Game Design for his contributions to the field. He was also named one of Gamesindustry.biz 100 game changers of the same year."

Källa: https://se.linkedin.com/in/fawzi-mesmar

Han verkar ju ha en OTROLIG repertoar och vara gamer ända ut i fingerspetsarna. Jag tycker inte man kan lägga precis all skuld på denne man enskilt.

Detta är nog ett corporate-beslut att hasta ut spelet som vanligt som EA tagit. Han får ta smällen från alla svetto-gamers som hetsar upp sig på fel person.

Medlem
Skrivet av RaXha:

Du är då en del av problemet. Grattis 🎉. Jag håller med att spelet har gigantiska brister, men det är inte ett av de sämsta spelen som någonsin släpps på Steam, det finns tusentals spel på Steam som är mycket sämre spel, på alla möjliga sätt.

Är det årets sämsta AAA-spel? Det är däremot mycket möjligt, och det är givetvis i mycket sämre skick än många andra spel som släppts i år. Men de är inte ett av de 10 sämsta spelen som någonsin lanserats, det är bara tramsigt att säga. 🤷‍♂️

Jag skrev "som släppts i år"!

Avstängd

EA behöver slopa Frostbite-motorn och antingen byta till Unreal eller låta DICE uppgradera Frostbite-motorn rejält. Ryktet säger ju att det är en helt bedrövlig motor som var svårjobbad från start.

Medlem
Skrivet av RaXha:

Du är då en del av problemet. Grattis 🎉. Jag håller med att spelet har gigantiska brister, men det är inte ett av de sämsta spelen som någonsin släpps på Steam, det finns tusentals spel på Steam som är mycket sämre spel, på alla möjliga sätt.

Är det årets sämsta AAA-spel? Det är däremot mycket möjligt, och det är givetvis i mycket sämre skick än många andra spel som släppts i år. Men de är inte ett av de 10 sämsta spelen som någonsin lanserats, det är bara tramsigt att säga. 🤷‍♂️

Skrivet av Chrille_H:

Jag skrev "som släppts i år"!

Ja, men min reaktion va på att du fortfarnde tycker spelet förtjänar sin plats på Steams top 10 sämsta lista, vilket jag antar du menar med "Det förtjänar absolut sin plats i botten". Om du menade botten av årets sämsta AAA releaser, så håller jag med dig.

Skrivet av LeifGGPersson:

EA behöver slopa Frostbite-motorn och antingen byta till Unreal eller låta DICE uppgradera Frostbite-motorn rejält. Ryktet säger ju att det är en helt bedrövlig motor som var svårjobbad från start.

Som jag förstått det funkar den utmärkt så länge man vill göra ett Battlefield-spel men är ett helvete till i princip allt annat. 😅

Medlem
Skrivet av RaXha:

Ja, men min reaktion va på att du fortfarnde tycker spelet förtjänar sin plats på Steams top 10 sämsta lista, vilket jag antar du menar med "Det förtjänar absolut sin plats i botten". Om du menade botten av årets sämsta AAA releaser, så håller jag med dig.

Som jag förstått det funkar den utmärkt så länge man vill göra ett Battlefield-spel men är ett helvete till i princip allt annat. 😅

Som jag sa, det förtjänar absolut sin plats i botten, av årets lanserade spel. Hur svårt ska det vara?

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Som jag sa, det förtjänar absolut sin plats i botten, av årets lanserade spel. Hur svårt ska det vara?

Ta ett chill pill Chrille, jag håller ju med dig. 😂

Medlem
Skrivet av RaXha:

Ta ett chill pill Chrille, jag håller ju med dig. 😂

😅

12
Skriv svar